Minder gezond leven maar gezond zijn

Ik ben het helemaal eens met het idee dat voeding heel veel invloed heeft op wie we zijn, wat we denken, voelen en doen. Het beinvloed onze fysieke gezondheid, de mentale capaciteiten, de eigenwaarde, de sociale omgangsvormen, het levensmoraal, het spiritueel bewustzijn, de fijngevoeligheid en de algehele ontwikkeling. Ik heb immers nog nooit een verpakking van een biologisch product op straat zien liggen, in tegenstelling tot afval van fastfood.

 
@ Mike
Quote:
Je vat het persoonlijk op. Het enige persoonlijke is dat je snel klaarstaat met clichematige, pseudospirituele theorieen die angst en schuldgevoel als basis hebben maar omkleed zijn met een sluier van zweverige 'spiritualiteit'.


Dat komt omdat het lijkt alsof je vanuit je eigen associaties naar mijn teksten kijkt en vervolgens uitgebreid kritiek levert op mijn gedachtegoed. Ik heb niks gezegd over negatief karma of welvaartsbewustzijn. Wel scheer je alles over één kam en worden mijn ideeën samen met allerlei pseudo-spirituele theorieën in een zin vernoemd en aan de kant gezet. Dat ongenuanceerd beoordelen bevalt me niet zo. Ik wil gerust feedback ontvangen over MIJN uitspraken, maar ik wel graag dat ze als een opzichzelfstaande visie worden gezien.

Wat eerdere incarnaties betreft. Ik ben het wat dat aangaat met Lady Marian eens. Inzicht in je zielsproces kan heel veel begrip, verheldering en rust geven over je leven in het nu. Je kunt dan alles heel anders beoordelen. Ik denk zeker dat je ook binnen de new age beweging het koren van het kaf dient te scheiden, maar dat maakt niet de gehele new age wereld van A tot Z duister. Dat vind ik echt eenzijdig gesteld.

Ook bestaat er een andere vorm van communisme die zo zuiver in elkaar steekt dat elke vorm van democratie die wij ons kunnen voorstellen, hier nog een puntje aan kan zuigen. Het is niet het communisme dat slecht is, maar de uitvoering door een spiritueel-onvolwassen volk. Het communisme is hier op aarde misbruikt, daarom heeft het helaas zo'n slechte naam gekregen. Ik heb thuis een boekje over de hoogontwikkelde buitenaardse beschaving Iarga. Als je leest hoe hun vorm van communisme tot manifestatie wordt gebracht, dan wens je niks anders dan een enkele reis richting Iarga!

Hier lees je een korte opsomming van de highlights van het boek:

http://home.kpn.nl/hasibu/iarga.htm

De Iarganen waren overigens ook omnivoren. Je kunt in het boek prachtig lezen welke vormen van landbouw en veehouderij ze er op na houden. Wil je meer weten, check dit boek. Het is werkelijk geniaal!!

http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoek...lpartial/Nty/1/N/8299+8293/Ne/1430/index.html

 
Quote:
Mike schreef:

Een banaan is suiker en zetmeel. Sommige mensen verdedigen bananen als zijnde een goede bron van kalium en B6. Er zijn andere, gezondere bronnen van kalium en B6 zonder al die suiker en zetmeel.


Bedankt, ik nam de bananen inderdaad voor de kalium, de vitamines en de vele (gezonde :?) calorieën. Maar wat ik niet wist is dat ook als je wel wat calorieën kunt gebruiken zetmeel en fructose niet goed voor je zijn vanwege het schommelende effcet op je bloedsuikerspiegel. Ik heb nu een doosje bevroren blauwe bessen gekocht die ik in plaats van de banaan in m'n smoothie doe.

Ik las dat wortels ook al veel zetmeel bevatten :(

 
Quote:
Hilda je hebt het over 'ongelofelijk veel mensen'. Hoe zie jij de afstemming op dit forum, zijn we in grote lijnen al zover of toch nog niet?


Ik begrijp je vraag niet goed geloof ik. Wie ben ik om dáár een uitspraak over te doen?

 
Dennis, gaaf dat boek over Iarga en vooral dat het al in 1969 is geschreven.

Inmiddels zijn er vele boeken (Erich von Däniken is denk ik een van de meer bekende schrijvers) en berichtgevingen (Zecharia Sitchin, David Icke) over buitenaardse beschavingen.

Zelf kreeg ik laatst dit boek wat vertelt over Telos, Lemurië:

Inzicht in vijfdimensionaal bewustzijn

Grappige is dat ik gisteren dit filmpje van een Russisch antropoloog over Lemurië/Telos zag:

Lemurië

 
Quote:
Dat komt omdat het lijkt alsof je vanuit je eigen associaties naar mijn teksten kijkt en vervolgens uitgebreid kritiek levert op mijn gedachtegoed. Ik heb niks gezegd over negatief karma of welvaartsbewustzijn. Wel scheer je alles over één kam en worden mijn ideeën samen met allerlei pseudo-spirituele theorieën in een zin vernoemd en aan de kant gezet. Dat ongenuanceerd beoordelen bevalt me niet zo. Ik wil gerust feedback ontvangen over MIJN uitspraken, maar ik wel graag dat ze als een opzichzelfstaande visie worden gezien.


Snap ik, heb je ook wel een punt. Ik neem jouw woorden als uitgangspunt om ook maar gelijk een aantal andere zweverige theorieen te ontzenuwen. Het is ook om jou evt. wind uit de zeilen te nemen, voor het geval je met dergelijke ideeen aan gaat komen. Ik merk nl. dat je nogal strooit met pseudospirituele cliches en hoe eerder ik daarmee afreken hoe beter. In ieder geval wordt dit forum daardoor niet saai, toch?

Mike

 
@ Lady Marian

Quote:
...en vooral dat het al in 1969 is geschreven.


Ja en het is nog volledig actueel. Ik ben zo fan van dit boekje dat ik het met dozen tegelijk heb inkocht en ben gaan verspreiden. Volgens mij heb ik bol.com leeggekocht, want hij is helaas niet meer te verkrijgen. Velen vrienden en kennissen heb ik dit boekje laten lezen en velen hebben me nadien bedankt omdat ze dit te lezen hebben gekregen.

Ik vind oude beschavingen als Lemurië en Atlantis ook interessant. Ik ben me ook aan het verdiepen in een spirituele leer (Keylontic Science) die nog veel, véél verder terug gaat. Zij classificeren deze beschavingen als een deel van de moderne tijd. Ik heb er ook een boek van thuis: The Voyagers.

http://www.schildpadboeken.nl/boeken/ad-v.htm

Het hele verhaal gaat mijn 3D bevattingsvermogen ver te buiten, daarom vind ik het ook wel moeilijk om er echt in te duiken en het mijn ding te maken. Mijn meditatieleraar zegt dat je het niet moet willen begrijpen. Hij heeft het boek keer op keer op keer op keer gelezen totdat er een periode aanbrak waarin hij het ging zien, innerlijk zien.

In het boek wordt overigens ook vermeld dat de Grey's (die bekende magere aliens met grote hoofden en zwarte ovale ogen) gedegenereerd zijn door de slechte leefomstandigheden op hun toenmalige planeet. Voorheen waren het forse, brede en langere wezens...

 
Dennis en Lady Marian, ik ben echt een leek op dit gebied. Dat boek over Larga bijvoorbeeld, is dat fictie of waar gebeurd? Ik moet allemaal aan Anastasia van Vladimir Megre denken....

 
Mooi allemaal, Iarga, Keylontic Science, Lemuria, prachtig zelfs, maar ik denk oprecht dat we verder moeten en niet terug! De weg ernaar toe is niet teruggrijpen op wat was, maar verder groeien naar hoe het weer zo kan zijn. En dat geldt voor alles. We zijn zowel lichamelijk als geestelijk gedegenereerd, we zijn mijlenver van het pad geraakt omdat we (als mens) consequent de verkeerde keuzes maakten. Het pad weer terug(oké, oké)vinden is een groei doormaken naar dat pad en niet simpelweg willen teruggrijpen op en doen hoe het gedaan werd. Dan wordt het slechts een gedraging, een holle frase en sla je stappen over. Het ziet er dan prachtig uit en voelen ons fantastasch want 'kijk 's wat mooooi', maar zijn slechts bezig met een kopie. Onderkennen dat je 'maar' een mens bent en willen groeien - met alle ellende van dien - en daar dingen voor doen en laten is de enige manier.

Goede voeding tot je nemen maakt je niet overnight gezond. Die weg ernaar toe duurt nog ff en geeft toestanden en gedoe. Op spiritueel/geestelijk gebied is dat niet anders. Je komt dingen van jezelf tegen en daar zul je iets mee moeten: met simpelweg zeggen 'ik ben een wezen van licht' en 'alles is goed' ontken je je eigen misère (die je toch echt moet oplossen i.p.v. goedpraten) en ben je een slachtoffer van je eigen New Age of ander religieus gedachtegoed. Ik zeg bewust 'je eigen' omdat volledig afhankelijk is van wat jij ermee doet wat het vervolgens vóór je doet. We hebben dingen losgelaten en daar moeten we echt eerst weer doorheen voor we terug zijn bij de bron. Een trap heeft treden, die moeten we allemaal genomen hebben. Een ui heeft schillen, die moeten één voor één worden afgepeld. (Een lever heeft stenen, die moeten stuk voor stuk de deur uit). Een sprong nemen naar de bron bestaat niet, de deur gaat pas open als je de weg bewandeld hebt en daaruit niets hebt overgeslagen. Dat is het lot der menschen.. en mijn draai aan het verhaal. :fallenangel: (jammer, zo'n niet werkende smiley;)

In dit kader een mooi boekje:

Licht op het Pad

Hilda

 
Mooi gezegd, Hilda. Ooit hadden we evolutie. Zo'n 8000 jaar geleden zijn we een pad van devolutie ingeslagen. Nu wordt het tijd voor revolutie! Overigens bedoel ik met 'revolutie' wat het letterlijk betekent: terugrollen. We moeten dus terug naar het tijdperk waarin we evolueerden, groeiden.

Ik ben het ook met je eens dat we genoeg hebben aan deze aarde om ons mee bezig te houden. Ik ben zelf ook heel aards en nuchter, maar daarmee vertel ik jullie denk ik niets nieuws. :wink: Laten we ons focusen op deze planeet en zorgen dat we er weer een gezonde band mee onderhouden!

Mike

 
Quote:
Ik onderken absoluut de waarde van goede, gezonde voeding en de werking welke dit op de mens en heel ons systeem heeft. Maar om nou te zeggen dat een uitgehongerd brein qua voedingsstoffen (als je dat bedoelt tenminste Mike) het onmogelijk maakt voor jezelf te denken en een slachtoffermentaliteit te ontwikkelen, is me te kort door de bocht en een te eenzijdige gedachtengang.

Ik waardeer het dat er een lans wordt gebroken voor evenwichtige, oorspronkelijke, volwaardige voeding door de personen die dit als hun missie zien. Maar het toont van gebrek aan overkoepelend inzicht als dit als de enige of belangrijkste weg wordt gezien voor ons allemaal.

Je kunt het ook omdraaien: zolang mensen niet gezond denken, voelen en handelen, zullen ze ook niet gezond eten.....


Dan mag jij me uitleggen waarom Weston Price bij goed doorvoede mensen geen mentale handicaps, mentale stoornissen, gedragsstoornissen, gekkenhuizen of gevangenissen zag, maar uitsluitend intelligente, heldere geesten en waarom je bij niet goed doorvoede mensen juist al deze problematiek (en meer) wel tegenkomt. Zoals Price al zegt vereisen mentale en mentaliteitsproblemen 'correctie bij de bron', nl. VOEDING. Het is een BIOLOGISCH proces, geen psychologisch. Price: Er is een voedingsbasis voor moderne fysieke, mentale en morele degeneratie.

Mike

 
@ Hilda en anderen...

Ik ben het volledig met je eens dat het draait om het HIER en NU; vanaf DIT PUNT stap voor stap verder. Eindeloos graven in het verleden kan je afleiden van de verantwoordelijkheden waarmee je in je eigen leven te dealen hebt. Maar enkel in het hier en nu willen zijn zou ik ook kortzichtig vinden. Het gaat dus wederom om een balans. Door je bewust te worden van je eigen levensproces leer je begrijpen wie je bent, hoe je gevormd wordt en waar je naar toe kunt gaan. Niet om daarmee per se naar het verleden terug te willen gaan, maar om de weg terug te vinden vanaf waar je verdwaald was, zodat je vanaf daar ook weer verder kan gaan. En dit klinkt misschien als dingen over willen doen, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat ik vragen wil stellen bij de vanzelfsprekendheden van veel hedendaagse zaken en oorspronkelijkheden wil integreren in het hier en nu.

We kunnen leren van de 'fouten' (lees: besluiten) die in het verleden gemaakt zijn. Dit geldt voor jezelf als persoon, maar ook voor ons als mensheid. Oude beschavingen bestuderen kun je helpen om een stukje oorspronkelijkheid en oude wijsheid terug te vinden. Het kan inzicht geven in kosmische processen zodat je ook snapt wat er allemaal gaande is. Misschien is het ook wel niet de bedoeling dat we ons hier met z'n allen mee bezig gaan houden. Ik geloof wel dat het goed is, dat er wel mensen zijn die naar het grotere plaatje (plan) kijken, net zoals dat het goed is dat er mensen zijn die naar het kleine plaatje kijken.

Buitenaardse beschavingen bestuderen kan je helpen om inspiratie op te doen in de nieuwe weg die je wilt gaan bewandelen. Het is zeker niet de bedoeling om iets te gaan kopiëren, het draait om herinnering, inspiratie en nieuwe mogelijkheden zien en gaan ervaren. Ik zoek die inspiratie overal, ook bij natuurvolkeren en andere culturen op andere continenten. Veel inspiratie heb ik gevonden bij de wijsheden en tradities van Noord-Amerikaanse Indianen. Ik voel hier een sterke connectie mee. Maar echt niet dat ik nu in een tipi woon en op bizons jaag om het maar even bij de stereotypen te houden. Toch probeer ik op mijn manier wel een heel eind te leven zoals 'goed-ontwikkelde' Indianen leefden/leven; althans ik pik er de dingen uit die me aanspreken. Ook heb ik veel inspiratie opgedaan door het lezen over de planeet Iarga (niet larga, maar iarga). Niet om Indiaantje of alientje te spelen, maar om als de beste versie van de hedendaagse DenniS voor de dag te komen.

Keylontic Science geeft me niet alleen inzicht in onze afkomst, het verschaft me ook inzicht in de energetische anatomie van de mens en in de verdraaiingen die hierin zijn aangebracht. Maar nog veel belangrijker, het reikt me tal van oefeningen en technieken aan die me helpen om zuiverder te worden, bewuster te worden en te evolueren/ascenderen. En dit heeft me veel, heel veel gebracht. Daar heb ik in het dagelijks leven profijt van en daarmee kan ik anderen ook van dienst zijn. Ik lijk misschien een heel mentaal mens (en dat ben ik ook), maar ik probeer ook zo veel mogelijk praktische toepassingen te vinden voor alles wat ik zie, bedenk en herinner. Anders heeft het voor mijn gevoel ook niet zo veel waarde.

 
Mike, ik wil nog wel een poging wagen.

Het is wel erg kort door de bocht om "het niet vinden van mentale problematiek bij goed doorvoede mensen" toe te schrijven aan voeding. Daarmee zie je mijns inziens een heleboel andere mogelijkheden over het hoofd. Hoewel ik het onderzoek van Price niet heb gevolgd (daarmee bedoel ik onderzoeksmethoden en dergelijke) en ik ook nog totaal geen idee heb wat hij verstaat onder intelligent en helder, ben ik niet voor stellig beweren dat mentale problematiek niet voorkomt in goed doorvoede stammen omdat ze niet goed doorvoed zijn.

In stammen (hoewel niet 1 op 1 gelijk aan natuurvolkeren, maar waarschijnlijk wel de best naderende vergelijking) wordt tegenwoordig nog steeds relatief weinig psychopathologie gevonden.

Wat er wel veranderd is, is dat psychopathologie behoorlijk anders gedefinieerd is dan een x aantal jaar geleden. Op iedereen kan wel een x aantal diagnoses losgelaten worden, ook op jou, Mike. Of dat wenselijk is, is de vraag, maar dat wat vroeger als psychopathologie beschouwd werd, bevat de zwaardere vormen van tegenwoordig (schizofrenie, persoonlijkheidsproblematiek, psychopathie). Mogelijk dat je zelf in je omgeving ook geen mensen kent met dergelijke psychische problematiek. Zo vaak komt dat namelijk niet voor. Net zo groot is dus de kans dat Price het ook niet is tegengekomen.

Er zijn daarnaast ook zo veel mogelijke oorzaken, die zorgen dat je goede voeding niet gelijk kunt stellen aan geen mentale problematiek. Denk aan de complexiteit van de maatschappij, denk aan interpersoonlijk contact, denk aan hun dagelijkse bezigheden, denk aan de hoeveelheid stress.

Daar komt bij dat mentale problematiek wel degelijk een psychologisch proces is. Dat houdt namelijk niets anders in dan dat er emoties, gedachten en gedragingen bij betrokken zijn. Dat psychologische proces heeft een biologische basis, maar dat wordt ook in de wetenschap niet ontkend. Sterker nog, naar allerlei biologische processen wordt volop onderzoek gedaan. Om het wetenschappelijk te maken, zijn echter nog wat methoden nodig, die niet altijd voorradig zijn. Zie jij maar eens een ethisch verantwoord experiment op te zetten naar de invloed van WP-voeding op mentale problematiek. Lijkt mij in ieder geval niet zo eenvoudig. Juist op basis van té eenvoudig en onwetenschappelijk opgezette onderzoeken zijn al vele malen verkeerde conclusies getrokken.

Ik stel niet dat ik de waarheid in pacht heb, want dé verklaring voor het probleem heb ik ook niet. Maar ik weet wel dat de verklaring van de voeding wat mij betreft toch wel wat te eenzijdig is, zolang allerlei andere factoren niet zijn uitgesloten. Een onderzoek dat relatief eenvoudig biased kan zijn in de vorm van heuristieken, bevestiging van je eigen gedachtengoed en conclusies trekken op basis van dat wat voor handen is aan verklaringen, vormt voor mij geen onomstotelijk bewijs.

Overigens neem ik deze woorden terug, als blijkt dat het onderzoek van Price wat al deze factoren betreft wel degelijk is uitgevoerd. Anders is het misschien tijd voor replicatie.

 
Quote:
Dat boek over Larga bijvoorbeeld, is dat fictie of waar gebeurd?


Ik weet niet 100% zeker of het waar gebeurd is. Het is als realisme geschreven, maar als je niet in buitenaards leven gelooft, zul je het wellicht afdoen als fictie. Het is in ieder geval zo intelligent geschreven, maar ook incompleet als totaalvorm, dat het bij mij heel realistisch overkomt.

Uiteindelijk maakt het ook niet uit of het wel of geen fictie is. Zo lang je je maar opent voor wat er te leren valt, doet er niet toe of je wakker wordt en je les leert uit Dances with Wolves, Avatar of een eigen levenservaring...

 
@ Mike

Quote:
Ik neem jouw woorden als uitgangspunt om ook maar gelijk een aantal andere zweverige theorieen te ontzenuwen. Het is ook om jou evt. wind uit de zeilen te nemen, voor het geval je met dergelijke ideeen aan gaat komen.


Je doet me denken aan een alerte hond die zijn forum bewaakt en al begint te blaffen bij een geritsel uit de verte. :)

Wat maakt je zo alert? Ben je ergens bang voor omdat je preventief dingen aan het ontkrachten bent? Ik proef een bepaalde drang om controle te willen behouden; alsof je vreest dat je het overzicht en misschien ook jezelf verliest wanneer het geheel zo complex wordt dat je mind het niet meer op een rijtje kan houden. Wordt het zweverig en irreëel als er te sterk aan je referentiekader getrokken wordt?

Quote:
Ik merk nl. dat je nogal strooit met pseudospirituele cliches en hoe eerder ik daarmee afreken hoe beter.


Ik laat me evenmin pseudospirituele cliches aanpraten. Bekritiseren is erg gemakkelijk. Als je vind dat ik strooi met dit soort clichés, kom dan ook met een onderbouwing die ervan getuigd dat je hier onderzoek naar gedaan hebt. Anders blijft het in een sfeer hangen van bullshit en nonsense.

Het beeld dat wij van de werkelijkheid hebben geschapen: alle kennis, alle metingen en alle berekeningen die wij met onze 3D-apparatuur hebben verworven, dit alles is voor mijn gevoel slechts een 'MOMENTOPNAME VAN BEWUSTZIJN'. Niets meer en niets minder. Uiteindelijk is er niets wat we zeker kunnen weten. Maar dit vind ik geen reden om geen stelling in te nemen.

Wat voor jou misschien zweverige theorieën zijn, is voor mij serieuze spirituele wetenschap. The mind is the limit. Maar ik ben het er wel mee eens dat er legio mensen zijn die zichzelf verliezen in wat zij spiritualiteit noemen. Er zijn ook nogal wat guru's, waarzeggers en helers die hier dankbaar gebruik van maken. Het is goed om hiervoor te waken, maar naar mijn idee staat je beveiligingsniveau momenteel op de paranoïde modus. Een beetje meer openheid kan deuren openen naar nieuwe mogelijkheden die ik iedereen zou willen gunnen.

Quote:
In ieder geval wordt dit forum daardoor niet saai, toch?


Precies, we zijn naar mijn idee onder andere op Aarde om te leren van elkaars diversiteit. Ik wissel graag ideeën uit en we hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn. Wel vind ik het belangrijk dat er respect is voor ieders mening en visie. We zijn immers allemaal verschillende gezichten van dezelfde heilige schepping...

Maar dat ik het hier boeiend vind is wellicht te merken aan mijn dagelijkse aanwezigheid. Nooit gedacht dat ik nog ooit met zo veel enthousiasme aan een forum zou deelnemen. :)

 
@Dennis

Diep respect voor jouw wijze van reageren, je geduld, je energie en tijd die je opbrengt in een poging een stukje van jouw belevingswereld over te brengen...

Ik vind je een geweldig mooi mens...als de digitale snelweg er niet tussen zat zou ik je omarmen :wink:

Marianne

 
@Hilda

Heel bijzonder dat je belangstelling hebben voor en kijken naar oude (buitenaardse) beschavingen, teruggang vindt. In ieder geval als het over Iarga, Keylontic Science of Lemuria gaat. Kennelijk vind je kijken naar andere en oude beschavingen zoals de natuurvolkeren waar Weston Price over spreekt geen terug gaan? Wonderlijk.....

Is verder groeien naar hoe het weer zo kan zijn dan zo wezenlijk anders dan teruggrijpen op wat was?

Ook bijzonder dat jij mij en ons allemaal als lichamelijk en geestelijk gedegenereerd bestempeld en mijlenver van ‘het’ pad. Welk pad? Jouw pad? Is jouw pad dan ook mijn pad? Is jouw pad ook het aangewezen pad van de totale mensheid? Hoe weet jij dat mijn wijze van groei doormaken voor mij niet werkt als ik simpelweg zou willen teruggrijpen en doen hoe het gedaan werd? Hoe kom jij aan de wijsheid om voor mij te bepalen dat ik dan stappen oversla? Van waaruit denk jij voor mij te kunnen bepalen dat mijn groeipad als enige manier een pad ‘met alle ellende van dien’ zou moeten zijn?

Voor het geval je het nog niet wist, en aan die indruk kan ik me niet onttrekken: het is mijn recht om mijn eigen keuzes te maken en zelfs om een verkeerde keus te maken. Welk pad ik kies beslis ik zelf. Jij vindt jouw kracht in het no-nonsense pad dat je op jouw eigen wijze bewandelt wat ik volledig respecteer en waar ik hopelijk van mag leren. Een ander slaat graag nog even een paar zijweggetjes in wat voor haar of hem dat pad misschien een stuk boeiender, maar vooral, haar EIGEN pad maakt.

Het verwondert me dat je mijn belangstelling voor andere beschavingen meteen vertaalt met de invulling dat ik door deze belangstelling voor een andere beschaving deze ook meteen wil kopiëren. Heb jij soms helderziende of telepathische gaven Hilda? Kun jij weten wat ik denk en hoever mijn interesse gaat of hoe ik dit in praktijk breng? Het lijkt wel dat als jij iets moois ziet of ergens interesse voor hebt het dan meteen koopt en verwacht dat de rest van de mensheid hetzelfde gedrag in dezelfde situatie vertoont.

Je bepaalt in je manier van spreken voor mij dat een fysiek gezond en spiritueel gezond pad niet in een nacht te bewandelen is. Nogmaals: hoe weet jij hoe mijn pad eruit ziet en hoe lang die is? Je hebt toch echt bijzondere gaven als jij over een dergelijk weten beschikt!

Sterker nog, je doet uitspraken over ‘het lot der menschen’ en bepaalt maar meteen even voor de gehele mensheid wat goed voor hen is: “de deur gaat pas open als je de weg bewandeld hebt en daaruit niets hebt overgeslagen”, op een wijze waar onze schepper jaloers op zou kunnen zijn als hij/zij emoties al zou kunnen ervaren.

Hilda als je vanuit de’ ik vorm’, en dus voor jezelf had gesproken, had ik jouw post als weergave van jouw beleving dankbaar als informatie aanvaard. Nu je voor mij denkt te kunnen denken, spreken, bepalen, daar ook nog een oordeel over hebt en in veroordelende toonzetting over spreekt wil ik je bijzonder graag nadrukkelijk laten weten dat ik meer dan uitstekend voor mezelf kan denken en beslissen, laat staan oordelen of zelfs veroordelen. Laat dat genoegen vooral maar geheel aan mijn kant!

Met deze post en de manier waarop je de boodschap brengt kom je op mij kort samengevat als volgt over:

“En nóu moet het maar eens over en uit zijn met dat onzinnige gezwets en gezweef. Jullie domme mensen en héél de domme mensheid snappen ook totaal niet waar het om draait in het leven en hoe het werkt. IK daarentegen snap het WEL daarom zal ik jullie voor eens en altijd een lesje leren en zal jullie eens even haarfijn vertellen hoe de vork in de steel zit, hoe het MOET en hoe jullie het MOETEN doen. Ik duld daarbij geen enkele tegenspraak, want ik heb als enige gelijk en de wijsheid in pacht, punt uit, basta!”.

Ben je je er bewust van dat je door jouw manier van schrijven en toonzetting hierin meer dan arrogant en dictatoriaal overkomt, in ieder geval bij mij? En doet dat je wat? Of ben je zo overtuigd van jouw wereldbeeld dat het je niet kan schelen of raakt hoe een ander jou ervaart?

Marianne

 
@Mike

Zoals ik al zei en vaker heb gezegd, erken ik het grote belang van goede voeding als basis. Ik vul alleen aan dat er meer factoren van invloed zijn op de ontwikkeling van de mens zowel in positieve als in negatieve zin en laat een andere kant zien dan de kant die jij zo vaak belicht. Je komt vaak stellig en eenzijdig over in je benadering en hebt een sterke overtuiging door wat de ervaring jou gebracht heeft. Prima, het dient een doel, ik begrijp het doel en wil van jouw kennis en ervaring leren.

Maar er zijn er meer kleuren dan zwart en wit en er zijn meer ervaringen dan jouw ervaring en die wil ik ook graag in het licht houden. We zijn niet allemaal zwart-wit mensen met dezelfde overtuiging en ervaring en sommigen hebben ook baat bij een kleurrijke benadering NAAST de zwart-wit benadering. Ik ga ervan uit dat jij, ik en anderen allemaal het beste met elkaar voor hebben, we gunnen elkaar allemaal de gezondheid, geluk en het welzijn waar we als mens recht op hebben. Laten we elkaar aanvullen waar dat kan, die andere zienswijzen respecteren en in ons voordeel gebruiken daar waar mogelijk.

Ik heb echter geen enkele behoefte aan een gesprek in discussievorm of aan overtuigen en wil er zeker geen wedstrijd van maken wie het sterkst is in het aanvoeren van argumenten en kennis. Ik wil informeren en geïnformeerd raken op een respectvolle, open en objectieve wijze. Als de stijl van communiceren en omgaan met elkaar doorspekt is van discussie en het een wedstrijd is in beargumenteren van gelijk of ongelijk waarbij tact en respect nogal eens uit het oog verloren wordt soms onder de noemer “wakker schudden”, is dat voor mij een signaal dat mijn persoon en inbreng onvoldoende aansluiting vind in dit forum. Met andere woorden ervaar ik de toon die soms wordt aangeslagen door sommige personen (zie mijn bovenstaande reactie) als ongepast en voor mij grensoverschrijdend. Zoals je zelf eens zei Mike: “wie ontvankelijk is voor wat ik te zeggen heb en hoe is dat en wie niet moet iets anders gaan zoeken”. Ik ben zeker ontvankelijk voor wat je te zeggen heb, maar de wijze waarop is voor mij weinig inspirerend.

Ik acht mezelf een redelijk bewust mens, heb nooit in een slachtofferrol gezeten en ben toch zeker onder invloed geweest (en nog) van alle slechte invloeden die je je maar kunt bedenken. Dat heeft me nooit gemaakt tot een fysiek, mentaal en moreel gedegenereerde met welke ernstige vorm dan ook van mentale handicaps, mentale stoornissen, gedragsstoornissen zoals je noemde.

Daarnaast heb ik de ervaring dat andere methodes NAAST gezonde voeding, voor een razendsnelle genezing kunnen zorgen waar gezonde voeding niet voor heeft kunnen zorgen in dit tempo.

Ik zal je een kort verhaaltje vertellen dat uitlegt dat er meer mogelijkheden NAAST voeding zijn om te helen en te genezen.

Toen ik van 3 verschillende professoren In Leiden, Nijmegen en in Utrecht te horen kreeg dat het netvlies van mijn linkeroog onherstelbaar beschadigd was door vermoedelijk een zeer zeldzame schimmelinfectie, schreeuwde mijn totale wezen dat ze ongelijk hadden en in al hun wijsheid absoluut niet wisten waarover ze spraken. Ik was op dat moment blind aan mijn linkeroog.

Ik heb mijn eigen weg gevolgd (ik ga nu niet in op de wijze waarop) en kan nu met datzelfde linkeroog, (waarvan de medische wetenschap zei dat het medisch, natuurkundig en wetenschappelijk onmogelijk was dat het kon herstellen, zo zeker als dat het onmogelijk was dat een been kon aangroeien), weer zien (zo’n 80 %). Diezelfde artsen noemden het een medisch wonder, een raadsel, voor hen op geen enkele wijze verklaarbaar.

Marianne

 
@Alle forumleden

Het was mij een waar genoegen deel te mogen uitmaken van dit forum en deelgenoot te mogen zijn van al jullie ervaringen en zinvolle informatie en tips, heel hartelijk dank daarvoor!

Ik kies er nu voor om geen tijd en energie te steken in het posten omdat ik niet de gezamenlijke afstemming ervaar die wenselijk is voor mij. Ik wens jullie allen de gezondheid, het geluk en welzijn wat je toekomt!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.673
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan