koffie

Wie weet een alternatief voor koffie? Ik volg op het moment een opleiding en ik merk dat een beetje koffie mij helder in mijn hoofd maakt wat ik tijdens de opleiding heel goed kan gebruiken. Echter wil ik absoluut niet die aanjagende uitwerking van de koffie, want de opleiding is al stress genoeg en ik wil uiteraard niet mijn bijnieren uitputten maar opbouwen.

Ik zoek een voedingsmiddel die mij wat scherper maakt in mijn hoofd. Groene thee is voor mij geen optie, maar wellicht dat jullie wat anders weten?
 
Groene thee is voor mij geen optie omdat ik me daar steeds niet goed bij voel. Wellicht is het ontgifting? Maar ik heb ook wel eens gelezen dat er fluor in groene thee zit en dat is een stof die ik helaas nogal veel binnen heb gekregen wegens 10+ jaar gebruik van antidepressiva.

Als ik groene thee neem zie ik ook gelijk dat mijn vingers rimpels gaan vertonen en de huid op mijn handen uitdroogt.

 
Trouwens misschien helpt chai thee bij jou. Dankbare tip van Tanja in dit topic eerder. Die maakt me niet noodzakelijk scherper, trouwens de gerstenkoffie ook niet, maar het is toch een opkikkertje.
 
Heksje zoekt die caffeine-kick. Behalve koffie en groene thee zou dan volgens mij alleen nog zwarte thee in aanmerking komen. Chai en Earl Grey zijn lekker, omdat je ze met melk moet drinken!

Mike
 
Heksje zoekt die caffeine-kick.

Is dit nou goed of slecht? Het klinkt slecht :(

Het is fijn (en voor de opleiding héél behulpzaam) om wat scherper te zijn in plaats van het wazige waar ik vaak in loop, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat het een negatieve uitwerking op de lange termijn qua gezondheid heeft.

@Lievergezond: dank je voor het meedenken maar ik zoek niet de opkikker. Energie heb ik wel met dank aan alle adviezen in het boek van Mike mbt bijnieruitputting, maar het is dat mijn hoofd net even scherper en oplettender moet worden/zijn.
 
Hoi Heksje, enige dat ik dan nog kan bedenken is pure 85 plus cacao-chocola. Mercola had het eerder over tulsi-thee als vervanger voor koffie, maar ik vond het wel lekker maar niet dat ik de eigenschappen van koffie nou herkende http://organicindia.mercola.com/tulsi-tea.aspx

@ Mike en mensen met een koemelkallergie: als je chai wil drinken met een koemelkvervanger: ik vind het ook lekker met kokosmelk.
 
Dank je Lievergezond :)

Tulsi thee vind ik vaak lekker verwarmend, inderdaad herken ik ook geen eigenschappen van koffie in.
 
Paardebloemwortelkoffie? Voor sommige mensen komt die het dichtst in de buurt bij koffie als koffievervanger. Las ik op iherb bij de commentaren van mensen bij een dergelijk product met paardebloemwortelkoffie. Wil ik ook nog steeds proberen.
 
Dat klinkt me als een drankje wat in tegenstelling tot alle andere opties (chocola, groene thee, zwarte thee) nog eens gunstig is voor de lever ook. Ik zal hier eens naar kijken. Bedankt :)
 
ik drink zelf 1 keer per dag keto-koffie, koffie met een schep boter en een schep kokosolie.
 
Jon, met jouw bijnierproblematiek kun je beter helemaal geen koffie drinken, met of zonder boter

Mike
 
Helaas ben ik er nu echt achter dat koffie en groene thee slecht voor mij zijn. Koffie wist ik al langer. Een keer een kopje kan geen kwaad, maar daar blijft het dan vaak weer niet bij.
Groene thee is echt funest voor mij. Afgelopen paar dagen heb ik groene thee gedronken en gaandeweg ga ik me steeds slechter voelen. Dag 1 gaat prima. Ik voel me dan heerlijk helder en blij. De dag erna sta ik al wat moeier op. Toch weer groene thee genomen. In de loop van de dag word ik negatiever (verzuring of reactie van mijn lever, de laatste eventueel in reactie op mijn schildklier waar de groene thee op werkt (ivm fluor). Dag drie ben ik moe, snibbig en krijg ik het niet meer echt warm. Dag vier kreeg ik het na het nemen van de groene thee ontzettend koud; mijn handen worden dan paarsblauw en ik zit te rillen.

Mijn schildklier zat toen ook weer als een dikke prop in mijn keel, moet heel vaak plassen en val behoorlijk af wat dus gewoon vochtverlies is wat zich ook toont doordat mijn huid droog en gerimpeld wordt.

Voor mij geen groene thee meer. Mijn voorraad gaat de deur uit.

Ik lees op diverse sites dat groene thee niet goed is voor mensen die problemen hebben met de schildklier. Daar komt bij dat ik heel veel jaren antidepressiva heb geslikt dus vermoedelijk is mijn lijf wel erg klaar met het gehalte fluor wat in thee zit. Er zijn ook zwarte thee soorten (zoals die van Pickwick die ik onderweg nog wel eens kreeg) waar ik gelijk heel ziekig van word.

Zo is elke keer weer mijn conclusie dat geen enkele voeding als 100% gezond kan worden genoemd. Dit verschilt nu eenmaal per persoon.
 
Het verschilt per persoon a.g.v. overgevoeligheden die je opbouwt door ONNATUURLIJKE middelen. Zoals in jouw geval antidepressiva, waardoor je een overgevoeligheid voor fluor hebt ontwikkeld. Overigens zit er in groene thee calciumfluoride, die werkelijk overal in de aardkorst voorkomt, en de onnatuurlijke variant waar jij veelvuldig aan bent blootgesteld is natriumfluoride. Maar je hebt gelijk: jij hebt nu een individuele overgevoeligheid voor elke vorm van fluoride.

Mike
 
Dank je voor deze nuancering Mike :)

Ik bedenk me dat ik vroeger ook al diverse fluortabletjes moest slikken en dat de tandpasta altijd met fluor was.

Ik heb het vermoeden dat mijn schildklier al zeer vroeg, zo niet altijd al in de problemen is geweest. Wellicht is er ook nog een link met kwik? Het zou me niet verbazen maar ik bespaar me die negatieve wetenschap verder maar ;)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.370
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan