kiwi?

Dirtsa

New member
Hoe denken we over kiwi? schijnt erg goed te werken voor de constiperende mensen onder ons :)

Of is deze te zoet als fruit? Ook had ik net in de winkel dadels en gedroogde pruimen in mijn hand.. vol met suikers denk ik, maar wat is jullie visie op gedroogd fruit? past dit in WP?

Het is niet dat ik dit nu allemaal wil gaan eten, maar ben erg benieuwd naar jullie visie hierop, past dit bij WP?

 
WP is niet een srikt protocol, zoals GAPS, maar eerder een richtlijn. Gebruik daarom je gezond verstand. Gedroogd fruit is bijzonder rijk aan fructose en is dus geen goed idee om te eten. Kiwi, daarentegen, bevat zeer weinig fructose en is wel een goed idee om te eten. Kiwi is niet te zoet, want je proeft dat er heel weinig suiker in zit. Je gezonde verstand hoort je te vertellen dat hoe minder zoet een vrucht smaakt hoe beter deze voor je is.

Mike

 
Ja Mike, dat is waar.. alleen heb ik al heel lang geen kiwi gegeten, dus kan me ook niet herinneren of deze te zoet zou zijn.

Mijn gevoel vertelde me wel dat gedroogd fruit bijzonder zoet is! Geen goed idee dus!..

Ik ben trouwns toch erg voorzichtig met fruit, eet eerder wat quinoa.

 
Fruit wordt chronisch overschat. Het is van oorsprong een seizoensproduct en werd kortstondig gegeten. Bovendien zijn wilde vruchten niet half zo zoet als geteelde vruchten, die specifiek veredeld zijn om het rructosegehalte te vergoten. Toen Weston Price in Zwitserland was, zag hij gezonde bergvolkeren die geen enkele vrucht aten. Later kwam hij bij Zwitserse bergvolkeren die wel vruchten (druiven) aten. Het maakte geen verschil. Zie dit citaat:

De inwoners van Visperterminen hebben de unieke eer land te bezitten in het lager gelegen deel van de berg, waarop ze wijngaarden onderhouden om wijn te maken voor dit land. Zij hebben de hoogst gelegen wijngaarden van Europa.

De druiven worden geteeld op hellingen die vaak zo steil zijn dat de vraag rijst hoe de bodembewerkers of de fruitplukkers hun evenwicht kunnen bewaren op de hachelijke en verschuivende grond. Elk terras heeft een greppel bij zijn lagere steunwal om de wegspoelende aarde op te vangen en deze aarde moet in manden worden teruggedragen naar de bovengrens van het perceel. Dit wordt allemaal door menselijke arbeid verricht.

De wijngaarden boden hen de aanvullende voeding van wijn en vitamines en mineralen uit vruchten die de twee groepen die we in Lötschental en Grachen bestudeerden niet hadden. Deze aanvullende voeding was van belang omdat men op deze manier vitamine C binnenkreeg.

Het is van specifiek belang voor het onderzoek naar de mate van tandbederf in Visperterminen dat deze bijkomende factoren geen hogere weerstand tegen tandbederf opleverden. Ook leverden ze geen betere staat van de gezondheid van het tandvleesweefsel op dan we eerder hadden aangetroffen.


Later in het boek trekt Price de volgende conclusie:

Er bestaat een misvatting over de voedingswaarde van fruit. Uiteraard zijn vruchten prima als aanvullende voeding, maar de meeste vruchten bevatten zeer weinig mineralen. Je zou bijvoorbeeld ruim 18 kilogram appels per dag of zo’n 13 kilogram sinaasappels moeten eten om aan je twee gram fosfor te komen. Wanneer deze vruchten worden gezoet in de vorm van jam of gelei, zou je zelfs 16 kilogram sinaasappelmarmelade per dag moeten eten, goed voor 33.000 calorieën.

Mike

 
Wat ivm met gedroogde dadels? Dat is toch ook een eeuwenoud voedingsmiddel?

Vind medjool dadels wel heel erg lekker, maar voorlopig eet ik ze niet meer vanwege te hoge bloedsuikerspiegel.

 
Wat vooral eeuwenoud is, is veel vet vetten. Dan kun je ook met hier en daar een gedroogde dadel boordevol suiker wegkomen. Vandaag de dag moeten we heel erg uitkijken met dadels, want we zijn allemaal zo prediabetisch als wat!

Mike

 
Nu moet ik weer denken aan een artikel die ik las over verschillende metabolische types. Verschillende bevolkingsgroepen kunnen geklasseerd worden onder verschillende metabolische types afhankelijk van klimaat en voedsel. De Indianen en Noordelijke types zoals Eskimo's hadden bv gemeen dat ze veel vlees en vetten aten en tegelijk ook een rustig karakter hebben, relaxed zijn en weinig emoties uiten.

Daarentegen heb je de Zuiderse types zoals Arabieren en Zuid-Europeanen die meer koolhydraten eten en suikers (waaronder dadels) die meer agressief zijn, energiek en gemakkelijk geleid door hun emoties.

Volgens de theorie over metabolische types zouden mensen pas gezondheidsproblemen krijgen indien ze een dieet volgen die niet bij hun metabolisch type past.

"The typical desert Arab, on the other hand, is agile, lively, energetic and quick to act on feelings and emotions. He or she is lean and with a narrow face, can (or reportedly could in former times) exist for long periods on nothing but dates and still maintain remarkable endurance. This portrait shows the positive aspects of the S-type.

The apparently unbalanced ANS of each type is actually balanced through the opposite influence of the traditional diet. Thus the high-meat diet of the American Indian stimulates the SNS and epinephrine production, while the predominantly vegetarian diet of the Arab sedates the SNS and epinephrine response.

If the American Indian and the desert Arab would interchange their diets, they would become unbalanced, their energy metabolism would eventually become inefficient and their health would decline. They would then display the negative characteristics of their metabolic types."


Ik denk dat Arabieren tegenwoordig ook niet meer volledig volgens hum primitief dieet eten. Ik denk aan couscous en andere graanprodukten die ze bij mijn weten niet fermenteren en meestal ook de witte versie ervan gebruiken.

 
Lees dit, er bestaan geen metabolische types en ook het bloedgroependieet is onzin:

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=38

Je hebt bruine beren, grizzlyberen en ijsberen en allemaal maken ze verschillende voedselkeuzes op basis van het ecosysteem en klimaat waarin ze zich bevinden, maar allemaal eten ze wat BEREN moeten eten. Ooit een beer gevraagd naar zijn metabolische type of zijn bloedgroep?

Bovendien is het wel heel treffend dat je nota bene zelf schrijft dat de vlees- en visetende eskimo's rustig waren en de koolhydraatconsumerende mediterranen agressief en opgefokt waren. Dat zegt genoeg, lijkt me! Suiker = stress, vet = ontspanning.

Mike

 
Dit is ook veelzeggend met betrekking tot Arabieren:

Quote:
He or she is lean and with a narrow face


Price constateerde dat versmalling van zowel het gezicht als het lichaam een teken van degeneratie is en dus niet beantwoordt aan het ideaalbeeld van de natuur, dat kracht en robuustheid voorstaat op basis van een brede lichaamsbouw en een rond gezicht met een brede neus en een brede kaakstructuur zodat er ruimte is voor alle 32 tanden en kiezen en er geen tanden of kiezen in de verdrukking komen.

Hoe verklaar je anders dat er bijv. onvoldoende ruimte is voor verstandskiezen en dat er tanden scheef gaan staan of dat de onderkaak of bovenkaak naar voren uitsteekt, waardoor er een onder- of bovenbeet ontstaat? Natuurlijke variatie? Speelt de natuur soms wrede spelletjes door mensen 32 tanden en kiezen te geven en vervolgens de ruimte hiervoor te beperken?

Bovendien heeft Price ook nomadische Arabieren in de woestijn bestudeerd en zag een heel ander 'type' dan hierboven beschreven:

Quote:
In diverse gebieden consumeren de Arabieren in ruime mate kamelenmelk. Het is voedzaam en vormt voor de nomaden in de woestijn maandenlang de voornaamste voeding. De primitieve Arabieren die wij bestudeerden, hadden zeer goede tandbogen met weinig misvormingen.

Zelfs de paarden die door de Arabische stamhoofden worden bereden om hun kamelenkuddes door de woestijn te drijven zijn vaak, soms wel drie maanden, afhankelijk van de kamelenmelk voor hun voeding.

Kenmerkende Arabische gezichten en een kamelenkaravaan die rust hield, worden getoond in Fig. 49.

De primitieve Arabische meisjes hebben een voortreffelijk gevormd gezicht en prima tandbogen. Hun natuurlijke schoonheid gaat echter snel verloren als gevolg van modernisering, zoals te zien is in Fig. 50.


De foto's van deze Arabieren zijn hier te zien:

http://journeytoforever.org/farm_library/price/price9.html

Hoezo een smal gezicht? Maar kijk eens naar gedegenereerde Arabieren en dan zie je het wel!

Mike

 
Metabolic typing kan wel slechts een theorie zijn, maar toch zijn er bepaalde verschillen in de rassen onderling op gebied van nutritionele behoeften(of beter de hoeveelheid ervan), zoals bv Afrikanen die meer blootstelling aan zonlicht nodig hebben vs blanken om aan voldoende vitamine D te geraken. Zolang ze nog in hun natuurlijke habitat vertoeven, vormt dat geen probleem natuurlijk, maar door massale (soms onwillige) immigratie hebben sommige mensen volgens hun ras dus meer of minder van een bepaald voedsel nodig. Zo zouden zwarten die in Noordelijke landen leven toch gebaat zijn bij het eten van meer levertraan, ook tijdens de zomer?

Afrikanen zijn ook wel robuuster gebouwd dan blanken (ook in vergelijking met echt gezonde blanken), ik vraag mij dan ook af of zij niet nog meer dierlijke vetten nodig hebben om hun 'breedste beenderenpotentieel' te bereiken...

Het artikel over metabolische types beschrijft eigenlijk ook alleen maar de stereotype mannelijke Arabier, aangezien de vrouwen meestal wel een stuk ronder zijn. Dat valt mij toch op dat er precies veel meer verschil zit in lichaamsmassa tussen vrouw en man onder de Arabieren en Afrikanen in vergelijking met Europeanen of blanken.

Ivm suiker..heb onlangs nog een interessant artikel gelezen dat stelt dat suiker niet de boosdoener is bij diabetes, wel eerder poly-onverzadigde vetzuren. Dit is hier ook wel al geweten dat plantaardige oliën niet goed zijn, maar dat suiker in feite goed zou zijn? Het artikel refereert ook naar experimenten gedaan door Bernardo Houssay in de jaren 40, waaruit bleek dat suiker en kokosnootolie een beschermend effect hadden tegen diabetes. Nu kan je ook wel argumenteren dat het de kokosolie was die het hem deed, maar tegelijkertijd heeft de suiker het goede effect van de kokosolie op diabetes dan ook niet teniet gedaan, so I don't know..

Voor zover ik het heb begrepen is dat glucose op zich niet het probleem vormt, maar wel de verwerking ervan in het lichaam waarvan de oorzaak niet persé aan glucose zelf ligt?

"More important than the physiological vacuity of a simple glycemic measurement was the ideology within which the whole issue developed, namely, the idea that diabetes (conceived as chronic hyperglycemia) is caused by eating too much sugar, i.e., chronic hyperglycemia the illness is caused by the recurrent hyperglycemia of sugar gluttony. The experiments of Bernardo Houssay (1947 Nobel laureate) in the 1940s, in which sugar and coconut oil protected against diabetes, followed by Randle's demonstration of the antagonism between fats and glucose assimilation, and the growing recognition that polyunsaturated fatty acids cause insulin resistance and damage the pancreas, have made it clear that the dietetic obsession with sugar in relation to diabetes has been a dangerous diversion that has retarded the understanding of degenerative metabolic diseases.

Starting with the insulin industry, a culture of diabetes and sugar has been fabulized and expanded and modified as new commercial industries found ways to profit from it. Seed oils, fish oils, breakfast cereals, soybean products, and other things that were never eaten by any animal in millions of years of evolution have become commonplace as “foods,” even as “health foods.”

Although many things condition the rate at which blood sugar rises after eating carbohydrates, and affect the way in which blood glucose is metabolized, making the idea of a “glycemic index” highly misleading, it is true that blood sugar and insulin responses to different foods have some meaningful effects on physiology and health.

Starch and glucose efficiently stimulate insulin secretion, and that accelerates the disposition of glucose, activating its conversion to glycogen and fat, as well as its oxidation. Fructose inhibits the stimulation of insulin by glucose, so this means that eating ordinary sugar, sucrose (a disaccharide, consisting of glucose and fructose), in place of starch, will reduce the tendency to store fat. Eating “complex carbohydrates,” rather than sugars, is a reasonable way to promote obesity. Eating starch, by increasing insulin and lowering the blood sugar, stimulates the appetite, causing a person to eat more, so the effect on fat production becomes much larger than when equal amounts of sugar and starch are eaten. The obesity itself then becomes an additional physiological factor; the fat cells create something analogous to an inflammatory state. There isn't anything wrong with a high carbohydrate diet, and even a high starch diet isn't necessarily incompatible with good health, but when better foods are available they should be used instead of starches. For example, fruits have many advantages over grains, besides the difference between sugar and starch. Bread and pasta consumption are strongly associated with the occurrence of diabetes, fruit consumption has a strong inverse association."


"Sugar and thyroid hormone (T3, triiodothyronine) correct many parts of the problem. The conversion of T4 into the active T3 requires glucose, and in diabetes, cells are deprived of glucose. Logically, all diabetics would be functionally hypothyroid. Providing T3 and sugar tends to shift energy metabolism away from the oxidation of fats, back to the oxidation of sugar."

 
Lol, maar waarom noem je het een 'totaal verkeerde theorie' (heb je het wel gelezen?)? Het is toch ook maar gebaseerd op studies (zie lijstje referenties onderaan artikel).. niet dat dat mij doorgaans zo sterk imponeert, maar toch..hij heeft het bv ook niet voor plantaardige oliën.

Nu heb ik toch nog een artikeltje ivm diabetes en fruit, nl. de 'appel therapie'. Dit gaat wel niet over het verorberen van grote hoeveelheden appels, maar ongeveer 1 appel per dag.

Here is a procedure who wishes to conduct clinical trials, one can follow this for himself taking due care of sugar monitoring.

There are 3 variable factors which has to be taken in to account, viz. Apple, B complex and Exercise. We have to base our trials on these points,

I had Diabetes in the year 1998 and done experiments on myself and till today I am able to control my sugar under normal condition in spite of not taking sugar and sweets almost daily, in moderate quantity, that too without taking any medicine and still avoiding any side effects. Medicine reduces sugar but it does not cure the main cause of Diabetes.

I feel that by this small experiment, one can see the trend of sugar being positively reduced to normal level, within 15 to 30 days time for a new diabetic patient, and for chronic patient it may take 3 to 4 months.

Recently I got a reference that Apple reduces blood sugar even in normal persons. Please see this medicinal web site.


 
Ik herhaal mijn statement ook n.a.v. je artikel over appels:

Quote:
Jij bent een kampioen in het uitzoeken van artikelen met totaal verkeerde theorieen.


Het is heel simpel: verminder je koolhydraten uit ALLE bronnen (dus ook appels) en verhoog je inname van dierlijke vetten en eiwitten. Iedereen kan van alles beweren (en praat me al helemaal niet over 'studies'!), maar er is een evolutionaire, historische en anatomische basis voor wat de WAPF beweert. De bevindingen van Weston Price zijn wat mij betreft de definitieve studie over voeding en ik daag je uit om met een betere te komen. Price onderzocht levende afstammelingen van volkeren en culturen die zichzelf al vele duizenden jaren gezond en langlevend hielden. Daar zaten geen zoetekauwen bij. Doe je forumnaam eer aan en verspil je tijd niet met disinformatie!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan