Micave represent

Micave

New member
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Micave en ik ben nu anderhalf maand geleden begonnen met het Paleo dieet waarbij ik nachtschades mijdt en noten en eieren beperk. Verder eet ik mijn vlees biologisch en 70% grasgevoerd. Vis eet ik alleen gevangen in de zee en geen kweekvis.

De reden dat ik hiermee begonnen ben zijn twee ziektes, namelijk: POTS (postural orthostatic tachycardia syndroom, www.dinet.org voor meer info) en chronisch vermoeidheidssyndroom.

Nu merkte ik winst de laatste tijd met het Paleo maar ook weer terugvallen. Ook op geestelijk vlak verander je door het Paleo voeding patroon. Ik werd rustiger in mijn hoofd en vrolijker. Ik vind de informatie allemaal super interessant hier en wanneer ik weer op een beter niveau ben ga ik ook hier meer mee experimenteren.

Zelf laat ik mij sinds kort behandelen door Lucas Flamend (www.exendo.be) en ik wacht op de uitslag van het exorfinen onderzoek. Tot die tijd hou ik het bij Paleo en biologisch.

Mijn hobby's zijn (of waren) Sport, Basketbal, film en computers/techniek.

De komende tijd zal ik nog redelijk inactief zijn op het forum maar na een tijdje lezen wilde ik mij wel graag voorstellen. Mijn focus gaat de komende tijd liggen om mij beter te voelen zodat ik zometeen weer mag werken en een bijdrage mag leveren aan onze maatschappij. Thuiszitten ivm gezondheid is niet fijn!

Zelf werk ik ook nog aan een Nederlandstalige website over POTS maar dat is een lange termijn project.

Groeten,

Micave

 
welkom hier, waarom beperk je de eieren? en gebruik je de rauwe melk of yoghurt/kefir/roomboter/kokosolie etc?

ik ben juist heel veel meer eieren gaan gebruiken sinds wp, ook rauw.

 
Hier uitleg in het nederlands over POTS

@Micave,

welkom. Ik denk dat H2O2/waterstofperoxide veel voor jou zou kunnen betekenen.

Ik lees op de site die ik bovenin aangegeven heb dat je veel zout in moet nemen.

Doe dat alsjeblieft wel met het juiste zout: ongeraffineerd keltisch zeezout.

En wat Dirtsa zegt: ga juist wel veel eieren eten, die zitten bomvol goede voedingsstoffen en mineralen.

En zuivel kan ook heel veel voor je betekenen.

Lia

 
@Dirtsa,

Zuivel vermijd ik op dit moment, ivm de caseïne en dus ook geen roomboter. Wel kokosolie, extra vierge van Aman nog iets (staat hier ook op het forum ergens als goed bekend). Eieren ben ik gaan minderen vanwege de 'slechte' uitwerking op mensen met een autoimuum ziekte. Volgens Robb Wolf, voedingsdeskundige in de Paleo gemeenschap en schrijver van diverse boeken daarover is het verstandig om Nachtschades, noten en eieren te vermijden bij een autoimuumziekte

@Poekie / Lia waterstofperoxide heb ik al een aantal keer voorbij zien komen hier en staat op het lijstje om een keer toe te gaan passen. Het klinkt echter nog wel ietwat 'eng'

Fijn dat je wat info gevonden hebt in het Nederlands maar het UMCN, waar ik zelf ook onder behandeling ben geweest, is niet zeer goed geïnformeerd naar mijn mening. Ik ben dan ook bezig met een eigen website met 100 keer meer info vanuit verschillenden hoeken. Het nadeel van het UMCN is dat ze een tunnelvisie hebben en puur kijken naar wetenschappelijk onderzoek. Wanneer ik een symptoom melde kreeg ik vaak te horen: "dit kennen we niet vanuit de literatuur" terwijl er maar weinig patiënten zijn met deze ziekte. Zelf ben ik erg gefocust op het vinden en behandelen van de oorzaak maar dat waren zij niet echt.

Wat het zout betreft heb je gelijk. Sinds een jaar ben ik begonnen met Himalaya zout en wanneer dat op is ga ik over op Keltisch zeezout. Wel vind ik de zeezout erg duur, ook in vergelijking met dezelfde zou in het buitenland. Dus vandaar dat ik mijn eigen zout eerst opmaak (die is ook goed, wellicht minder dan Keltisch maar zeker niet slecht).

Zuivel wil ik ook zeker gaan proberen maar dan wil ik eerst een stabiel niveau bereiken. Eerst ga ik de komende weken bezig houden met Paleo aangevuld met adviezen van de WPF. Bij zaken die botsen krijgt Paleo de voorkeur en met name ook de bevindingen van Lucas Flamend van www.Exendo.be Hij is ook heel stellig over zuivel aangezien ik hem nog benaderd heb met de vraag over rauwe zuivel. Dus eerst even niet maar ik sluit het niet uit in de toekomst.

Daarnaast ben ik zelf nog aan het 'experimenteren' met suppletie. Op dit ogenblik neem ik Rhodiola, Vitamine C, multivitaminen en vitamine D3 van visolie. Meeste is van Solgar. Zojuist heb ik net levertraan binnengekregen van green pasture via het hier bekende adres.

Enige nadeel van mijn nieuwe voeding is dat ik erg veel afval, dat gebeurde al daarvoor maar wordt steeds erger.

Binnenkort zal ik nog wat meer over mijzelf vertellen. Ook over de behandelingen die ik in het verleden gehad heb waaronder dezelfde die onze 'held' andre kuipers nu zal ondergaan. Een trainingsprogramma om weer op aarde te kunnen leven. Spartaans afzien werd het genoemd...

Een erg fijn forum hier en bedankt voor de nuttige en leuke feedback. Doet mij erg goed om te zien dat mensen actief met je meedenken en meeleven.

 
Misschien is het nog wel leuk om mijn leeftijd te vermelden. Ik ben 29 jaar oud en wordt in december 30... Helaas voel ik me veel ouder

 
Dat is inderdaad erg jong, bij eieren kun je overwegen alleen de dooier te nemen. Auto-immuun...dat vind ik een zeer vaag begrip, ik heb het idee dat een ziekte al snel auto-immuun wordt genoemd als artsen eigenlijk geen idee hebben wat de oorzaak van een ziekte is. helaas wordt dan vaak ook de aanpak universeel.

Ik heb MS, dit wordt dus ook auto-immuun genoemd.

Ik heb net even op de link geklikt, en geprobeerd alles te begrijen(Engels is niet mijn sterkste kant) en wat ik lees hadden ze mij net goed deze stempel op kunnen drukken, dan progressieve MS, veel overeenkomsten.

 
Quote:
Eieren ben ik gaan minderen vanwege de 'slechte' uitwerking op mensen met een autoimuum ziekte. Volgens Robb Wolf, voedingsdeskundige in de Paleo gemeenschap en schrijver van diverse boeken daarover is het verstandig om Nachtschades, noten en eieren te vermijden bij een autoimuumziekte



Maar je eet dus geen eieren meer omdat je gelezen hebt dat het een 'slechte' uitwerking heeft op mensen met een autoimmuunziekte?

Heb je het zelf ook ondervonden, die slechte uitwerking. Of mijdt je het omdat het beschreven staat.

Nachtschades en noten is zo-wie-zo beter om niet te eten maar eieren bevatten juist heel veel goede stoffen.

Uit een ei wordt jong leven geboren, zou het dan ook niet goed zijn voor ons?

Quote:
waterstofperoxide heb ik al een aantal keer voorbij zien komen hier en staat op het lijstje om een keer toe te gaan passen. Het klinkt echter nog wel ietwat 'eng'



Het is helemaal niet eng en het zou heel veel voor jou kunnen betekenen. Elke ziekte is een tekort aan zuurstof op celniveau.

Lees maar eens dit: water en zuurstof

en dit: Hoe je de zuurstoftoevoer naar je cellen kunt verhogen

Lia

 
Uit zaden en noten wordt natuurlijk ook jong leven geboren:)

Ik heb even niet tegen eieren gekund, maar nu gaat het weer prima. Misschien inderdaad gewoon proberen. Ik had ook minder last van de dooier dan van het eiwit.

 
Quote:
Uit zaden en noten wordt natuurlijk ook jong leven geboren


Misschien goed dat ik het verschil uitleg qua energie tussen bijv. een ei en zaden, noten, granen, peulvruchten, bonen en pitten. Grassoorten produceren in het eindstadium 'vruchten' die kiemkracht hebben. Het klopt weliswaar dat alles met kiemkracht (granen, noten, pitten, zaden, bonen, peulvruchten) leidt tot jong leven, maar deze worden wel geproduceerd in het EINDSTADIUM van het gras.

In dit eindstadium produceert het gras fytinezuur, harde vezels en omega-6 vetzuren. In het jonge, groene kiemstadium verdwijnt het fytinezuur (omdat fytinezuur de 'levensvonk', in de vorm van enzymen en mineralen, vasthoudt tot de omstandigheden juist zijn, oftewel: vocht en warmte), produceert het gras zachtere vezels en omega-3 vetzuren. Het zijn dus bijna 2 totaal verschillende voedingsmiddelen, die afkomstig zijn van dezelfde plant! Zo ingenieus zit het leven, dat een voortdurende cyclus produceert van begin en eind (leven en dood, opbouw en afbraak, verjonging en veroudering) in elkaar.

Vanuit dit oogpunt gezien mag het duidelijk zijn dat het beginstadium veel meer levenskracht bevat dan het eindstadium. De vergelijking met een ei gaat dus niet op, want een ei bevindt zich niet in het eindstadium van het dier, zoals bij granen, bonen, noten, peulvruchten, pitten en zaden wel het geval is. Dit is de fundamentele denkfout die vaak gemaakt wordt, ook door mensen die hier actief zijn op het forum. Ongekiemde granen, noten, zaden, peulvruchten, pitten en zaden vertegenwoordigen doodsenergie, een ei vertegenwoordigt levensenergie. Dit is een groot verschil!

Mike

 
Hi Dirtsa,

Helaas is het te jong. Het heeft mij al veel gekost in mijn leven aangezien ik al jaren met klachten rondloop (een jaar of 6). De enige reden dat ze het gevonden hebben is mijn 'doorzettingsvermogen' om het op te lossen. Vaak genoeg, net als jij, te horen gekregen dat het tussen de oren moet zitten. Gelukkig zijn er ook nog artsen die nadenken af e toe. Ik vind mij zelf ook veel te jong hiervoor en ik mis de oude micave vaak (energiek, enthousiast etc). Nu heb ik die tijdens het paleo dieet een aantal keer weer gezien dus dat is positief.

Ik deel je mening over auto immuun ziekten. Zelf ben ik niet bekend met Progressieve MS maar bij POTS zijn de karakteristieken een verschil in hartslag bij staande houding ten opzichte van een liggende houding. Wanneer je gaat staan past je registreert je lichaam dat en maakt het aanpassingen zodat het bloed naar je hersenen blijft stromen. Je bloedvaten knijpen samen en je hart gaat even sneller kloppen.

Bij mij werkt dat niet goed en als ik ga staan stijgt mijn hartslag en blijf die stijgende. Mijn hartslag kan rustig het dubbelen zijn tov de liggend. Het bloed blijft alsware in mijn benen en mijn hart begint over te compenseren. Het lijkt dus niet aan je hart te liggen maar aan het autonoom zenuwstel.

Klachten zijn oa:

Duizeligheid

brain fog

vermoeidheid

inspanningsintollerantie

Dit is een klein skala aan klachten maar geeft je een beetje een idee. Het zijn natuurlijk a specifieke klachten en komen bij bijna alle ziektes voor. Ik ben bezig met een NL website en die hoop ik in een paar maand klaar te hebben. Er is al een speciaal stuk over voeding gereserveerd ;-)

Als kind scheen ik allergisch te zijn voor juist de ei dooier dus daarom leek het mij goed om eieren te minderen. Dit in combinatie met de guideline van Robb Wolf. Ik neem nog wel eieren overigens.

Heb jij de MS een beetje onder controle hiermee? Ik hoop het voor je.

 
@poekie,

Ik eet nog wel eieren maar af en toe. Twee a drie per week hoogstens en vaak gecombineerd met avocado (lekker). Als kind scheen ik allergisch te zijn voor oa. eigeel (en nog zoveel).

Het is moeilijk om te bepalen of ik eieren kan nemen. Ik ga eerst heel spartaans beginnen en later af en toe er iets bij pakken. Reageer ik er niet goed op dan kan ik dat afvinken als slecht.

Het waterstofperoxide ga ik zeker ook wel proberen, alles op zijn tijd. Zijn er ook negatieve uitwerkingen bekend over waterstofperoxide? En waarom werkt het dan juist niet goed?

Thanks

 
@mike, bedankt voor je uitleg. Heb je nog een voorkeur voor een bepaald soort ei? Ik lees veel over 'omega 3 enriched' maar dat klinkt mij net als iets van een pakje becel in de oren.

 
@Mike,

Zijn er bepaalde 'merken' die bijvoorbeeld bij de natuurwinkel verkocht worden? Nu koop ik vaak de biologische eieren bij de AH of een andere super.

 
Het is niet altijd zo, maar meestal voldoen biologische of biologisch-dynamische eieren in natuurvoedingswinkel aan bovengenoemde criteria. De eieren van het merk Proef Nu! zijn vaak hard met een donkergele, bijna oranje dooier!

Mike

 
Bedankt voor je tip. Ik ga morgen direct even kijken. Nu weet ik trouwens nog van 'vroeger' dat ze wel eens zijden dat ze iets aan eieren toevoegen waardoor de dooier mooier geel lijkt. Is dat alleen zo met supermarkt eieren of kan dat ook bij de bio eieren van de natuurwinkel?

 
Micave, volgens mij heb je zelf in 1 van bovenstaande berichten ondertekend met je naam.

Ik heb, helaas, de MS niet onder controle, ik kreeg de eerste, ernstige klachten, in 2006 en in 2008 de diagnose. Ik heb nog tot eind 2009 kunnen werken (buschauffeur) en toen ik dit van de ene op de andere dag niet meer mocht, ging ik belachelijk hard achteruit.

Ik zit nu in rolstoel, en kan alleen nog buiten op scootmobiel. Dat is een hele overgang, van een 16 meterbus naar een scootm.

Ik gebruik geen medicatie, nooit gedaan ook. Door mijn zoektocht naar de goede voeding heb ik op veel punten verbeteringen, maar niet in mijn spierkracht en energie.

Ik herken de hartkloppingen, als ik ga staan of iets wil gaan doen. Ik heb dit niet altijd, maar ongeveer 1 week per maand.

H202 kan oude klachten, tijdelijk doen opleven, dan kan het handig zijn even de dosering niet op te hogen. Alhoewel sommigen dwars door de ontgifting heen gaan en blijven ophogen. Mijn lichaam kon dat niet aan, dus ik heb het opbouwen langzamer gedaan. Ik gebruik nu 1.5 jaar H202 en heb een ozonapparaat.

 
Dirtsa,

Wat vervelend om te lezen dat je zo beperkt wordt. Ik ben blij dat je nog zoveel winst weet te boeken met de voeding en dergelijke maar het blijft jammer dat je spierkracht en energie achterblijft.

Goed om te horen dat de H2O2 helpt bij je. Juist de opleving van 'oude' klachten kan ik nu niet gebruiken, althans niet in deze fase. Wanneer ik het beter doe kan ik het wel hebben. Goed om te weten.

Wat is een ozonapparaat? En helpt het?

 
Micave, je kunt wel rustig beginnen hoor, en mocht je wat voelen dit tijdelijk niet ophogen. Maar ik zou er zeker mee beginnen.

Over ozonapparaat staat al veel geschreven, kijk op de zoekfunctie. Ozonegenerator of zo.

Ik vind het heerlijk om bij in slaap te vallen, water te ozoneren of gewoon overdag aan te zetten.

Als je meer wilt weten, EdmcCabe: flood your body with oxygen

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan