knorrende maag/buik

Poekie

Administrator
Vroeger had ik altijd last van een knorrende maag/buik. Vooral op school, als het stil was in de klas, knorde ik ‘vrolijk’ voort. En maar je adem inhouden in de hoop dat het over ging.

Daarna is het een hele tijd goed gegaan. Ik had er af en toe nog last van.

De laatste 2 maanden stak het toch zo nu en dan weer de kop op.

We waren in augustus met de caravan op vakantie en na een paar dagen zat ik elke avond te knorren, irritant gewoon.

Thuis was het weer over. Tot vorige week, was er zomaar weer een knor avond.

Het is ook meestal laat in de middag en dan ‘s avonds.

Dan vraag je je af, wat doe ik vandaag anders dan gisteren en de dagen ervoor.

Nou ik ben er, denk ik, achter gekomen.

1,5 maand geleden en ook de eerste dagen van de vakantie begonnen we de dag met 2 glazen sole waarvan één met H2O2. Dan kwamen we de ochtend door met groene/kruiden thee.

Rond het middaguur hadden we dan onze eerste maaltijd.

We waren op vakantie in Oostenrijk en daar hebben we heel veel gewandeld.

Berg op, berg af. Heerlijk, lekker bezig in het zonnetje en redelijk schone lucht.

En natuurlijk het heerlijke frisse water, rechtstreeks uit de waterstroompjes gedronken.

Maar na de eerste dagen ging de zon schijnen en gingen we redelijk vroeg op pad.

We vonden het dan praktischer om ‘s ochtends al te eten. Dat was dan meestal een yoghurtsmoothie met heel veel vet. Daar kun je tenminste goed op lopen.

We namen brood mee. Trouwens rogge zuurdesembrood uit de houtoven met rauwmelkse bergkaas en een dikke laag rauwmelkse biologische roomboter, jammie.

En ‘s avonds een warme maaltijd of yoghurt.

Weer thuis wachten we dus gewoon totdat we ‘trek’ krijgen en dat is meestal rond het middaguur.

Nu wil het geval dat we vorige week de hele dag weg moesten en we vonden het praktischer om ‘s ochtends een yoghurtsmoothie te eten.

En toen had ik ‘s avonds dus een knorrende maag/buik.

Later in de week ditzelfde eetpatroon nog een keer en weer als resultaat een knorrende maag/buik. Dus toen was het voor mij duidelijk.

Maar alleen is het voor mij nog niet helemaal verklaard waarom dat vroege eten ‘s avonds een knorretje van me maakt. Want tot voor 1,5 maand geleden aten we altijd ca. één uur na het opstaan onze eerste maaltijd.

Het zal wel iets te maken hebben met break the fast.

En ons lichaam went natuurlijk ook aan goede voeding etc.

 
Ik ervaar na bijna 5 jaar nog steeds regelmatig een knorrende buik. Ik zie dit niet als negatief. Ik krijg ook vaak na yogurtsmoothies een knorrende buik en denk dan, "Ha, de positieve bacterien zijn lekker aan het werk." Wat je beschrijft is nl. een verschijnsel dat gepaard gaat met de toevoeging van probiotische bacterien aan je darmen. Het gaat vanzelf over en helpt mee de balans te herstellen. Het zijn spijsverteringssappen die je hoort vloeien. Goed, toch? Niks mis mee, de boel komt lekker op gang!

Mike

 
Mike, jij bedoelt het borrelen in je buik. Dat heb ik ook. Als mijn man met zijn hoofd op mijn schoot ligt met zijn oor tegen mijn buik zeg-ie altijd; het is net een chemische fabriek. En dat is het ook eigenlijk wel he?

Maar ik bedoel echt knorren en dan ter hoogte van de maag dus dat is duidelijk niet is van de darmen.

En het is best wel een hard geluid en irritant. Als het stil is valt het ook altijd op.

Maar er is heel goed mee te leven hoor.

En nu heb ik er in ieder geval geen last meer van mits ik 's ochtends vroeg voedsel tot mij neem.

 
Ik heb me laten vertellen dat dat de alvleesklier is. Ook deze geeft spijsverteringssappen af (en enzymen!), dus ik zie het nog steeds als positief.

Mike

 
In januari van dit jaar had ik mijn laatste galstenen koliek. Sinds die tijd heb ik ook vreselijke knorrende geluiden (het voelt gewoon ook irritant) in mijn maag. Nu is mijn galblaas verwijdert, ander halve maand geleden, en ik hoopte dat het daarmee over zou zijn. Maar helaas! Vaak na het eten, maar soms ook er voor. Je zou denken dat het zo'n knorretje is, omdat je honger hebt, maar dat is het dus niet. Tenminste, bij mij heeft het niets te maken met honger.

 
Jammer dat je je galblaas eruit hebt laten halen. Met bitterzout was je probleemloos van de galstenen afgekomen, zonder operatie! Het knorren heeft niets te maken met de galblaas, zoals je al hebt gemerkt, het is afkomstig van de alvleesklier. Wat je hoort is het stromen van spijsverteringssappen van de alvleesklier.

Mike

 
Hoi Mike,

Ja, als ik dat geweten had :-(

Maar dat wist ik niet helaas.

Maar als ik jouw reacties goed begrepen is, is dat dus gewoon positief: het stromen van de spijsverteringssappen van alvleesklier?

Ik ben hier nog maar net hoor Mike, en hoop hier zoveel mogelijk te mogen leren :wink:

 
Nee. Het is niet positief. Er is hier een artikel over, maar ik weet nu even niet meer welke website. Rapunzel, jij kunt me helpen. Je hebt me regelmatig goede artikelen gestuurd van een alternatieve Nederlandse website over voeding en gezondheid. Weet jij nog welke dat is?

Mike

 
Oh jammer, 8 maanden geleden schreef je nog dat het positief was haha (zie jouw bericht boven de mijne). Maar goed, we leren elke dag bij. Ik hoop dat Rapunzel het weet.

 
Voortschrijdend inzicht. Wat er gebeurt is dat de alvleesklier overuren draait om natriumbicarbonaat af te geven, om een te zure pH te neutraliseren:

http://www.circadian.nl/maagzuur/

Quote:
Micro organismen in onze maag darmen kunnen uit balans raken door fermentatie, rotting en het eten van veel eiwitten. Er ontstaan dan diverse zure bijproducten. Omdat het lichaam zal proberen de pH waarde in evenwicht te houden raken de alkali-reserves (basen) van onder andere de lever en alvleesklier uitgeput.


Dit is overigens ook de website die ik zocht. Er is nog een ander artikel waarin specifiek dat knorren van de maag in verband wordt gebracht met de alvleesklier, maar dat artikel heb ik nog niet kunnen vinden, ook niet via de zoekfunctie van deze site.

Momenteel is mijn ervaring dat ik bijzonder zure ontlasting en zure urine uitscheid. De ontlasting gaat rechtstreeks gepaard met een gevoelige en soms zelfs pijnlijke alvleesklier. Dit kan geen toeval meer zijn!

Mike

 
Ik weet niet zeker of dit dan bij mij het geval is. Ik heb geen last van zure oprispingen. Sowieso krijg ik daar medicatie voor/tegen, ivm pijnmedicatie e.d. Dus dat zou het bij mij niet mogen zijn. Wat al niet mag natuurlijk....

 
Krijg je maagzuurremmers? De oorzaak van brandend maagzuur is juist TE WEINIG maagzuur! Lees dit artikel hierover. Jouw 'medidcatie' verergert het probleem door het maagzuur nog meer op te lossen en de enige reden waarom je de symptomen niet ervaart is omdat je deze onderdrukt!

Mike

 
Ik heb 2 broers die beide kampen met jicht.

Ik vertelde ze dat ze bij jicht vooral geen nachtschades zouden moeten eten (zowiezo niet) maar ze krijgen van hun dokter het advies om weinig vlees/dierlijk vet

en veel aardappelen te eten?? Dit lijkt met toch niet het juiste advies of heb ik het nu mis?

 
Sorry, dit heeft natuurlijk niets met dit topic te maken, ik wilde het bij het topic over nachtschades zetten.

 
Ja, ik krijg maagzuurremmers. En ondanks de maagzuurremmers kan ik soms best last hebben van maagzuur hoor (vooral bij bepaalde vormen van vitamine C). Maar over het algemeen heb ik er inderdaad geen last van. Ik krijg gewoon teveel medicatie waardoor ik dat middel als beschermer moet slikken.

Ik drink wel (bijna) elke dag een citroen en 2 uitgeperste sinaasappels (zuur spul). Is dat dan juist wel of niet wijs? Ik doe hier dan wat greens bij. Ook drink ik regelmatig kefir (ook zuur). Ik zal het artikel lezen wat je me aanbeveelt.

Ik slik ook elke dag 2000 mg Vit C van Now (hier heb ik gelukkig geen last van. Van Vitals kreeg ik wel last van zuurbranden, ondanks mijn maagzuurremmer.

Je schrijft dat jij er zelf ook last van hebt. Is er bij jou dan een aanleiding voor? Ik ga er stiekem vanuit dat jij gezonder eet dan ik, want ik weet nog een heleboel niet, wat jij misschien al heel lang weet.

 
Marianu,

Inderdaad het verkeerde topic, maar toch maar even antwoord op je vraag:

Zoals meestal het geval is bij doktoren is de waarheid precies andersom. Ook in dit geval, dus dat betekent geen aardappels en juist veel dierlijke vetten..

Misschien kan Mike onze reacties even verplaatsen naar het goede topic??

 
Mike,

Een tijdje geleden was je aan het onderzoeken of natriumcarbonaat (ofwel zuiveringszout/baking soda) een positieve invloed had op het maagzuur.. eerder dachten we dat dit het zou nutraliseren en dat is dus niet oke..

Heb je hier al antwoord op gevonden?

 
Hier zat ik dus ook aan te denken. Het zou maar zo kunnen dat als de alvleesklier te druk bezig is met alsmaar natriumbicarbonaat te produceren om een te zure omgeving te neutraliseren en daardoor zelf uitgeput raakt, dat de inname van natriumbicarbonaat de overwerkte alvleesklier hierdoor ontlast. Ik ga dit eens op mezelf uitproberen en laat je t.z.t. weten wat mijn bevindingen zijn!

Mike

 
Kokkie,

BINGO! We weten nu dus dat de knorrende maag wel degelijk wordt veroorzaakt door een alvleesklier die op hoge toeren draait en dat dit komt door de verzuring die je medicatie aanricht. De maagzuurremmers zorgen ervoor dat je (meestal) geen symptomen ervaart, maar desondanks kunnen ze niet verhinderen dat je af en toe toch de symptomen ervaart. M.a.w.: je hebt een ernstig vertoorde pH-balans in je maagomgeving, niet in de laatste plaats veroorzaakt door je 'medicatie'.

Mike

 
Mike, en heb je dan ook tips voor me wat ik het beste kan doen?

De dingen die al doe, zoals beschreven in mijn laatste post, zijn die dan goed of juist niet?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.331
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan