mijn yoghurt word niet dik, wat doe ik verkeerd

mijn oma verwarmde het ook niet maar ik weet niet precies wat ze deed (en ik kan haar ook niet vragen). ik heb als kind veel wei gegeten weet iemand hoe je die maakt?

 
Als je yoghurt door een doek laat uitlekken heb je wei (= dat wat er uitlekt, dus wel opvangen). Door een koffiefilter kan ook.

 
Ik krijg wel dikke yoghurt, gebruik altijd mijn eigen yoghurt om aan de rauwe melk toe te voegen, maar mijn yoghurt is altijd een beetje slijmerig, hebben jullie dat ook? Dus wel dik en blobbig, maar met een ander soort slierten, wat slijmeriger....

 
Hoi Laila Lali, dat heb ik dus ook. Dat vertelde ik bij die boer waar ik mijn melk haal en toen kreeg ik dus bovenstaande reactie van die man.

 
Laila Lali, ik zie dat bij mij ook weleens en vooral bij de "gewone yoghurt" met linksdraaiend melkzuur.

Sinds paar weken maak ik yoghurt met rechtsdraaiend melkzuur en dan zie je dat "slierterige" niet en heb je een heerlijke lobbige yoghurt. Ik laat hem wel altijd wat uitlekken omdat ik van hele dikke kwarkachtige yoghurt hou.

 
Ik heb demeteryoghurt gebruikt voor mijn starter. Ik zal het eens proberen met die yomio van Demeter. Kijken of het dan beter is...

 
@Laila lali (leuke naam), die is toch ook rechtsdraaiend?

@Marijan Ik maak het ook met rechtsdraaiend melkzuur, zover ik weet zijn bijna alle yoghurts op basis van rechtsdraaiend omdat dit gezonder en beter verteerbaar is dan linksdraaiend.

Maar ik heb ook een licht slijmerige yoghurt die bijna van de lepel 'drilt'. Ik vind het niet zo erg, mijn echtgenoot vind het behoorlijk wennen. Het drillen wordt wel minder naar mate de yoghurt een paar dagen oud is.

 
Als je zelf yoghurt maak moet hij dan nog een beetje lauw zijn als hij na 24 uur uit de koelbox komt? Of mag hij wel koud zijn?

Hoe komt die bij jullie eruit?

 
Hier is het gewoon gelijk aan de omgevingstemperatuur van de keuken ongeveer 20 graden.

Dan gaat het een nachtje de koelkast in en is het dikke lijmerige yoghurt de volgende morgen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.695
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan