Hoi Marijan: nog even over je citaat:
Quote:
Ik zat me toevallig net af te vragen of de zonnebank die ik thuis heb staan en bijna nooit heb gebruikt ook UVB licht zou geven.
Het is zo'n inklapding met 4 van die kleine buisjes, heb jij enig idee.
Ben al eens aan het zoeken geweest en kwam er niet uit.
Ik las net ook dat schildklier ondersteund wordt door vit.D en dat kan ik wel gebruiken, ik ben iets te traag in stofwisseling. Zit rond 36,3 en krijg de "rondingen"er maar niet af [

]
Lastig om daar een antwoord op te geven als je de uvb niet kan scheiden van de uva: dan weet je denk ik eigenlijk niet wat je nu tot je neemt tenzij men het je kan verzekeren.
Misschien kun je de leverancier bellen van het merk zonnehemelding dat je hebt?
Een combi van uva- en uvb zou als het de combi is die in de zon ook voorkomt goed voor je kunnen zijn mits goed gebruikt (op tijd onder dat ding uit).
Is het alleen uva: dan moet je wat meer opletten: je merkt minder snel dat/als je schade aan je huid krijgt: uvb geeft sneller het verbrandgevoel en is daarmee bescherming voor de uva-schade die dieper in de huid komt en de rimpels/groeven kan veroorzaken.
Van oudsher zijn zonnehemels/banken meer uva-lichtverspreiders, maar mogelijk is dat wel aan het kantelen: dat men er ook steeds meer uvb-licht bijstopt.
Alleen dan moet je wel iets weten van de verhoudingen in de zon van beide typen straling en in je zonnebank (dus dat de verhoudingen hetzelfde liggen).
Zie ook deze link: kunstlicht en koolhydraten zijn (ook) debet aan hormoonspiegelproblemen:
http://www.circadian.nl/oestrogeen-progesteron/
Misschien is voor jou Marijan het koolhydraatarme dieet ook een optie ivm je "rondingen" en trage schildklier?
Cystes in de borsten zijn een symptoom van oestrogeendominantie staat bij die link.
@ l-lady:
Quote:
Lv:is rode klaver dan wel goed om te gebruiken? want lijnzaad is ook niet goed toch..?
Daar heb je een punt: maar de isoflavonen die ook in rode klaver (maar uberhaupt isoflavonen) zitten, die zijn adaptogeen: het reguleert de balans juist tussen de hormonen schijnt. Ik heb het voor mij laten testen die rode klaver, en het zou goed voor me zijn. Ik gebruik het ook tegen de pcos-achtige neigingen die ik heb, een cyste op mijn pols en wat huidproblemen. Het is ook een lymfeklieraanjager.