Hoe weet ik dat de klimaatcrisis een scam is? Hier zijn vijf redenen:

Geen van de politici, beroemdheden of “wetenschappers” die er voortdurend over praten, heeft zijn levensstijl ook maar een beetje aangepast. Als zij daadwerkelijk zouden afzien van het gebruik van olie- en gasproducten, zou ik ze serieuzer nemen. Daden zeggen meer dan woorden.

Klimaatconferenties worden niet gewoon online via Zoom gehouden, terwijl dat prima mogelijk is met hun grote vergaderfuncties. Ze kiezen er bewust voor om dat niet te doen. In plaats daarvan vliegen ze de hele wereld over om ons te vertellen dat wij onze “CO₂-voetafdruk” moeten verkleinen, terwijl ze zelf niets doen om die van henzelf te verminderen.

Welgestelde doemdenkers wonen nog steeds aan zee of kopen juist woningen aan de kust. Als de zeespiegel echt in een catastrofaal tempo zou stijgen (in plaats van de geleidelijke stijging die we daadwerkelijk zien), zouden ze landinwaarts verhuizen en zouden banken geen hypotheken meer verstrekken.

Doemdenkers bekritiseren China en India zelden of nooit, en verzinnen telkens allerlei redenen waarom die landen vrij spel krijgen om door te gaan met het uitstoten van zogenoemde “koolstofvervuiling”.

De enige oplossingen die zij aandragen komen neer op meer macht voor de overheid: hogere belastingen, verplichtingen rond elektrische auto’s en beperkingen of verboden voor energiesectoren die zij niet zien zitten.
En als extra punt: er is geen praktijkdata die aantoont — laat staan suggereert — dat we met een “existentiële crisis” te maken hebben. Zelfs het IPCC gebruikt die term niet, omdat die niet wetenschappelijk onderbouwd is.
Ik ontken niet dat klimaatverandering bestaat.
Dat heeft het altijd gedaan. En ik ontken ook niet dat een deel van de temperatuurstijging door menselijk handelen komt.
Maar ik maak me er simpelweg niet druk om, omdat het volgens mij geen groot probleem is.
Extreem weer kun je niet wegbelasten. Onze kwetsbaarheid blijft toenemen zolang we blijven bouwen in gebieden waar natuurrampen waarschijnlijk zijn.
Politici kunnen niet zomaar ons geld afpakken en vervolgens de thermostaat van de planeet instellen.