Magnesium tekort

G

Guest

Guest
Vandaag kwam ik dit stukje tegen op de blog van Cheeseslave. Zij eet ook via WP,vandaar dat ik het heel opmerkelijk vind.

There are lots of other things that can cause magnesium deficiency, including eating a diet rich in saturated fat (uh oh — that would be me!) and being low in vitamin D. I need to write a whole post about magnesium deficiency, what causes it, and how to rectify it.

Verzadigd vet zou dus voor een magnesiumtekort kunnen zorgen?:s

 
Ik ben nog steeds niet overtuigd. Lees dit maar eens:

http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/magnificent-magnesium

Food processing causes enormous loss of magnesium in foods that are commonly fairly good sources of it, such as leafy greens, nuts, seeds and whole grains. Most of the magnesium in grain— found in the bran and germ—is lost in milling whole grains for white flour, which is used nearly exclusively for hundreds of devitalized processed food items. When nuts and seeds are roasted or their oils extracted, magnesium is lost. Cooking greens causes whatever magnesium they might contain to leach into the cooking water. Foods tend to lose less calcium than magnesium through these processes, adding to a troublesome dietary calcium overload that we will discuss shortly.

Fluoride in drinking water binds with magnesium, creating a nearly insoluble mineral compound that ends up deposited in the bones, where its brittleness increases the risk of fractures. Water, in fact, could be an excellent source of magnesium—if it comes from deep wells that have magnesium at their source, or from mineral-rich glacial runoff. Urban sources of drinking water are usually from surface water, such as rivers and streams, which are low in magnesium. Even many bottled mineral waters are quite low in magnesium, or have a very high concentration of calcium, or both.

A diet of processed, synthetic foods, high sugar content, alcohol and soda drinks all “waste” magnesium, as a lot of it is required for the metabolism and detoxification of these largely fake foods. According to Dr. Natasha Campbell-McBride, the body requires at least twenty-eight molecules of magnesium to metabolize a single molecule of glucose. Phosphates in carbonated drinks and processed meats (so-called “luncheon meats” and hot dogs) bind with magnesium to create the insoluble magnesium phosphate, which is unusable by the body.

Tannins, oxalates, and phytic acid all bind with magnesium, making it unavailable to the body unless extra care is taken to neutralize some of these compounds during food preparation. It is interesting to note that foods commonly containing magnesium (provided they were grown in mineral-rich soil) also contain lots of these anti-nutrients, such as spinach (oxalates) and whole grains (phytates).


Het probleem zit hem niet in gezonde verzadigde vetten, maar in ongezond, bewerkt voedsel en anti-voedingsstoffen. En, daar komt-ie weer, bijnieruitputting en te weinig maagzuur, alsmede darmproblematiek, spelen een belangrijke rol:

A healthy gut environment is necessary for proper absorption of magnesium from the diet. Irritable bowel syndrome, leaky gut, candidiasis and other gut disorders can severely limit the amount of magnesium that the body will be able to absorb. Older adults often experience decreased stomach hydrochloric acid production, which can impair mineral absorption in general. And with so many treating their “heartburn” with antacids, a healthy digestive environment is hard to maintain.

Mike

 
Nu er toch een topic over magnesium is aangesneden. Op de biomarkt in Eindhoven wordt bij een kraampje pure magnesium verkocht die gedolven wordt in Groningen. Misschien interessant om eens op hun website te kijken:

http://www.zechsal.eu/

 
Fijn dat er al een topic over is, dan hoef ik het niet opnieuw te openen ;) Is er iemand die weet of er een vloeibare voedingsbron van magnesium is? Ik vermoed een magnesiumtekort, maar wil geen supplementen innemen en ben er ook nog niet van overtuigd dat mijn lijf zo veel voedingsstoffen uit vast voedsel kan halen. Vloeibaar is vaak makkelijker opneembaar, dus vandaar mijn vraag.

 
Pinklady,

bedoel je dan echt uit voeding>? anders kun je magnesiumcitraat van NOW nemen, deze los je ook op in water.

Waaruit merk je op dat je een tekort hebt? krampen?

 
Hoi Ikke,

Ja, ik bedoel echt uit voeding. Een supplement is een mogelijkheid, maar ik ben er niet echt voor.

En ik vermoed een tekort, inderdaad omdat ik last heb van spierkramp, onrustige benen, een rusteloos lijf, hartkloppingen, een stuiterende suiker-/insulinespiegel... en iets wat ik nooit heb: behoefte aan cacao.

 
Je hebt Hepar water

http://www.contrex.be/nl/contrex-hepar/

tot vandaag had ik er nog nooit van gehoord..

Voordat er in Nederland magnesium-olie op de markt was. bestelde ik altijd hier

http://www.health-and-wisdom.com/

Ik vond deze olie veel beter, kost bijna niks..behalve het opsturen..dat was hartstikke

duur.

Joan zegt dat je ook een "soak" kunt doen..met pure magnesium-olie.

Dan verwarm je het..en je neemt een voetbad in de pure magnesium-olie.

De olie kan je 1 maand lang verwarmen..dan moet je m weggooien.

Dia.

 
Het beste lijkt me inderdaad het zo puur mogelijk uit voeding te halen, is altijd beter als supplementen en als de voeding zo veel mogelijk rauw en onbewerkt is des te beter.Mischien moet ik toch maar eens dat boek over magnesium aan gaan schaffen.Zou mijn adhd klachten wel eens kunnen laten doen verdwijnen het is toch een samenwerking van allerlei factoren.Gewoon veel verzadigde vetten eten/drinken, veel cholesterol, mineralen en zorgen voor waterstof en zuurstof wat Mike in een andere topic aanhaalt.

 
Was een beetje aan het lezen en kwam artikel tegen over magnesium Oxide... Het is een middel dat wordt voorgeschreven bij maagzuurproblemen en constipatie. Het schijnt goed te helpen en makkelijk opneembaar, iemand hiermee bekend?

 
Ik ben ook gaan googelen en kwam juist dit tegen:

De beste vorm van magnesium om te slikken is magnesiumchelaat. Dit wordt het beste opgenomen door je lichaam, en is van de orale supplementen het zachtst voor je darmen. In verhouding kan je het beste magnesium citraat nemen en dan in poedervorm. Dit wordt minder goed opgenomen maar is in verhouding het goedkoopst. Het is echter ook wat heftiger voor je darmen. Neem geen magnesium oxide (daarvan wordt maar 4% opgenomen!) of magnesium aspartaat of magnesium glutamaat (beide giftig)

 
Ik heb ook een neiging tot magnesium tekort en ik krijg dit altijd van mijn natuurarts in schusslerszout, dit werkt op celniveau.

 
ik heb geen kans gehad de artikelen te lezen,maar is er ook een verband tussenmagnesiumtekort en rusteloze benen, beter bekend als restless leggs.

Ik kan me heugen dat ik tijdens mijn zwangerschap gek werd van de onrust in de benen en de drang naar het bewegen ervan.

Er was toen iemand die mij wees op ik meen magnesium, ik ben elke dag een banaan gaan eten en toen was het klaar over en uit met de onrust.

zit hier logica in?/

Mijn moeder slikt tabletten voor rusteloze benen en ze is gestopt en eet elke dag een banaan, het is enigzins verbeterd,maar nog niet helemaal weg, ze wordt er niet meer wakker van.

Iemand een tip?

ratel

 
Rateltje, een zoekopdracht "restless legs" i.c.m. "magnesium" op Google geeft je antwoord. Ja dus.

 
@Rateltje,

Daar komt-ie weer, het advies om geen banaan te eten. Banaan is een suiker en zetmeelbom.

In het ongeraffineerde keltische zeezout zit ook magnesium. Neem af en toe een voetenbad met het keltische zeezout en je krijgt het op een andere manier binnen dan via je spijsvertering. Lievergezond heeft hier in een ander topic over geschreven.

En het keltisch zeezout als sole oplossing drinken is natuurlijk ook heel goed.

Dit schrijft Mike in een ander topic over magnesium, gaat wel over bloeddruk maar hij schrijft ook dat magnesium het derde meest voorkomende mineraal is in keltisch zeezout.
Quote:
Magnesium verlaagt de bloeddruk. In ongeraffineerd, Keltisch zeezout is na natrium en chloor magnesium het derde meest voorkomende mineraal. Ik heb al verschillende berichten gekregen van mensen die een Sole maakten van Keltisch zeezout en binnen 1 maand (!) hun bloeddruk succesvol verlaagden, puur en alleen door het drinken van dit zout. Ironisch, he, dat ze zeggen dat zout de bloeddruk verhoogt, terwijl echt zout juist het tegenovergestelde doet!

Mike


In deze topic vind je meer informatie over magnesium. met o.a. een opsomming van goede magnesium rijke voeding.

Verder vind je rechtsboven aan de pagina een zoekfunctie. Als je daar magnesium intikt zie je in welke topics er geschreven is over magnesium.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.746
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan