Kris Verburg en zijn voedselzandloper

Quote:
ik had weleens gekeken naar AH Iers vlees en daar zaten toch echt toevoegingen in en zelfs goedhoud/kleurstoffen bij mijn AH XL dan.


Dan heb je gekeken naar gepaneerde vleesproducten of vleesproducten waar anderszins ingredienten aan zijn toegevoegd. Als je naar een puur vleesproduct als bijv. hamburgers, gehakt of stoofvlees kijkt, zie je dat er geen toegevoegde, schadelijke ingredienten in zitten.

Mike

 
Ik heb het fimpje ook bekeken. Kris en Vivian zitten allebei fout.

Kris noemt Harvard tig keer in het filmpje en ook in zijn boek hamert hij op 'wetenschap'. Hij hecht daar kennelijk nogal veel waarde aan en dit verhindert hem om zelf na te denken. Als hij dat zou doen, zou hij tot de conclusie komen dat als je brood, rijst en pasta gaat vervangen door volkorenvarianten, fruit, havermout en peulvruchten je evengoed glucosebronnen consumeert, die net zo goed een bloedsuikerpiek veroorzaken. In zijn boek verklaart hij zich ook een voorstander van soja. En dan is er inderdaad dat achterhaalde standpunt over rood vlees en verzadigd vet. En die koffie! Ik kan deze man niet serieus nemen, maar er zat tenminste wel iemand aan tafel die de link durft te leggen tussen voeding en (on)gezondheid.

Vivian verkondigde de hype rondom de superfoods en groene smoothies, oftewel: raw food, een veganistische substroming die nu razendsnel in populariteit toeneemt. Kennelijk heeft ze geen weet van antinutrienten in deze 'gezonde' voeding, zoals: oxaalzuur (zpinazie!), schildklieronderdrukkers (kruisbloemigen) en neurotoxines (nachtschades,. zoals de Goji!). Daarnaast is er bij haar geen besef dat al die voedingsstoffen die ze uit dergelijke plantaardige voeding meent te halen opgesloten zitten en de onverteerbare voedingsvezel cellulose en dat ook een blender cellulose niet breekt, maar uitsluitend in kleinere stukjes hakt.

Zowel Kris als Vivian verkondigen voedingsvarianten die beduidend afwijken van het normale eetpatroon van de doorsnee Nederlander. Op zich goed voor het Nederlandse publiek om eens doordrongen te worden van het feit dat het ook anders kan en dat dit helemaal niet zo'n aderlating hoeft te zijn als men kennelijk meteen denkt. Ik denk ook dat beiden het goed bedoelen. Maar wanneer gaat er nu eens iemand echt evenwichtige informatie geven, gebaseerd op traditionele overlevering, niet op studies van Harvard? Ik weet al wat jullie gaan zeggen: dat moet jij gaan doen, Mike. Ik laat me er echter niet inluizen door Paul en Witteman, met hun hinderlaagtactieken. Sowieso behoort zo'n programma tot de dinosaurusmedia, hier op het internet gebeurt het pas echt!

Mike

 
Mike dan nog vertrouw ik de supermarkt gewoonweg weinig [meer]

Dan ga ik voor meer zekerheid voor de franse Limousin vlees van de biologische slager.

Maar om alles als slecht af te schilderen is ook wel kort door de bocht natuurlijk.

[Be]merk ook vooral via facebook lotgenoten voor o.a Lyme wat prive is en niet openbaar dat de meeste allemaal vegetarisch zijn en vooral diegene die bij de oh zo heilige Belgische arts lopen in Brussel, ookwel Dr.Meirleir genaamd.

Vond het al zo verdacht, maar blijkbaar stellen ze zich 100% afhankelijk op naar deze arts en deze arts heeft als dietist Christine Tobback nou voor mij al helemaal duidelijk nu ik sta als iemand die wel pro vlees is er vrijwel alleen voor daar :)

Toendertijd wou ik tussen hem en de arts uit Nederland kiezen waar ik nu bij loop die meer een natuurlijke benadering heeft.

Ben ik blij dat ik me intuitie gevolgd heb -_-

Zelfs vandaag in Yorin travel op Rtl moest Floortje Dressing weer eens melden dat ze vegetarisch is.

Lijkt wel indoctrinatie zeg...pfff

 
Ja ze zijn lekker bezig Mike :)

Is ook absoluut geen discussie mee te voeren.

Wat ik merk is Mike dat hun zich gelijk in de slachtofferrol plaatsen en al een vooroordeel hebben naar mensen die wel vlees of vis eten of afwijken van hun eetlevensstijl.

Volgens iemand ben ik daar ten dode opgeschreven, omdat ik o.a. vlees en verzadigd vetten tot mij neem.

Hilarisch, hoe bedoel je zwart wit.

Ze hebben zeker wel sommige recepten wat niet perse slecht is, maar vind dit wel erg lachwekkend en steek me energie maar niet meer in die discussies daar.

 
Begin augustus mailde ik het volgende naar een vriend van me, van wie ik de boeken van Kris Verburgh en Richard de Leth had geleend:

Quote:
Ik heb de boeken van Richard de Leth en Kris Verburgh doorgespit.

Over deze laatste (KV) kan ik kort zijn:

Dit is een poging om de bestaande dogma's over verzadigd vet en cholesterol overeind te houden, terwijl er een groeiende belangstelling is onder het publiek voor lage GI, Paleo en eiwitrijke en koolhydraatarme dieten/voedingspatronen. Damage control dus, door je een klein beetje van het nieuwe maar vooral heel veel van het oude te geven. Omdat KV de massa aanspreekt met zijn politiek correcte, verwaterde variant van werkelijk gezonde voedingspatronen scoort hij en niet te zuinig ook: inmiddels meer dan anderhalf miljoen exemplaren verkocht! Kortom, de massa tuint er weer met open ogen in!

Richard de Leth, daarentegen, is compromisloos en dit spreekt me veel meer aan. Zijn boodschap is 100% Paleo en dus keert hij zich tegen granen en zuivel, maar is hij ook een voorstander van mager vlees. De redenatie is dat dieren in het wild zwaar afgetraind zijn en dus meer spieren hebben dan vet. Klopt, maar de oermens was vooral een eter van orgaanvlees, de VETSTE delen van het dier, en niet van het spiervlees! Dit is een bekende denkfout die in Paleo-kringen wordt gemaakt. Toch kan ik aanzienlijk meer met het boek van RDL dan het boek van KV!


Mike

 
Had dat vorige keer gelezen Mike.

Nu liggen jullie elkaar niet echt meer lijkt mij?

Merk dat hun wat jij al bevestigde het emotioneel benaderen en het meestal over dierenleed gaat.

Dan gelijk ook angst willen inboezemen [onbewust of bewust] hoe gevaarlijk vlees wel niet is, verder heb ik het idee dat sommige wel weten dat ze misschien toch fout zitten ,maar hun eetlevensstijl willen goedpraten en daardoor zich goed voelen bij hun vegetarische levensstijl.

 
Nederlanders massaal aan De voedselzandloper

AMSTERDAM - Het nieuwe jaar is net begonnen en dus heeft heel Nederland goede voornemens. Dat is deze week te merken in de Boeken Top 10.

De dieetboeken van Kris Verburgh maken een flinke opmars in de Top 10. De voedselzandloper stijgt van 12 naar 2 en Het voedselzandloperkookboek, een samenwerking van Verburgh met Pauline Weuring, klimt van 22 naar 6.

Voor de rest zijn er weinig grote veranderingen te noteren. Isa Hoes staat met Toen ik je zag nog steeds op de eerste plaats.

Boeken Top 10 (notering, tussen haakjes notering vorige week, auteur, titel. Bron: CPNB. Zie www.debestseller60.nl)

1. (1) Isa Hoes - Toen ik je zag

2. (12) Kris Verburgh - De voedselzandloper

3. (3) John Williams - Butcher's crossing

4. (2) Saskia Noort - Debet

5. (4) Rosamund Lupton - Zusje

6. (22) Pauline Weuring & Kris Verburgh - Het voedselzandloperkookboek

7. (6) Jonas Jonasson - De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje

8. (7) De Bosatlas. Nederland van boven.

9. (5) Khaled Hosseini - En uit de bergen kwam de echo

10. (33) Eben Alexander - Na dit leven

 
Het resultaat is Nederlang massaal aan de havermoutpap. Ik zag gisteren al reclame voor havermout van Quacker, individueel verpakt, melk erbij, 2 minuten in de magnetron, ping: eet smakelijk! Met de magnetron heeft Kris geen problemen.

 
En met soja evenmin. Maar er ook 1 voordeel aan verbonden: Nederland gaat massaal van het brood af en bij het Voedingscentrum is er grote paniek!

Mike

 
Wanneer kunnen we nou eens gewoon fijn en gezond leven op deze prachtige aardbol met z'n allen? Waarom draait alles zo om geld en macht en ego's!!! zo jammer, ik hoop dat de hemel later fijner is :lol: en tot die tijd creëer ik maar lekker mijn eigen wereldje...ai dat is OOK asociaal waarschijnlijk ;)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.187
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan