Levertraan

debje_b

New member
Ik lees in verschillende bladen en op site`s dat Levertraan niet gezond zou zijn .

Wie kan mij uit de droom helpen ?zie onder :

Wie regelmatig levertraan slikt, loopt meer kans op astma. Noorse wetenschappers denken dat er een verband is met de grote hoeveelheid vitamine A in levertraan. Levertraan is een dierlijke olie uit vissen, rijk aan vitamine A, D en andere belangrijke stoffen. Tot halverwege de 20ste eeuw was levertraan een veelgebruikt middel, ook in Nederland. Volwassenen die minstens een maand lang levertraan slikten, hebben een hogere kans op astma. Dat blijkt uit vragenlijsten die elke tien jaar door groepen Noren worden ingevuld over hun gezondheid en leefstijl. Van degenen die dagelijks levertraan slikten, had tien jaar later 4,4 procent astma. Van hen die dat niet deden, bleef het percentage onder de 3 procent. Factoren als leeftijd en rookgedrag zijn meegewogen, maar blijken geen verklaring voor het verschil. Vitamine A In levertraan zit veel vitamine A. Iedereen heeft dat nodig, maar niet teveel. Waarschijnlijk maakt een stof in levertraan de kans op astma groter, zo denken de onderzoekers. Al eerder bleek dat vitamine A een rol speelt bij (ongeneeslijke) ziekten. Andere stoffen in levertraan leiden niet tot astma, bewees eerder onderzoek al. Gelukkig bevatten capsules levertraan tegenwoordig vier keer minder vitamine A dan vroeger. Of de kans op astma nu ook kleiner is dan vroeger, moet nader worden onderzocht

 
En ik las het volgende;

http://nourishedandnurtured.blogspot.be/2013/01/why-we-stopped-taking-fermented-cod.html

Gefermenteerde levertraan (donkere kleur) zou verteringsproblemen kunnen opleveren

"Because of the way it is produced, it is likely to contain some bits of rotting livers, and this is why the oil could be so offensive to us.. "

 
Quote:
Tot halverwege de 20ste eeuw was levertraan een veelgebruikt middel, ook in Nederland.



Oh toen bijna niemand nog astma had bedoelen jullie?

Quote:
Volwassenen die minstens een maand lang levertraan slikten, hebben een hogere kans op astma. Dat blijkt uit vragenlijsten die elke tien jaar door groepen Noren worden ingevuld over hun gezondheid en leefstijl. Van degenen die dagelijks levertraan slikten, had tien jaar later 4,4 procent astma. Van hen die dat niet deden, bleef het percentage onder de 3 procent.



en:
Quote:
Gelukkig bevatten capsules levertraan tegenwoordig vier keer minder vitamine A dan vroeger.



Dus ze hebben de levertraan geslikt die nu ook nog eens 4 x minder vitamine A bevat en ook nog eens waarschijnlijk synhetisch is :roll:

Bevolkingsgroepen die 10 keer meer (dierlijk) A eten dan wij hadden nooit astma (WAPF)

En het belangrijkste (voor mij :wink: ) in mijn n=1 studie:

Ik had astma en nadat ik heel veel lever (enorm veel A) en CLO ben gaan eten heb ik totaal geen last meer van astma :D

Het gevreesde G woord in de reguliere geneesknudde: GENEZEN!

In de levertraan groep had 95,6 % geen astma en in de andere groep 97%.

En waarom nemen die mensen levertraan? Omdat ze denken dat het gezond is dus zijn ze met hun gezondheid bezig.

Dat betekent meestal ook dat ze veel fruit, hele granen en weing tot geen dierlijk vet eten.

En niet te vergeten nauwelijks tot geen "rood" vlees!

Dus een lifestyle dat nu juist het ontstaan van astma bevordert

 
Quote:
Noorse wetenschappers denken dat er een verband is met de grote hoeveelheid vitamine A in levertraan.



Ze denken dat er een verband is :?: Niet aangetoond dus.

 
Quote:
Gefermenteerde levertraan (donkere kleur) zou verteringsproblemen kunnen opleveren


Die mensen verteerden bewerkte (verhitting) levertraan dan onbewerkte (koudgefermenteerde). Dit zegt volgens mij meer over hun spijsvertering dan over het product. Zo ken ik ook iemand die beter gepasteuriseerde (verhitting) kaas verdraagt dan rauwmelkse kaas, eveneens een koudgefermenteerd product.

Mike

 
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ken iemand met crohn die nauwelijks rauwmelkse of gefermenteerde producten verdraagt. Om daar nu de kaas en de zuurkool de schuld van te geven...

 
Even een vraag over de levertraancapsules van Green Pasture. Wij gebruiken 2 capsules per dag, hoeveel IE is dat eigenlijk?

Op de site van Poekie lees ik dat we 10.000 IE per dag zouden moeten nemen.

Op de site van Vitavie staat dat ik maar 1 capsule per dag nodig heb.

 
De doseringen van Vitavie zijn noodgedwongen te laag. Onze wetgeving verhindert nu eenmaal dat je de werkelijke werkzame dosering mag vermelden. Vitavie heeft dus geen andere keus dan de dosering van de capsules en van de vloeibare producten zo laag te houden.

Mike

 
10 capsules per dag staan gelijk aan 1 theelepel vloeibaar. Je mag maximaal 3 theelepels = 30 capsules per dag hebben. Je bent dus zo door j capsules heen op deze manier!

Mike

 
Hoe zit dat dan met CLO/boterolie. Ik gebruik per dag een halve theelepel gel. Is dit dan te weinig?

 
30 capsules per dag???? 8O

Ik heb voor de capsules gekozen voor mijn zoon. De vloeibare gaat hij echt niet slikken ben ik bang.

Maar dan ga ik in ieder geval over op de vloeibare dat scheelt.

Neemt iedereen hier dan 3 theelepels levertraan per dag?

 
@ F&M,

Ik neem elke dag een halve theelepel levertraan/ boteroliegel.

Ben ook wel benieuwd hoeveel de rest aan levertraan neemt.....

 
Ik neem 1 theelepel levertraan. Ik heb geen boterolie maar neem het samen met roomboter, does that do the trick? Verder eet ik 1x p.w. lever en geregeld leverworst..

 
Wat zou de minimale werkzame hoeveelheid moeten zijn? Ik zit nu op ongeveer een grote halve theelepel per dag. Stel dat ik deze helemaal glad afstrijk kom ik misschien zelfs wel aan een hele kleine volledige theelepel 8)

 
De minimale hoeveelheid is 1 theelepel levertraan per dag en een halve theelepel Blue Ice Royal per dag, dus je kunt zelf uitrekenen hoeveel capsules dat is.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan