Neutraliseren schadelijke stoffen?

simone

New member
Ik vraag me af in hoeverre bepaalde schadelijke stoffen of bewerkingen geneutraliseerd kunnen worden door bepaalde processen.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan een bepaalde soort bier wat op zich kwalitatief is en redelijk goede ingrediënten heeft maar de ingrediënten met kunstmest verbouwd zijn en er pesticiden gebruikt zijn.In dit voorbeeld vraag ik me af in hoeverre het brouwen dit minder schadelijk maakt.

Zo kan je bijvoorbeeld groente of fruit een tijdje in met water aangelengte azijn laten weken zodat éénderde van de pesticiden eruit gaat gemiddeld gezien maar het hormonaal kweken en genetische manipulatie kan je daar natuurlijk niet mee ongedaan maken.

Zo kan een net niet biologische melk door een fermentatie proces wel weer iets beter voor de gezondheid worden als je er zeg maar yoghurt van maakt.

Hebben jullie hier ideeën of tips over omdat niet alles in de zuiverste vorm te krijgen is kan de pijn soms verlicht worden door een bepaalde in dit geval positieve bewerkings proces net als bepaalde giftige dingen icm iets anders weer gezond of helend werken of of net andersom. Ben heel benieuwd naar jullie mening.

 
Haydarpasa,

Ik snap hier niet echt wat je bedoelt. Jij bent altijd iemand van de allerpuurste voeding die er is, maakt je druk om plastic (en terecht), gifstoffen in het huis, verpakkingen van voedingsmiddelen tot aan het bestek aan toe.

En dan vraag je nu of je groente waar hele liters gifstoffen keer op keer overheen gespoten zijn weer eetbaar kunt maken met water en azijn??

Je kunt toch ook gewoon biologische producten kopen? Dan hoef je ook niet met water, azijn of ozon te gaan prutsen. :wink:

 
Janse,

Klopt totaal wat je zegt maar als eerste wil ik toch zeggen dat biologische producten niet altijd even zuiver zijn en er ook additieven in kunnen zitten en zelfs gevaarlijke.

Soms heb je goede producten die wel biologisch zijn maar toch in ongezonde verpakkingen zitten zoals bijvoorbeeld in gebleekt papier, plastic etc. en dan migreren deze stoffen ook in het product vooral als een product vet is of in licht staat of de verpakking hardhandig wordt behandeld.

Ik vermijd zo veel mogelijk plastic verpakkingen en andere ongezonde verpakkingen en ja je hebt gelijk we kopen alles biologisch maar soms ben je van huis en komt het wel eens voor dat je niet alles meteen biologisch beschikbaar hebt ook al heb je vantevoren veel huiswerk gedaan en soms ga je spontaan ergens heen.

In al deze gevallen is het handig om de schade zoveel mogelijk te beperken.

 
Als je je groente koopt bij de boer of natuurwinkel en niet in de supermarkt dan heb je echt geen verpakkingen hoor van plastic.

 
Ik leef niet alleen op groente en fruit en bijvoorbeeld champignons niet te verkrijgen bij mijn groenteboer maar ze zitten wel in plastice doosjes and what about wild vlees vacuum verpakt in jawel plastic en zo zijn er nog zoveel dingen.

 
Haydarpasa, dat biologische producten niet altijd zuiver zijn klopt! Tot 2x toe heb ik meteen een bult op mijn tong gekregen nadat ik beet in een biologische appel van mijn biologische groentenkraam! Ik heb ook weleens wat van die appels terug willen geven aan de aarde. Ik had ze onder mijn boom gelegd en ze wilden maar niet vergaan, ze lagen daar weken!

 
Was de appel echter echt biologisch, in de zin van met EKO-logo, of werd deze verkocht als 'milieuvriendelijk geteeld' of andere nietszeggende terminologie? Met name op markten wordt flink de hand gelicht met de norm van wat biologisch is, of hoort te zijn!

Mike

 
Nou heb ik zelf diverse appelbomen in mijn tuin, die heb ik helemaal nog nooit gespoten, maar ook die appels blijven lang liggen onder de boom hoor! Dus op zich zegt dat nog niet zo veel denk ik.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan