kokosmelk

zirus

New member
ik ben kokosmelk nu echt aan het ontdekken! heerlijk in soep of smoothie etc. wat vinden jullie van kokoswater (moet het rauw/vers of is pakje dr. martins net zo goed?) en kokosmelk?

ik heb tot nu toe kokoswater (zo'n pakje van dr. martins) een halve dag gefermenteerd met probiotica - dit was heel lekker. het fermenteren van water uit een verse jonge kokos is nog niet goed gegaan - smaakt telkens verkeerd, maar toen had ik wel water kefir korrels gebruikt en niet gewoon een pilletje probiotica. heeft iemand anders hier succes mee gehad?

ik ben ook helemaal weg van kokosmelk. maar het is moeilijk om pure kokosmelk te vinden - de meeste winkels hebben of iets met E224 (potassium metabisulfite) of guar gom. Dat E nummer probeer ik sowieso te vermijden, maar guar gom lijkt niet zo heel slecht.

ik heb wel van merk terrasana pure kokosmelk kunnen krijgen. maar daarin zie ik vaak grijze stukjes. het ruikt nog goed dus ik denk dat het geen schimmel is, maar weet iemand waarom het grijs wordt?

ik heb ook geprobeerd yoghurt te maken van kokosmelk, maar dat is nog niet goed gelukt - de vet gaat klonteren dus het lijkt er nog niet op ;)

@mike past kokosmelk goed in jou high fat dieet? of vind je het te zoet?

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

 
Hoi Clairelis,

Gefermenteerd cocoswater maak je met het water van een jonge verse cocosnoot.

Ze hebben deze vaak bij toko's.

Hier staat precies hoe je het moet doen:

http://bodyecology.com/articles/mcoconutkefir.php

Ik heb ook nog geen blikje cocosmelk gevonden zonder E-nummer, dus ik gebruik

nu voortaan een blok santen (cocosvet en vlees samengeperst) dat kun je oplossen

in water.

Dia.

 
Ik ben een GROOT FAN van kokosmelk! Ik koop altijd die biologische van Amaizin. Die guargom stoort mij niet. Ik maak dikke sauzen op basis van kokosmelk en kook op die manier Indiase curry's. Mexicaanse gehakt- en boongerechten, Thais en Indonesisch. Yum-yum!

Mike

 
Super bedankt! Ik heb vandaag zowel bio santen als amaizin melk kunnen vinden. ik verheug me op regelmatig genieten ervan :) ik ben bezig met smoothie recepten - eentje al ontdekt... avocado, schepje kokos room (bovenin amaizin blik), beetje kokoswater erbij, rauw cacoa nibs (vast niet goed, maar yummy!) en een lepel boshoning van de traay. blenden en WOW! chocolade mousse!

 
Er is hier 1 kleine toko waar ik kokosmelk zonder toevoegingen heb gevonden....maar dit merk is dus ook t duurst en meest populair,want is vaak uitverkocht in winkel en bij leverancier.Je kunt natuurlijk ook kokosnoten kopen en zelf slachten....water eruit en vermengen met de pulp/creme uit de kokosnoot.

Ook kun je bv kokosmelk maken door Santen Creme(zonder toevoegingen) lichtjes te verwarmen en daar een bepaalde hoeveelheid warm water door te vermengen.

Ik heb het 1x geprobeerd met n blikje van een ander merk,waar dus 99% kokosmelk en 1% toevoeging inzat....nou dat heb ik geweten. Die n8 kotsmisselijk geweest,dus voor mij alleen pure kokosmelk (hoewel ik er de laatste tyd niet meer zo'n behoefte aan had)

Vd week 2 blikjes gekocht om met gratis gekregen melkkefir korrels,kokosmelk kefir te maken. Uitstekende optie voor mensen die geen zuivel verdragen/willen,want het smaakt net zo zuur als gewone yoghurt...totaal geen kokossmaak aan. (en dat na slechts 24uur fermenteren).

 
@Joey Wow wat gaaf dat je de kokosmelk heb kunnen fermenteren! Hoe heb je het precies gedaan? Heb je niet last gehad dat de vet naar boven drijfde en hard was?

 
Ik heb de melkkefir korrels in glazen (weck)pot gedaan,kokosmelk erbij...deksel erop en 1dag in mn keukenkastje gezet (had nl gehoord dat je t donker moet neerzetten.)

Dag erna toen ik de pot tevoorschijn haalde,zag je idd t witte gedeelte bovenop en kokoswater onder,maar als je deze door elkaar roert (met een houten lepel) is het verholpen.

Moet alleen nog kijken voor een geschikt metaalvrij vergiet,want ik heb nu korrels eruit geschept met houten pollepel,maar dat werkt dus niet zo handig want zitten zeker nog wat korrels in de pot.

Anyway...na die dag en t verwijderen vd (meeste) korrels heb ik de pot in de koelkast gezet. Na 1dag in de koelkast krijg je dus een dikkere yoghurt-achtige substantie.

 
hallo allemaal, het gaps is hier gewoon verder gegaan begrijp ik, veel dezelfde namen.

Ik was eigenlijk op zoek naar de fermentatietijd van kokosmelk.

Ik heb blokken cocoscream gekocht bij de bioloog van biona, 100% cocosextract zonder toevoegingen. in de supermarkt hebben ze het ook, daar zit alleen zwalveldioxide in, zwaar giftig.

verdunnen met water en yoghurtstarter erbij. de eerste liter staat nu te fermenteren.

Het is veel vetter dan melk, ook verdund nog meer dan 10% en van room las ik dat het langer moet staan dan melk omdat het door het vet trager gaat.

Ik wil overgaan op cocos omdat ik behoorlijk schrok van berichten over melk, ik ga daar en apart topic van maken.

Niet de standaard negatieve praat over (gepasteuriseerde) melk maar wat fundamentelers.

Maar goed, dit gaat over cocos. Jullie zijn ook nog in de experimentele fase zie ik dus ik ga maar varieren.

Dit zijn nog interessante recepten voor philipijnse "nata de coco". Er wordt veel suiker bijgedaan maar het fermeteerd minimaal een week tot 2 weken dus de suiker wordt opgegegeten als het lang genoeg duurt.

recept 1

recept 2

algemeen

 
Ik ben zelf ook groot fan van kokosmelk. Maak er ook vaak curry, smoothie, saus en frosting voor koekjes en dergelijk mee. Maal ook wel een blok santen in de keukenmachine met wat noten en pure chocola en o o o dan eet ik als een dikkerd. Ik heb een boek van May Enig, hebben jullie vast wel een keer van gehoord: Eat fat lose fat. Ze heeft er ook website van nav het boek denk ik. Ook erg leuk om recepten van te pikken. http://www.eatfatlosefat.com/

Kokosmelk/ -water fermenteren heb ik nog niet geprobeerd maar die behoefte heb ik ook niet direct. Wel erg leuk om de ervaringen van anderen te lezen. Zal weer een heel andere smaak hebben.

 
@Heleen Gefermenteerde kokosmelk smaakt hetzelfde als zure yoghurt. Van de kokos proef je niks meer. Ideaal dus voor mensen die geen zuivel verdragen maar wel yoghurt missen. Hoewel qua textuur/vloeibaarheid is het vergelijkbaar met magere yoghurt maar dan vezeliger door het kokosvlees.

 
Mogelijk dat ik daarom nooit de behoefte heb gehad om dit uit te proberen, yoghurt verdraag ik prima. Om dan al die moeite te doen met kokosmelk en dan eigenlijk een soortgelijke smaak als gewone yoghurt te krijgen, vind ikzelf dan niet nodig.

Wat ik wel nog eens doe, is kokosmelk door de yoghurt roeren voor extra smaak. Heerlijk!

 
Ik hou ook erg van kokosproducten. Een pot kokosolie van Aman Prana vind ik heerlijk om zo van te snoepen. Ik maak ook graag curry's met kokossaus. Voor het koken gebruik ik kokosroom, omdat ik kokosmelk te dun vind. Volgens mij is kokosmelk gewoon kokosroom met water verdund. Jammer genoeg hebben ze kokosroom echter niet in een biologische vorm. Is iemand van jullie die ooit tegen gekomen? Zijn jullie sauzen niet te dun met kokosmelk, of verdikken jullie die weer met een bindmiddel/verdikkingsmiddel of met santen?

 
Over kokos gesproken.... Hilda, mijn Artisana 100% raw organic coconut butter (iherb) is binnen en je hebt niets teveel gezegd! Hij is erg lekker!!!

 
Die van Bart van Veen ken ik niet. Maar die van "Omega & more" vind ik wat minder lekker van smaak. Het is allemaal extra virgin biologische kokosolie, dus gezond is het sowieso!

 
@Rapunzel: ja he!?

Alleen bizar dat ook deze (naast de Aman Prana kokosolie) 30% in prijs is gestegen. Hij was iets meer dan acht dollar, nu elf!

Quote:
Maar die van "Omega & more" vind ik wat minder lekker van smaak.



Ik vind hem ronduit vies! De pot is verhuisd naar de badkamer, mijn huid doet het er goed op!

Hilda

 
Ik heb zojuist enkele pakken kokosmelk van dr martins gekocht, nu zie ik achteraf tot mijn schrik dat er wat suiker is toegevoegd! Ik drink het op, want het was prijzig. Het is wel biologische melk met 3.2 gr koolhydraten per 100 ml. Kent iemand deze kokosmelk?

 
Dieter Bij de AH heb je Santen of Geconcentreerde Cocoscreme van het merk TOKO LIEN voorop staat: bereid volgens traditioneel recept

achterop staat: ingredienten: 100 procent kokos. Dus zonder toevoegingen of e nummers etc. 1 pakje van 200g kost rond de 90 eurocent.

 
Kokosmelk voor cooking van dr Martins is ook zonder toevoegingen en eerlijk geproduceerd.

 
Ja fijn, die toko lien. Die heb ik laatst ook gevonden. Ik vind die amaizin kokosmelk wel duur, jammer want ik gebruik graag kokosmelk.

Je kunt zelf heel makkelijk kokosmelk maken. 1 deel gemalen kokos en 2-5 delen (naar smaak) warm water. Dit blenden of met de staafmixer. Dan zeven door een kaasdoek en voila:) Je kunt het een paar dagen bewaren in de koelkast. De pulp kun je evt gebruiken in sauzen of om mee te bakken (met eieren kun je heerlijk kokosbrood maken, lekker met boter of kokosolie!)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan