Kun je in een Chinees restaurant ook gezonde maaltijden bestellen?

Ufo

New member
Ben uitgenodigd voor een etentje in een Chinees restaurant. Een soort van verplicht nummertje...

Ik was vroeger altijd gek op nasi en bami, maar sinds ik kennis heb over E621/Ve-tsin, wil ik dat liever niet meer eten.

Kan natuurlijk vragen of ze dat er niet in stoppen, maar of ze dat dan ook daadwerkelijk doen, is maar de vraag. En of ik het merk is ook maar de vraag.

Wat kan ik er bestellen, wat gezond is??

Een bord witte rijst met wat groenten, en maar hopen dat er geen suiker aan de groente is toegevoegd?

Heeft iemand een tip?

 
Hallo UFo,

Ja lastig is dat altijd!

Witte rijst lijkt me NOT DONE, misschien beter gaan voor de tjap tjoy, garnalen, vlees in saus (kerriesaus?) Maar waarschijnlijk zit er dan wel suiker in ...

 
Oei Ufo, ik zou echt uitkijken, ook met ¨groenten¨: want voor je het weet, zitten die in een saus vol met Ve-tsin.

Ik was pas uit eten en ik ben echt gaan flippen op die ve-tsin, maar ik reageer er wel heel heftig op: anderhalve dag vreselijke migraine.

Maar dan nog: het blijft een neurotoxine dat zich kan ophopen.

Ik zou er echt mee uitkijken.

Ik heb het restaurant nadien een mail geschreven dat er Vetsin in hun eten gezeten moet hebben.

Ik kreeg wel een aardig antwoord terug dat ze er voortaan op zouden letten op die stof, maar het zit overal in zonder dat men er echt verantwoording voor af hoeft te leggen.

Het zou een grote omschakeling in denken vragen vooral: zonder vetsin koken is voor mij geen enkele moeite meer, maar als je het niet gewend bent en makkelijk terugvalt op de bouillonblokjes en knorr-sausjes e.d. dan vergeet het maar.

 
En wat te denken van de toxische olie waarin gewokt wordt? Ik zou trouwens gaan voor Peking eend, geroosterd in de oven. Dat is EN niet gefrituurd EN vet vlees! Ikke, witte rijst is niet zo'n grote ramp als jij denkt.

Mike

 
Ja bijna alles van de chinees zit vol geraffineerde suiker, geraffineerde vetten en smaakversterkers. Ik zou voor de 'daging smoor' en 'daging rendang' gaan. Dat zijn Indonesische stoofvlees gerechten en zien eruit als bruine saus met blokjes rundvlees erin. Erg lekker!

Tussen witte rijst of witte noedels, lijkt me rijst iets gezonder. Maar al te principieel zou ik tijdens een eenmalig etentje ook niet zijn. Ik heb vanuit mijn werk ook heel soms wel eens te maken met eten van de chinees. Als je het op tijd vraagt kunnen ze sommige gerechten schijnbaar zonder vetsin maken, maar inderdaad is het de vraag hoe betrouwbaar het allemaal is. Volgens mij maken ze grote hoeveelheden basissaus en doen ze die bij allerlei gerechten.

Ik zou voor die keer gewoon eten wat je lekker vindt en niet al te veel nadenken over alles, tenzij je zoals Lievergezond echt veel last krijgt van vetsin.

 
Quote:
tenzij je zoals Lievergezond echt veel last krijgt van vetsin.


maar ja, dat weet je achteraf pas!

ik heb nog nooit in mijn leven anderhalve dag hoofdpijn gehad van eten.

ik vraag me af wat dit nu weer te betekenen heeft: allergieen zijn wel een raar fenomeen.

juist als je heftiger reageert op iets kan het ook weer beter zijn dan als je minder heftig reageert.

of ik hoorde pas het verhaal van iemand die kanker had en op eigen kracht nagenoeg alles had weggekregen aan kanker in het lijf.

toen bleek die nog een iniminie stukje kanker in het lijf te hebben en ging akkoord met een redelijk lage dosis chemotherapie.

en daarna was die persoon gelijk dood.

wat ik bedoel is: ik eet al tijden vrij gezond: zuiver biologisch e.d. en dan ook nog eet ik vrij selectief.

misschien is dat ook wel de reden dat ik zo ging flippen op die vetsin?

net zoiets als dat je gezonde natuurmensen met 1 borreltje onderuit krijgt.

 
Gisteren had ik een opnamedag in de geluidsstudio. Een van de weinige restaurants die open waren was een overigens uitstekend Chinees restaurant. Ik heb daar mijn eigen advies opgevolgd en geroosterde Peking-eend met witte rijst besteld. Het was heerlijk en vooral: heerlijk vet!

Naderhand had ik koppijn, maar dit hoeft niet per se van vetsin te komen. Ik had de hele dag uiterst geconcentreerd mijn partijen op zitten nemen en was behoorlijk op toen ik ging eten. Het kan dus ook dat door de ontspanning van deze etenspauze ik hoofdpijn kreeg vanwege de die dag geleverde mentale inspanning.

Mike

 
Pekingeend is hmmmm;-) Maar toch ben ik altijd bang voor het eten van een chinees restaurant. Ze strooien rijkelijk (!) met vetsin. Mijn broer is vertegenwoordiger voor chinese restaurants e.d. geweest en die heeft mij werkelijk overtuigd van het feit dat ik daar niet meer wil eten... Als je die keukens ziet, dan heb je gegeten en gedronken! Er zit niet voor niks zo'n klein luikje in de keuken die razendsnel dicht gedaan wordt als de bestelling klaar is...haha :roll:

 
Voor Vetsin hoef je echt niet meer naar de Chinees.

In gewone restaurants gebruiken ze het rijkelijk vaak zonder het te weten.

@Mike: hoeveel uur kreeg je die hoofdpijn na het eten van de chinees?

Bij mij kwam die ongeveer pas 4 uur later opzetten.

 
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Ook pekingeend bleek niet mogelijk te zijn zonder Ve-tsin.

Het is uiteindelijk een groenteschotel geworden, met mihoen en stukjes rundvlees.

Volgens de ober volledig zonder Ve-tsin en heeft prima gesmaakt!

Als drinken vooraf een spa blauw, tijdens het eten een alcohol vrij biertje en na het eten een potje chinese groene thee.

Zo ben ik denkelijk toch nog redelijk gezond uit eten geweest.

 
Haha, leuk om te lezen hoe het afgelopen is. Een klein min-puntje is nog de groene thee tijdens of na het eten. Daar zitten ook anti-nutriënten in die zich binden aan mineralen. Ik drink in de regel eigenlijk sowieso niet of nauwelijks tijdens en na het eten. Voor het eten drink ik wel vaak een glas water of specerijenthee.

 
@DenniS: Mike drinkt liters groene thee op een dag, dus zo slecht zal het wel niet zijn...

 
@Ufo

Mike drinkt die liters groene thee in de ochtend zonder al gegeten te hebben.

Dat doet hij meestal rond het middaguur.

Overigens doen wij dat ook zo. We eten als we honger hebben en dat is meestal tussen 12-13uur.

's ochtends de groene thee drinken onderdrukt denk ik ook het hongergevoel.

 
Ik neem best veel keltisch zout tot me ook in vloeibare vorm, maar ik denk dat ik toch een mineralentekort heb en dat ik mineralen niet goed opneem.

Daarom neem ik tegenwoordig ook voetenbadjes met keltisch zout (om het keltische zout via mijn huid op te nemen).

Hoe dan ook: groene thee heeft stoffen die mij goed doen, maar na een tijdje dan kan ik er niet goed meer tegen.

Het zou in mijn geval best eens zo kunnen zijn dat mijn mineralentekort door het opnameprobleem waarmee ik denk te worstelen opspeelt bij groene thee.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan