Myers-Briggs persoonlijkheidsprofielen

De maatschappelijke rol van een INTP is die van de sage, degene die de antwoorden heeft waarnaar de filosoof op zoek is, iemand die intellectueel en filosofisch en qua wijsheid ongeevenaard is:



Mike
 
Laatst bewerkt:
Het leven van een INTP kan hopeloos gecompliceerd lijken, omdat zijn zwakke punt is dat hij 'fe inferior' is (hij is slecht met gevoelens). Maar hij is daarentegen glansrijk als 'ti hero' (introverte denker).



Heel herkenbaar dit. Het is ook waarom ik mijn toevlucht in alcohol zocht. Het haalde me uit mujn hoofd, ik kon er beter door aarden. Daarnaast bleek het een prima sociaal smeermiddel te zijn voor een sociaal onhandig type als ik. Ten slotte was het ook een pijnstiller, het verdoofde oude pijn.

Ik heb geleerd een 'ti hero' te zijn i.p.v. gebukt te gaan onder mijn anders-zijn. Maar daarvoor moest ik eerst weg van de alcohol en van mijn slachtoffermentaliteit, gestoeld op het knagende gevoel van voortdurend onbegrepen zijn. Ik moest mezelf betsr leren kennen, mijn sterktes en zwaktes, en door leren krijgen dat ik een uniek brein heb dat, mits op de juiste manier ingezet, de samenleving en zelfs de mensheid vooruit kan helpen brengen.

De samenleving wacht op ons INTP's, wij niet op de samenleving, want deze is hoofdzakelijk gefixeerd op gevoelens en bezig zijn met hoe men overkomt op de medemens, twee dingen waar de INTP een broertje dood heeft. Ik zal dat ook nooit begrijpen en vind het totaal verspilde energie. Maar het geeft niet, het is wat het is, wij moeten juist anders zijn om het verschil te kunnen maken.

Mike
 
Laatst bewerkt:
In een dronken bui tijdens een familie-uitje zei mijn moeder een aantal jaren geleden al eens: wij hebben jou als kind nooit echt begrepen. Dronken mensen spreken de waarheid. Zonder dat ze het door hadden hebben ze bijgedragen aan een kindertrauma, zoals het helaas maar al te vaak gaat. Het is wat me uiteindelijk tot drinken heeft aangezet, maar dankzij AA heb ik geleerd hier zelf verantwoordelijkheid voor te nemen als volwassene en niet in kinderlijke egoprojectie te blijven hangen, waarbij ik de hele wereld de schuld geef behalve mezelf. Nu hangen diezelfde ouders elke week aan mijn lippen als ik ze bijpraat over C19, Trump en de staat van de wereld en word ik wel gezien en gehoord. Is het toch nog goedgekomen!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan