NERVUS VAGUS

Alweer via www.maagdarmstoornis krijg ik een bericht dat er in Utrecht een MDL arts is met meer dan gewone kennis over dit onderwerp.
Bij die mevrouw is er vastgesteld dat er schade is aan de nervus vagus. DUS TOCH!! Het kan dus worden vastgesteld ja of nee.
Natuurlijk ga ik contact leggen met Utrecht. Zal wel niet 1,2,3 lukken
 
Er bestaat ook nervus vagus stimulatie. kan goed zijn voor mensen met epileptische aanvallen. Dan wordt er daadwerkelijk iets onder de huidgeplaatst.
Dit is wel weer het andere uiterste.

Denk hierbij aan GABA, noradrenaline en acetylcholine.
Hier moet ik me nog in verdiepen. Ik neem aan dat dit als supplement geslikt kan worden.


 
Laatst bewerkt:
Er bestaat ook nervus vagus stimulatie. kan goed zijn voor mensen met epileptische aanvallen. Dan wordt er daadwerkelijk iets onder de huidgeplaatst.
Dit is wel weer het andere uiterste.

Denk hierbij aan GABA, noradrenaline en acetylcholine.
Hier moet ik me nog in verdiepen. Ik neem aan dat dit als supplement geslikt kan worden.


De mensen hebben altijd aan Nervus Vagus stimulatie gedaan, nl gorgelen na het tandenpoetsen.
 
Hier ook nog een heleboel oefeningen.

medical daith piercing
Deze vorm van piercen, in het oor, is een stimulatie van de Nervus Vagus zenuw (NVS) bij chronische fysieke- en mentale klachten. Ga voor meer informatie over VNS Daith informatie naar onze officiële VNS Daith piercing website “Het is vrij opmerkelijk dat het zo’n direct effect op sommige mensen heeft …”

 
Ik zat te zoeken bij Weleda en zelfzorgmiddelen.
er is een homeopatisch middel waarvan niet verteld mag worden waar het toe dient.
Maar, ...... dan ga ik juist verder zoeken.
Zowiezo gebruik ik al homeop. korreltjes.

10-08-2018 · Pro Tablette 8,3 mg Ferrum-Quarz D2 (HAB, SV 6). Dieses Mittel wird aus den Erfahrungen aus der anthropologischen Lehre hergestellt und der Neurodoron Wirkstoff sorgt dafür, dass sowohl das seelische als auch das …
 
Hier ook nog een heleboel oefeningen.

medical daith piercing
Deze vorm van piercen, in het oor, is een stimulatie van de Nervus Vagus zenuw (NVS) bij chronische fysieke- en mentale klachten. Ga voor meer informatie over VNS Daith informatie naar onze officiële VNS Daith piercing website “Het is vrij opmerkelijk dat het zo’n direct effect op sommige mensen heeft …”

Oh bijzonder dat ik dit hier nu tegenkom! Iemand op telegram wees me ook op medicalpiercing ivm migraine maar zou ook kunnen helpen bij chronisch pijn.
Ik vind het wat griezelig om dat te laten doen
 
Ik heb een tijdje geleden langdurig gezocht naar schade van de NV. Het bovenstaande homeopatische middel slik ik momenteel 3x per dag. Er staat dat het pas gaat werken na 14 dagen. (neurodoron) ik herken tot nu toe geen voor of nadeel.
Vandaag zocht ik een Monografie van instituut Biok over de darmen (heb ik niet) maar vond wel een monogr. over bijnieruitputting. Nr, 112. Ik ga dat nog eens bestuderen.
Ik heb zenuwschade en vermoed dat dat van invloed is op die duizeligheid. Ben bang dat er niemand te vinden is die daar in meegaat. Want onbekend.
Toch bedenk wat voor schade artsen kunnen aanrichten en dat later allemaal ontkennen terwijl mensen stug volhouden vanuit hun "onderbuikgevoel".
Borst implantaten, matjes, softenon en ademhalingsapparatuur om maar wat te noemen.
Wat betreft die oren, er zijn zoveel mensen die piercings dragen, waarom zou je daar bang voor zijn. Ze kunnen er toch ook weer uit.
 
heel veel tips om Nervus Vagus te stimuleren: https://www.myoilguide.com/sarasota-essential-oils/how-to-stimulate-the-vagus-nerve/?fbclid=IwAR0kiRqFJOQ-PZJlVjuDlje25bN3VliiCjBlbcxAfLZCedNW9QJyUEHQ6MQ#:~:text=Essential oils can calm the,of the most commonly used

ik had deze vertaald:

Belang van de nervus vagus​

De nervus vagus is de langste zenuw in het lichaam en verbindt de hersenen met de nek, het hart, de longen, de milt en het spijsverteringsstelsel. Hij heeft vele functies binnen die lichaamssystemen met vitale betrokkenheid bij zintuiglijke en bewegingsfuncties en een belangrijke rol bij het in evenwicht brengen van het zenuwstelsel, waar dit artikel zich op richt.

Het zenuwstelsel in evenwicht brengen​

Probeer de nervus vagus te zien als een aan/uit schakelaar tussen het sympathische en parasympathische zenuwstelsel, je stressrespons, vechten of vluchten, en je rust- en verteringsrespons. Aan de sympathische kant, de schakelaar aanzetten bij een stressvolle gebeurtenis, is de nervus vagus betrokken bij het verhogen van de hartslag, de bloeddruk, het energieniveau, laat je alerter en meer gefocust zijn, versnelt de ademhaling en leidt de bloedstroom om van het spijsverteringsstelsel naar de hersenen en de spieren. We kunnen sneller en sterker worden, sneller reageren op een "gevaarlijke" situatie. Er wordt geen energie "verspild" aan spijsverteringsfuncties! Aan de parasympatische kant, de schakelaar UIT zetten om terug te keren naar de rust- en verteringsfase, verlaagt de bloeddruk, de hartslag, vertraagt de ademhaling, geeft een gevoel van kalmte en ontspanning aan lichaam en geest.

Vergeet niet dat in een stressvolle situatie de bloedtoevoer naar het spijsverteringsstelsel wordt verminderd, waardoor de spijsverteringsfuncties worden vertraagd? Dat is een belangrijke factor als je bedenkt dat velen van ons langere tijd in een staat van "stressreactie" verkeren. De nervus vagus staat in constante communicatie tussen de darm en de hersenen, en is ook betrokken bij het sturen van ontstekingsremmende informatie naar het lichaam. Ongecontroleerde stress kan dus bijdragen tot spijsverterings- en ontstekingsproblemen.

Stimuleren van de nervus vagus​

Wanneer de nervus vagus gestimuleerd wordt, geeft hij een stof vrij die "Vagusstoff" heet, ook wel acetylcholine genoemd, een neurotransmitter die een belangrijke rol speelt in ons vermogen om te kalmeren, om van onze stressreactie terug te schakelen naar onze rust- en spijsverteringsreactie. De nervus vagus communiceert de toestand van onze organen terug naar de hersenen. Hoe hoger onze vagale toon, hoe beter ons emotioneel en fysiek welzijn, hoe beter ons vermogen om in stressvolle situaties de controle te houden en adequaat te reageren. Een lage vagale toon maakt het moeilijk om "terug te schakelen" naar een kalme en ontspannen toestand en kan in verband worden gebracht met chronische ontstekingen, negatieve stemmingen en emoties, zich geïsoleerd voelen, verhoogde hartslag en bloeddruk, spijsverteringsproblemen - om er maar een paar te noemen.

Hoe weet ik dat ik een lage vagale toon heb?​

Een nuttige indicator (ook wel hartcoherentie genoemd) is het verschil in hartslag tussen inademen (wanneer het bloed zuurstof krijgt) en uitademen. Hoe groter het verschil in hartslag, hoe hoger de vagale toon.

Veelgebruikte oefeningen om de nervus vagus te stimuleren kunnen zijn:​

Oefeningen met diepe ademhaling
Diep en langzaam diafragmatisch ademen, de buik optillen bij het inademen, de adem enkele tellen vasthouden, uitademen door alle lucht uit de longen te laten totdat het gevoel ontstaat dat de buik tegen de ruggengraat zakt (langer uitademen dan inademen) is een nuttige oefening om de nervus vagus te stimuleren. Hoe meer we dagelijks de diepe ademhaling oefenen, hoe gemakkelijker het zal zijn om deze techniek te gebruiken tijdens een stressvolle gebeurtenis, om ons zenuwstelsel weer in een kalmere toestand te brengen.

Om Zingen​

Bij het zingen van Om wordt een trillend geluid gevoeld in de stembanden, dat de nervus vagus kan stimuleren, die achter in de keel loopt. Het is bekend dat het chanten van Om positieve cardiovasculaire voordelen heeft, gevoelens van stress vermindert en het lichaam helpt een ontspannen geestestoestand te bereiken, de bloeddruk verlaagt, de hartslag vertraagt, een gevoel van innerlijke rust opwekt, de Kroonchakra opent en zelfrealisatie bevordert. Als zingen nieuw voor je is, kun je beginnen met oefenen onder begeleiding. Op YouTube zijn verschillende goede video's te vinden.

Zingen en lachen​

Zingen onder de douche of in de auto, Karaoke spelen, een grappige film of comedy show kijken, praten met vrienden die je zeker aan het lachen maken zijn een leuke en geweldige manier om de nervus vagus te stimuleren.

Koud water​

Koud water in je gezicht spetteren, over de binnenkant van je polsen laten lopen, de douche de laatste 30 seconden koud zetten zijn goede manieren om de nervus vagus te stimuleren (en het immuunsysteem te ondersteunen).

Probiotica en evenwichtige voeding​

Ondersteuning van de darmgezondheid kan een grote invloed hebben op onze algemene gezondheid (spijsvertering, immuunsysteem, emotioneel evenwicht). De darmen worden vaak de "tweede hersenen" genoemd, omdat ze neurotransmitters als serotonine en dopamine produceren, die een belangrijke rol spelen bij het reguleren van de stemming. Geschat wordt dat het spijsverteringskanaal 90% van onze serotonine aanmaakt. Wat onze darmen beïnvloedt, beïnvloedt ook de hersenen en omgekeerd. Versterking van het lichaam met evenwichtige voeding en probiotica kan de vagale tonus ondersteunen.

Etherische oliën

Etherische oliën kunnen het autonome zenuwstelsel kalmeren door de nervus vagus aan te spreken. Tot de meest gebruikte essentiële oliën behoren lavendel, kamille, melisse, sandelhout, cederhout, vetiver, patchoeli, roos, neroli, citroen en ylang ylang. Het inhaleren van essentiële oliën (in de handpalmen of verspreid) heeft het meest directe en diepgaande effect.

Beweging​

Bewegingen die een complex niveau van coördinatie vereisen (snelwandelen, joggen, yoga, Thai Chi en andere oosterse bewegingspraktijken) helpen de vagale toon te stimuleren, waardoor interne en externe ritmes worden gesynchroniseerd met gedachten en emoties.

Het trainen van de smaakpapillen​

De nervus vagus is betrokken bij onze smaakzin. Bewust eten en drinken proeven, nadenken over wat we lekker of niet lekker vinden, nuances van zoet, hartig of pittig onderscheiden en leren onderscheiden of we echte honger voelen of alleen maar verlangen naar iets vanwege stress of behoefte aan emotionele bevrediging, helpt de nervus vagus te trainen.

Regelmatige oefening en consistentie maken het verschil!​

De toepassing van enkele van deze technieken kan de vagale tonus versterken, wat een positieve invloed kan hebben op ons vermogen om stress te beheersen, onze stemming in evenwicht te brengen, de spijsvertering te ondersteunen en ons algemeen welzijn te bevorderen.

en nog een link: https://bestrxforsavings.com/vagus-...IW0AvfX7IW7o04RjWbRVftYWOjB-_cuxrbduq1xwyapmk
 
Gisteren was ik bij de neuroloog om de duizeligheid te bespreken. Het was - zoals ik had verwacht - een nietszeggend gesprek.
Veel oudere mensen zijn nu eenmaal duizelig, hoort bij de leeftijd.
Dat ik al aantoonbare zenuwschade heb ging hij niet op in. Dat was zijn specialiteit niet. Regelmatig was alles zijn specialiteit niet.
Er zijn filmpjes te vinden hoe zo,n onderzoek plaatsvind, die had ik uiteraard al lang bekeken. stelt niet veel voor. Straks een hoge rekening.
Ik stel me zo voor dat een zenuw een soort dik koort is met allemaal dunne draadjes. De NV is 1 van de belangrijkste en staat zeker in verbinding met de darmen. Zou je dan 1 zo,n draadje kunnen herstellen?
Zal wel niet.

Ik weet nu niet of de duizeligheid een andere reden heeft dan de NV.
Door een slechte vertering kunnen bv tekorten ontstaan. Incidenteel ben ik tevreden over de vertering maar meestal niet. Ik durf dus niet te stoppen met aanvullende supplementen. Laat ik maar gewoon op mijn onderbuik gevoelens vertrouwen.

In het verleden is er tegen mij gezegd bv over darmspoeling. "dat mag ik eigenlijk niet zeggen - adviseren".. Ook acupunctuur "doen we niet aan".
Over ogen: als ik een ander middel voorschrijf kan ik mijn licentie verliezen.
Deze arts zei wel blijf maar acupunctuur doen.
Heeft hij zeker zijn mond voorbij gepraat.

acetylcholine interesseert me nog wel als supplement.
Nog even verder lezen en over nadenken.

https://www.wetvanhartcoherentie.nl/ACETYLCHOLNE -functies-symptomen-tekort-voeding-stress/
 
Laatst bewerkt:
Gisteren was ik bij de neuroloog om de duizeligheid te bespreken. Het was - zoals ik had verwacht - een nietszeggend gesprek.
Veel oudere mensen zijn nu eenmaal duizelig, hoort bij de leeftijd.
Dat ik al aantoonbare zenuwschade heb ging hij niet op in. Dat was zijn specialiteit niet. Regelmatig was alles zijn specialiteit niet.
Er zijn filmpjes te vinden hoe zo,n onderzoek plaatsvind, die had ik uiteraard al lang bekeken. stelt niet veel voor. Straks een hoge rekening.
Ik stel me zo voor dat een zenuw een soort dik koort is met allemaal dunne draadjes. De NV is 1 van de belangrijkste en staat zeker in verbinding met de darmen. Zou je dan 1 zo,n draadje kunnen herstellen?
Zal wel niet.

Ik weet nu niet of de duizeligheid een andere reden heeft dan de NV.
Door een slechte vertering kunnen bv tekorten ontstaan. Incidenteel ben ik tevreden over de vertering maar meestal niet. Ik durf dus niet te stoppen met aanvullende supplementen. Laat ik maar gewoon op mijn onderbuik gevoelens vertrouwen.

In het verleden is er tegen mij gezegd bv over darmspoeling. "dat mag ik eigenlijk niet zeggen - adviseren".. Ook acupunctuur "doen we niet aan".
Over ogen: als ik een ander middel voorschrijf kan ik mijn licentie verliezen.
Deze arts zei wel blijf maar acupunctuur doen.
Heeft hij zeker zijn mond voorbij gepraat.

acetylcholine interesseert me nog wel als supplement.
Nog even verder lezen en over nadenken.
Ik heb een medical piercing laten plaatsen 1 week geleden bij nvs kliniek. Ik stond op de reservelijst en werd ineens gebeld totaal niet verwacht. Ik vond het zetten ervan behoorlijk pijnlijk en me pijnklachten namen toe wat dus normaal was zei ze. Ik ben wel in 1 klap van die krekel in mijn oor af! Voor de rest van mijn klachten kan ik weinig zeggen, even geduld nog. Je moet het 3 maanden de tijd geven kan je echt zeggen of het geholpen heeft of niet.
 
Wat hartstikke goed Warrior.
Blijft dat eeuwig zitten?
Hebben ze nog gezegd waarom het zo zeer deed? Extra gevoelige oren? Zijn die naaldjes door iedereen te zien als een soort oorbel?
Ik denk er aan om oor-acupunctuur te gaan doen. Dan kunnen ze ook naaldjes een week laten zitten. Kan in mijn woonplaats.
 
volgens een acupuncturiste is die van mij beschadigd door rontgenstraling.
 

voedingsstoffen voor je hersenen​

Dopamine speelt een belangrijke rol in het beloningssysteem van je hersenen. Het zorgt voor actie, doelgerichtheid en besluitvaardigheid. Dopamine geeft je gevoelens van blijdschap, genot en zelfvertrouwen.

  • Voeding om dopamine-aanmaak te stimuleren: noten, gevogelte, eieren, rauwe melk, peulvruchten, avocado
Acetylcholine ondersteunt je concentratievermogen en je geheugen. Het zorgt voor een goede spierwerking en speelt een rol bij je bloeddruk. Daarbij is het belangrijk voor de darmperistaltiek en stimuleert het de uitscheiding van spijsverteringssappen.

  • Voeding om voldoende acetylcholine aan te maken: volle graanproducten, scharreleieren, vis, vlees, zonnebloempitten, pompoenpitten, warmoes, pistachenoten, amarant, cashew, bloemkool, shitake en spruitjes
Rustgevende neurotransmitter GABA bevordert (nacht)rust en ontspanning. GABA is ook nodig goed te kunnen organiseren, overzicht te bewaren en punctueel te zijn. Daarbij stabiliseert GABA de bloeddruk.

  • Voeding voor voldoende GABA: vis, vlees, gevogelte, bonen, verse bouillon, eieren, bruine rijst, gefermenteerde voeding
Serotonine zorgt voor een opgewerkte gemoedsstemming, onbezorgdheid, flexibiliteit en contact met de realiteit. Serotonine stimuleert ook de darmperistaltiek.

  • Voeding voor voldoende serotonine: banaan, haver, cacao, rauwe melk, noten, zaden, vlees, gevogelte en eieren
------------------------------------------------------------------------
Maandag een acupunctuur behandeling gehad. Er zitten ook permanent nu een paar naaldjes in mijn oren. Op de heenweg kon ik fietsen maar toen ik van de stoel opstond na de behandeling was het knudde. Dus moest lopen en daar heb ik een hekel aan. Maar is goed voor me.
-------------------------------------

Maar het gaat nu over choline en acetylcholine. Het staat me wel aan om dit met een supplement aan te vullen. Tot nu toe niet toegevoegd. B12 moet ik weer aanvullen.
Het zit ook in voeding maar ....... mijn vertering is slecht en krijg ik niet in orde. Daardoor denk ik dat ik meer dan anderen extra moet aanvullen.
Rauw ei staat me ook wel aan. Af en toe neem ik dat in sinasappelsap maar iedere dag geeft wel "ongelukjes"ben ik bang.
Ik reageer heel snel op melkprodukten. 3 uur later al klachten.
Misschien toch nog maar eens de geitenyoghurt proberen.
En ik ben bijna de hele dag koud. Voelt niet goed.
Goede raad is duur.

Kan ik wel iedere dag een rauw ei eten? klutsen en dan ergens doorheen?
 
Wat ik vaak doe is rauwe eieren als bindmiddel gebruiken. Groenten koken of soep, gas uit, eieren erin en dan met de staafmixer erop.

Bij veel rauwe eieren moet je wel extra letten op vit b8. Wat ik begrepen heb.
 
Wat hartstikke goed Warrior.
Blijft dat eeuwig zitten?
Hebben ze nog gezegd waarom het zo zeer deed? Extra gevoelige oren? Zijn die naaldjes door iedereen te zien als een soort oorbel?
Ik denk er aan om oor-acupunctuur te gaan doen. Dan kunnen ze ook naaldjes een week laten zitten. Kan in mijn woonplaats.
Ja dat blijft voor altijd zitten. Dat verschilt per persoon. Degene die het bij mij had gezet had zelf aan beiden oren een piercing. De 1e deed veel pijn maar de 2e niet. Ik heb een ringetje maar zit wel wat naar binnen dus je ziet het niet heel goed en je kan je haar eroverheen doen als je dat wilt.

De pijn vd piercing is inmiddels helemaal verdwenen maar ik had wel afgelopen vrijdag aura migraine en dat viel me tegen aangezien het juist ‘zo goed’ tegen migraine zou werken🙄
Ik heb wel veel stress op het moment, er speelt het eea dus ja niet zo gek aan de andere kant.
 
Maandag a.s. heb ik een afspraak bij de KNO arts. Inmiddels zit ik extra te zoeken op duizeligheid (regulier)Ik verwacht weinig van deze afspraak behalve de hoge rekening.
DIT gevonden.
https://www.fninstitute.com/nl/de-behandeling.
Ik heb ze nu een mail gestuurd met vragen over de kosten enz.
Ook verkopen ze supplementen die goed zijn voor het brein. Veel te lezen op die site.
 
Vandaag bij de KNO-arts niets bijzonders gevonden.
Heen gefietst (15 min) terug gelopen. (30 min)
Men adviseert fysio maar dat kan ik ook zelf doen.
Wordt niet vergoed.
In beweging blijven doe ik momenteel te weinig, want als ik beweeg voel ik me niet goed.

Hier staat nog veel info.

Maar, bij nader inzien, misschien kan ik beter zoeken naar tekorten aan voeding voor de hersenen. Doe ik natuurlijk al. Vandaag B vitamines besteld. Levertraan gebruik ik. Wat betreft de vit B12 is ook niet iedereen ervan overtuigd dat er toch een tekort kan zijn als de gangbare waardes in orde zijn.

Misschien als ik particulier nog onderzoeken laat doen en men vindt iets dan nog heb ik geen oplossing. Eventueel een implantaat of medicatie is ook niet alles.
Er zou toch veel over de gezondheid van de hersenen te vinden moeten zijn want de hersenen zijn de meester.

Hoewel, ik blijf erbij dat de zenuwschade NV?) de oorzaak is, maar men denkt in hokjes. Ik pas niet in een hokje.

Er staat nog een heleboel goede info voor wie voor zichzelf geinteresseerd is in de hersenen.
 
Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan