Maagzuur en afbouwen Omeprazol

G

Guest

Guest
Hoe kan ik dit het beste aanpakken, gewoon meteen mee stoppen of toch wat langzamer afbouwen? Ik wil erg graag van die rommel af. Als ik dan ook nog van mijn metformine afkom heb ik alleen nog insuline over en ik ben bang dat ik daar niet weer van af kom. Ik heb het niet zo op al die medicijnen en pijnstillers.

 
Hallo Kavana...

Mijn apotheker..en dat is een slimme man..zegt altijd dat je ieder pilletje

wat een breuklijn heeft...eerst moet gaan halveren..en dan kun je na een paar weken er helemaal mee stoppen .

Dia.

 
Hallo Kavana,

De omeprazol capsules bevatten binnenin allemaal korreltjes. Als ik heel erge maagzuur had, maakte ik de capsule open en nam de korreltjes in met een glas water. Voordeel ervan is dat het 2 x zo snel werkte tegen het maagzuur omdat de capsule niet eerst opgelost moet worden. Ik heb even op internet opgezocht en het staat zelfs in de bijsluiter:
Quote:
Wat u moet doen als u of uw kind moeite heeft met het doorslikken van de capsules

• Als u of uw kind moeite heeft met het doorslikken van de capsules:

- De capsules openen en de inhoud direct doorslikken met een half glas water of

doe de inhoud in een glas gewoon (niet-bruisend) water, een zuurhoudende

fruitdrank (bijv. appel-, sinaasappel- of ananassap) of wat appelmoes.

- Het mengsel altijd vlak voor het opdrinken doorroeren (het mengsel is niet helder).

Het mengsel vervolgens direct of binnen 30 minuten opdrinken.

- Om zeker te zijn dat u al het geneesmiddel hebt opgedronken, het glas daarna

goed omspoelen met een half glas water, en dat opdrinken. In de vaste deeltjes zit

het geneesmiddel – niet op kauwen of fijnmaken.



Ik gebruikte het middel niet alle dagen maar alleen als ik maagzuur had. Volgens mij kan je er dan ook ineens mee stoppen. En durf je dat niet aan dan kan je natuurlijk de capsule openbreken en iedere dag iets minder korrels tot je nemen.

Succes

 
De bijsluiter van Omaprezol.

Bijwerkingen:

Quote:
Als u een van de volgende zeldzame maar ernstige bijwerkingen krijgt, stop dan met

het gebruik van Omeprazol Sandoz capsule en neem meteen contact op met uw arts:

• Plotseling piepende ademhaling, opzwellen van uw lippen, tong en keel of lichaam,

uitslag, flauwvallen of slikproblemen (ernstige allergische reactie).

• Rood worden van uw huid, met blaren of loslatende stukken huid. Ook kunnen er

ernstige blaren en bloedingen optreden op uw lippen, ogen, mond, neus en genitaliën.

Dit komt mogelijk door het ‘syndroom van Stevens-Johnson’ of ‘toxische epidermale

necrolyse’.

• Gele huid, donkere urine en vermoeidheid, wat verschijnselen kunnen zijn van een

leveraandoening.

Overige bijwerkingen zijn onder andere:

Vaak voorkomende bijwerkingen

• Hoofdpijn.

• Maagdarmproblemen: diarree, maagpijn, verstopping, winderigheid (flatulentie).

• Misselijkheid of overgeven.

Soms voorkomende bijwerkingen

• Zwelling aan voeten en enkels.

• Verstoorde slaap (slapeloosheid).

• Duizeligheid, tintelend gevoel of 'slapende’ lichaamsdelen, slaperigheid.

• Draaiduizeligheid (vertigo).

• Veranderingen in bloedonderzoek bij controle van uw leverfunctie.

• Huiduitslag, bobbelige uitslag (galbulten) en jeukende huid.

• Algehele malaise en gebrek aan energie.

Zelden voorkomende bijwerkingen

• Bloedproblemen zoals een vermindering van het aantal witte bloedcellen of

bloedplaatjes. Dit kan leiden tot zwakte, blauwe plekken of een groter risico op

infecties.

• Allergische reacties, soms zeer ernstige, waaronder het opzwellen van de lippen, de

tong en de keel, koorts en piepende ademhaling.

• Lage natriumspiegel in uw bloed. Dit kan leiden tot zwakte, overgeven en krampen.

• Geagiteerde, verwarde of depressieve gevoelens.

• Veranderingen in uw smaak.

• Gezichtsproblemen zoals wazig zien.

• Plotselinge piepende ademhaling of kortademigheid (bronchospasme).

• Droge mond.

• Een ontsteking aan de binnenkant van uw mond.

• Een infectie genaamd ‘spruw’ die uw darmen kan treffen en die wordt veroorzaakt door

een schimmel.

• Leverproblemen, waaronder geelzucht, wat een gele huid, donkere urine en

vermoeidheid tot gevolg kan hebben.

• Haaruitval (alopecia).

• Huiduitslag bij blootstelling aan zonlicht.

• Gewrichtspijn (artralgie) of spierpijn (myalgie).

• Ernstige nierproblemen (interstitiële nefritis).

• Verergerde transpiratie (zweten).

Zeer zelden voorkomende bijwerkingen

• Veranderingen in aantallen bloedcellen, waaronder agranulocytose (tekort aan witte

bloedcellen)

• Agressiviteit.

• Dingen zien, voelen of horen die er niet zijn (hallucinaties).

• Ernstige leverproblemen leidend tot leverfalen en hersenontsteking.

• Plotselinge zeer ernstige huiduitslag of blaren of loslatende huid. Dit kan gepaard gaan

met hoge koorts en gewrichtspijn (erythema multiforme, syndroom van Stevens-

Johnson, toxische epidermale necrolyse).

• Spierzwakte.

• Vergrote borsten bij mannen.

• Te weinig magnesium in het bloed (hypomagnesiëmie)

In zeer zeldzame gevallen kan Omeprazol Sandoz capsule uw witte bloedcellen aantasten,

wat uw afweersysteem kan aantasten. Ga zo snel mogelijk naar uw arts als u lijdt aan een

infectie met verschijnselen als koorts met een ernstige aantasting van uw algehele conditie

of koorts met verschijnselen van een lokale infectie, zoals nekpijn, keelpijn of pijn in de mond,

of problemen bij het plassen. Uw arts kan dan met behulp van bloedonderzoek een gebrek

aan witte bloedcellen (agranulocytose) uitsluiten. Het is belangrijk dat u in dat geval uw arts

informeert over uw medicatie.


Nogmaals, brandend maagzuur wordt NIET veroorzaakt door overtollig maagzuur maar door TE WEINIG maagzuur. Lees dit artikel en stop met jezelf te vergiftigen!

Mike

 
Heb je ook overgewicht Kavana? Mensen die inisuline gebruiken kunnen dit vaak drastisch verminderen of zelfs ermee stoppen als ze afvallen. Je bmi hoeft dan echt niet onder de 25, een paar kilo kan al veel verschil maken, in mijn omgeving meerdere keren meegemaakt!

 
Insuline veroorzaakt overgewicht. Insuline haalt overtollige glucose uit de bloedstroom en duwt deze met geweld in de cellen die vervolgens vervetten. Op deze manier wordt glucose omgezet in vet, de brandstof waar het lichaam werkelijk op zit te wachten. Het lichaam legt een vetvoorraad aan omdat de voeding te rijk is aan koolhydraten, een overlevingsmechanisme dus. Op die manier krijgen we overgewicht door ondervoeding, een unieke situatie die zich nog nooit eerder bij de mensheid heeft voorgedaan. We hebben dan ook nog nooit eerder zoveel koolhydraten geconsumeerd.

Mike

 
@ Mike. Die bijsluiter zit uiteraard bij het medicijn..ik neem aan dat iedereen die leest..

Helaas krijg je dit medicijn niet alleen voor zuurbranden..het wordt vaak gegeven als

"maagbescherming" als je andere medicijnen moet...zoals hartmedicatie.

Helaas zorgt het ervoor dat je je eten half verteerd en je onvoldoende vit. B uit je

voeding kunt halen.

Maar neem je het..dan kun je bij gebruik van bloedverdunners dus een vreselijke

maagbloeding krijgen..

Dia.

 
Dia,

Je zult verbaasd staan van hoeveel mensen deze bijsluiters niet of nauwelijks lezen! Je moet eens een vergelijkend onderzoek doen naar de bijsluiters van 10 willekeurige medicijnen, of voor mijn part 100. Vrijwel zonder uitzondering zie je telkens leverklachten voorkomen. De lever is ons voornaamste ontgiftingsorgaan, dus de conclusie is onontkomelijk: medicijnen zijn gif! Dit maakt de doktoren die medicijnen voorschrijven gifmengers. Ooit van het woord 'iatrogenie' gehoord? Dat is: dood door doktoren. Lees dit maar eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Iatrogeen

http://en.wikipedia.org/wiki/Iatrogenesis

Ala artsen de Eed van Hippocrates afleggen, staat daarin o.a. te lezen: Breng allereerst geen schade toe. Ik laat het aan jou over om te concluderen of men zich hieraan houdt. Als bepaalde 'medicatie' kennelijk dusdanig verzurend is dat dat de maag 'beschermd' moet worden met weer een ander 'medicijn', waar zijn we dan met z'n allen mee bezig? Dit is geen 'geneeskunde', dit is barbaars en primitief!

Mike

 
Ergens wil ik Dia wel gelijk geven, daarnaast vind ik bijsluiters niet erg betrouwbaar. Dat het wat me je lever doet is zeker, maar dat doen kruiden als geelwortel, gember e.d. ook (bijna ieder stofje).

Kavana's vraag is niet "wat veroorzaakt mijn medicijn, maar hoe kan ik het het beste afbouwen?" Ze is er namelijk bewust van dat het rommel is :wink:

 
Volgens mij kun je gewoon stoppen met de maagzuur remmers. Zorg dat je door voeding voldoende maagzuur opbouwt en neem eventueel betaine hcl.

Zuurkoolsap, appelazijn en kefir zijn volgens mij ook heel goed voor je maag.

 
Het doet wat met je lever' is mijns inziens anders dan dat het er effect op heeft. Die specerijen zijn juist ondersteunend voor de lever, de medicijnen belastend.

 
@boselfje Ik heb inderdaad overgewicht en niet te zuinig ook. Alleen is mijn diabetes type 1 en niet type 2 die door afvallen/dieet minder word of weg kan gaan. De metformine gebruik ik omdat ik poly cyctisch ovarium syndroom (PCOS) heb en daardoor een insuline resistentie heb opgebouwd. De metformine helpt wel goed maar een van de bijwerkingen is diaree, dus ik wil er graag vanaf.

Bijsluiters lees ik altijd, wordt er well moedeloos van als ik ze lees. Als ik klakeloos het advies van de dokter op volg had ik nog veel meer 'medicijnen'. Ik heb het tot dit minimum kunnen houden om het nog een beetje leefbaar te houden.

Ik ben laatst bij de uroloog geweest wank ik heb een niersteen gehad en heb wat gevoeligheden met plassen en ik ga best vaak. Ik wou alleen even laten checken of er iets ernstig was zoals ontstekingen of wat dan ook. Niks aan de hand maar ik krijg wel medicijnen mee om de blaas monder prikkel gevoelig te maken zodat ik niet zo vaak hoef. Heb het even geprobeerd maar werd gek van die troep, heeft tie een ander variant weer voorgescheven, heb ik gewoon niet eens opgehaald, dan maar wat vaker naar de toilet.

 
Misschien kunnen we de vraag 'wel of niet meteen stoppen of afbouwen' als volgt vereenvoudigen:

Als een 'expert' jou regelmatig verdunde benzine of een ander giftig goedje als kwik, cyanide of arsenicum zou toedienen en je op een gegeven moment beseft hoe giftig en schadelijk het is, zou jij dan afbouwen of meteen stoppen? Ik weet wel wat ik zou doen!

Mike

 
Het enige probleem is dat als ik meteen helemaal stop dat het zuurbranden in hele erge mate terug komt met acid reflux waar door ik midden in de nacht wakker kan worden om te moeten overgeven en als dan de maag leeg is moet ik nog steeds overgeven maar er is niks meer. Zeer pijnlijk.

Dus eigelijk hoort bij de vraag welke manieren zijn er om dit op te vangen zodat ik dit kan verhelpen.

 
https://www.fatsforum.nl/topic/middenrifbreuk-1#post-20685

Quote:
1. Meer zout. Zout is het enige voedingsmiddel dat rechtstreeks bijdraagt aan de aanmaak van maagzuur, omdat er chloride in zit (natriumchloride).

2. Zure dranken en voeding (appelazijn, citroensap, zure vruchten).

3. Vetten en eiwitten (hoe meer de voeding op koolhydraten is gebaseerd, hoe minder maagzuur er nodig is voor de spijsvertering, want maagzuur is specifiek ontworpen voor de vertering van eiwitmoleculen in voedsel).

4. Betaine HCL (maagzuur als supplement).


Mike

 
Ik ben al aan de sole, neem ook al appeazijn met water en drink al tijden een beetje citroensap in mijn water. Ik ben ook aan het omschakelen naar dit dieet, moet erg wel erg aan wennen. Alleen nummer 4 zal ik eens naar gaan kijken.

Dank je wel voor het advies. Het is nu zo dat ik de omeprazol alleen inneem als ik last heb en ik wil slapen.

 
Kavana mocht ik je advies geven zal ik inderaad onmiddelijk stoppen met omeprazol en ook niet nemen als je wilt slapen..

Mocht je echt zuur branden hebben los dan wat (1 tl) bicarbonaat op in een glas water en drink dat rustig op tot je geen zuurbranden meer hebt. Heb jij inderdaad last van een tekort aan maagzuur zal dit waarschijnlijk niet helpen, neem dan wat zurigs (appelazijn, citroen of ascorbinezuur (vitamine C) i.c.m. met wat zeezout.

 
@ Kavana...je krijgt echt een vreselijk "rebound" effect als je ineens stopt met

die troep....het beste kun je echt afbouwen..(spreek uit ervaring.)

Verder misschien het hoofdeind van je bed omhoog..en als je moet overgeven en je maag

is leeg...een glas water erin..dan kun je tenminste dat water overgeven en is het niet

zo pijnlijk.

@ Mike..ze studeren tegenwoordig ook geen "geneeskunde" meer..maar "medicijnen".

Ze hebben zelf geen benul van wat ze voorschrijven...dus zelfs dat medicijnen studeren

is maar half gelukt.. :mrgreen:

Dia.

 
als je tijdelijk wat anders wilt slapen is inclined slapen beter dan alleen het hoofdeinde omhoog. Lees maar eens bij andrew K.Fletcher. je plaats dan boeken, of stenen onder de voorpoten(bij het hoofeind dus) van je bed. je begint met 10 cm, en dan 15 cm.

Ik heb een hele tijd zo geslapen en het beviel mij erg goed.

( de bedoeling is dus dat de matras vlak blijft, terwijl het hoofdeinde hoger is dan het voeteneinde)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan