Myers-Briggs persoonlijkheidsprofielen

Wel leuk om te lezen dat iemand zich hier druk over maakt: en interessante bevindingen, maar ik weet niet of ik het er op punten helemaal mee eens ben (grote lijnen zeker wel). Denk dat van sommige typen de intelligentie net ergens anders ligt.

Daarnaast verschillen MBTI-typen van dezelfde categorie onderling natuurlijk altijd ook nog door wat men heeft meegemaakt (om de boel te compliceren) ''in welke side of the mind ze zitten'' (ego, shadow, subconscious, superego).

MBTI-persoonlijkheden en hun specifieke type intelligentie:
  1. Naturalistic intelligence, ISTP,
  2. Musical intelligence, ISFP,
  3. Logical-Mathematical intelligence, INTJ, ENTP, ESFJ,
  4. Existential intelligence, INTP,
  5. Interpersonal intelligence, INFJ, ENFJ, ENFP,
  6. Linguistic intelligence, ENTJ, ENTP, ESFP, ESTJ,
  7. Bodily-kinesthetic intelligence, ESTP,
  8. Intrapersonal intelligence, INFP
  9. Spatial intelligence, ISFJ, ISTJ

Laatst bewerkt:
Dit ben ik. Klopt wel.

"4. Existential intelligence, INTP
Existential intelligence involves asking philosophical questions about the meaning of life and why we are here. People who are strong in existential intelligence enjoy puzzling over complex theories and ideas related to human existence, making them excellent abstract thinkers.

While many personality types might have some degrees of existential intelligence, the personality type that’s most likely to value this form of intelligence is the INTP type. INTPs are constantly looking to understand life and its complexities, making existential intelligence a top priority for them."

Mike

Jung zelf was w.s. ook een INTP volgens de MBTI net als jij Mike.
Hij had het geluk een rijke vrouw getrouwd te zijn.
Ik denk niet dat hij lazy was, ik denk ook niet dat jij dat bent.
Alleen die processor draait overuren denk ik.

Verder denk ik dat wij als mensheid lastig aan ons potentieel toekomen in deze huidige wereld.
Zouden wij daaraan toe kunnen komen, dan kunnen wij doen waar we goed in zijn en kunnen wij elkaar ondersteunen.
In de huidige wereld wordt ons wijsgemaakt dat er eigenlijk geen plek voor ons is als we ons niet aanpassen aan de norm.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Surv
Niet alleen worden Logici niet begrepen in de huidige samenleving, dat werden ze in de tijd van Jung, Einstein en Tesla ook niet. Ik denk niet dat wij ooit zijn begrepen of worden begrepen.

De massa begrijpt mentale gymnastiek en arbeid simpelweg niet. Laat ik het voorbeeld nemen van waar ik het over had tijdens de Dotcom-uitzending van gisteren. Ik gaf aan dat ik na 6 maanden totaal ben afgeknapt op de DOMHEID van Trump. Daarbij geef ik nota bene aan dat ik nog steeds open sta voor de mogelijkheid dat hij dit speelt voor een hoger doel. Als dat zo is dan is hij a) wel een heel erg goede acteur en b) dan is dit het taaiste deel van de 'movie' voor mij, gezien mijn allergie als INTP zijnde voor mensen die hun hersenen niet gebruiken.

Als ik de voor mij zware mentale wissel die dit trekt deel met mensen krijg ik te horen dat ik het van me af moet zetten, dat ik een eind moet gaan rennen, naar de gym moet gaan, een eigen bedrijf moet beginnen, me moet focusen op mijn eigen leven, minder tijd moet besteden aan de toestand van de wereld, etc. Kortom, de standaard copingmechanismes die zoveel mensen aanwenden, gericht op materialisme, fysieke bevrediging en afleiding, tot aan regelrecht vluchtgedrag/wegkijken.

Niemand snapt mijn wereld, dat ik.niet kan of wil wegkijken en dat ik geen bevrediging of afleiding vind in fysieke of materiele zaken. Men snapt niet dat een mentale kwestie voor mij ook mentaal moet worden opgelost, ik heb letterlijk tijd en ruimte nodig om dit op een rijtje te zetten. Dat begint met mij hierover uit te spreken, maar dan begint ook meteen de ellende met al die goedbedoelde maar nietszeggende adviezen.

Het is een onoplosbaar probleem. Kijk naar mijn afkortimg:

I = introvert
N = intuitief
T = denker
P = beschouwer

Wij vertegenwoordigen 2, hooguit 3, procent van de bevolking. Dit betekent dat 80% of meer een S (sensitief) of F (emotioneel) in hun afkorting hebben, soms zelfs allebei. Bij mij speelt alles zich af in mijn denkwereld, ik heb niets met dat fysieke en emotionele. Kijk naar waar de meeste mensen mee bezig zijn, dit speelt zich af op het fysieke en emotionele vlak, hun wereld sluit niet aan op ons logische denkers en evenmin andersom. Never the twain shall meet, deze kloof in werkelijkheidsbeleving valt niet te overbruggen.

Mike

• Leuk
Niet alleen worden Logici niet begrepen in de huidige samenleving, dat werden ze in de tijd van Jung, Einstein en Tesla ook niet. Ik denk niet dat wij ooit zijn begrepen of worden begrepen.

De massa begrijpt mentale gymnastiek en arbeid simpelweg niet. Laat ik het voorbeeld nemen van waar ik het over had tijdens de Dotcom-uitzending van gisteren. Ik gaf aan dat ik na 6 maanden totaal ben afgeknapt op de DOMHEID van Trump. Daarbij geef ik nota bene aan dat ik nog steeds open sta voor de mogelijkheid dat hij dit speelt voor een hoger doel. Als dat zo is dan is hij a) wel een heel erg goede acteur en b) dan is dit het taaiste deel van de 'movie' voor mij, gezien mijn allergie als INTP zijnde voor mensen die hun hersenen niet gebruiken.

Als ik de voor mij zware mentale wissel die dit trekt deel met mensen krijg ik te horen dat ik het van me af moet zetten, dat ik een eind moet gaan rennen, naar de gym moet gaan, een eigen bedrijf moet beginnen, me moet focusen op mijn eigen leven, minder tijd moet besteden aan de toestand van de wereld, etc. Kortom, de standaard copingmechanismes die zoveel mensen aanwenden, gericht op materialisme, fysieke bevrediging en afleiding, tot aan regelrecht vluchtgedrag/wegkijken.

Niemand snapt mijn wereld, dat ik.niet kan of wil wegkijken en dat ik geen bevrediging of afleiding vind in fysieke of materiele zaken. Men snapt niet dat een mentale kwestie voor mij ook mentaal moet worden opgelost, ik heb letterlijk tijd en ruimte nodig om dit op een rijtje te zetten. Dat begint met mij hierover uit te spreken, maar dan begint ook meteen de ellende met al die goedbedoelde maar nietszeggende adviezen.

Het is een onoplosbaar probleem. Kijk naar mijn afkortimg:

I = introvert
N = intuitief
T = denker
P = beschouwer

Wij vertegenwoordigen 2, hooguit 3, procent van de bevolking. Dit betekent dat 80% of meer een S (sensitief) of F (emotioneel) in hun afkorting hebben, soms zelfs allebei. Bij mij speelt alles zich af in mijn denkwereld, ik heb niets met dat fysieke en emotionele. Kijk naar waar de meeste mensen mee bezig zijn, dit speelt zich af op het fysieke en emotionele vlak, hun wereld sluit niet aan op ons logische denkers en evenmin andersom. Never the twain shall meet, deze kloof in werkelijkheidsbeleving valt niet te overbruggen.

Mike

Ik moet denken aan de vierde law of stupidity van Cipolla (daar kwam @Surv mee):

Die vierde law is een verbijzondering van de eerste law of stupidity die erover gaat dat mensen standaard domheid niet als zodanig (willen) herkennen, maar slimme mensen zijn volgens die vierde law in dat opzicht extra hardnekkig dus (vanuit projectie).

Laatst bewerkt:
  • Leuk

Forum statistieken

Onderwerpen
4.611
Leden
8.690
Nieuwste lid
Pvroon
Word vaste donateur van dit forum
Terug