linzensoep

G

Guest

Guest
heeft iemand een lekker recept om goede linzensoep te maken??

 
Ik heb een ongelofelijk lekker recept voor Indiase linzensoep. Ik ga zo van huis voor een paar dagen, maar je houdt hem nog van me tegoed.

 
Op de Soedanese manier ken ik hem met rode(oranje dus) linzen, klein beetje aardappel wortel en ui in een pan fijn maken met een staafmixer en kruiden/zout(kerrie achtige smaken) toevoegen. Laurier blaadjes, kruidnagel en kardemom is ook lekker of in te laten trekken. Citroensap en wat vet naar smaak(raad flink veel aan ^_^) bij het serveren.

Ik heb laatst alles grof gelaten en de linzen eerst een ruime dag laten weeken. Overheerlijk!

Peace

 
Indiase linzensoep

2 el olie/vet (of meer!)

1 grote ui

2 knoflooktenen

1 tl garam massala

1 tl komijn

1/2 tl kurkuma

1/4 tl chilipoeder

peper

1 kg tomaten uit blik

175 gram rode linzen

6 dl groentebouillon

3 dl kokosmelk

2 tl citroensap

keltisch zeezout

olie/vet verwarmen en ui in fruiten

knoflook en specerijen toevoegen en meebakken

overige ingredienten toevoegen en de soep aan de kook brengen

de soep 25-30 minuten laten garen, zodat de linzen zacht zijn

garneren met verse korianderblaadjes

eventueel serveren met naanbrood

Opmerking:

Ik heb deze soep vorig jaar of zo gemaakt voor een groep mensen. Het viel ontzettend in de smaak. Nu ik het recept terug zie, bemerk ik dat het eigenlijk meer tomatensoep, dan linzensoep is. Dus niet geschikt voor de mensen die geen nachtschades meer gebruiken...

In verband met fytinezuur kan je de linzen ook een nacht laten wellen in water en dit water daarna weggooien. De verhouding met de bouillon dienen dan wel aangepast te worden, anders krijg je denk ik te dunne soep.

 
M.G.K en DenniS dank je wel voor lekkere recepten.ik ga het gauw uitproberen.

gr lola

p.s M.G.K IK ZAG JE RECEPT PAS VANDAAG SORRY VOOR LATE REACTIE

 
Dennis de linzen soep klinkt goed.

Wat ik echt een knaller vind omtrent de linzen soep is als basis geen groentebouillon

maar een kippe.

Ik haal bij de Bas van der Heiden een hele vrij uitloop scharrelkip.

Een biokip valt toch voor de meeste mensen niet op te hoesten, zo duur.

Die kip laat ik dan 4 uur trekken en maak uiteindelijk dan heldere buillon van.

Samen met een paar laurierblaadjes.

Verder gaat er in mijn rode linzen soep het volgende: , linzen laat ik ook sinds kort een etmaal weken. zit er veel fytinezuur in linzen? Dat weet ik niet.

2 uien

Kerrie

Tamari sojasaus

Chillipoeder

Uienpoeder

Himalayazout.

Paprika i.p.v. tomaat.

Die groentebuillon, hoe is die gemaakt dennis? interessant detail misschien.

Ik vind deze linzensoep aanzienlijk lekkerder dan de plantaardige variant.

 
Leon, ik krijg van mijn slager(biologische) altijd kipkarkassen om bouillon van te maken. kost niets voor mij, omdat wij vaste klant zijn, maar voor vreemden zeker erg betaalbaar. ( de meeste mensen willen alleen maar kipfilet, dat is voor ons dus weer zeer handig)

Daar zit nog genoeg vlees aan voor de bouillon en veel bot voor de smaak.

Zou je naar kunnen vragen.

 
Over kip gesproken.....ik ging donderdag uit eten met wat collega's en heb de coq au vin besteld.

Ik zat heel erg te twijfelen of ik het vel van de kippenpoten op zou eten 8O

Dat heb ik al jaren en jaren niet meer gedaan omdat dat vetter dan vet is :evil:

Maar ik doe nu natuurlijk niet anders dan vet eten, alleen.......is het vet van kippenvel wel goed vet????

Uiteindelijk heb ik het wel opgegeten, maar wat doe ik nou een volgende keer? :|

 
Ik ben van mening dat kippevet geen goed vet is

Misschien weet niemand deze kwestie eigenlijk.

Dat vermoeid ik eerder.

We zijn zo gehersenspoeld immers.

Een beetje slecht dierlijk vet heeft toch praktisch geen invloed op je lijf

Het is geen zonnebloemolie.

Hoe je er op dat moment mee om gaat kan een hoger bepalende factore zijn qua mate van slechtzijn als het vet zelf.

Dit is dus echt geen straattaal weet je

 
@ Lees82

*Telt tot tien* ... :evil:

Ik had gehoopt dat er één topic zou zijn dat gespaard zou blijven van en niet besmeurd zou worden met je "bijdrages". Als ik na drie keer lezen de essentie van je tekst enigszins kan doorgronden, kom ik dus tot te conclusie dat je:

1. slechts van vermoedens uitgaat wat betreft het goed of slecht zijn van kippenvel

2. denkt dat wishful thinking de veronderstelde slechte effecten van een bepaald voedsel teniet doen

3. zelfs op je beste, meest heldere momenten niet in staat bent een normale, makkelijk te lezen, vloeiende tekst neer te pennen met de juiste spelling, grammatica en interpunctie.

Ik word echt doodmoe van je. Je hebt het voor elkaar gekregen om in je eentje een positief, ongedwongen, relaxed, informatief forum compleet te verzieken! In je excuses-topic geef je aan je leven te beteren, minder te posten en beter te schrijven, en vervolgens zet je er weer kort achter elkaar meerdere onleesbare posts op.

Ik ben echt klaar met je!

*Gaat stoom afblazen*.

 
Quote:
Een beetje slecht dierlijk vet heeft toch praktisch geen invloed op je lijf


Als het slecht vet zou zijn heb ik er geen enkele moeite mee om het te laten staan.

Want waar is dan de grens? "Die paar koekjes hebben ook praktisch geen invloed op je lijf", "en dat stukje appeltaart ook niet", "en dat extra glaasje wijn ook niet"

Vandaar dat ik graag wil weten of ik dat lekkere velletje rond de drumsticks nou met een gerust hart kan eten of niet.

 
Kippevel is geen slecht vet. Waarom zou de natuur een kip slecht vet geven in haar vel? De natuur zit ons niet bewust dwars of zoiets, daar kun je volledig op vertrouwen.

Phoenix, ik ben het met je eens. Leon, je bent en blijft irritant aanwezig. Als dit zo doorgaat heb ik geen andere keus dan jou als forumlid te verwijderen, want anders gaan anderen afhaken! Bedenk goed, dit is waarschuwing nr. 2, bij de derde is het afgelopen!

Mike

 
Quote:
Waarom zou de natuur een kip slecht vet geven in haar vel?


Dat wil ik graag geloven......maar de natuur geeft ons ook aardappels, paprika's en aubergines, en die durf ik ook bijna niet meer te eten :cry:

 
Een kip kan weglopen en zichzelf in veiligheid brengen, dus die hoeft niet te doen aan chemische oorlogsvoering. Planten kunnen nergens naartoe, vandaar dat deze zich schuldig maken aan chemische oorlogsvoering.

Mike

 
Interresant recept Dennis, wil ik zeker eens een keer proberen.

Mischien heeft Leon last van wat ADHD/autistische achtige trekjes.

Zelf heb ik wel eens last met structuur(die andere mensen ook kunnen volgen) in posts en soms is iets dat ik in mijn hoofd heb ook wel eens lastig over te brengen voor mij.

Dat ik onlangs toch echt last heb van ADHD kenmerken werd voor mij ook vooral duidelijk omdat mijn eczeem opeens terug was. En ik vermoed daarom ook wat lage vitamine D niveau's (en mischien een beetje omega 3 tekort en wat ontgifting na een iets slechter eetpatroon het laatste jaar).

Vitamine D en omega 3 vetzuren zijn iets waar mensen met AHDH en autisme vaak heel veel aan kunnen hebben. Wellicht kan Leon hier wel wat mee.

Peace

 
M.G.K.,

Leon is geblokkeerd en verwijderd van dit forum. ADHD/autisme is nog het minste van zijn problemen. Wat de oorzaak ook is, hij gedroeg zich hier als een 'troll' (technische term in de forumwereld) en het is of hij weg of anderen met veel zinvollere bijdrages die afhaken. Ik heb de keuze al gemaakt.

Mike

 
Quote:
Die groentebuillon, hoe is die gemaakt dennis?


Bouillonblokjes aanlengen met water bijvoorbeeld. Ik vind de laatste tijd kippen- en runderbouillon ook veel lekkerder. Ik vraag me altijd af waarom er geen lams- of varkensbouillon is of visbouillon. Het mooiste is natuurlijk de bouillon zelf te maken zoals Dirtsa aangeeft. Dat heb ik inmiddels een paar keer gedaan, maar wil ik steeds meer gaan doen. Morgen ga ik een dikke pan vette snert maken. Ik heb vandaag 5 stukken varkenspoot/hiel gekocht een paar lappen spek en een rookworst. De erwten zijn sinds gisteren al aan het wellen. Ja, bouillon trekken is prachtig om te doen! Het liefst leg ik een heel varken in een badkuip in de tuin. Water en een kilo keltisch zout erbij; vuurtje eronder en lekker de hele dag laten koken. Hmm, een leuk idee voor als we weer eens een straatfeest hebben... :mrgreen:

Quote:
Kippevel is geen slecht vet.


Mary Enig is dacht ik in haar boek "Feiten over vetten" erg positief over het vet van pluimvee. Daarnaast vind ik pluimveevet ook erg lekker! In het vel van dieren zit collageen en dat kan je lichaam goed gebruiken om je eigen huid en bloedvaten elastisch te houden. Soepele bloedvaten is zeer belangrijk voor een constante bloeddruk en je gezondheid! Ik eet sindsdien kippen met vel en al op. Het enige wat ik niet eet zijn botten, hard kraakbeen en pezen. Van de varkenspoten ga ik morgen ook eens kijken of ik ze met vel en al kan opeten.

Quote:
Een kip kan weglopen en zichzelf in veiligheid brengen, dus die hoeft niet te doen aan chemische oorlogsvoering. Planten kunnen nergens naartoe, vandaar dat deze zich schuldig maken aan chemische oorlogsvoering.


Toch zijn er tal van dieren die zich wél schuldig maken aan chemische oorlogvoering, denk aan lieveheersbeestjes, rupsen, padden, slangen, schorpioenen en verschillende vissen (kogelvis, schorpioenvis) in de zee.

Nou is er een verschil tussen een giftige angel of stekel hebben en een lichaam dat giftig is. Kogelvissen zijn in hun huid en organen giftig. En bij een doodgewone paling is zelfs het bloed zwak-giftig!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_giftige_diersoorten

 
Quote:
Leeon is geblokkeerd en verwijderd van dit forum.


Jammer als zoiets gebeurt. Maar hij kan in ieder geval nog wel lezen wat wij naar elkaar schrijven en daar dingen uit oppikken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan