kokosolie

Quote:
We moeten echter wel de voedingsstoffen consumeren die het mogelijk maken ons bewustzijn en onze vrije wil volledig te ontplooien en waar te maken. We zijn ook biologische en fysieke wezens, dus we kunnen ons niet alleen bezighouden met de geest.


Hier kan ik wel goed in meegaan. Het lijkt me dat er een basis in de voeding nodig is om goed te kunnen functioneren. Bij Expeditie Robinson hoor je mensen ook zeggen dat ze minder goed kunnen functioneren en denken als ze voedingsstoffen ontberen. Echter, ik heb die ervaring niet zo zeer bij vega-mensen die ik ken. Misschien zijn ze nog niet voldoende ondervoed, misschien heb ik ze niet voldoende nader geobserveerd... Veganisten heb ik genoeg leren kennen, maar heb ik niet zo zeer in mijn vrienden- en kennissenkring, vegetariërs wel. Onder de veganisten zaten wel wat vage mensen tussen, bij de vegetariërs niet echt.

Quote:
En dat zeg jij, die zich baseert op 'Keylontic Science'? Over aannames gesproken! Ik baseer me liever op antropologisch en archeologisch onderzoek, als je het niet erg vindt!


Daar pin ik me evenmin op vast. Dit beoordeel ik ook als een mogelijke of hooguit waarschijnlijke waarheid. Je zult mij nooit horen zeggen dat dat het is. De vraag blijft altijd hoe zuiver en helder een wetenschapper of bron is. En ook al werkt een wetenschapper als WP puur vanuit een eerlijke en open intentie, dan nog kan die bepaalde dingen opgemerkt hebben die hij niet zo goed begreep en waarvan hij inschatte dat dit niet zo van belang zou zijn en het vervolgens weggelaten hebben in zijn literatuur. Zoals al benoemd in dit forum heeft hij (zo goed als niks) geschreven over fermentatieprocessen. Misschien zag hij er toen het belang nog niet van in, was hij er niet zo in geïnteresseerd of heeft hij het werkelijk niet zo veel gezien. Misschien heeft hij wel meer dingen niet benoemd in zijn boek. In het boek van Sacajawea dat onder andere gebaseerd is op het expeditie-verslag van Lewis en Clark (anno 1804-1806) lees ik bijvoorbeeld ook dingen niet helemaal rijmen met de onderzoeken van WP. Desalniettemin neem ik het werk van WP nog altijd zeer serieus.

 
Quote:
het boek van Sacajawea dat onder andere gebaseerd is op het expeditie-verslag van Lewis en Clark (anno 1804-1806) lees ik bijvoorbeeld ook dingen niet helemaal rijmen met de onderzoeken van WP.


Zoals? Kun je een paar voorbeelden noemen?

 
Quote:
En je laat daarbij alles mooi leven en ontvangt het fruit dat de plantenwereld jou gul schenkt


Fruit is het meest overschatte voedingsmiddel ter wereld. Het komt hoofdzakelijk neer op suiker en water en bevat geen enkele voedingswaarde van betekenis. Natuurlijk zijn er heilzame bessen, maar je moet er kilo's tegelijk van inkoken, willen ze enige helende waarde van betekenis hebben. Iets wat David Wolfe altijd vergeet te vermelden. Weston Price over fruit:

Quote:
Er bestaat een misvatting over de voedingswaarde van fruit. Uiteraard zijn vruchten prima als aanvullende voeding, maar de meeste vruchten bevatten zeer weinig mineralen. Je zou bijvoorbeeld ruim 18 kilogram appels per dag of zo’n 13 kilogram sinaasappels moeten eten om aan je twee gram fosfor te komen. Wanneer deze vruchten worden gezoet in de vorm van jam of gelei, zou je zelfs 16 kilogram sinaasappelmarmelade per dag moeten eten, goed voor 33.000 calorieën.


Richard Nikoley over het verschil in voedingswaarde tussen runderlever en fruit:

http://freetheanimal.com/2011/04/nutrition-density-challenge-fruit-vs-beef-liver.html

Mike

 
Quote:
...niet helemaal rijmen met de onderzoeken van WP


Ik corrigeer mezelf: ...niet helemaal rijmen met de onderzoeken en observaties van WP en onze interpretatie ervan.

Voorbeelden:

-Indiaanse volkeren in het NW van de VS die van vis leven, vooral zalm, en er ongezond bij lopen, terwijl ze hele dag nauwelijks wat anders eten dan dat.

-Veel volkeren die rauwe mais en rauwe bonen eten.

-Diefstal door Indiaanse volkeren bij de expeditie.

-Omgangsvormen van Indianen onderling binnen dezelfde stam die van weinig wederzijds respect getuigen.

Het zijn eigenlijk niet zo zeer dingen die glashard de kern van WP zijn conclusies ontkrachten. Meer kanttekeningen die tonen dat natuurvolkeren ook gewoon mensen zijn zoals jij en ik. Per stam verschillen de sociale omgangsvormen evenals het levensmoraal. Globaal is trouwens wel te lezen dat de landbouwende volkeren zoals de Mandans en Hidatsa als minder vriendelijk omschreven worden als bijvoorbeeld de jagende volkeren als de Shoshone en Comanche. Anderzijds worden de jagende Sioux en Blackfoot ook wreedheden toegeschreven. Het verschilt erg per stam, per periode en per individu binnen de stam. Duidelijk is me geworden dat het niet alleen vuurwater is die de Indianen heeft verzwakt en moreel gedegenereerd. Indianen waren echte handelaren en goederen verplaatsen zich over het hele continent. Een van de handelswaren die de Europeanen vanaf (naar schatting) de 19e eeuw introduceerden was suiker.

 
Uit Eat Fat Get Thin (Eet vet, word slank) van Barry Groves nog meer bewijs dat veganisme slecht is voor de hersenen:

Quote:
In 2008 werd er een studie gepubliceerd die keek naar het fenomeen van het ‘slinkende brein’.

Bij vrijwilligers tussen de 61 en 87 jaar werden bloedtests en hersenscans uitgevoerd. De hersenomvang en het gehalte aan vitamine B12 in het bloed werden gemeten, om te bepalen hoeveel dierlijk voedsel men at.

Ook werden de deelnemers ondervraagd over hun voedingsgewoontes.

Na vijf jaar werden ze opnieuw getest. Bij alle deelnemers bleek er sprake te zijn van aanzienlijke inkrimping van de hersenen.

De mensen die geen vlees aten, bleken echter zes keer meer kans te hebben op ingekrompen hersenen. Toegewijde veganisten leden aan het hoogste inkrimpingspercentage, 5,5%, gedurende het 5-jarige experiment.

Vijfeneenhalf procent mag niet veel lijken, maar met een inkrimping van ruim één procent per jaar kun je wel nagaan wat het effect van een levenslang veganisme kan betekenen.

Aan het begin van het experiment was het kleinste brein van 1.456 ml, op basis van een ‘normaal’ voedingspatroon, nog groter dan het grootste veganistische brein van 1.455 ml.


Mike

 
Ik zag dat laatst iemand zich had aangemeld van 'superfoodme'. Daar kost een liter extra vergine kokosolie in een glazen pot 18euro.

 
Dit is de betreffende link:

http://www.superfoodme.nl/superfoods/kokosolie/

18 euro per pot van 1 liter klinkt erg goedkoop. Dan kost 1,6 liter omgerekend toch nog wel: 28,80 euro. Dit is te vergelijken met de potten van Nutiva die 1,6 liter bevatten. De verzendkosten zijn op deze site 6,75 euro tenzij je meer dan 75 euro besteed. Dit komt neer op 5x 1 liter kokosolie. Goede deal!

Bedankt voor de tip Lay!

En nog hopen dat die kokosolie ook lekker smaakt...

 
Ik weet nog niet of mijn keuze op deze kokosolie zal vallen, aangezien ik ook weer niet perse 5 L wil, maar wel de verzendkosten wil ontlopen. :)

Maar als ik met mensen samen kan kopen en deze ga bestellen zal ik zeker laten weten hoe die smaakt. Ik ben nu al nieuwsgierig...

 
Wat grappig. Ik ben nieuw in het WP wereldje en heb me onlangs aangemeld voor deze website. Mijn 1,6l pot kokosolie van Aman Prana is bijna op en ik was op zoek naar een goedkoper alternatief..Ik had ook weleens de ontgeurde versie van Kokovita gekocht voor het bakken. Is dit schadelijk voor de gezondheid? Ik weet dat extra vergine gezondheidsbevorderend is en daarom is aan te raden, maar kan je bijvoorbeeld de ontgeurde olie ook afwisselen met EV? Kunnen jullie mij misschien nog wat beter informeren over de verschillen?

 
Hallo kokos meisje,

Mike zijn reactie op ontgeurde kokosolie:
Quote:
Eet uitsluitend niet-ontgeurde, extra vergine (1e koude persing), biologische kokosolie (die van Aman Prana is het beste) en extra vergine (1e koude persing), biologische olijfolie. De ontgeurde kokosolie en de zgn. 'bakolijfolie' zijn inferieure, vaak beschimmelde afvalproducten die alleen nog maar door extreme verhittingsprocessen enigzins consumeerbaar worden. Roomboter moet zo geel mogelijk zijn, dit is een teken dat de koeien gras eten i.p.v. hooi.

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=278#post-3888

Zie ook:

http://www.noble-house.tk/html/nede...an_extra_vierge_kokosolie_en_palmpitolie.html

Mike


Dus die zou ik zelf niet meer gebruiken.

Je kunt naast de kokosolie ook bakken en braden in biologische (rauwe) roomboter.

Lia

 
Passen jullie wel op met superfoodme.nl

Dit is een site die RAW / vegan promoot en dat is niet waar we naartoe willen,

koop je daar iets dan ondersteun je ze.

Lees en huiver: http://www.superfoodme.nl/gezond-eten/

Voor http://www.unlimitedhealth.nl/ geldt dat wat mij betreft in mindere mate, hun gedachte is vegan maar ze maken er geen reclame voor.

De kokosolie van hun heb ik geprobeerd en die vind ik zelf beter dan van Aman-Prana. Iets eerder vloeibaar en stolt daarna weer mooier. Wel lijkt het als het vloeibaar is alsof er kleine stukjes inzitten, maar die verdwijnen als je het verwarmt.

Het enige verschil wat ik kan bedenken is de manier van persen.

 
Jp, het zijn geen misdadigers! :lol:

Mensen die bewust voor een bepaalde leef- en eetwijze kiezen doen dat met de beste bedoelingen en in de overtuiging dat ze er gezonder van worden. Zij doen in wezen niets anders dan jij behalve dan dat het tot een andere keuze leidt. Laten we dat alsjeblieft respecteren. Als superfoodme goede kokosolie verkoopt ga ik ze in elk geval niet mijden omdat er 'RAW' op de voordeur staat.

De olie van Unlimited Health is inderdaad erg lekker. Iets terug in dit topic heb ik ook die van Royal Green getipt, prima olie voor iets meer dan 20 euro per liter in potten van 1400 ml.

 
Ok, ik overdrijf misschien een beetje, maar dat komt ook omdat degene met naam "superfoodme" van die website is. Dan ga ik ervan uit dat die vooral reclame aan het maken is, want als hij hier wat langer rond zou lezen dan heeft ie hier toch verder niks te zoeken met zijn "superfoods"?

En overdrijf ik wel? Dit zijn wel degene (ff generaliseren) die 21% BTW op vlees willen.

Maar om terug te komen bij de olie:

Ik wacht sowieso totdat iemand het getest heeft.

Want o.a. de manier van persen/verwerken is niet te controleren.

 
Dankjewel Poekie. Ik heb biologische roomboter van de boerenboter van de Weerribben Zuivel in de koelkast. Ik vind de boter niet bepaald geel (eerder lichtgeel). Tot nu toe heb ik in de supermarkt/natuurwinkel nog niet echt gele biologische roomboter getroffen. Toen ik nog niet met biologische voeding bezig was heb ik geloof ik weleens hele gele reguliere roomboter gekocht. Ik weet niet meer van welk merk..

Uiteraard krijg je dan ook de pesticiden en hormonen binnen, dus dat is niet meer een optie die de voorkeur geniet.

Welk merk roomboter halen jullie? Of halen jullie het bij een lokale boer en niet uit de supermarkt/natuurwinkel?

 
Oh en kan je dus echt bakken in roomboter? Vlees en ander voedsel dat erg heet wordt? Dank alvast.

 
Uiteraard zal ik nu proberen on topic te blijven ;-) Ik ga dit keer weer voor Royal Green. Ik heb het eerder gekocht en het beviel me prima.

 
Wij kopen de roomboter bij onze boer in Oudendijk, die maakt ook zelf rauwmelkse kaas.

De roomboter is helaas niet van rauwe melk maar wel al beter dan die uit de (natuur)winkel. Zij laten nl. de room langer fermenteren dan dat de fabriek dat doet.

In roomboter kun je prima bakken en braden. Zorg er alleen voor dat je de boter niet helemaal bruin laat worden voordat het vlees er in gaat. Mijn man bakt altijd (hij is van de warme kant, ik van de kouwe kant, ik snij altijd de groentes en zo, het voorbereidende werk) en laat de boter op een laag vuurtje smelten. Als het vloeibaar is gaat direct het vlees erin en dat bakt hij ook op een redelijk laag vuur gaar.

Dan gaan de groentes erbij en dan lekker pruttelen en garen.

Lia

 
@ JP

Quote:
Dan ga ik ervan uit dat die vooral reclame aan het maken is, want als hij hier wat langer rond zou lezen dan heeft ie hier toch verder niks te zoeken met zijn "superfoods"?


Wat mij betreft is iedereen hier welkom op het forum om inspiratie op te doen of goede tips en adviezen te delen, mits dit met respect is voor de andere forumgenoten. Steeds herhalende reclameboodschappen zie ik natuurlijk niet zitten, maar verder heb ik graag dat ook vega-mensen hier rond komen neuzen en zich in discussies mengen. Zo ook hoop ik dat ik bij anderen welkom ben om informatie te vergaren en mijn dingen te uiten. Dat is de nieuwe tijd: samenwerken, maar ook de onderlinge verschillen respecteren. Wij werken iets uit en zij werken iets uit. De toekomst zal ons leren waar we bij uit komen en of we ooit dichter bij elkaar komen.

Quote:
Wel lijkt het als het vloeibaar is alsof er kleine stukjes inzitten, maar die verdwijnen als je het verwarmt.


Dit zijn vermoedelijk klontjes vetzuren die een langere moleculaire keten hebben, waardoor ze minder snel smelten. Als je olijfolie in de koelkast zet, zie je dit ook. Maar dan zijn het de verzadigde vetten die stollen. Zodra je de olie weer op kamertemperatuur brengt smelten die weer en krijg je de homogene vloeistof terug.

@ kokosmeisje

Roomboter kan wel verbranden en dan doel ik met name op de melkeiwitten die er nog inzitten. Als je roomboter heet wilt gebruiken kan je die het beste klaren, zodat je ghee hebt. In ghee kan je heet bakken. In kokosolie ook. Vlees dichtschroeien doe je het beste in ghee of kokosolie. Nadien kan je dan bijvoorbeeld extra roomboter toevoegen en het vlees op een lagere temperatuur door laten garen. Wat ook helpt is een scheutje olijfolie bij de roomboter doen. Dan verbrandt die niet zo snel.

Recept 1 voor ghee maken

Recept 2 voor ghee maken

Verder in die topic staat ook nog een recept om lekkere kruidenghee te maken, maar dat is meer voor op de boterham of in de vis.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.400
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan