margarine versus roomboter

Poekie

Administrator
Hier een beschrijving van de ingredienten in margarine, een kunstboter volgens de 'van dale', uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Margarine

Dat geeft aan waarom je geen margarine zou moet eten maar echte, vette roomboter.

Roomboter bevat nog alle natuurlijke vitamines en mineralen. Het is jammer dat het van overheidswege gepasteuriseerd moet worden.

Wij kopen rauwmelkse, biologische roomboter als we in de gelegenheid zijn.

Hieronder volgt mijn interpretatie over margarine..

Quote:
Ingrediënten in margarine:

Plantaardige oliën en vetten, water, emulgatoren: sojalecithine, E471, droge melkbestanddelen, zout (0,4 %), conserveermiddel E200, voedingszuur E330, aroma's, kleurstof E160a, vitamine A, D, E.


Plantaardige oliën zijn vloeibaar en worden voor boter verhard om smeerbaar te zijn. Waarom zou je vloeibare plantaardige oliën gebruiken als er in melk al de juiste vetten aanwezig zijn.

Vetten: wat voor vetten. Door de vele bewerkingen worden het onnatuurlijke transvetten.

E471: Glansmiddel, emulgator, geleermiddel, antioxidant en hulpmiddel voor kleurstoffen. Dit kan een natuurlijk voorkomend product zijn, maar wanneer het als additief gebruikt wordt, is het meestal een mengsel van chemische producten. Diverse studies op proefdieren hebben aangetoond dat de familie van glyceride het volgende kan veroorzaken: belemmering van de groei, vermindering van opname van essentiële vetzuren, vergroting van lever en nieren, verkleining van de zaadballen en aantasting van de baarmoeder. Dit additief is ofwel van dierlijke oorsprong of afkomstig uit transgene, oliehoudende gewassen.De diglyceriden staan op de lijst van de FDA in afwachting van meer diepgaande studies over mutagene en teratogene bijwerkingen en invloed op de geslachtsorganen. Hoewel enkele analyses dit additief als onschuldig beschouwen, klasseer ik dit additief als zeer rood.

droge melkbestanddelen: waarom zou je melk drogen als je rechtstreeks van melk boter kunt maken.

zout: wat voor zout.

conserveermiddel E200: Sorbinezuur

Natuurlijk of chemisch conserveermiddel dat een wisselwerking kan aangaan met andere additieven, in het bijzonder met nitraten. Onderzoek heeft vastgesteld dat dit additief enzymatische systemen in het lichaam kan verstoren wat veel schadelijke aandoeningen kan hebben. Echt vermijden, is rood in het boekje.

voedingszuur E330: citroenzuur (groen in het boekje)

Plantaardig antioxidant en voedingszuur dat soms van chemische of genetisch gemodificeerde oorsprong kan zijn.

Risico's bij te grote doses: huidreacties en tandslijtage. Tot nu toe als onschuldig beschouwd.

aroma's: als dit er staat is het een masker voor wat er werkelijk in zit.

Vanuit overheidswege mag de industrie een andere benaming geven dan een E-nummer.

Dus het is voor de gek-houderij.

kleurstof E160a: Caroteen, gemengde carotenoides (i) beta-caroteen (ii)

Kleurstoffen die ofwel plantaardig, chemisch of genetisch gemodificeerd van aard zijn. Vaak als onschuldig beschouwd, hier als oranje ingedeeld omdat je niet weet of ze chemisch zijn.

Vitamine A/D/E: waarom zou je vitamines toevoegen als het al in melk aanwezig is, in de juiste opneembare vorm.

Terwijl het bij deze toegevoegde vitamines de vraag is of het natuurlijk vitamines zijn of chemische.

Je mag zelf het antwoord invullen.

De beschrijvingen van de E-nummers komen uit: 'Wat zit er in uw eten' van Corinne Gouget.

ISBN nummer: 9789077788288 verkrijgbaar in diverse natuurwinkels en bij de boekhandel.

 
Poekie,

We zaten op hetzelfde gedachtenspoor! Zie de post die ik zojuist geplaatst heb onder de topic over Martijn Katan.

Mike

 
Sally Fallon, voorzitter en oprichter van de Amerikaanse Weston A. Price Foundation, is ooit in een fabriek geweest waar men geraffineerde bakolien produceerde, in Nederland zouden dat zonnebloemolie en maisolie zijn, in Amerika vaak 'canola' (raapzaadolie). Wat ze zag was een buizenstelsel dat verdacht veel leek op een doodgewone olieraffineraderij! Ze heeft hier ook foto's van gemaakt, die ze tijdens haar lezingen laat zien. Het is bekend dat automotoren daadwerkelijk op deze olien kunnen lopen, dat zou je genoeg moeten zeggen over de waarde ervan voor menselijke consumptie!

Het wordt echter nog een graadje erger als deze zwaar geraffineerde olien (waarmee extreme verhitting en toxische, kankerverwekkende oplosmiddelen als hexaan en toegevoegde kleurmiddelen gemoeid zijn) nog eens gehard worden om te dienen als 'boter'. Dit bewerkstelligt men door er grote hoeveelheden waterstof aan toe te voegen. Zoals je misschien weet is het hoofdkernmerk van verzadigde vetten dat ze grote hoeveelheden waterstof bevatten. Van een oorspronkelijk vloeibaar, plantaardig vet wordt nu op kunstmatige wijze een geharde, smeerbare variant gemaakt, waardoor het vet niet langer meer onverzadigd is maar een door de mensen gemaakt, verzadigd transvet.

Sally Fallon heeft vervolgens een proef gedaan door rauwmelkse boter en margarine buiten op haar vensterbank te leggen om te zien of er afbraak door bacterien of insecten zou plaatsvinden. Tijdens haar eerste proef wist ze nog net op foto vast te leggen hoe een eekhoorn ervandoor ging met de rauwmelkse boter (Hoezo zijn dit uitsluitend planteneters? Als eekhoorns hadden geleerd om koeien te melken hadden ze dit ook gedaan. Geen enkel organisme laat een gratis hapje vol met dierlijke vetten en eiwitten staan, ook planteneters niet.).

Later deed ze hetzelfde experiment binnenshuis. Na ongeveer een week begon de boter te schimmelen, maar het bleek dat de margarine onaangetast bleef door schimmels of andere micro-organismes. Van bakolien in de supermarkt is ook bekend dat deze misschien wel 10 jaar op het schap kunnen blijven staan zonder dat er iets mee gebeurt. Misschien houdt de bewering dat margarine en halvarine slechts 1 molecuul verwijderd is van plastic op chemisch, wetenschappelijk niveau niet stand, maar als het mensen ervan weerhoudt om deze rommel op hun brood te smeren kan ik daar eerlijk gezegd niet mee zitten. Zelfs de WAPF, die zich bedient van wetenschappelijke feiten, verwijst naar dergelijke Frankenvetten als 'plastic':

Hydrogenation creates trans double bonds by moving one hydrogen atom across to the other side of the carbon chain at the point of the double bond. In effect, the two hydrogen atoms then balance each other and the fatty acid straightens, creating a packable "plastic" fat with a much higher melting temperature.

http://www.westonaprice.org/know-your-fats/the-oiling-of-america

Plastic of geen plastic in de absolute zin des woords, dergelijke vetten hebben werkelijk niets te maken met de heilzame vetten die de natuur ons aanbiedt!

Mike

 
De anti-verhalen over margarine zijn me intussen bekend. Weliswaar ik het nog altijd een sterk verhaal vind dat mensen beweren dat margarine 1 molecuul verwijderd is van plastic, geloof ik volledig dat margarine grote troep is. Ik vermijd het dan ook in alle vormen. Ook bladerdeeg op margarine-basis bijvoorbeeld laat ik in de schappen staan.

Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is het pro-roomboter verhaal. Ik weet dat het een grote verscheidenheid heeft aan vetzuren en dat dit gezond is. Ik weet dat het vetoplosbare vitamines bevat, maar daar houdt het ongeveer een beetje mee op. Ik denk dat het verhaal veel groter is. Roomboter is wellicht veel meer goeds dan enkel vet met vitamines. Als iemand daar een mooi verhaal over kan houden (Mike?) of een website van weet, graag...!!

 
Ik lees veel over boter in de bijbel, tezamen met honing. Honing weer in combinatie met melk (land van melk en honing).

Natuurlijk staan in de bijbel veel verhalen over nomaden en hoeders van geiten en schapen, dus dat is niet zo vreemd. Maar het is dus al eeuwenoud om simpelweg boter en honing te eten.

 
@vrysuyver, absoluut, melk, honing maar ook nog zoveel andere zaken. Er zijn veel wijze lessen te leren over voeding vanuit de Bijbel. Zijn ook al diverse boeken over geschreven, helaas ook een paar boeken die zich weer laten leiden door de reguliere denkwijzen.

En denk ook aan (zuur)desembrood wat veel gegeten werd door de Israëlieten, samen met het vette van dieren. Stond toen ook bekend als erg voedzaam!

 
Volgens mij was het tarwekiembrood (essenen) ook vernoemd naar een bijbels volk.

Moslims mogen geen varkensvlees, maar volgens mij heb ik weleens gehoord dat er ook in de bijbel staat dat varkensvlees niet goed is. Weet iemand of dit klopt?

En waar zou deze oude wijsheid vandaan komen? Zou het komen omdat het varken van nature geen 100% planteneter is?

En dan is er natuurlijk de Ramadan, maar ook van vasten dacht ik dat er ook in de bijbel over geschreven is.

 
Janse:

over het varken en varkensvlees hebben we het hier al eens gehad herinner ik me.

Varkens hebben geen zweetklieren en stallen de toxinen gewoon in het vlees, niet (alleen) in het vet zoals andere zoogdieren het doen.

Toen rees de vraag van: moeten we dan wel of geen varkensvlees eten?

Er was toen een link naar een engelstalige site van weston price waar te lezen was dat de chinezen dit ook weten en zij lossen het op door varkensvlees eerst (uit het blote hoofd) standaard minimaal 20 minuten te weken (¨marineren¨) in azijn.

 
Margarine heeft een negatieve klank bij ons forumleden en bij veel andere mensen die wakker geworden zijn en inzicht hebben gekregen in het verschil tussen natuurlijke en kunstmatige voeding. Goeie zaak! Toch bestond margarine oorspronkelijk niet uit bewerkte plantaardige olien, maar uit dierlijke vetten. Rundvet was toen de basis van margarine. Ik betwijfel of enig dierlijk vet de kwaliteit van goede biologische roomboter kan evenaren, maar voor de variatie is het misschien wel eens leuk om zelf margarine te maken. Ik heb vandaag een eerste poging gedaan.

Ik heb 40 gram biologisch uitgesmolten rundvet opnieuw gesmolten en vermengd met bio extra vierge olijfolie. Dit heb ik een beetje door elkaar geschud en weer laten stollen. Ik begon met 10 gram en heb het per keer steeds met 10 gram opgevoerd totdat het gestolde resultaat naar tevredenheid was. Uiteindelijk bleek 50 gram een goed smeerbare soort margarine te geven op koelkasttemperatuur. Misschien verschilt het wel per soort vet hoe veel olie je toe dient te voegen.

Dus het recept bij benadering:

4 delen rundvet (talg) op 5 delen olijfolie in een pannetje smelten en in een potje gieten. Laat dit bij voorkeur op het koelste plekje in de koelkast stollen. Op kamertemperatuur gestold is het resultaat een vrij grofkorrelige substantie. In de koelkast is het fijner van structuur maar niet zo glad als roomboter. Daarvoor dient het nog sneller te stollen zoals in de vriezer en dan in een klein potje. Het heeft wat dat betreft dezelfde kwaliteiten als ghee.

 
Boter versus Margarine.

Margarine is oorspronkelijk gemaakt om kalkoenen vet te mesten.

Toen bleek dat de kalkoenen eraan overleden wilden de investeerders die de research hadden betaald hun investering terug en staken de koppen bij elkaar om te bespreken hoe ze alsnog hun geld konden terugkrijgen.

Voor gehele tekst zie:

Boter versus Margarine.

 
Sorry Remco, maar ik vind dat echt een kwatsverhaal. Ook in de alternatieve media gaan er soms rare verhalen de ronde, dus ook daar kijk ik met kritische ogen rond.

 
Ik lees daar nergens terug dat margarine gemaakt was om kalkoenen vet te mesten of dat margarine moleculair lijkt op plastic zoals in het artikel van Remco wordt beweerd.

 
@Dennis,

Zoals Mike hierboven schreef:

Quote:
Plastic of geen plastic in de absolute zin des woords, dergelijke vetten hebben werkelijk niets te maken met de heilzame vetten die de natuur ons aanbiedt!


 
https://www.fatsforum.nl/topic/onze-kwelgeest-martijn-katan/page/3#post-8535

Quote:
Dankzij het boek Deep Nutrition is hier het gevraagde bewijs. Eindelijk wordt het eens helder en duidelijk uitgelegd. Ik heb dit citaat in het Nederlands vertaald:

Om de katoenzaadolie meer de structuur van boter te geven moest men deze indikken tot een vaste pasta. De chemie bood twee opties: of men verbond diverse oliemoleculen met elkaar, of men maakte de individuele moleculen minder flexibel en beter stapelbaar. De eerste optie levert een primitieve vorm van plastic op, die niet geschikt is voor consumptie. En dus koos men voor de tweede optie. Men creëerde een omzetting van de vetzuren in de olie, waarbij deze nagenoeg vlak werden gestreken door middel van hitte, druk en een nikkelkatalysator. De sleutel tot het eetbaar laten lijken van het product zat hem in de katalysator, die ervoor zorgde dat de moleculen niet samensmolten tot plastic.


Mike

 
@Dennis

Ik ga niet zeggen dat ik met name achter alle artikelen sta van het alternatieve bron(nen) maar ik vind dat hier wel degelijk een grote kern van waarheid inzit (zelf heb ik ook nergens anders gevonden dat het voor ganzen werd gebruikt), zeker dat het "plastics/kunststoffen" zijn. Ook vind ik dat bijna niets voor 100% waar is of wordt weergegeven waar dan ook.

 
dennis, ik sprak laatst iemand wiens broer machines in elkaar zet voor zowel de plasticindustrie als het maken van margarines. Volgens hem: vrijwel identiek.

 
Zo zien olieraffinaderijen en fabrieken voor bewerking van plantaardige olien er ook nagenoeg identiek uit. Sally Fallon heeft zich ooit voorgedaan als geinteresseerde en kreeg een rondleiding door zo'n fabriek en heeft ook foto's mogen maken. Je ziet dezelfde pijpenstelsels die je ook in olieraffinaderijen ziet en ook de gehanteerde bewerkingsmethodes verschillen nauwelijks van elkaar.

Mike

 
Quote:
Plastic of geen plastic in de absolute zin des woords, dergelijke vetten hebben werkelijk niets te maken met de heilzame vetten die de natuur ons aanbiedt!


Daar gaat de discussie niet over. Het gaat er mij om dat we elkaar en anonieme lezers geen onzinverhalen verkopen, maar ons beperken tot feiten en waarheden en speculaties benoemen als speculaties. Ik zie ook niks gezonds in de margarine die nu in de supermarkt ligt, laat dat duidelijk zijn. Maar als we hier broodje-aap-verhalen bij gaan aanhalen of verzinnen, kan het zijn dat mensen ons niet meer serieus nemen.

Ik reageerde in eerste instantie op het vetmesten van kalkoenen, ganzen of wat dan ook. Daarnaast vond ik de overeenkomst tussen plastic en margarine ver gezocht, maar na jullie posts gelezen te hebben wil ik wel aannemen dat er naast duidelijke verschillen ook overeenkomsten zijn. Maar naar mijn idee wordt door de anti-margarine-media de boel erg aangedikt en uit zijn verband gerukt door te zeggen: "Margarine is één molecuul verwijderd van plastic." Prima om dit te benoemen als bij wijze van spreken of als soort van beeldspraak, maar niet correct te gaan beweren dat het zo in elkaar zit. Laten wij niet, zoals van 'dè vegetariërs' wordt gezegd, allerlei mythen in stand houden. Onze visie is met waarlijke bewijzen al sterk genoeg, toch?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan