Lijst wel en niet te gebruiken ........

simone

New member
Een lijst met welke groentes, fruit, noten/zaden, kruiden enz. we wel kunnen eten in volgorde zou wel handig zijn voor iedereen en daartegenover welke we absoluut moeten vermijden ivm fytinezuur oxaalzuur, goitrogenen noem maar op. Hoop dat ik het goed schrijf.

Tevens welke door een bepaalde bewerking/behandeling weer wel of beter gegeten kunnen worden of icm iets anders wel weer goed is.

Bijvoorbeeld granen vermijden maar als je aan het afbouwen bent glutenvrij en in de vorm van zuurdesem/ weken noem maar op.

Kool koken en een beknopte uitleg waarom een bepaalde groep eten niet goed is en wat de bewerking doet zodat het weer minder schadelijk wordt.

Ik weet ook dat de lijst niet compleet kan zijn ivm heel veel soorten maar een globale opsomming zou wel handig zijn.

Mike en anderen hebben het één en ander al hier en daar vaker behandeld maar nu heb je alle info bij elkaar op je prikbord. Dan kan eenieder het ook makkelijker vinden en toepassen.Ook beginners.

Iedereen alvast bedankt voor de moeite.

 
Mischien is deze lijst wel niet nodig, ik zie al een topic rauw versus gekookt. Daar staat al veel in.

Mischien wel handig voor fruit en kruiden.

 
Haydarpasa, ik ben het wel met je eens, hoor. Sommige topics zijn ofwel zo uitgebreid ofwel zo offtopic dat het lastig te volgen is.... Een lijst zoals jij voorstelt in het alleen-lezen-forum zou ik ook wel handig vinden.

 
Heel goed idee, even snel iets opzoeken zit er niet in want je bent of lang aan het zoeken of je slaat weer aan het lezen en bent zo een uur verder.

 
Ik ben eens ooit begonnen met een samenvatting te maken van de 'rauw versus gekookt' topic. Ik wil die nog afmaken en in mijn mapje Teksten van DenniS plaatsen. Het is er nog niet van gekomen, maar nu ik lees dat er behoefte aan is hoop ik de motivatie weer te vinden. Ik ben momenteel nog de puntjes op de i aan het zetten van een andere tekst en bezig met een auto te kopen. En eindeloos aan de computer zitten trek ik niet zo...

 
Zie dat het alweer bijna een week geleden is en om te voorkomen dat het verwaterd.Het vuur mag niet doven. DenniS begrijp me niet verkeerd maar is het nog met de andere dingen gelukt? Wil je niet onder druk zetten maar ben gewoon heel erg benieuwd naar je lijst.

Ben ondertussen aan het genieten van mijn bio kruidenthee waar ik roomboter, Keltisch zeezout, rauwe melk en een klein beetje boekweit hoing in gedaan heb.Andere honing kan ook.

 
Ik zou het ook heel fijn vinden als er zo'n lijst gemaakt zou worden :). Goed idee!

 
Midori,

Ik ben al met een lijst begonnen.Deze wordt wel heel erg uitgebreid en denk dat Dennis mij ook heel erg kan helpen als hij dat wilt uiteraard.Deze post ik nog wel.

 
Elke keer stel ik het uit maar nu ben ik al aardig op weg.Ik heb een lijst gemaakt van zoveel mogelijk groente, fruit, granen, kruiden etc.maar ook suikers.

Heb ze een beetje proberen te categoriseren, zover het is gelukt zodat iedereen in één oogopslag kan zien wat gezond is en wat niet en waarom iets niet goed is en hoe je het zou kunnen neutraliseren zover het mogelijk is dus welke bewerking of meerdere bewerkingen het moet ondergaan voordat je het mag eten.

Ik vraag jullie hulp om de lijst compleet te maken en wellicht kunnen jullie het uitbreiden en overzichtelijker maken als ik het heb gedaan.Tips en ideeën zijn welkom.

Dingen die echt niet kunnen komt dan absoluut vermijden bij te staan met korte uitleg waarom.

Voorbeeld vanwege de neurotoxines zoals solanine en nicotine die er niet uitgaan. Welke bewerking je ook toepast en dat het ons centraal zenuwstelsel aantast noem maar op.

Mischien is het handig om erbij te zetten welke wel rauw nuttigen en welke niet.

Verder kan er bijvoorbeeld bij Avocado bij staan dat het gezond is omdat het een vette vrucht is en banaan moet vermeden worden omdat het een zetmeel bom is en dus een bron van koolhydraten.

Ik heb zoveel mogelijk op een regel naast elkaar gezet omdat de lijst anders heel lang naar beneden groeit.

Fytinezuur:Fytinezuur (fytaat) komt van nature voor in de buitenste lagen van granen en zaden. Fytinezuur komt vooral voor in graanproducten waarin de gehele korrel is verwerkt, zoals volkorenbrood. Het gehalte aan fytinezuur is verder onder andere afhankelijk van het graanras en de bereidingswijze. Door het rijzen van gist of zuurdesem , nog beter, wordt het het een beetje weggevangen.

Fytinezuur is een antinutriënt omdat het zich bindt aan mineralen en spoorelementen zoals calcium, ijzer, zink, koper en magnesium. Door deze verbinding kunnen deze stoffen minder goed door het lichaam worden opgenomen en het remt enzymen af die we nodig hebben om ons voedsel te verteren.

Voedingsvezel en fosfor verminderen ook de opname van magnesium, net als bij zink. Voedingsvezel, zemelen en fosfor komen voor in fruit, groenten en granen

Het kiemen van granen of bonen verhoogt de hoeveelheid zink en zorgt ervoor dat deze beter geabsorbeerd worden (dit geldt ook voor sommige andere mineralen en vitaminen). Kiemen vermindert ook zeer sterk het fytinezuurgehalte / vooral handig in het geval van peulvruchten. Denk er wel aan dat peulvruchten, ook als ze gekiemd zijn, gekookt moeten worden.

Oxaalzuur en derivaten komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie en spinazie.

Risico's:wanneer deze stof wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel, en kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met ionaire metalen zoals calcium in het lichaam, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten.

Goitrogenen zijn natuurlijk voorkomende stoffen die de schildklierfunctie kunnen verstoren.

Wanneer de schildklier moeite heeft met het maken van schildklierhormoon kan die vergroten. Dit is de manier waarop de schildklier probeert te compenseren voor deze inadequate hormoonproductie:perziken, aardbeien en gierst, tofu en tempeh, broccoli, bloemkool, spruiten, kool, mosterd, knolraap, koolrabi en meiknolletjes, Gierst, Perziken, Pinda’s, Radijsjes, Sojaboon en sojaproducten, Spinazie, Aardbeien.Koken lijkt te helpen met het deactiveren van de goitrogene stoffen.

Solanine bij de famillie van de nachtschades voor en tast het centrale zenuwstelsel aan.Het is zeer giftig, zelfs in kleine hoeveelheden. Solanine heeft zowel schimmeldodende als insectenverdelgende eigenschappen, en het is één van de natuurlijke verdedigingsmechanismen van de plant. Aardappelen produceren van nature solanine en chaconine, wat een verwante glyco-alkaloide is, als verdedigingsmechanisme tegen insecten, ziekten, en roofdieren.

Solanine vergiftiging wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door gastrointestinale (maag-darmkanaal) en neurologische aandoeningen. De symptomen omvatten misselijkheid, diarree, braken, maagkrampen, een brandende keel, hoofdpijn, migraine en duizeligheid. Hallucinaties, het verlies van gevoel, verlamming, koorts, geelzucht, wijde pupillen en hypothermie kunnen voorkomen in de meer ernstige gevallen.

Het kan zelfs hooikoorts klachten geven.

Bakken en frituren bij 170 graden vermindert het aandeel solanine.

Nachtschades: Aardappel, aubergine, paprika, peper(pimento, chilli, tabasco, cayenne, groene peper, Spaanse pepers etc. maar ook peperpuree of saus), tomaat(maar ook tomatensaus, tomatenpuree en ketchup), tabak(sigaretten, sigaren en cigarello's, pruimtabak).

Peulvruchten:cacaoboon, doperwten, johannesbrood,kapucijners, kikkererwten, kouseband, linzen, okra,peultjes, pinda, pronkboon, snijboon, sojaboon, sperzieboon, tamarinde , tuinboon, vleugelboon.

Wortel en knolgewassen: gember, knolselderij, knolvenkel, koolraap, meiraap, meiknolletjes, mierikswortel, pastinaak, radijs, rode biet, schorseneer, uien, witlof, wortel.zoete aardappel.Yam(fytinezuur)

Fruit:aarbei, appel, avocado, banaan, bosbes, cactusvijg, dadels, druif, jeneverbes, kers, kiwi, kweepeer, laurierkers, mango, moerbij, morel, peer, sharon fruit/kaki, vijg.

Citrusvruchten:citroen, clementien, granaatappel, grapefruit, limoen, lychee(litchi)mandarijn, nectarine, pruimen, sinasappel.

Graangewassen en graansoorten:durum(bulgur), eenhoorn, emmertarwe, gerst, haver, hoppe, kamut, mais, quinoa, rogge, spelt, tarwe, teff, wilde rijst, witte rijst.

Glutenvrij:gierst, sorghum

Tarwe bevat het meeste fytinezuur.

Note:mais, teff en rijst bevatten wel gluten maar daar krijg je geen coeliakie van.

Groente:

artisjok, augurk, bieslook, bosui, brandnetel, champignons/paddestoelen/oesterzwammen, courgette, komkommer, meloen(water/honing/galameloen), peterselie, pompoen, prij, rabarber, rucola, schorseneer, selderij, sjalotten, sla(ijsberg/krulsla/romijns sla), spinazie, spruitjes, ui, waterkers, witlof, wortelen, zuring.

Kruisbestuivers:andijvie, boerenkool, brocolli, chinese kool, groenlof, kardoen, koolrabi, lamsoor, paksoi, postelein, raapsteel, rode biet, rode kool, selderij, snijbiet, spitskool, tuinkers, veldsla, witte kool, zuurkool.

Kiemgroenten: alfalfa, enegriek, kaasjeskruid, zeekraal, zeewier.

Noten/zaden:amandel, cashewnoot, eikel, grutten, hazelnoot, kastanje, karwijzaad, kokosnoot, maanzaad, macadamia, meloenpitten, mosterdzaad, paranoot, pecannoot, pijnboompitten, pistache, pompoenpit, sesamzaad, walnoot, zonnebloempit .

Kruiden:alsem, anijs, basilicum, bergamot, bieslook, bonekruid, citroenmelisse, citroenkruid, dille, dragon, eucalyptus, gember, hyssop, jeneverbes, kaasjeskruid, kamille, kamperfoelie, kaneel, kardamon, karwij, kervel, knoflook, komijn, koriander, kruidnagel, laurier, lavendel, mierikswortel, marjolijn, munt, paardebloem, pepermunt, peterselie, piment, pimpernel, raket, rozemarijn, saffraan, salie, selderij, St.Janskruid, tijm, valeriaan, vanille, venkel, waterkers, wijnruit, zout, zuring, zwarte peper.

Duizenknoopfamilie: boekweit

Medicinaal:marihuana, tabak, aardappelsap.

Pepers:ajuma, madame Jeanette, Mexicaanse pepers etc.

Thee soorten: groene thee, lindebloesem, zwarte thee.

Suikers, zoetmiddelen:Billington's ruwe melassesuiker, Onverhitte donkere biologische honing.

Krijg op de één of andere manier geen vetgedrukte letters of cursief. Zal wel aan mijn browser liggen. Gebruik namelijk opera.Correction please.

Ben ook al met een lijst bezig wat er allemaal overblijft wat we gewoon kunnen eten.

 
Haydarpasa, interessante post! Vooral het eerste gedeelte.

Even voor de duidelijkheid: tot aan Solanine hebben we het over anti-nutrienten en vanaf Peulvruchten hebben we het over voedingsmiddelen die we wel met mate kunnen nuttigen?

 
Dat was me inderdaad ook niet helemaal duidelijk. Onder de categorie fytinezuur zou moeten komen te staan: granen, bonen, noten, peulvruchten, zaden en pitten. Kortom, alles wat kiemkracht heeft. Ik zie ook niet andere antinutrienten in nachtschades vermeld, zoals nicotine en calcitrol.

Mike

 
aHealtylife en Mike,

Jullie hebben gelijk.Wou jullie info er nog bij zetten maar ben dat vergeten, was er vannacht nog mee bezig en toen werd ik moe en heb ik het maar gepost.

Ben er wel bewust van.

Mike zou jij het beter kunnen ordenen/categoriseren/groeperen hoe je het wilt noemen en erbij kunnen zetten omdat jij de administrator bent en weer terug kunnen uploaden?

Er kan mischien ook wel bij staan dat hoe groener bladgroente hoe beter vanwege het chlorofyl maar ook hoe dikker het bladgroen hoe langer je moet koken en spinazie nooit rauw eten etc.

 
Haluk,

Daar heb ik geen tijd voor, dat zul je zelf moeten doen. Bovendien is het ook een goede hersenoefening, wat voor jou als adhd-er alleen maar goed is! Als je de post niet meer kunt veranderen, stuur me dan een email met een nieuwe versie en dan knip en plak ik deze wel in plaats van je oude lijstje.

Mike

 
En was het nu ook alweer bij de goitrogenen of groente met oxaalzuur dat je het water moest afgieten of beiden?

En wat is de aangewezen kooktijd voor dat soort groenten?

Oh en oxaalzuur zit in *alle* bessen?? Wil dat zeggen dat ik braambessen niet rauw kan eten? (sorry voor de vragen 8) )

P.S. ik dacht dat bij bieten, enkel het loof oxaalzuur bevat.

 
Volgens dit artikel kunnen we oa ook nog zoete aardappelen, kaneel, peper, gember, Romeinse sla en selderij aan de lijst oxalaten toevoegen..

 
Lekkerromig,

Dat is vooral fytinezuur.

Ik ben mijn lijst met allerlei info aan het uitbreiden en het zal wel even duren voordat ie klaar is zodat wij er allemaal iets aan hebben en zoals ik weer zie draagt iedereen zijn steentje bij.Bedankt allemaal.

 
Quote:
En was het nu ook alweer bij de goitrogenen of groente met oxaalzuur dat je het water moest afgieten of beiden?


Wat denk je zelf? Hte logisch boerenverstand zegt dat deze zuren in het kookwater zitten en dus niet opgedronken moeten worden.

Quote:
En wat is de aangewezen kooktijd voor dat soort groenten?


Als je groenten lichter van kleur ziet worden en ze worden zachter van structuur, dan is de cellulose gebroken. Hoe taaier, harder en leerachtiger de groenten, hoe langer de kooktijd.

Quote:
Oh en oxaalzuur zit in *alle* bessen?? Wil dat zeggen dat ik braambessen niet rauw kan eten?


Gezien het kleine formaat van bessen zou ik me er niet al te druk om maken. De voordelen wegen op tegen de nadelen.

Mike

 
thehealthyhomeeconomist.com/beware-of-millet

Volgens Sarah Pope wordt bij het koken van gierst (millet) juist het aantal goitrogenen vermeerderd!

Misschien is dit al elders hier gezegd, maar kon het niet vinden, dus i.i.g. nu hier.

Weet iemand hier iets meer vanaf?

Zij raadt aan het slechts in minimale hoeveelheden te eten.

Jammer, het is zo lekker.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.773
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan