Natriumnitriet

Henry

Member
Vanmiddag was ik in een reformzaak,en informeerde daar over natriumnitraat wat in hun vleeswaren zit.Ze vertelde dat deze conservering van nature was.Ik ben thuis gaan googelen en vond ook dat het van nature voorkomt als mineraal. http://www.food-info.net/nl/e/e250.htm Maar volgens mij komt het ook chemisch tot stand onder het E-nummer 250. http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumnitriet Ik vraag mij nu af of er verschil in kan zitten voor onze gezondheid in deze middelen.Of is het allemaal hetzelfde ?

 
Hier een uitstekend artikel uit de Wise Traditions, het kwartaalblad van de WAPF, waarin de kwestie nitriet in vlees uitgebreid aan bod komt.

Wat interessante passages uit dit verhelderende artikel:

Quote:
Nitrites were used traditionally to preserve food safely, including cured meat and fish, as well as some cheeses. Although improved hygiene and availability of refrigeration diminishes the need for nitrite, it remains useful for its antioxidant properties, antimicrobial activity, flavor enhancement and color development.


Quote:
Vitamin C in the mix helps form the nitrosylheme pigment that gives cured meats their wonderful red color, and, as will be explained shortly, helps ensure nitrites convert to healthy nitric oxide and not carcinogenic nitrosamines.


Quote:
The MIT study involved direct feeding of nitrite to laboratory rats, and later studies did not support the headline-making conclusion that nitrite induces cancer. The USDA’s concern then shifted to the formation of nitrosamines from nitrite combining with the amines available in meat, with regulators weighing the possible risk of cancer against nitrite’s traditional and well-proven role protecting us from botulism and other forms of food poisoning.


Quote:
If the idea of nitrite still seems scary, consider this: Ascorbic acid is routinely added to cured meats along with the nitrite in order to promote beneficial nitric oxide formation from nitrite, and to inhibit nitrosation reactions in the stomach that can lead to carcinogenic nitrosamines. Bringing alpha tocopherol (Vitamin E) into the mix as well seems to further prevent occurrence of nitrosamine formation. Old-fashioned processing, involving leisurely time for curing and smoking, further enhances the conversion of nitrite to the beneficial nitric oxide molecule.


Quote:
Traditionally cured bacon, sausage and other meats cured with sodium nitrite might be just the ticket to increasing NO production in the body.


Quote:
Levels of nitrite naturally increase in the body to help boost oxygen when people live at high altitudes, and such people are often considered among the healthiest in the world. In short, nitrites are not a problem, provided our diets are rich enough in antioxidants to facilitate the conversion of nitrites to NO and to prevent nitrosation reactions that convert nitrites into carcinogenic nitrosamines.


Quote:
Then why do so many health experts condemn bacon and other cured meats because of their nitrite content? Well, why do fats and cholesterol still get a bum rap? The reason is bad studies and worse publicity, with the latest shoddy work out of Harvard a prime example. According to Dr. Bryan, the body of studies show only a “weak association” with evidence that is “inconclusive.” As he and his colleagues wrote in the American Journal of Clinical Nutrition, “This paradigm needs revisiting in the face of undisputed health benefits of nitrite- and nitrate-enriched diets.”


Mike

 
Simpelweg vit. C innemen als je iets met natriumnitriet eet:

Quote:
Vitamin C in the mix helps form the nitrosylheme pigment that gives cured meats their wonderful red color, and, as will be explained shortly, helps ensure nitrites convert to healthy nitric oxide and not carcinogenic nitrosamines.


Mike

 
Of nog beter, een glaasje ozonwater, of wat water met een drupje 3%h2o2.

Natriumnitriet berooft je van zuurstof, dan kun je beter direct zuurstof toevoegen ipv indirect door vitamine c.

En aarden natuurlijk. De meest simpele manier om weer elektronen bij te tanken.

 
Ik heb in een ander topic nog gevraagd naar water drinken in het buitenland. We willen eigenlijk geen plastic flessen water kopen.

Het doel is, via Frankrijk-Spanje naar Marokko.

H2O2 er in? 3% of 35%? water ozoneren?

Wie heeft er een antwoord?

Lia

 
H2o2 lijkt me het makkelijkst. Dat is makkelijk mee te nemen in een klein flesje met druppelaar.

Ik heb alleen geen idee hoeveel je nodig hebt om het water gezond en drinkbaar te maken.

 
Het handigst is een spuitflesje vullen met 3% H2O2 en dit 1 of meerdere keren in het water spuiten. Nog effectiever is de combinatie met een krachtig zuur, bijv. appelazijn. Er is geen pathogeen organisme dat in een dergelijk milieu kan overleven!

Mike

 
Lia,

Wat ik weet van Turkije is dat ze chloor aan het kraanwater toevoegen,ik weet niet of je dat kunt zuiveren met H202.

Haluk,weet jij dat?

Je kunt wel bergwater drinken,je vindt overal langs de dorpswegen kraantjes vanuit de bergen,daar halen wij ook drinkwater vandaan.mijn schoonmoeder heeft trouwens een filter in haar kraan welke het kraanwater met chloor filtert,maar zelfs dat vertrouw ik niet.maar hun drinken het wel,het wordt ieder half jaar getest.

In marokko weet ik niet hoe dat zit,waarschijnlijk wel hetzelfde.

Rond welke tijd gaan jullie naar Marokko,heerlijk hoor!

 
In Frankrijk en Spanje zit ook chloor in het water. Als je het in een kan/fles tapt en je laat het een uurtje staan is de chloor verdampt en is het prima drinkbaar. Dan nog wat H2O2 en appelazijn erin, dan redden wij het weer.

Bedankt voor het meedenken.

Lia

 
gisteren heb ik gezondigd ,ik had een leverworstje gekocht wat ik niet kon laten ,ik zag dat er in deze worst weinig E-nummers in zaten in vergelijking met andere worsten.Er zat E300 EN E250 (natriumnitriet) in.Dus het beste is vitamine c hierna? ik denk dan zelf aan een kiwi.Over de leverworst gesproken ik wil hier geen gewoonte van maken.Ik krijg nog geen goeie leverworst gevonden die lekker is,en zelf maken is me te veel werk.Heb het wel eens gekocht in de reformzaak ik vond deze helemaal niet lekker.Terwijl het anders mijn lekkernij is.

 
Quote:
Ik krijg nog geen goeie leverworst gevonden die lekker is,en zelf maken is me te veel werk.Heb het wel eens gekocht in de reformzaak ik vond deze helemaal niet lekker.Terwijl het anders mijn lekkernij is.


Henry: Mocht je toevallig in de buurt van Veenendaal of Wageningen wonen........

Op zaterdag staat er in Wageningen een slager op de biologische markt met zelfgemaakte leverworst, hausmacher en pate. Op dinsdag staat hij in Veenendaal op de markt.

Zijn leverworst is echt heerlijk.

 
Ik vroeg me al langer af wat voor een smaakje er aan natriumnitriet zit. Ik heb bij de slager eens een beetje natriumnitriet meegevraagd. Dit smaakt gewoon als keukenzout. Nadien ontdekte ik dat dit ook gewoon keukenzout is met een heel kleine hoeveelheid (0,6%) nitriet er aan toegevoegd.
 
Die ontdekking had je ook op wiki kunnen vinden:
'Als conserveermiddel mag natriumnitriet enkel gebruikt worden in combinatie met natriumchloride.'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumnitriet
 
voor de worst makers: klik
Met een verklaring waarom er E300 (vit c) bij wordt gedaan.
Natriumnitraat en natriumnitriet zijn los te koop.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan