mijn yoghurt word niet dik, wat doe ik verkeerd

G

Guest

Guest
ik heb een liter rauwe melk die verwarm ik tot 41 graden dan doe ik er een paar eetlepels van demeter yoghurt bij . heb het 24 uur in een wollen deken neergezet en daarna in de koelkast.

zo op het oog lijkt het dik maar als je dan roert is alleen de bovenkant dik en niet de onderkant .

wat moet ik anders doen?

 
Je doet het wel goed. Maak je de potten wel goed schoon, hygiëne is in deze heel belangrijk.

Lia

 
ik doe het in een pan of een emaille of werkt dat niet goed

 
ik doe de melk in de pan, doe 2 cm yoghurt van de vorige maak of bio volle yoghurt in een literfles.

voel met me pols of het net lauw is en dan giet ik het in de fles, zet deze in de koelbox met een deken erom en 24 uur later dikke yoghurt, zo dik dat ik me afvraag of 1 cm yoghurt genoeg is om erin te doen als starter.

de fles en de pan komen uit de afwacmachine en thats it, schoon genoeg.

zo ook de kefir, al lijkt dat wel kwark wanneer het iets langer dan 24 staat.

lijkt hetzelfde wat jij doet.

 
Je kunt de fles/pan voor gebruik even spoelen met kokend water, dat helpt bij mij. Verder kun je de yoghurt prima uit laten lekken(dunne theedoek of kaasdoek) dat doe ik als de yoghurt wel eens te dun is. het blijft een natuurproces, en dat lukt de ene keer beter dan de andere keer. Gewoon volhouden.

 
als ik het uit laat lekken in een doek blijft er denk ik weinig van over .

en is de rest dan karnemelk ofzo?

of zou een wollen deken te koud zijn nee toch?

en als ik het in een thermoskan doe hoelang moet het dan staan 24 uur ook

 
Het valt heel erg mee wat erover blijft hoor, en is uiteraard veel vaster dus je hebt er minder van nodig.

Wat overblijft is geen karnemelk, maar wei.

In thermosfles moet je inderdaad ook 24 uur laten staan.

Ik doe ook wel eens geklopte slagroom door de uitgelekte yoghurt, zo krijg je een overheerlijk gerecht.

 
Hier nog steeds hetzelfde probleem. Dikke laag bovenop en onderin dun. Als ik het uit laat lekken in een theedoek en vervolgens hetgeen overblijft door elkaar roer dan heb ik dunne drinkyoghurt. Ik maak de yoghurt trouwens in weckpotten. Wellicht kan dat van invloed zijn (van tevoren nogmaals goed schoongespoeld met warm water terwijl ze ook in de vaatwasser zijn geweest) ? Heb deze keer 500 ml rauwe melk gekookt tot 40 graden en 1 -2 cm Demeter yoghurt (Yomio) van ZuiverZuivel gebruikt. :(

 
hoi satfat,

ja bij mij is het ook lastig.

had van de boerin gehoord waar ik melk kocht dat zij het in een thermoskan deed en dan was het 9 uur later yoghurt. ook geprobeerd maar alleen het bovenste laagje was yoghurt maar zij had een heel duur merk thermoskan.

nu maar weer in een pan gedaan en dan een handdoek erom in een koelbox en nu was het goed, heb wel ruim 24 uur laten staan.

misschien moet je melk niet minder warm doen, ik heb het nu tot 38 gedaan eerst deed ik 41 graden en misschien iets langer laten staan?

 
ik gebruikte eest ecologische tabletten,maar nu weer de gewone *pingping*

ben benieuwd of dit uitmaakt.

Ik spoel de fles wel altijd eerst nog om,omdat hij in de kast staat te wachten voor gebruik.

Bij mij is de yoghurt zeer dik, soms blobbert het bijna niet uit de fles.

Ik gebruik de glazen flevosapflessen, ook wel wekpotten gebruikt,maar vond dat erg lastig schenken.

schud jij de fles voor je hem na 24 uur in de koelkast zet, ik wel, weet niet of dit helpt hoor, een gedachtenspinsel

hou vol..........het gaat je vast een kee lukken

ratel

 
Ok, bedankt voor de aanvullende tips. Ga het weer proberen.

Maakt het nog verschil of je een weckpot gebruikt of een fles/ pot met schroefdop (bij een dop kun je er nl voor kiezen om deze niet al te vast te draaien) ? En moet de fles/ pot helemaal gevuld worden (kun je bijvoorbeeld 1 liter melk in een weckpot van 2 liter doen om yoghurt te maken ?

 
Wat voor pot je gebruiken kunt, ga het proberen en laat het ons weten.

En hoe vol, ja wij doen de potten altijd vol, een kokospot van Amanprana van 1,6 liter.

Lia

 
Nou, maak mij maar gek. Nog steeds geen goede yoghurt hier. Heb de yoghurt deze keer verwarmd tot 43 graden (conform recept op internet 110 F). Vervolgens weggezet in de oven om de temperatuur constant te houden rond de 40 graden. Nog steeds bovenop dik en onderin dun.

Ik heb het idee dat de bacterien van de rauwe melk gewoon nog te sterk zijn (kwaliteit is gewoon super natuurlijk) waardoor de bacterien van de yoghurtstarter (in dit geval Yomio Demeter) hun werk niet goed kunnen doen. Misschien moet ik het maar eens met andere yoghurt gaan proberen. Maakt het trouwens iets uit wanneer ik supermarktyoghurt als starter gebruik ?

 
Wij hebben afgelopen keer een biologische yoghurt gebruikt van Deen supermarkten en we hebben weer een dikke yoghurt.

Dus probeer het maar eens met een andere yoghurt.

Lia

 
ik kwam er achter dat wanneer ik de eigen yoghurt gebruik als starter hij lang zo dik niet wordt.

Ik start met de yoghurt van de jumbo Bio plus volle yoghurt en hij wodt dik, zelfs beetje klonterig.

Geen idee hoe dit kan.

ratel

 
Ik gebruik Drentse Aa yogarde en ik vind het dik genoeg worden bij mij. Ik zet het gewoom weg in een koelbox met een fles heet water en opgevuld met handdoeken. Als ik het er na 24 of iets langer (ik vergeet het soms en dan staat het dus een paar uur langer) weer uit haal is het afgekoeld, dan een tijdje in de koelkast. Als ik dan de bovenste laag die dik is met de ietwat dunnere onderlaag komt het aardig goed uit.

 
mijn eerste yoghurt is erg goed gelukt. het is een heerlijke klonterige yoghurt geworden (lijkt erg op biogarde yoghurt) en ik wil meer! ik vroeg me af..ik heb nog 2 -3 cm van die yoghurt op de bodem, mag ik die gebruiken voor ene nieuwe yoghurt of moet ik weer een nieuwe yoghurt uit een pak paken?

 
nee je hoeft geen nieuw pak yoghurt te halen, je kan gewoon restje van vorige yoghurt gebruiken. dat kan tot ongeveer 6x

 
Bij mijn afhaaladres in Landsmeer komen veel mensen van turkse/arabische afkomst.

Een man vertelde mij dat hij in 1 emmer van 5 liter gewoon 400 ml karnemelk gooit zonder te verwarmen, dat een dag laat staan en dan is het dikke yoghurt.

Moet het zelf nog uit proberen. :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan