Myers-Briggs persoonlijkheidsprofielen

De coronakwestie is hier dus een mooi voorbeeld van.

Is er een pandemie?

Hoeveel mensen en welke mensen worden ziek?

Mensen willen de maatregelen volgen omdat ze het doen voor een ander. Noem het dus naastenliefde. Een hele mooie karaktereigenschap.

Wat houdt dat begrip 'de ander' in?

'De ander' zijn oudere mensen boven de 80 met onderliggend lijden.

Het gedrag is dus eigenlijk positief, MAAR heeft zo een negatieve uitwerking, want de gehele wereldbevolking wordt platgelegd om een kleine meerderheid te 'redden'.

Ik zet dit complexe verhaal maar even zo kort neer. Al het andere WEC etc. laat ik even buiten beschouwing, want ik wil alleen maar een ding aantonen.

Het gedrag van de mensen die de maatregelen opvolgen is ogenschijnlijk positief.

Leg je het naast de meetlat van de gevolgen dan moet je concluderen dat het dus niet goed is.

Het ethische aspect moet heel goed doordacht worden wil je zien wat hier aan de hand is.

Dorothé
 
Ik zit wel even op mijn spreekstoel, zeg. Zo ben ik weken bijna niet meer op het forum en vandaag haal ik alles in :)

Misschien moet je de uiteindelijke ethische meetlat leggen naast de wijze woorden die W.E. Price sprak:

Ten volle leven is gehoorzamen aan moeder natuur.

Wat is de bedoeling van ons op aarde?

Het overleven van onze soort.

Elk gedrag wat uiteindelijk (in grote getale en overvloed) dit ondermijnt, is verkeerd.

Nu kun je ook zeggen, God wil via ons mensen zichzelf ervaren. Dus zoiets als door fouten leren.

Wij als deeltje van God, als Godsvonk, moeten in feite ervaren wat goed en slecht is, wat licht en duister is.

Ja, ik denk dat ik nu wel bij het antwoord kom:

Of een gedrag goed of slecht is, kunnen we alleen weten door dat we daar door onze ervaringen mee geconfronteerd worden.

Wat lijkt jullie? Raakt dit de snaar?

Dorothé

 
En dit is het gevaar van de deugdmensen/de volgers op dit moment.

Ze zijn niet in staat hun gedrag naast deze meetlat teleggen omdat ze zelf niet nadenken over hun gedrag. Hun goedheid bestaat volgens hun alleen maar uit volgen van de overheid. Dit zal dus nooit eindigen, zelfs als er onmenselijke taferelen worden voorgespiegeld en ze zelf hierbij geraakt worden.

Daarom ben ik bang dat we dus een deel van de bevolking NIET mee gaan krijgen in de wake-up-movement.

Dorothé
 
Je wordt op vandaag niet afgekeurd vanwege je persoon en daarmee dus je gedrag en kwaliteiten, maar omdat je niet strookt met de norm en dus niet deugd.

En daar moet men altijd voor op de hoede zijn. Wie keurt jouw gedrag af? Zitten die keurders aan de kant van de deugders (subjectief) of niet (objectief).

Dorothé
 
Oeh, veel antwoorden in dit topic na gisterenavond :).

Wel mooi om te zien!

@fatsnotbad

Ik ben zelf in deze ook nog steeds onderzoekende. De Myers-Briggs methode kent een behoorlijke gelaagdheid, en dat betekent dus ook dat dit soort persoonlijke vragen niet altijd even makkelijk in één zin te beantwoorden zijn. Toch ga ik een antwoord geven!

Voor wat betreft jouw vraag of iemand echt kan veranderen en op een zeker moment een bepaald archetype kan worden door bijvoorbeeld een traumatische ervaring.

Wanneer een Myers-Briggs test naar volle eerlijkheid wordt ingevuld en je archetype openbaar wordt gemaakt is het antwoord eigenlijk "Nee". Dit type hoort bij je, het is iets waar je als het ware mee geboren wordt, en jouw voorkeuren in de antwoorden zullen altijd wel ongeveer hetzelfde zijn. De archetypes zijn in die zin behoorlijk krachtige universele aanwezigheden, die tijd en hoedanigheid overstijgen.

Het is ook niet zonder reden dat deze archetypes in onze oude culturen zulke belangrijke rollen hadden in astrologie en mythologische geschiedschrijving. De archetypes kun je zien als onderdeel van de "Goddelijke code" die het universum aan elkaar bind.

Jouw INTP hoedanigheid, heeft dus in deze gedachten stroom altijd al in een bepaalde vorm in jou gezeten. Door de jaren heen kun je natuurlijk als persoon veel veranderingen doormaken, maar toch blijf je altijd wel aardig binnen je archetype.. Je leert met de jaren alleen wel beter te herkennen wat je sterke en zwakke punten zijn.

Ik ken jou helaas (nog) niet goed genoeg op echt persoonlijk niveau om een heel gedegen oordeel te hebben over jouw persoonlijkheid, dus hou me tegen goede, maar op basis van de dotcom radio uitzendingen, en ook de diverse forum posts en replies in diverse topics kan ik het volgende schrijven:

Ik persoonlijk denk niet dat wat jouw AA-sponsor "asociaal door trauma gedreven gedrag" noemt, ook daadwerkelijk asociaal of trauma gedreven gedrag is.

Ik denk dat jij vanuit jezelf als Introverte INTP een natuurlijke neiging hebt om in jezelf gekeerd te zijn. Dat is spiritueel ook wat jij nodig hebt om tot volle rijpe gedachten te komen en om zaken goed te overdenken.

De theorie van "het trauma"  van de AA sponsor komt wat mij betreft voort uit een vrij nihilistisch perspectief  waarin een psychologische analyse wordt gemaakt op basis van "logica en rationele wetenschap". Het fundamentele probleem bij deze denkwijze is dat men vast zit in een oorzaak >>> gevolg kader van denken, en dus moet jouw gedrag wel "voorgekomen zijn uit iets dat jou zo hard geraakt heeft, dat je het niet eens meer kan benoemen.."

Het spirituele aspect ontbreekt echter weer volledig in deze manier van redeneren, en accepteren dat iemand gewoon op een bepaalde manier in elkaar kan zitten is voor deze mensen dan ook moeilijk te verkroppen.

In mijn optiek is juist het omgekeerde aan de hand eigenlijk.
Jij als natuurlijke INTP bent in jezelf gekeerd en dat past heel goed bij jouw aard. Waar je echter in de wereld tegenaan loopt zijn een hoop polair tegengestelde mensen die deze hoedanigheid niet goed begrijpen en herkennen.

Dit botst en dat heeft zeker in het verleden wel indruk op je gemaakt, omdat jij waarschijnlijk niet goed kon bevatten waarom die botsing plaats vond. (Je bent immers niet antisociaal)

Wellicht vond jij in drank iets dat jouw aanvankelijke door introversie gegeven "barrière" een beetje deed vervagen. Op de lange termijn zijn de gevolgen natuurlijk heel anders, maar dat neemt niet weg dat het voor jou een manier was om meer aansluiting te vinden met je medemens. Dit is echter altijd maar van tijdelijke aard, en de aansluiting die komt is vaak oppervlakkig, waardoor het uiteindelijk nog niet veel heeft uitgemaakt en wel veel teleurstellingen heeft opgeleverd.

Wellicht zit ik er nu helemaal naast, maar dit zegt mijn gevoel.

Wat mij betreft kun je dus 100% accepteren dat jouw INTP hoedanigheid gewoon IS wie je bent.

Carl Jung was van mening dat zo'n beetje ieder mens een natuurlijke drive heeft om zichzelf te verbeteren, dus ook binnen dit archetype heb je meer dan genoeg speelruimte om tot volle wasdom te komen, en je bent daarmee dus niet "sociaal kapot". Bemoedigende gedachte als je het mij vraagt!

Het is echter wel goed om te accepteren dat jij die INTP-A bent, en dat je daarmee dus ook persoonlijke voors en tegens hebt.

Wat jij wellicht moet leren (En volgens mij momenteel ook aan het leren bent) is waar jij je eigen grenzen moet trekken. Jij moet soms in jezelf keren om zaken beter te kunnen overzien. Acceptatie van dat gegeven kan ook zorgen dat jij niet jezelf in de weg zit door juist iets tegen jouw natuur te willen forceren.





 
Dank Charza, Godsgeschenk en bastiaan voor jullie input. Ik heb nu de puf niet meer om hier uitgebreid op in te gaan, maar dat ga ik zeer zeker nog doen!

Mike
 
Ik kom uit op Advocaat INFJ-T. Wat betekenen die letters eigenlijk? Staat er niet bij.

Ik kan me wel vinden in deze uitkomst als ik dat zo lees. Volgens mij heb ik deze test ooit eerder gedaan, ik kwam eerder uit op Advocaat.

Kevin
 
@Kevin, lees dit en kijk of je jezelf hierin herkent:

https://www.16personalities.com/nl/infj-persoonlijkheid

Mike
 
@bastiaan,

Dank voor het aanbrengen van de nuance die ik zocht door te stellen dat er zoiets is als een natuurlijke aanleg (archetype) en bepaalde tikken die je in het leven kunt oplopen die kunnen zorgen voor een uitvergroting van je natuurlijke persoonlijkheid. Deze uitvergroting, deze karikatuur van jezelf, is het coping-mechanisme van het ego uit zelfbescherming en zelfbehoud. Makes perfect sense.

Ik heb het al eerder geschreven, het hebben van een INTP-persoonlijkheid is een zegen in deze coronatijd! Geen visite over de vloer? Ik ontving toch al niet of nauwelijks mensen thuis, heb daar ook totaal geen behoefte aan. Niet naar een cafe kunnen gaan? Sinds ik gestopt ben met drinken mis ik ook dat voor geen meter. Niet kunnen winkelen? Had ik toch al een broertje dood aan. Mijn collega's niet kunnen zien of spreken op de werkvloer? Ik ontliep ze voor die tijd ook al, heb totaal geen zin in gesprekken over niets. Thuiswerken? Ik werk het liefst thuis, kom ik die collega's ook niet tegen. Wat ik wel mis is het live muziek maken voor publiek en het fysiek lesgeven aan studenten, jonge mensen die ik mag begeleiden op hun levenspad.

Al met al is mijn 'leed' dus te overzien. Maar het gaat niet alleen om mij. Ik lijd onder het feit dat dit schadelijk is voor jonge mensen en kinderen, dat hen hun vrijheid en toekomst wordt ontnomen, dat hardwerkende kleine ondernemers hun levenswerk en dromen wordt afgenomen. Ik heb plaatsvervangend leed voor het collectief, mijn individuele leed doet er niet toe. Ook dit past bij de INTP-persoonlijkheid, omdat deze voortdurend bezig is het grote plaatje te willen zien.

Is dit niet gewoon Gods plan? Ik heb het gevoel m'n hele leven lang al te zijn voorbereid op dit tijdperk. Moest ik niet deze persoonlijkheid ontwikkelen om de juiste coping skills te hebben precies voor deze tijd, zodat ik hier juist niet onder lijd en er sterker uit kan komen om andere mensen te helpen als dit voorbij is? God heeft een Plan voor ieder van ons, maar wij maken slechts 24 uur op een dag mee van dit Plan. En zelfs als we terug kunnen kijken op eerdere levensfases is nog niet altijd duidelijk waar dit Plan naartoe leidt, omdat het zoveel onverwachte wendingen met zich meebrengt.

Mijn verwijdering van mezelf en mijn medemens, mijn zelfisolatie en drankgebruik, het is allemaal ergens goed voor geweest, ik moest weg zijn van mezelf en mijn medemens om mezelf en anderen weer terug te vinden. Maar deze keer in liefde, geen conflict. Dat is mijn ware levenspad en ik hoop het nog een tijdje te mogen bewandelen!

Mike
 
@Charza, dank voor je uitgebreide antwoord. Je doet een aantal rake observaties, iets waar ik ook op had gehoopt. Ik zal ze hieronder 1 voor 1 behandelen:​

Voor wat betreft jouw vraag of iemand echt kan veranderen en op een zeker moment een bepaald archetype kan worden door bijvoorbeeld een traumatische ervaring.

Wanneer een Myers-Briggs test naar volle eerlijkheid wordt ingevuld en je archetype openbaar wordt gemaakt is het antwoord eigenlijk “Nee“. Dit type hoort bij je, het is iets waar je als het ware mee geboren wordt, en jouw voorkeuren in de antwoorden zullen altijd wel ongeveer hetzelfde zijn. De archetypes zijn in die zin behoorlijk krachtige universele aanwezigheden, die tijd en hoedanigheid overstijgen.
Dit bevestigt wat ik al vermoedde. Ik heb als onderdeel van mijn zelfreflectieproces mijn moeder meerdere keren uitgehoord over hoe ik was als klein kind. Zij heeft de herinneringen die ik niet heb en het is zeer verhelderend gebleken. In essentie komt het er op neer dat ik totaal niet ben veranderd en altijd al zo ben geweest. Dit was er dus al lang voor de drank! Je hebt daar ook een aantal rake opmerkingen over gemaakt, dus later meer hierover.

Een mooi voorbeeld was toen mijn moeder zei: jij was vroeger helemaal niet zo moeilijk in de omgang, mensen kwamen altijd naar jou toe. Toen wees ik haar op het feit dat het probleem ook niet zit in de beweging naar mijzelf toe, maar die van mijzelf naar anderen en dat ik daar verlegen in ben en ook altijd ben geweest, wat zij beaamde. De conclusie is dat ik met dit archetype wel geboren moet zijn, geen twijfel over mogelijk!
Het is ook niet zonder reden dat deze archetypes in onze oude culturen zulke belangrijke rollen hadden in astrologie en mythologische geschiedschrijving. De archetypes kun je zien als onderdeel van de “Goddelijke code” die het universum aan elkaar bind.
De term 'goddelijke code' raakt mij, het geeft aan dat ik onderdeel uitmaak van een bepaalde blauwdruk van menstypes, die weliswaar sterk kunnen uiteenlopen maar allemaal onderdeel uitmaken van Gods Plan. Ik ben kennelijk voorbestemd om die zeldzame INTP te zijn die niet of nauwelijks aansluiting vindt bij die andere archetypes. Daarin ligt mijn uitdaging en dit moet vanuit liefde, een andere weg is er niet. De eerste (en meest cruciale) stap die ik hiervoor moest zetten is mezelf niet in de vernieling helpen d.m.v. drank en dus meer liefde voor mezelf te hebben, al het andere volgt hier uit.
Jouw INTP hoedanigheid, heeft dus in deze gedachten stroom altijd al in een bepaalde vorm in jou gezeten. Door de jaren heen kun je natuurlijk als persoon veel veranderingen doormaken, maar toch blijf je altijd wel aardig binnen je archetype.. Je leert met de jaren alleen wel beter te herkennen wat je sterke en zwakke punten zijn.
Dat is exact het proces waarin ik me nu bevind! Ik heb het idee nu pas op de Hogeschool des Levens te zitten. De oude tegelwijsheid 'van het concert des levens heeft niemand een program' kan niet meer waar zijn in mijn geval. Wie had durven vermoeden dat een zelfdestructieve gewoonte als alcoholmisbruik zou lijden tot de grootste geestelijke groei die ik tot nu toe in mijn leven heb mogen meemaken? God does work in mysterious ways!
Ik persoonlijk denk niet dat wat jouw AA-sponsor “asociaal door trauma gedreven gedrag” noemt, ook daadwerkelijk asociaal of trauma gedreven gedrag is.

Ik denk dat jij vanuit jezelf als Introverte INTP een natuurlijke neiging hebt om in jezelf gekeerd te zijn. Dat is spiritueel ook wat jij nodig hebt om tot volle rijpe gedachten te komen en om zaken goed te overdenken.

De theorie van “het trauma”  van de AA sponsor komt wat mij betreft voort uit een vrij nihilistisch perspectief  waarin een psychologische analyse wordt gemaakt op basis van “logica en rationele wetenschap”. Het fundamentele probleem bij deze denkwijze is dat men vast zit in een oorzaak >>> gevolg kader van denken, en dus moet jouw gedrag wel “voorgekomen zijn uit iets dat jou zo hard geraakt heeft, dat je het niet eens meer kan benoemen..”

Het spirituele aspect ontbreekt echter weer volledig in deze manier van redeneren, en accepteren dat iemand gewoon op een bepaalde manier in elkaar kan zitten is voor deze mensen dan ook moeilijk te verkroppen.
We moeten denk ik een paar dingen uit elkaar trekken. Een aantal dingen komen nl. van mezelf en een aantal van mijn sponsor. Ikzelf heb reeds in de eerste stap van het 12-stappenprogramma geidentificeerd dat wij mensen een egomanifestatie ontwikkelen uit zelfbehoud omdat we aangetast worden in ons sociale instinct en zekerheids/veiligheidsinstinct (sommigen van ons helaas ook in ons seksinstinct). Het ego komt dus voort uit verwonding en beschadiging en kan in zijn negatieve expressie op zijn beurt ook weer anderen verwonden of beschadigen, of zich juist naar binnen keren en het Zelf verwonden/beschadigen.

Dit zelfinzicht is met alle respect vele malen dieper (en liefdevoller!) dan wat mijn sponsor me heeft willen leren! Men lijkt binnen AA wel niet veel verder te komen dan dat zo'n ego min of meer 'vanzelf' ontstaat. De reden hiervoor is dat een verslaafde vaak zo'n dik ego heeft ontwikkeld dat je er met een mokerhamer nog niet doorheen komt. In het beginstadium draait het dus veel meer om bescheidenheid, om te leren dat je machteloos en stuurloos bent m.b.t. je verslaving en daarmee onmachtig om jouw eigen probleem te verhelpen zonder dat je de hulp inroept van een Hogere Macht.

Het gaat in dat stadium om de totale overgave van het ego en daarmee ook het Zelf. Maar dat is waar AA de plank misslaat, als je het mij vraagt. Het complete 12-stappenprogramma draait om het overgeven van je karaktergebreken aan je Hogere Macht. Volgens mij zit God hier helemaal niet op te wachten, volgens mij vraagt Hij wel degelijk een actieve bijdrage van jouzelf. Elke verslaafde zal je in het beginstadium vertellen dat hij/zij 'anders' is. Dit wordt binnen AA bestraft, want je moet juist leren dat je meer gemeenschappelijkheden hebt met anderen dan verschillen en dat het ego de illusie van afscheiding geeft. Dit schuurde bij mij meteen al, want ik ben daadwerkelijk anders en waarom zou ik dit moeten ontkennen? Opnieuw mis ik de liefde. Zet in plaats van het woord 'anders' de term 'uniek' en je mag in dat stadium al leren om je uniciteit en authenticiteit op een gezonde manier te vieren i.p.v, deze te verdoven! Als ik mensen begeleid met de 12 stappen doe ik dit wel, vraag maar aan Joost.

AA is dus wel degelijk een spirituele beweging met een spiritueel programma, maar de spirituele invalshoek is anders. Zelfredzaamheid werkt niet voor verslaafden, ze moeten eerst leren dat ze het zelf niet kunnen, anders volgt de ene na de andere terugval in hetzelfde gedrag. Ze moeten leren dat hun egomanifestatie een vorm van krankzinnigheid is (stap 2) die niet voor niets volgens de definitie van Einstein telkens hetzelfde doen is maar voortdurend een ander resultaat verwachten. Belangrijke lessen voor verslaafden en het is dan ook niet mijn bedoeling om ook maar iets af te doen aan de wijze lessen van AA, noch aan de spiritualiteit van AA.
In mijn optiek is juist het omgekeerde aan de hand eigenlijk.
Jij als natuurlijke INTP bent in jezelf gekeerd en dat past heel goed bij jouw aard. Waar je echter in de wereld tegenaan loopt zijn een hoop polair tegengestelde mensen die deze hoedanigheid niet goed begrijpen en herkennen.

Dit botst en dat heeft zeker in het verleden wel indruk op je gemaakt, omdat jij waarschijnlijk niet goed kon bevatten waarom die botsing plaats vond. (Je bent immers niet antisociaal)
Mijn grootste botsing/frustratie met anderen is dat de meeste mensen zich m.i. bezighouden met trivialiteiten, zich verliezen in de kleinste details, veel te emotioneel zijn en weinig tot geen vermogen tot zelfdenkendheid lijken te hebben. Dit maakt dat de 'buitenwereld' voor mij vijandig is. Ik ben voortdurend op zoek naar gelijken, maar vindt deze nauwelijks. Het gaat hier om intellectuele en filosofische gelijken, want als INTP leef ik voortdurend in mijn hoofd. Dat kun je uitleggen als de arrogantie van het ego, maar het tegendeel is waar, ik zou juist willen dat ik wat meer gezelschap had. Let wel, met 'gelijken' bedoel ik niet dat je het per se altijd met me eens hoeft te zijn, als INTP ben ik juist zeer geinteresseerd in andere zienswijzes en ik discussier graag, we kunnen zelfs 'agree to disagree', geen enkel probleem!

Ik kom pas in botsing met mensen als er principes in het geding zijn, mijn principes zijn rotsvast en staan niet ter discussie. Aangezien ik vrij alleen lijk te staan met mijn principes, omdat het merendeel volgzaam en meegaand is met de status quo en autoriteiten, ervaar ik de medemens als bedrieglijk en verraderlijk. Geen positief mensbeeld, ik weet het, en er spreekt ook weinig naastenliefde van uit. In mijn perceptie spelen veel mensen toneel en zijn ze alleen maar bezig met aardig gevonden te willen worden, iets wat tegen elke vezel in mijn zijn in gaat.

Geen wonder dus dat ik moeite heb met toenadering zoeken naar anderen en liever heb dat anderen een beroep doen op mijn kennis, wijsheid en talent, de buitenwereld is voor mij extreem onveilig, ik word omringd door mensen die mij toelachen en achter mijn rug om het graf in wensen! Daar waar groepen mensen samenkomen ontstaan er gedragscodes, die ik zo goed als altijd als dwingend ervaar. Ik noem dat een mal. Ook AA is voor mij een mal geworden - en ik zit pas in stap 4. Ik pas in geen enkele mal, ik moet en zal mijn eigen weg gaan. Voor alle tot dusver geleerde lessen ben ik zeer dankbaar, ook dit moest op mijn pad komen, maar het lijkt er op dat ik ook hier weer mijn eigen weg in moet vinden.

Vandaar mijn vraag: is dit mijn ego dat nu aan het praten is of ben ik daadwerkelijk zo en is dit mijn lot dat ik zo goed mogelijk moet dragen? Hoe kan ik nu ooit aansluiting vinden bij welke club dan ook als ik volledig compromisloos en altijd even stellig ben in mijn opvattingen? Je begrijpt dat ik hier nog geen antwoord op heb weten te vinden en mijn sponsor komt niet veel verder dan dat mijn ego zich niet wil overgeven aan mijn Hogere Macht, wat m.i. veel te kort door de bocht en totaal zwart-wit is. Daarom roep ik de hulp van jullie in om mij nieuwe inzichten te verschaffen.
Wellicht vond jij in drank iets dat jouw aanvankelijke door introversie gegeven “barrière” een beetje deed vervagen. Op de lange termijn zijn de gevolgen natuurlijk heel anders, maar dat neemt niet weg dat het voor jou een manier was om meer aansluiting te vinden met je medemens. Dit is echter altijd maar van tijdelijke aard, en de aansluiting die komt is vaak oppervlakkig, waardoor het uiteindelijk nog niet veel heeft uitgemaakt en wel veel teleurstellingen heeft opgeleverd.
Bingo, schot in de roos en helemaal raak, Charza! Drank was voor mij een manier om sociale barrieres te breken, ik dronk mezelf letterlijk moed in. Mijn vraag wat het nu precies is geweest dat ik hiermee heb willen verdoven is hiermee beantwoord. Mijn verlegenheid naar andere mensen kan misschien beter worden omschreven als behoedzaamheid. Ik vertrouw mensen in principe niet en dit wantrouwen maakt dat ik introvert ben in mijn sociale omgang als de beweging van mij naar buiten is, maar omgekeerd (van buiten naar binnen) ben ik extrovert want dan zit ik in mijn rol als verschaffer van kennis en informatie, of muzikaal talent. Ik weet dat ik te vertrouwen ben, maar mijn wantrouwen naar anderen maakt mij sociaal onhandig en soms ook vijandig. Om een en ander te versoepelen dronk ik. In de kroeg als 'barfilosoof' hielp dit 'spraakwater' enorm, maar het sociale isolement van lockdowns maakte van mij een eenzame drinker. Toen is het pas echt fout gegaan, in een rap tempo! Tegelijkertijd is het de aanzet geweest om nu eens echt met mijn probleem aan de slag te gaan. Maar je weet het, 20/20 is volledig zicht!
Wat jij wellicht moet leren (En volgens mij momenteel ook aan het leren bent) is waar jij je eigen grenzen moet trekken. Jij moet soms in jezelf keren om zaken beter te kunnen overzien. Acceptatie van dat gegeven kan ook zorgen dat jij niet jezelf in de weg zit door juist iets tegen jouw natuur te willen forceren.
Ik had aangegeven dat mateloosheid onderdeel uitmaakt van mijn zijn, klopt. Mijn gebrek aan balans op het gebied van alcohol komt voor uit een diep verlangen om wel degelijk aansluiting te vinden bij mijn medemens. Ik kan niet met maar ook niet zonder mensen en misschien vind ik hier wel nooit een goede modus in. Drinken is echter de slechtst mogelijke oplossing en dus geen optie meer, wat er wel voor in de plaats moet komen weet ik (nog) niet. Als het om principes gaat ken ik wel stevige grenzen en deze verdedig ik met hand en tand, al moet ik er voor in mijn eigen loopgraaf gaan zitten! Ik denk dat mijn les is om milder en toleranter (en dus liefdevoller) te zijn naar mezelf en anderen. Zoals ze bij AA zeggen: stay in the middle, so you don't fall off the edges!

Mike
 
JRR Tolkien verkent dit thema natuurlijk ook in grote mate in zijn Lord of the Rings trilogie.

Een van Tolkien zijn meest tragische karakters is "Smeagol" beter bekend als "Gollum"...

Als van oorsprong een Hobbit achtig klein wezen was Smeagol buitengewoon goed in staat om de corrumperende ene ring lang te weerstaan. Op het eerste gezicht lijkt dit wellicht niet zo. Het corrumpeert hem en maakt van hem een verschrikkelijk wezen.. Maar Gollum doet niet wat een ander wezen zou doen met de ring... Hij zorgt eigenlijk dat de ring voor lange tijd uit de wereld verdwijnt en niet zijn corrumperende werk kan doen.. Als een obsessieve zorgdrager isoleert Gollum zich in totale afzondering in de diepste krochten van de wereld..

Totdat door een ongeluk de Hobbit Bilbo op zijn pad komt.

In het boek vind op een zeker moment deze dialoog plaats tussen Frodo en Gandalf.. [Gandalf die gezien kan worden als een Wodan incarnatie in dit verhaal]
“Frodo: 'It's a pity Bilbo didn't kill Gollum when he had the chance.'

Gandalf: 'Pity? It's a pity that stayed Bilbo's hand. Many that live deserve death. Some that die deserve life. Can you give it to them, Frodo? Do not be too eager to deal out death in judgment. Even the very wise cannot see all ends. My heart tells me that Gollum has some part to play in it, for good or evil, before this is over. The pity of Bilbo may rule the fate of many.'

Frodo: 'I wish the Ring had never come to me. I wish none of this had happened.'

Gandalf: 'So do all who live to see such times, but that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given to us. There are other forces at work in this world, Frodo, besides that of evil. Bilbo was meant to find the Ring, in which case you were also meant to have it. And that is an encouraging thought.”
@Mike

Ik ben er van overtuigd geraakt dat iedereen in het leven bepaalde worstelingen door moet maken. Dat is niet omdat de wereld tegen je is, of omdat je een pechvogel bent.. Het zijn leermomenten, en op het moment dat je jezelf bewust kan maken dat je die energie erin moet stoppen, zal alles veranderen. Je krijgt wat je aankunt.

In het kort komt het er inderdaad op neer dat jij bent wie je bent om een reden.. Het huidige moment is de som van alles wat je tot nu toe bent en hebt meegemaakt.. Jouw introversie kun je inderdaad zien als een gave. De wereld is momenteel op een kantelpunt. Jouw problemen liggen in de oude "realiteit".. Of moet ik wellicht zeggen oude "illusie"... Want we weten inmiddels dat die oude maatschappij vol van duistere machinaties is. Vol van systeemrot en corruptie. Heel veel mensen waren diep van binnen niet gelukkig of tevreden.. Maar binnen die machine werd je als een tandwiel draaiende gehouden.. De energie van de gewone mens werd misbruikt om nog meer corruptie te laten ontspruiten.

Jij leek wellicht sociaal kreupel.. Gollum lijkt in Lord of the Rings een verschrikkelijk wezen.. Toch is het Gollum die zorgt dat de alles vernietigende ring vernietigd wordt, en de vrije wil kan zegevieren.. Jouw introversie gaf jou wellicht een probleem in de slapende maatschappij.. De maatschappij waarin jij actief aan mensen moet trekken om interactie van betekenis te krijgen..

Maar met het nieuwe ontwaken slaapt niet iedereen meer en kun jij meer in je eigen element blijven. De mensen komen nu wel naar jou toe, en dat is ook precies zoals het bij jou moet werken.
 
Dank ook weer voor deze bespiegeling, Charza! In mijn hoofd leef ik al vele jaren in de nieuwe realiteit, mijn problemen zijn idd van de oude realiteit, daar heb je helemaal gelijk in. Mijn AA-sponsor is een goede vent, maar ook van de oude realiteit, hij probeert me functioneel te houden in een voor mij disfunctionele wereld. Het ligt niet aan hem, noch aan mij, het is wat het is.

Mike
 
We moeten denk ik een paar dingen uit elkaar trekken. Een aantal dingen komen nl. van mezelf en een aantal van mijn sponsor. Ikzelf heb reeds in de eerste stap van het 12-stappenprogramma geidentificeerd dat wij mensen een egomanifestatie ontwikkelen uit zelfbehoud omdat we aangetast worden in ons sociale instinct en zekerheids/veiligheidsinstinct (sommigen van ons helaas ook in ons seksinstinct). Het ego komt dus voort uit verwonding en beschadiging en kan in zijn negatieve expressie op zijn beurt ook weer anderen verwonden of beschadigen, of zich juist naar binnen keren en het Zelf verwonden/beschadigen.

Dit zelfinzicht is met alle respect vele malen dieper (en liefdevoller!) dan wat mijn sponsor me heeft willen leren! Men lijkt binnen AA wel niet veel verder te komen dan dat zo’n ego min of meer ‘vanzelf’ ontstaat. De reden hiervoor is dat een verslaafde vaak zo’n dik ego heeft ontwikkeld dat je er met een mokerhamer nog niet doorheen komt. In het beginstadium draait het dus veel meer om bescheidenheid, om te leren dat je machteloos en stuurloos bent m.b.t. je verslaving en daarmee onmachtig om jouw eigen probleem te verhelpen zonder dat je de hulp inroept van een Hogere Macht.

Het gaat in dat stadium om de totale overgave van het ego en daarmee ook het Zelf. Maar dat is waar AA de plank misslaat, als je het mij vraagt. Het complete 12-stappenprogramma draait om het overgeven van je karaktergebreken aan je Hogere Macht. Volgens mij zit God hier helemaal niet op te wachten, volgens mij vraagt Hij wel degelijk een actieve bijdrage van jouzelf. Elke verslaafde zal je in het beginstadium vertellen dat hij/zij ‘anders’ is. Dit wordt binnen AA bestraft, want je moet juist leren dat je meer gemeenschappelijkheden hebt met anderen dan verschillen en dat het ego de illusie van afscheiding geeft. Dit schuurde bij mij meteen al, want ik ben daadwerkelijk anders en waarom zou ik dit moeten ontkennen? Opnieuw mis ik de liefde. Zet in plaats van het woord ‘anders’ de term ‘uniek’ en je mag in dat stadium al leren om je uniciteit en authenticiteit op een gezonde manier te vieren i.p.v, deze te verdoven! Als ik mensen begeleid met de 12 stappen doe ik dit wel, vraag maar aan Joost.

AA is dus wel degelijk een spirituele beweging met een spiritueel programma, maar de spirituele invalshoek is anders. Zelfredzaamheid werkt niet voor verslaafden, ze moeten eerst leren dat ze het zelf niet kunnen, anders volgt de ene na de andere terugval in hetzelfde gedrag. Ze moeten leren dat hun egomanifestatie een vorm van krankzinnigheid is (stap 2) die niet voor niets volgens de definitie van Einstein telkens hetzelfde doen is maar voortdurend een ander resultaat verwachten. Belangrijke lessen voor verslaafden en het is dan ook niet mijn bedoeling om ook maar iets af te doen aan de wijze lessen van AA, noch aan de spiritualiteit van AA.
Vandaar ook dat in alle "oorspronkelijke" spirituele levensbeschouwingen men doet aan zelfonthouding en het verkrijgen van nederigheid.. Dit wordt ook wel omschreven als het pad van de rechterhand.

Bijvoorbeeld: Een moslim die oprecht zijn Ramadan vastenperiode doorloopt, of te voet vanuit Europa de reis naar Mekka maakt.. Zal tot dit inzicht kunnen komen.. Het gaat in deze niet om de inhoud van de Islamitische geloofsleer, maar het gaat om universele waarheden die een geest tot inzicht laten komen.

2 jaar geleden ben ik met 2 goede vrienden te voet een soort "pelgrimage" gaan maken langs een groot aantal hunebedden van onze verre voorouders. We begonnen met de hunebedden in Drenthe en zijn te voet ook Oost Friesland door getrokken waarbij we een aantal nachten hebben gekampeerd in het bos. Het was veel lopen, veel zien van de omgeving waar je bent. Stilte ervaren.. (Bijna ondenkbaar in het steeds meer volgebouwde Nederland.) Het was een van de meest rustgevende en spiritueel rijke ervaringen van mijn leven! We waren op elkaar aangewezen. In Drenthe hadden we bij een boerenwinkel een en ander ingeslagen voor op reis, en verder waren we unplugged. Je voelt op dat moment dat jij als mens maar heel klein bent. De belangrijke dingen in het leven zijn veelvoudig, maar je ego hoort daar niet bij.

Dit is ook de essentie van het kloosterleven. Totale nederigheid en in veel opzichten onthouding. Maar daardoor wel spirituele bezinning en verlichting.

 
Seks interesseert me weinig tot niets. Ik noem het altijd: thinking with the wrong head. Ik kan ook niet begrijpen dat zoveel kerels hier constant mee bezig zijn en zich allerlei flauwekul laten welgevallen van manipulatieve vrouwen. Er zijn veel belangrijkere dingen in het leven, zoals kennis en spirituele groei opdoen.

Mike
 
@Charza
Dit is ook de essentie van het kloosterleven. Totale nederigheid en in veel opzichten onthouding. Maar daardoor wel spirituele bezinning en verlichting.
Toen ik die test gedaan had van het UWV, zag ik dat er dus dezelfde punten uitkwamen dan bij al die andere testen. Daarom heb ik de Myers-Briggs test niet meer gedaan. Ik weet wel wie ik ben en wil alleen werken aan mijn trigger van angst. Voor de rest vind ik het wel goed hoe ik ben. Wat nu extra belicht werd, was het thema spiritualiteit.

CONTEMPLATIEF

Filosofisch, spiritueel, meditatief en diepzinnig.

Toelichting: Je bent filosofisch, spiritueel en meditatief ingesteld. Je bent iemand die diep over dingen nadenkt, je houdt ervan om te filosoferen en je kunt je goed verplaatsen in verschillende levensbeschouwelijke standpunten. Je beschikt over een levendig voorstellingsvermogen en bent in staat om op een originele manier naar de wereld te kijken. Je bent iemand die diep over dingen nadenkt en je hebt ideeën over de zin en de oorsprong van het leven. Je bent een geestkrachtig persoon, je bent geïnteresseerd in de wereld die achter de direct zichtbare feiten ligt en je verdiept je in de relatie tussen lichaam en geest en het universum. Je bent graag alleen om dingen te kunnen overdenken, maar je vindt het ook fijn om in goed gezelschap van gedachten te wisselen over ideeën en abstracte thema’s. Contemplatieve mensen houden van activiteiten die tot nadenken en reflectie stemmen of die inspireren: lezingen, bijvoorbeeld TED talks, reizen of het lezen van filosofische boeken. Sommigen houden van wandelen, om hun gedachten te kunnen laten gaan, of juist om te ervaren. Er zijn contemplatieve mensen die zich actief bezighouden met kerk en religie, anderen doen aan yoga en meditatie. Weer anderen houden van fantasy of esoterie.

Ik denk dat al die kenmerken die ik vertoon hoofdzakelijk veroorzaakt worden door mijn spiritualiteit.

Mike, je hebt wel en ander profiel dan mij, maar in vele opzichten herken ik me compleet in jouw persoon. Zeker het thema van introvertheid.

Dus Charza, dat wat je zegt over het kloosterleven, dus in feite de spiritueel leider, ook sjamanen, etc. die persoonlijkheden zijn allemaal introvert of houden van afgezonderdheid.

Niets mis mee, toch.

Ieder heeft zijn rol en dat zagen we al bij de natuurvolkeren.

Dorothé
 
@Marijan, ik heb even gekeken naar de kenmerken van een entertainer, maar afgezien van de eigenschap van het vooral een ander naar de zin te willen maken herken ik niet zoveel kenmerken van een entertainer bij jou. Ik vraag me af wat er mis is gegaan, omdat deze test bij iedereen die ik hem doorstuur lijkt te kloppen als een bus.
@Mike, eigenlijk heb ik helemaal niet zo de behoefte om er bijna een studie van te maken wie ik ben. Het is precies wat ik zeg, ik ben wie ik ben. De Test zegt entertainer en inderdaad klopt het wel dat ik graag ander naar de zin maak, echter niet ten koste van mezelf. Ik kan goed nee zeggen. Eigenlijk (en zeker niet alles) herken ik wel een en ander van wat jij noemt over jezelf. ik heb niet zo'n last van de lockdown, ik kan me thuis prima vermaken, verveel me nooit, geef persoonlijk niks om een avondklok (wat niet weg neemt dat het schandalig is en als ik weg wil dat dat gewoon moet kunnen). Ik heb me heel vaak ongemakkelijk en ongelukkig gevoeld op feestjes, net als jij heb ik dat het gesprek ergens over moet gaan en niet alleen geklets in de ruimte, ik weet niet hoe dat moet. Ik zie drank als een vlucht (ik drink zelf nauwelijks maar heb wel gemerkt als je 1 of 2 wijntjes drinkt de tong losser is en dat ik daardoor "socialer" ben) Over het algemeen ben ik gelukkig en tevreden (mag wel meer wensen), vooral de laatste paar jaren door de dingen waar ik mee bezig ben. Ik ben ook heel erg een moeder/leeuwin die vecht voor haar jong. Ik heb een man die tegenovergesteld is van mij, heel makkelijk praat tegen iedereen, altijd de lolbroek uithangt maar zijn zorgen wegdrinkt. Hij heeft dat ook letterlijk wel eens gezegd, ik heb dat nodig om te ontspannen na een dag, zegt hij. Graag veel mensen om zich heen heeft waarin hij het middelpunt is (over entertainer gesproken haha) En we zijn dit jaar al 44 jaar samen.

En ik houd wel van mensen die zeggen wat ze denken, je weet meteen waar je mee af bent. En al die mensen die geen principes meer hebben, mee doen om te deugen, eigenlijk vaak ook super aardig en sociaal zijn maar geen gezond verstand gebruiken, ik zie dat als vergiftiging van de geest, alsook letterlijk door alle gifstoffen die wij binnenkrijgen en niet ontgiften maar ook vergiftigd door MSM, bv klimaatgedoe, klinkt allemaal leuk maar als je het echt gaat onderzoeken zit het allemaal anders, en dat onderzoeken zit er niet in, zoals ik al zeg vergiftigd dus niet in staat zijn tot zelfdenkend vermogen.

Ik denk dat je niet zo hard hoeft te zijn voor jezelf en voor wie je bent, je bent gewoon die je bent en allemaal doen we er toe, we hoeven niet in een plaatje of hokje te passen van bepaald mensbeeld en is het goed dat we allemaal verschillend zijn.
 
Ik denk dat je niet zo hard hoeft te zijn voor jezelf en voor wie je bent, je bent gewoon die je bent en allemaal doen we er toe, we hoeven niet in een plaatje of hokje te passen van bepaald mensbeeld en is het goed dat we allemaal verschillend zijn.
Dank voor je goede zorgen, Marijan. Ik hoor deze vaker als ik dit met mensen deel 'wees niet zo hard voor jezelf'. Maar alle goede bedoelingen ten spijt versterkt dit alleen maar mijn gevoel alsmaar niet begrepen te worden. Ik ben nl. niet 'hard voor mezelf', ik ben bezig met noodzakelijke zelfreflectie. Je zegt geen noodzaak te zien om een studie van jezelf te maken. Dat is je goed recht, maar ik zie die noodzaak bij mezelf wel, snap je?

Wat ik beschrijf is geen klaagzang en ik geef mezelf ook niet op de kop, het is pure contemplatie, zoals beroemde filosofen dit ook deden en waarop de hoogstaande westerse beschaving deels zijn principes heeft gebaseerd. Een NTPI is een puzzelaar, wat je leest is mijn geest die een puzzel aan het oplossen is. Ik lijd hier niet onder, integendeel. Snap je nu hoe snel ik niet goed begrepen word? Veel mensen kunnen niet metafysisch denken en blijven alles uitsluitend vanuit hun eigen perspectief zien, ook als hun bedoelinge3n goed zijn en ze niet bedreigend voor mij overkomen.

Mike
 
Ik geloof niet dat ik je goed begrijp. Ik heb even in de backend gekeken maar er is geen post van jou ingeslikt. Een van de lastigste dingen voor INTP's is als mensen onduidelijk met onvoldoende context communiceren, onze breinen puzzelen zich dan suf en het levert niets op!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.324
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan