Kookboek uit de oude tijd á la Weston Price

simone

New member
Kunnen jullie kookboeken aanbevelen volgens de Weston Price principe maar met de inzicht van nu zeg maar over nachtschades en ook andere recent ontdekte gifstoffen?

 
Ja, ALLE oude kookboeken van voor de oorlog en zelfs ook uit de jaren '50 en '60 en tot op zekere hoogte de jaren '70. De ellende is pas goed begonnen in de jaren '80.

Mike

 
Bastiaan,

Ga meteen een kijkje nemen en och het is niet de hoofdprijs dus bestel ik dit boek maar meteen. Klinkt wel interessant.

Het enigste wat er in die oude boeken nog wel in zou staan is denk ik veel koolhydraten en denk ook nachtschades maar ze zijn zeker vele malen beter dan dat rommel wat men nu allemaal verkoopt. Als ik sommige bladzijden al opensla en vetarm eten zie staan moet ik al bijna ..tsen.

Thanks for the tip oh ja en trouwens wel geinig. Was een boek van net voor de wereldoorlog aan het lezen. Een oud boek van mijn vrouw haar oma en ik was verbaasd dat men toen al margarine op de boterham smeerde maar wat ik wel weet dat de margarine in het begin op basis van dierlijk vet werd gemaakt.

 
Het is een boek uit 1669, dus als het goed is zullen er weinig koolhydraten in staan, suiker was toen nog niet ze wijdverbreid en nachtschades waren er bijna helemaal niet. Ik denk zelfs dat aardapplen hier toen nog nauwelijks voor kwamen. Wel zullen er waarschijnlijk volop granen gebruikt worden.

Ik weet ook niet zo zeker of alles van vroeger nou werkelijk beter was dan nu. Tandbederf kwam veelvuldig voor, dus er zullen ongetwijfeld minerale tekorten in de voeding van toen zitten.

 
Zo leuk, in Parijs was ik in een kasteel en daar hadden ze boeken als:

het 'kruidenuiteigentuin-handboek van onze monniken' en ook oude kookboeken met overgebleven recepten uit die kasteeltijd zeg maar. Zonde alleen dat het compleet frans was want dat trekt ik net niet.

 
"Streekrecepten, uit grootmoeders keuken geklapt" (Stam-Dresselhuis) is een verzameling recepten uit de oud-hollandse keuken, bijeengebracht in 1962. Grappig boekje - nog wel 2e hands te verkrijgen. Iedere streek in Nederland had ooit zijn eigen traditie.

Veel bonen, verder zelfgemaakte leverworst, en van alles en nog wat met spek. De achterhoekse karnemelksaus: spekvet met karnemelk. Melkmoes (uit de Veluwe): alweer karnemelk met spek, maar dan met rookworst, gort en rozijnen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.546
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan