misselijk

ruud

New member
al een aantal maanden is mijn zoontje van 4 's avonds en vaak ook 's ochtends heel erg misselijk. verder is hij best heel gezond, niet ingeënt, eet nooit suiker, veel boter en momenteel ben ik aan het minderen met brood bij hem. ooit leek hij te reageren op ei dus dat heeft hij tot zijn 3de niet gegeten omdat hij een aantal keer héél erg moest overgeven na het eten van eigeel.

toen de misselijkheid begon besteedde ik er niet heel veel aandacht aan (hij was net met school begonnen en ik vermoedde iets van stress...) maar het duurt maar en duurt maar.

elke avond heeft hij het bijna, hij zegt "alsof iemand in mijn wangen knijpt" en het water komt in zijn mond. het is alsof hij moet overgeven zegt hij, maar dat is bijna nooit het geval.

wat zou het kunnen zijn en wat kan ik eraan doen? het begint echt vervelend te worden en ik heb niet zo heel veel fiducie in de huisarts.

mocht iemand een idee hebben zou ik heel dankbaar zijn.

 
Ik ken een jongen die precies hetzelfde heeft (had). Elke avond misselijk, 's nachts moelijk kunnen slapen en 's morgens vaak overgeven. Bij hem had dit 100% temaken met het niet naar school toe willen.

Je geeft zelf al aan dat het begon toen hij net naar school toe ging. Misschien is de eerste paar keren school een te heftige emotionele gebeurtenis geweest en heeft dit een emotionele blokkade opgeleverd.

Mocht hij last hebben van zure oprispingen door maagzuur, dan is de oorzaak niet het maagzuur, maar stress.

De jongen waar ik het over had is hier trouwens helemaal vanaf gekomen door EFT.

 
Evan,

Je was me voor. Ik zat ook al in die richting te denken, vandaar mijn korte en krachtige vraag over maagzuur.

Mike

 
dank, ik reageer straks nog even. inmiddels is hij gewoon echt ziek. wil geen hap eten en blijft overgeven. daarnet het avondeten van ruim 24 uur gelden....raar )zit dat dan nog in de maag? geen wonder dat hij misselijk was!)

eerst maar eens een wasje draaien en kind douchen.

 
ok. hij slaapt even.

de eerste maanden heb ik het misselijk zijn ook wel aan het naar school gaan gekoppeld. ik geloof niet dat hij gepest wordt, maar mijn zoontje had het wel moeilijk met het naar school gaan. hij is behoorlijk begaafd en kon al lezen, schrijven, rekenen en behoorlijk diep over de dingen nadenken (en voelen!) toen hij op zijn vierde begon. echt aansluiting vindt hij dan ook niet. hij zit op een vrije school en daar doen ze met jonge kinderen niet veel op het cognitieve vlak en ook dat vond hij jammer. ik ben hierover met school in gesprek.

maargoed, feit blijft dat hij maar steeds misselijk is. ook in de bijna 3 weken durende mei-vakantie. ook op dagen dat hij het prima had op school (wat niet alles zegt natuurlijk) en nu dat hij best aardig gewend is. het hoofdstuk "school" daar ben ik dus uitgebreid mee bezig, maar ik zou ook zo graag op het gebied van voeding meer voor hem willen doen en heb nog niet genoeg kennis om te weten wat goed zou zijn.

hij houdt heel erg van boter en kaas en zo nodig nog meer van brood, maar dat probeer ik nu dus heel erg te minderen. ook eet hij het liefst veel fruit, waarmee ik ook wat voorzichtiger aan het worden ben. hij heeft eiegnlijk wel heel lichte ontlasting eigenlijk. zeker als hij geen brood eet. is dit normaal?

zure oprispingen heeft hij ook wel. niet altijd, maar er zijn wel tijden dat hij een hele mond vol terug krijgt en daar veel last van heeft. ontlasting is wel regelmatig en meerdere keren per dag.

nu hij echt ziek is, spuugt hij heel heftig, ook al zit er echt niets meer in zijn maag lijkt me. er komt alleen groen waterig spul uit. hij heeft een maand of twee geleden ook een buikgriep achtig iets gehad en het was toen héél lastig om er vocht in te houden (alles kwam er meteen weer uit) maar buiten deze twee gevallen van echt ziek zijn, blijft die misselijkheid, vooral 's avonds, dus maar aanhouden.

ik weet even niet hoe ik hem met zijn voeding kan ondersteunen.

 
(en wat geef je een misselijk kind te eten? toch gewoon veel vet? bouillon kan ik morgen pas weer maken.)

 
wendela,

Uit je post blijkt wat waardevolle informatie die meer licht doen schijnen op de achterliggende oorzaak van de misselijkheid:

Quote:
hij heeft eiegnlijk wel heel lichte ontlasting eigenlijk. zeker als hij geen brood eet.


Ik heb hier vaker geschreven dat vezels in plantaardige voeding (bijv. granen) slechts de ILLUSIE geven van een 'gezonde' ontlasting en dat als je vezelarm of vezelloos eet je een beeld krijgt van de werkelijke staat van je stoelgang. De lichtkleurige ontlasting duidt op de lever die de galblaas omzeilt. De meest voor de hand liggende oorzaak is verstopte galkanalen door (beginnende) galstenen of vergruiste galstenen.

Quote:
zure oprispingen heeft hij ook wel. niet altijd, maar er zijn wel tijden dat hij een hele mond vol terug krijgt en daar veel last van heeft. ontlasting is wel regelmatig en meerdere keren per dag.


Dit duidt op een slechte eiwitvertering als gevolg van te weinig maagzuur. Het eiwit dat zo slecht verteert zou wel eens gluten kunnen zijn in granen. Kijk maar eens of de zure oprispingen toenemen of afnemen, al naar gelang zijn consumptie van brood en andere graanproducten. Het is niet onwaarschijnlijk dat er een directe relatie is tussen de mate van graanconsumptie en de mate van oprispingen.

Dat hij meerdere keren per dag ontlasting heeft geeft aan dat zijn lever het bijzonder druk heeft met ontgiften. De witte ontlasting kan dus ook te maken hebben met een lever die BEWUST de galblaas omzeilt om zich zo znel mogelijk van belastende giftstoffen te ontdoen via de ontlasting.

Quote:
nu hij echt ziek is, spuugt hij heel heftig, ook al zit er echt niets meer in zijn maag lijkt me. er komt alleen groen waterig spul uit.


De groene kleur duidt op gal. Dit is groene gal die omhoog komt. Hieruit maak ik toch ook weer op dat zijn galkanalen verstopt zitten en dat hij een zgn. 'backflush' (terugstroom van gal) ervaart.

Kortom, jouw zoon is het meest gebaat bij ondersteuning van zijn lever en gal. De meest effectieve ondersteuning is meerdere lever- en galreinigingen.

Mike

 
dank je mike.

nu weet ik het echter helemaal niet meer. heb gezocht op leverreinigingen, zie veel over geen dierlijk voedsel, licht eten, heb in mijn achterhoofd ook dat "men" zegt bij problemen met gal geen vet eten....en vanuit wapf heb ik de overtuiging van vooral veel vet eten en geen granen, niet veel fruit....

hoe ziet een leverreiniging voor een 4 jarige eruit? anders dan eentje voor mij? en hoe komt een jong kind aan dit soort problemen? is dat iets dat door zwangerschap/borstvoeding ook nog kan overgaan op een kind, of is dat een totaal verkeerde gedachte? mijn zoontje heeft nog nooit witmeel, suiker, plantaardige oliën, kleurstoffen e.d. gegeten, is niet ingeënt. hij eet veel dierlijk vet, wellicht tot nu toe wat teveel brood en zetmeel, maar ik ben wel verbaasd dat hij dan nu al zoveel last ondervindt van een niet goed lopende spijsvertering. 't is wel een gevoelig manneke, dat wel.

maar wat kan ik hem nu het beste te eten geven? nu dat hij herstellend is van het vele overgeven, maar ook gevwoon de komende tijd? volle zuivel (heb ik niet rauw nog), rauwmelkse kaas? groentesoepen van bouillon met boter erdoor? of niet zo vet? geen/weinig brood, en fruit? levertraan, greonten met kokos/boter? is dit dan niet te zwaar voor de lever als de gal niet goed zijn werk doet?

sorry, heb veel gelezen de laatste tijd, maar het valt nog niet helelaal op zijn plek allemaal.

 
Ik zou zelf yoghurt makewn, 24 uur gefermenteerd, en kefir. Ook de waterkefir schijnt erg goed te gaan bij jonge kinderen.

Ik weet dat banaan in principe niet aangeraden wordt, mijn jongste drinkt echter de kefir alleen met rijpe banaan ( in blender/als een smoothie)

Zodoende krijgt hij wel de kefir binnen, een groot glas.

Als bouillon: zou ik eerst eens de kippenbouillon proberen, vraag naar kipkarkassen van biologische kip, dit scheelt heel veel geld en je krijgt hiervan heerlijke bouillon.

In de yoghurt zou je boekweitvlokken kunnen doen, glutenvrij en heerlijk als ontbijt. Eventueel kiwi erdoor.

Voor de lever: lever/galthee van jacobhooy met geraste gember erdoor, 10 min laten trekken met water van 80 graden, ook voor kinderen denk ik prima te doen.

De gember werkt ook erg goed tegen misselijkheid.

 
Hoe is hij aan deze klachten gekomen? Herken je deze klachten bij jezelf of bij de vader (of bij allebei)? Heb jij ook moeite met vetten en eiwitten verteren? Zo ja, dan is deze zwakheid inderdaad erfelijk doorgegeven. Alles is echter te herstellen, dus wanhoop niet!

In het geval van een verzwakte lever- en galfunctie is het raadzaam om inderdaad niet al te veel zware vetten en eiwitten te eten. Je voedsel is alleen zo goed als het verteert en als de vertering van vet en eiwitten niet jofel verloopt, heeft het geen zin om het lichaam hiermee te belasten.

Wanneer je aan vet en eiwitten denkt, kom je al snel uit op dierlijke voeding, maar ook op gluten in graanproducten. Ik zou zeggen, beperk of minimaliseer de consumptie van gluten en overvoer hem niet met dierlijke vetten en eiwitten. Wat extreem helend is voor de lever en galblaas zijn groene bladgroenten. Andere levervriendelijke groenten en kruiden: asperge, artisjok, geelwortel, gember, citroensap in water, ui, knoflook, lever, levertraan, eierdooiers. Verder kan ik je de combinatie alfa liponzuur-selenium-mariadistel aanraden, zie dit artikel. De lever- en galzuivering beschrijf ik hier. Ga uit van de flush voor gevorderden.

Mike

 
als je (zoals ik) behoorlijke bijnieruitputting hebt en (dus) ook problemen met lever/gal, heeft deze laatste problemeatiek dan "voorrang" op de bijnieruitputting? ik vind de voedingsadviezen voor beiden elkaar op nogal wat punten tegenpreken en heb daarom moeite te bepalen wat nu prioriteit heeft. ben zelf begonnen op een redelijk low carb dieet met véél dierlijk vet. zoonlief doet daar ook een beetje aan mee (al eet hij nog wel een sneetje brood of iets van fruit).

voor de lever lees ik niet te veel ontbijt bijvoorbeeld, niet te veel dierlijk vet, terwijl dit voor bijnier precies andersom ligt. veel groenten trek ik zelf niet goed, maar zonder veel groenten, brood, fruit én zuivel en vlees....blijft er niet veel over.

en veel appelsap ofzo (lever) lijkt me voor een bijnierpatient niet bevorderlijk? dan heb ik het even over mezelf en niet mijn zoontje, maar ik probeer het beeld wat scherper te stellen.

(en ik dacht dat ik al drie stappen vooruit was door me niets aan te trekken van de gevestigde orde en er een wapf voedingspatroon op na te houden. maar zo simpel is het dus ook helemaal niet. en dan al die "gezonde" snoep/koek/zooi etende kleuters om ons heen!!!)

 
Hiermee is het antwoord gegeven over de erfelijkheid van de klachten van je kind. Jij hebt de klachten dus wel degelijk doorgegeven aan de volgende generatie. Veel mensen met bijnieruitputting hebben leverklachten, het een is het gevolg van het ander. Door de bijnieruitputting heb je te weinig maagzuur, waardoor de eiwitvertering moeizaam verloopt. Alleen bij voldoende maagzuur zal de galblaas basische galzouten in de dunne darm laten stromen. Die galzouten zijn weer van belang voor de vetvertering. Een slechte eiwitvertering kan zo dus weer leiden tot een slechte vetvertering. Ik zou de voedingsprincipes voor bijnieruitoutting handhaven, aangevuld met levervriendelijke voeding.

Mike

 
Wendela, zelf ken ik ook de bijnierproblematiek maar al te goed en weet ik dat mijn lever ook slecht functioneert.

Ik wilde eerst perse bijnieren helen, maar liep vast op suikerrijk eten. Het werkte voor mij gewoon niet als ik niet wat minder suikers en meer vetten kon eten. Toen besloot ik dat ik weinig te verliezen had en ben ik gestart met een leverflush. Dat is een hele tijd geleden. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn eerste leverflush een minder prettige ervaring was, en ik denk dat ik weet waar dat vandaan komt: ik reageer niet goed op bitterzout. Het heeft flink wat tijd gekost voor ik een tweede leverreiniging aandurfde, maar toevallig heb ik hem net vannacht gedaan. In eerste instantie weer last van het bitterzout, maar nu ik heb doorgezet (weliswaar het protocol een beetje aangepast)... Ik voel me een stuk beter. Vandaag flink veel vet kunnen eten, zonder dat ik last kreeg van een slechte vertering. Kon de suikerdip goed voelen aankomen en ook kunnen opvangen. Dus nu ben ik zo ver dat ik in ieder geval om de dag een milde reiniging wil gaan doen en ook de grote flushes blijf doen (maar zonder bitterzout). Door de ervaring ben ik nu gewoon om. Had ik niet van mezelf verwacht.

Ik dacht al dat ik mijn bijnieren veel verder op weg kan helpen als ik veel vet kan eten en een beter functionerende lever heb. Dat is dus waar ik nu naar handel. Wellicht werkt het voor jou ook zo.

Trouwens, sinds wanneer zijn dierlijke vetten slecht voor de lever dan?

 
Dierlijke vetten zijn niet slecht voor de lever, maar als ze niet goed verteerd worden (door een verzwakte lever en galblaas) wel. Voedsel is alleen maar zo goed als het verteerd wordt.

Mike

 
Quote:
Hiermee is het antwoord gegeven over de erfelijkheid van de klachten van je kind. Jij hebt de klachten dus wel degelijk doorgegeven aan de volgende generatie.



bedoel je daarmee dat ik de bijnieruitputting heb doorgegeven met de daarbij horende maagzuurproblematiek, of dat het lever/gal en maagzuur probleem dat ik nu bij mijn zoontje zie een gevolg is van wat hij van mij heeft meegekregen? ik zie bij hem namelijk niet zo veel van de andere klachten die ik zelf heb. hoewel er wel wát is als ik ga graven. hij kan héél slecht tegen fel licht (altijd al gehad) maar hij is ook gewoon super gevoelig voor allerhande indrukken. hij slaapt heel moeilijk in, maar heeft ook een enorme drang tot denken (maakt sommen in bed, denkt na over het leven, verwerkt zijn dag. 's ochtends, als ik zo ongeveer in coma ben, is hij wakker en heel helder en enrgiek.

Quote:
Dierlijke vetten zijn niet slecht voor de lever, maar als ze niet goed verteerd worden (door een verzwakte lever en galblaas) wel. Voedsel is alleen maar zo goed als het verteerd wordt.



en dat is precies mijn dilemma. rustig aan voor de lever en mijn bloedsuiker all over the place, of rustig aan voor de bloedsuiker/hormonen en een systeem vol onverteerd "gezond" eten.

@pinklady, ik wil zeker wel toewerken naar een leverreiniging, maar ben momenteel nog zo aan het uitzoeken hoe en wat en tegelijkertijd uitproberen met voeding, dat ik er niet 1,2,3 in wil springen. dank voor jouw ervaring!

Quote:
Voor de lever: lever/galthee van jacobhooy met geraste gember erdoor, 10 min laten trekken met water van 80 graden, ook voor kinderen denk ik prima te doen.

De gember werkt ook erg goed tegen misselijkheid.



dank je voor die tip dirtsa. ik heb nu de lever/gal thee van salus en die krijg ik écht niet naar binnen bij mijn kleuter. bitter blijft toch moeilijk bij kleine kinderen hoor.

fijn dat jullie meedenken! het is nogal wat om allemaal in je op te nemen en uit te vogelen in je eentje.

 
wendela,

Vanaf het begin dat je hier actief bent schrijf je vrijwel voortdurend over hoe lastig het is om uit de wirwar van informatie wijs te worden en dat je je tegelijkertijd meer wilt verdiepen in e.e.a. voordat je proactief wordt. Dit klinkt als de typische chaos in het hoofd van iemand met bijnieruitputting. Ik denk dat jij knopen moet doorhakken en gewoon ergens moet beginnen. Ik proef veel angst, twijfel en stress en dat remt je af, terwijl je eigenlijk meer vaart moet maken.

Quote:
bedoel je daarmee dat ik de bijnieruitputting heb doorgegeven met de daarbij horende maagzuurproblematiek, of dat het lever/gal en maagzuur probleem dat ik nu bij mijn zoontje zie een gevolg is van wat hij van mij heeft meegekregen?


Ja, dat bedoel ik. Hoe het zich uit bij hem is een individuele zaak. Mogelijk weerspiegelt hij ook lever- en galproblemen bij jouzelf waarvan je je niet eens bewust bent.

Quote:
hij kan héél slecht tegen fel licht (altijd al gehad) maar hij is ook gewoon super gevoelig voor allerhande indrukken. hij slaapt heel moeilijk in, maar heeft ook een enorme drang tot denken (maakt sommen in bed, denkt na over het leven, verwerkt zijn dag. 's ochtends, als ik zo ongeveer in coma ben, is hij wakker en heel helder en enrgiek.


Oftewel bijnieruitputting en teveel in zijn hoofd zitten. Net als jij.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.743
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan