Kun je in een Chinees restaurant ook gezonde maaltijden bestellen?

Poekie, als je hongergevoel hebt in de ochtend, waarom zou je dit dan onderdrukken met groene thee? Is het niet beter toe te geven aan het hongergevoel, en gewoon wat eten?

 
@ Ufo & Poekie

Quote:
Mike drinkt liters groene thee op een dag, dus zo slecht zal het wel niet zijn...


Ik duidde in de eerste plaats op de combi van groene thee bij het eten. Op de tweede plaats denk ik niet dat liters groene thee gezond zijn. Dit klinkt alsof groene thee wordt ingezet als surrogaatkoffie.

Als ik groene thee drink krijg ik een paar uur later een hypoglycemie-reactie, vooral als ik de groene thee op nuchtere maag gedronken heb. Heb jij daar geen last van Poekie? Voor mij is dat een signaal dat de bloedsuikerspiegel te sterk is gestegen (door de cafeïne) en dat ik iets heb gegeten of gedronken (groene thee) wat in ieder geval op dat moment (nuchtere maag) niet goed voor me was.

 
Wij drinken groene thee, gecombineerd met droge en verse kruiden en planten uit de tuin (nu effe niet dus, na de vorstperiode) en verse gember en kurkuma.

We drinken het omdat we het lekker vinden, zijn altijd al theedrinkers geweest. Maar dit proeft zo zuiver.

Dan wil je dus niet meer de zakjes thee (met smaakjes etc). Die smaakt zo bitter.

Wij drinken geen liters groene thee hoor, hooguit ieder 1 tot 1,5 ltr. En we doen het niet om het hongergevoel te onderdrukken maar het is me een keer opgevallen dat toen ik niet aan die thee toe kwam dat ik eerder trek kreeg in eten. Dat hoeft niet aan de thee te liggen kan ook er aan liggen wat ik de vorige avond gegeten heb. Ik gaf ook al aan dat ik 'denk' dat de thee het hongergevoel onderdrukt, ben er dus niet zeker van.

Wij gebruiken de groene thee niet als surrogaatkoffie, wij hebben nog nooit koffie gedronken, altijd gewone thee en nu dus een combi van groene thee en verse kruiden.

Wij drinken de thee dus op de nuchtere maag maar ik heb geen hypoglycemie-reactie.

 
@ Poekie

Quote:
Wij drinken de thee dus op de nuchtere maag maar ik heb geen hypoglycemie-reactie.


In de topic over vetverbranding schrijf je:

Quote:
Ik voel mijzelf ook veel prettiger zo zonder hongergevoel en trillerige handjes aan het eind van de middag.


Voorkomt het eten dat je trillerige handjes aan het eind van de middag hebt? Als dit zo is, vind ik het verdacht klinken. Zelfs als ik ga vasten krijg ik geen trillerige handen of een duizelig gevoel. In mijn ogen duidt dit altijd op reactionele hypoglycemie, wat groene thee (door de cafeïne) tot een snelle suiker maakt. Daar zou ik dagelijks geen liter of meer van drinken. Ik zou het bewaren voor sporadisch gebruik.

 
Op de voeding die wij 1,5 jaar geleden hadden kreeg ik aan het eind van de middag een hongergevoel, trillerige handjes.

Dan ging er blijd een plak ontbijtkoek in.

Maar sinds wij goed eten, lees verzadigde vetten, heb ik dat gevoel niet meer gehad.

En daar voel ik me veel prettiger bij, zo bedoelde ik het bovenstaande.

Om je een idee te geven van ons voedingspatroon:

Wij drinken 's ochtends twee glazen sole waarvan 1 met 3 druppels 35% H2O2 als onderhoudsdosis en af en toe citroensap (vergeet het steeds). Dan drinken we gedurende de ochtend ieder 1 a 1,5 liter groene thee gecombineerd met droge en verse kruiden en planten/bloemetjes uit de tuin. Zo rond 12 uur gaan we eten en dat is meestal een yoghurtsmoothie met boter, crème fraiche, olijfolie, kokosolie, rauw eigeel, sole, appelazijn of citroen, op dit moment een zure appel (vanwege de koolhydraten), bijenpollen, honing en allerlei kruiden.

's middags drinken we meestal een glas sole of 2 glazen kruidenthee (geen groene). 's middags hebben we meestal niet zo'n behoefte om te drinken waarschijnlijk vanwege de vette smoothie.

Zo rond 19uur eten we, de wintertijd, een warme maaltijd. Dat is altijd een wokmaaltijd met groente. De ene keer met een biologisch-dynamische hamburger of gehakt, een andere keer een wilde zalm of een omelet. Een enkele keer doen we er boekweit, quinoa of gierst door. We drinken altijd een beker melk bij zo'n maaltijd en een pluk rauwe zuurkool. Trouwens de laatste tijd eten we er ook nog vaak een blokje kaas bij. 2 of 3 keer per week eten we 's avonds een bak kwark/yoghurt met kruiden, honing, cranberriesap en opgeklopte slagroom met vanillepoeder erdoor.

Bij elke maaltijd nemen we ook een theelepel levertraan. Even tijdelijk een hogere dosis dan nodig i.v.m. verdikkingen in mijn handpalmen. Mike dacht dat het een verkalking is dus was zijn advies om de levertraan inname te verhogen.

's avonds nemen we dan nog een glas sole. En dat is het voor zo'n dag.

Vroeger aten we net als iedereen 's ochtends en onder de middag brood en 's avonds een warme maaltijd met aardappelen, groente en vlees. We waren meestal rond 18.30uur thuis, gauw koken om te eten (lees zonder aandacht) en dan was je aan de maaltijd toe.

Vaak hadden we op ons werk rond 17uur ook al een kleinigheidje gegeten, een ontbijtkoek of een stuk fruit.

En op zo'n voedingspatroon hadden we 's avonds laat ook nog wel eens de behoefte om iets te snaaien.

Nu hebben we totaal geen behoefte meer aan tussendoortjes.

Ik zie eigenlijk niet waarom jij het verdacht vind klinken. Maar dat komt misschien omdat jij denkt dat wij nu nog wel eens trillerig zijn als we geen vetten zouden eten.

Misschien zou dat zo zijn, wat is daar dan mis mee? Ik bedoel, dat je vetten zou eten om het trillerige voor te zijn.

Daarvoor eet je toch verzadigd vet, om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren? Of zie ik dat verkeerd?

En een stabiele bloedsuiker voorkomt de hongerklop.

Een paar weken geleden waren we op zaterdag bij onze boerin voor melk en vlees. Daarna nog even naar een andere boer voor onze boter en kaas. Bij beide een tijd staan te praten toen waren we pas om 14.30uur thuis. Onderweg zeiden we wel allebei dat we wel trek kregen maar het was prima vol te houden. Dus zelfs het trillerige bleef uit. Dus toen aten we pas om 15uur. Nou toen was het 's avonds dus alleen een beker melk met slagroom.

Maar afgelopen zaterdag waren we op een verjaardag. Daar namen we een klein stukje (zelfgebakken) appeltaart en twee kommen 'nep' thee. Toen hadden we allebei aan het eind van de middag zoiets van; we zijn aan eten toe. We hadden onder de middag een wokschotel met een hamburger, eigen gemaakte mayonaise en een paar blokjes kaas gegeten. Dus een redelijk vette maaltijd. Dan als tussendoortje, terwijl we er niet echt behoefte aan hadden, het stukje appeltaart. En toch werkt dat op de een of andere manier in op je spijsvertering. Zodanig dat je bloedsuikerspiegel schommelen gaat. 's avonds brood gegeten met roomboter, een omelet met uien en een beker melk. En toen hadden we toch de zondag pas weer rond de middag trek in eten. Dus de spijsvertering heeft het toch weer goed verwerkt allemaal.

 
Quote:
Ik zie eigenlijk niet waarom jij het verdacht vind klinken. Maar dat komt misschien omdat jij denkt dat wij nu nog wel eens trillerig zijn als we geen vetten zouden eten. Misschien zou dat zo zijn, wat is daar dan mis mee? Ik bedoel, dat je vetten zou eten om het trillerige voor te zijn.


Wat ik er verdacht aan zou vinden is dat je dan in de ochtend een verhoogde bloedsuikerspiegel zou kunnen hebben die gedurende de middag in dal zou komen. Voor het dal eten jullie een maaltijd met veel vet, dus misschien blijft het dal daardoor uit. Echter neemt dit niet weg, dat je in de ochtend door 1,5 liter groene thee wel in een stressvolle verhoging zou kunnen zitten. Als dit het geval is lijkt me dat niet gezond als dagelijkse gewoonte. In mijn ogen is groene thee een pepmiddel, ook al werkt het tamelijk subtiel.

 
Even tussendoor Poekie en Dennis: ik volg jullie discussie met belangstelling: groene thee bevat idd 20% cafeine.

 
Toch denk ik dat de voordelen van groene thee opwegen tegen de nadelen.

Zie hier meer info over groene thee op een aparte site van Ron Fonteine.

Uit die informatie ene klein stukje over de cafeïne die in groene thee zit:
Quote:
Groene Thee heeft aanzienlijk minder caffeïne dan koffie. Daar waar koffie een directe stoot van hyperactiviteit, trillende handen, incontinentie en irritatie veroorzaakt, wordt de caffeïne in de Groene Thee langzamer opgenomen, wat een gelijkmatige, voedende energie geeft in plaats van de beruchte 'pieken en dalen' van de koffie.


 
Over de voordelen van groene thee versus nadelen: ik heb nu al twee resonantiebehandelaars (gehad) die onafhankelijk tegen me zeiden dat groene thee niet goed voor me is.

No. 2 heeft dat pas gezegd nadat ik al weer een tijdje dagelijks groene thee nam, daarvoor zei ze nog wel dat groene thee ok is voor me.

Geen idee precies waarom ik er niet tegen kan en het hangt denk ik ook van iemands type problemen of type gezondheid af of die groene thee aankan.

Ik denk dat het mijn gebrekkige mineralenhuishouding en/of misschien ook mijn dito gebrekkige suikerhuishouding is die maakt, dat ik voorzichtig moet zijn met groene thee.

 
Ik weet wel dat groene thee ook gezondheidsvoordelen heeft, maar ik blijf er sceptisch over of 1,5 liter per dag op nuchtere maag wel zo'n goed idee is. Het is als alternatief of vervanging voor koffie heus een stuk beter, maar waarom ieder dag jezelf oppeppen? Ik ben geneigd om voor te stellen: drink eens een week geen groene thee en ervaar hoe dat voelt? Als je nou een 'ja maar' gevoel/gedachte krijgt zou dit kunnen duiden op een verslavingspatroon. Een typisch kenmerk van een verslavings-gedachtegang is ook dat iemand altijd voorbeelden aanhaalt van mensen of middelen die erger zijn. Middels deze vergelijking wil men het eigen gedrag/gebruik vergoeilijken. In jouw bovenstaande post kom je ook met zo'n voorbeeld...

Een heel positief verhaal is er voor groene thee wel te schrijven, maar zo'n verhaal is er bijvoorbeeld ook voor gojibessen of voor cayennepeper, die beiden lid zijn van de nachtschadefamilie. De vraag is of de voordelen de nadelen overwegen en vanaf welke dosis of tot welke dosis hier sprake van is. Dit los van het feit dat iedere fabrikant natuurlijk zijn eigen producten eenzijdig promoot. Op de website van de Suikerunie beschrijven ze suiker als een prima energiebron die past als voedingsstof in een evenwichtig eetpatroon. Of bekijk de website van de Suikerstichting eens. De info die ze daar geven vind ik ronduit crimineel! Ook koffie past prima in een gezonde leefstijl en werkt niet verslavend, aldus de 'wetenschappelijke' informatie van het Voorlichtingsbureau voor koffie en gezondheid. Maar goed, ik dwaal een beetje af... :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan