Kris Verburg en zijn voedselzandloper

Gerard

Well-known member
"Over afvallen en lager jong blijven" is de ondertitel. Een citaat uit een recensie:

Bijzonder aan De Voedselzandloper is dat het de nieuwste inzichten uit de gerontologie (verouderingsleer) en de voedingsleer combineert. Na ons dertigste, stelt Kris Verburgh vast, laat Moeder Natuur ons lichaam in de steek. Hij bedoelt het vast niet letterlijk. Anders zouden we allemaal kort na ons dertigste dood neervallen. Dit, terwijl mensen hun dertigste levensjaar soms met een factor 4 overleven, die enkelingen worden wel 120. Dat veroudering begint rond je dertigste staat echter wel vast. En voeding speelt hierin een belangrijke rol.

Om precies te kunnen begrijpen wat het effect is van bepaalde voeding, moe je precies weten wat er in een mensenlichaam gebeurt wanneer er voedsel naar binnen gaat. Verburghs uitleg gaat tot op het DNA. Hij vertelt het ‘hele’ complexe, biochemische verhaal van de spijsvertering, inclusief de implicaties voor het verouderen. Pittige kost die zeker de helft van het boek beslaat. Boeiend genoeg, want hierdoor begrijp je ook hoe het kan dat op cellulair niveau, griezelig genoeg ook in de hersenen, voortdurend kleine ontstekingen en bloedingen aan de gang zijn. Het lichaam ruimt die ook voortdurend op, normaal gesproken. Suikers, verkeerde vetten, gifstoffen en verkeerde koolhydraten sturen deze subtiele processen echter in de war. Verburgh suggereert dat het wel zo verstandig is de lichaamseigen antistoffen aan het werk te zetten in plaats van je voortdurend vol te stoppen met antioxidanten en aanverwanten ‘van buiten’. Je kunt deze activeren met sporenelementen, vitaminen en mineralen. Bij een tekort daaraan gaat het bergafwaarts met de afweer.


Ik ben benieuwd naar uw welgewaardeerde reaties!

 
Op basis van deze recensie van Boele Ytsma, vooral vanaf 6 min:



Kris zegt in zijn boek volgens Boele:

Geen of zo min mogelijk rood vlees

Geen melk of melkprodukten met uitzondering van een beetje kaas

Pas op met dierlijke eiwitten, zo weinig mogelijk

De basis moet zijn groente en fruit

Drink verse fruit sappen en plantaardige melk (!?)

Veel havermoutpap en peulvruchten en noten

Soja pap en soja yoghurt is ook oke.

Ik sluit mij aan bij een van de reaktie's onder het filmpje:

De Voedselzandloper kort samengevat: Quatsch

 
Heb het boek (nog) niet gelezen, maar wel discussies en reacties gezien. Hij wordt behoorlijk aangevallen, door universiteiten en diëtisten, omdat hij heilige huisjes omver schopt. Dat is alvast positief, het boek zorgt voor discussie over voeding. Hij heeft zoals ook anderen (Ralf Moorman, Richard de Leth) de verkeerde vetten en suikers en de granen terecht ter discussie gesteld.

Helaas is zijn hele boek op wetenschappelijke onderzoeken gebaseerd. Daardoor krijg je adviezen als rood vlees moet je vervangen door wit vlees, chocolade is gezond en vervang de boterham met havermoutpap. Hij zet ook zuivel in het verdom hoekje, zonder een onderscheid voor rauwe melk te maken en raad aan deze te vervangen door plantaardige melk, amandelmelk en dergelijken.

Al zou het voor veel mensen al een hele verbetering zijn om zijn adviezen te volgen, blijft het niet optimaal en ben ik het met een aantal zaken niet eens.

Ik las in een interview inderdaad over die antioxidanten:

Quote:
groenten en fruit zijn niet gezond omwille van de antioxidanten, maar omdat ze licht toxische stoffen bevatten die onze eigen antioxidantensysteem activeren.


Dat is me niet helemaal duidelijk, dus misschien toch het boek lezen, of is er maar weer een topic op dit forum dat ik nog moet nalezen.

 
Precies Tanja, het is iemand die een hoop wetenschappelijk onderzoeken door elkaar gehusseld heeft en in een boekje gegoten. Er wordt bijv ook helemaal geen onderscheid gemaakt tussen bio-industrievlees en écht vlees. Ik heb dit een tijdje geleden in de humo gelezen, staan ware dingen in en flauwekul ;-) er had veel meer in kunnen zitten. Ik ga er in elk geval geen 20 euro aan besteden. http://www.voedselzandloper.com/uploads/1/0/5/4/10540270/voedselzandloper_humo.pdf

 
als ik praat met mijn ouders en wat diens ouders(mijn opa's en oma's) vroeger deden met melk, koken dus was het dringende advies van de overheid, anders kreeg je tbc.

Op het zelfde moment kwamen de melkfabrieken. Natuurlijk moest de melk gekookt worden anders konden die fabrieken niet verdienen. (andersom denken)

Ik snap wel dat er geen onderscheid gemaakt wordt met melk omdat mensen zich niet bewust van zijn dat er letterlijk 2 soorten melk bestaan, rauwe en bewerkte.

Voor de meesten bestaat er alleen maar melk. Dan heb je nog wel het onderscheid winkelmelk en biologische winkelmelk.

 
In P&W 27 september 2013: http://pauwenwitteman.vara.nl/Wetenschap.4223.0.html?tx_varamedia%255Bmediaid%255D=300883&cHash=73ac4f2b87e7e17bff1260b8f683c979

Kom niet aan onze bruine boterham!

 
Ik kan hier toch moeilijk naar kijken lievergezond. Ik ken het boek, en het is gewoon weer een herhaling van de verzadigd-vet mythe die we al 60 jaar horen.

En dan de presentatie: hier is het alternatief voor de koolhydraat-rijke voeding!

En wat eet hij? Aan de basis groente en fruit, noten en peulvruchten. Hij zegt dat hij weinig eet, en dat is hem helaas ook aan te zien. En altijd weer de superfoods zoals goji, en zelfs muesli!

Zijn belangrijkste argument is steeds dat experts van Harvard dit onderstenen, en uiteraard.. ook die gaan mee in de verzadigd-vet mythe.

De reactie van zo'n tweede-kamer-patiënt is dan natuurlijk..: maar eten moet wel leuk blijven. Wat een treurigheid. Verburgh laat zich meeslepen in een discussie over het advies van het voedingscentrum, en de presentator concludeert dat het voor een leek niet meer te volgen is.

Vervolgens draagt Verburgh bij aan alle verwarring, want de wetenschappers die net als hij zeggen dat we 'minder rood vlees' moeten eten, die kunnen het heel moeilijk krijgen aldus Verburgh. Hoe zou dat komen? Witteman suggereert dat de tegenwind zou kunnen komen van Nederlandse boeren .... Dan hoor ik: vegetarisme.

Als argeloze kijker denk je al gauw aan de magere bekkies van de natuurvoedingswinkel, en denk je dat je wat vaker sperziebonen moet nemen en hooguit een visje erbij.

Is het een idee om P&W en alle 'discussieprogramma's' helemaal te negeren?

Als we dit als afspiegeling van dit land zien, dan blijft het dat ook. Het zit ontzettend slim in elkaar, het is net politiek: het is zo opgezet dat iedere eigenheid meteen gedoofd wordt. We gaan dan denken in de taal van VN rapporten, de cultuur van experts eromheen, de thinktanks en hun geschiedsvervalsing. We nemen hun taal over. Verburgh leent zich daar helemaal voor, eenmaal in zijn rol zal hij niet meer open staan voor wat gezondheid duizenden jaren lang betekende qua voeding.

 
Wat? Dit boek moet heel anders heten: Hoe krijg je kanker en ga je dood door Kris Verburgh.

Brian

 
Thijs ik ben het met je eens dat het beter is om P&W te mijden.

Een naaste van mij begon over dit boek als reclame omdat het is zoals zij eet sinds ze diabetes heeft: in elk geval koolhydraat arm.

Ik zou te veel vet eten volgens die persoon.

Innerlijk zat ik me te verbijten.

Het is iemand die net komt kijken in de wereld die voeding heet en die komt mij vertellen hoe ik moet eten.

Terwijl mijn lichaam heel duidelijk aangeeft dat gefermenteerde/vette voeding bij mij op dit moment het beste is.

Ik wilde eigenlijk zoveel zeggen, maar ik kreeg natuurlijk de ruimte niet of wilde die ruimte ook weer uiteindelijk niet omdat sommige dingen onoverbrugbaar zijn.

Dan kun je lullen als brugman maar paarlen voor de zwijnen.

Terug naar die uitzending: ik vond het vreselijk om dezelfde vraag een stuk of vier keer gesteld te zien: maar mogen we nu geen boterham met kaas meer met een glas melk dan?

Inderdaad werd rood vlees ook in het verdomhoekje gezet.

Wat een ontzettende zieke toestand qua bewustzijn waar we in gestopt worden.

Het is haast niet te geloven.

 
Hoe denken jullie over elke dag vlees eten?

Enigste waar ik wel dezelfde visie over deel met Boele Ytsma in deze recensie over het boek is:

Dat men vroeger tijdens het jagen ook niet elke dag vlees aten of konden nuttigen en men sowieso even teerde op een maaltijd, zoals dieren ook vaak doen en zich weer voorbereiden op een volgende jacht.

Op basis van deze recensie van Boele Ytsma, vooral vanaf 6 min:



Hoe denkt men hierover?

Is elke dag 1 a 2x vlees eten niet een luxe en teveel?

Anders zit je snel hoger in eiwit dan vet.

En gezien hier vaak gekeken wordt naar het verleden [de oermens] die at waarschijnlijk zeker ook niet elke dag iets [vlees] ook omdat er gewoonweg niet elke dag een kans was op überhaupt eten/vlees.

En die Boele Ytsma claimt gelukkig niet of hij de waarheid heeft, maar stelt voor zelf dingen te proberen, al is zijn eetpatroon met al die fruit en smoothies echt.....ziekmakend met lekker veel suikers mmmmm.

Vind heel die Paul en Wittenerd echt niks, sowieso zijn stiekeme haat tegen moslims en pro voorkeur voor Geert wilders...nee dankje.

 
Rood vlees en melk in de gebruikelijke vorm zijn bepaald niet gezond; vlees is zwaar vervuild met antibiotica, landbouwbestrijdingsmiddelen enz. Melk is al niet veel beter af en wordt dan nog gepasteuriseerd om het laatste restje levensenergie er uit te halen: de eiwitten veranderen door de verhitting, de enzymen leggen het loodje.

Elke discussie over vlees en melk is derhalve zinloos als niet eerst wordt vastgesteld of er sprake is van echt vlees (biologisch-dynamisch van koeien die in een echte wei met gras en div. kruiden leven) en echte melk, van dezelfde koeien, die niet gepasteuriseerd is.

Voor plantaardige voeding geldt min of meer hetzelfde: een plant die onder onnatuurlijke omstandigheden is gekweekt zal nooit dezelfde voedingswaarde hebben als een plant die wel onder natuurlijke omstandigheden is gekweekt. Denk hierbij aan bodemleven, natuurlijke mest (dit hang ook nog een sterk samen!) en groei in het juiste seizoen. Maar goed, de nit-wit die dacht dat hij boer was, hij ploegde voort.......

 
Als je een groot beest gevangen hebt, kan je daar wel even mee vooruit lijkt me. Een konijn is in een dag op, maar een bizon, daar doe je wel even mee. Daarnaast gaat het vlees ook nog besterven (soort van fermenteren) waardoor het alleen maar smakelijker en gezonder wordt.

 
Ok Gerard en lijkt mij inderdaad logisch :)

Ja ik at namelijk eerst 2x per dag[Van de 3 maaltijden] vlees/vis en ei dat lijkt me toch iets teveel van het goede,vooral het percentage eiwit wat ik binnenkrijg.

Nu is het vooral 1x per dag.

Hoe zit dat met andere hier?

Als je bv ei en spek op heb in de ochtend is het dan verder alleen nog soep of vetten

ofzo?

 
Wit vlees in de gebruikelijke vorm (de kipfilet bij AH) is even ongezond als het varkentje bij de AH, vanwege het voer en alle spuiten.

Mensen die perse in de supermarkt vlees willen kopen, kunnen nog het beste rund nemen (rood vlees dus) uit Ierland bijvoorbeeld. Je hebt gelijk Gerard, de vraag is altijd of het om echt vlees gaat.

De uitzending doet precies waar de heren medici baat bij hebben: verwarring creeren. Meneer Verburg leent zich daarvoor.. . en nu hij eenmaal in het debat is getreden, wordt het moeilijk voor hem om zich echt te gaan verdiepen in voeding.

Het begint ermee dat hij al die Harvard-studies zo serieus neemt (de 'experts'), en dat hij de ego's van P&W voedt. Treurig, ook dat hij zelf zo vermagerd was.. hij mag zelf wel eens even goed gaan eten.

@Jordy, ik eet nu ongeveer 5x per week vlees, soms 2x per dag, altijd biologisch. Minder is volgens mij prima, als je maar steeds vetten blijft eten zoals roomboter, en regelmatig bouillon. Ik ben van plan twee weken per jaar helemaal 'vegan' te gaan, om de spijsvertering rust te geven en me op andere dingen te concentreren.

 
Thijs ik had weleens gekeken naar AH Iers vlees en daar zaten toch echt toevoegingen in en zelfs goedhoud/kleurstoffen bij mijn AH XL dan.

Geef mij maar de locale boer of biologische slager :)

Eventueel biologisch vlees van AH zonder toevoegingen.

Vegan gaan 2x per jaar? ok dat strijkt wel helemaal tegen de principes hierzo in, maar wel interessant.

Merk dat mijn spijsvetering ook nog niet alles is.

Krijg vaak een loopneus, vooral bij ietswat warm eten, of kan onrustig en te snel eten daarvoor zorgen?

Vond het wel grappig dat die de opmerking kreeg van de presentators die rechtse dat als die zo een jaar doorging de ambulance eraan te pas moest komen.

Had te maken met dat die er aan de magere kant uitziet/zag ;)

 
Jordy, dat zogenaamde biologische vlees uit de supermarkt komt uit dezelfde fabriek met een ander stickertje...

 
Riesh heb die schandaal uiteraard ook meegekregen en tros radar uitzending erover gezien.

Weet niet of dat voor alle vlees geld, want merk wel zeker verschil sowieso in kwaliteit en smaak vlees vergeleken met plofvlees Riesh, maar vertrouwen doe ik het zeker niet ;) , daarvoor de locale boer te prefereren.

 
Ik geloof zeker dat er gesjoemeld wordt met biologisch vlees/groente, net zoals met bioindustrievlees.

Hoe dan ook, ik geloof ook dat de afgelopen tijd men ook bezig is met een bewuste campagne in de media om de biologische sector helemaal naar zijn grootje te brengen.

 
@Riesch,

Werk je toevallig zelf in zo,n fabriek of heb je het gehoord van iemand die daar werkt?

Ik heb ook de Tros-Radar gezien en weet niet of dat overla zo is of dat ze het vlees goed gescheiden houden. zowiezo hoor ik al veel mensen zeggen: wie zegt mij dat dit ook biologisch is? en het daardoor misschien niet kopen.

Maar kip bv is overal wel erg duur, meer dan 20,- euro per kilo. Vraag me af waarom het zo duur moet zijn. Als ik een tuintje had dan wist ik het wel. Mijn balkon is 5 x 1,5.

jammer, jammer, jammer.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan