Kefir

Dan kan het wel een langer duren voordat de kefir klaar is omdat er minder korrels zijn, twee keer zoveel melk in een keer is wel veel.

 
Ik ben inmiddels ook begonnen met kefir. Gister de roosjes ontvangen (bedankt Tanja!).

Ik heb ze alleen niet eerst afgespoeld, maar gewoon in een glazen fles met 900 ml rauwe melk gedaan. Zou dat kwaad kunnen?

Ik heb de melk overigens even verwarmd tot 28 graden.

En ik wil vanavond niet gelijk nog een lading maken, want anders heb ik veel te veel. Kan ik het gewoon in de koelkast bewaren tot ik weer nieuwe ga maken?

Ik ben echt heel benieuwd hoe het smaakt met rauwe melk. Een jaar of 5 geleden maakte ik het vaak met gepasteuriseerde melk voor m'n hond. Daar dronk ik zelf ook van, maar dat vond ik niet zo lekker, ik liet dat overigens ook veel langer staan (dag of 4).

 
Ja, dat weet ik wel. Ik bedoelde hoe lang je het kan bewaren zonder gelijk een nieuwe lading te maken.

Ik heb het gisteravond in wat melk in de koelkast gezet.

We hebben het net op. Ik werd er misselijk van. Zal dat misschien gewenning zijn?

Ik heb het uiteindelijk met een beetje yoghurt, halve avocado, flink wat room, lepeltje honing en wat blauwe bessen in de blender gedaan.

De kinderen vonden het wel lekker. Zij hadden hun beker zo leeg.

 
ooh je bedoelt of je de roosjes kan bewaren zonder er kefir van te maken ? ik geloof het wel hoor, je kan de kefir ook tijdens een vakantie b.v. goed houden. Wel iedere dag dan wat melk erbij doen idd.

 
Dat bedoelde ik idd.

De smaak was echt niet lekker. En het rook ook niet goed als ik de fles open deed. Er dreven ook allemaal stukjes (soort vlokjes) in.

Ik heb de helft weggegooid en ga het vanavond opnieuw maken.

 
Ik zou graag mijn melkkefir zoeter maken voor kinderen. Aangezien honing een natuurlijke antibiotica is en melkkefir probiotische eigenschappen bevat, werkt de honing dan de goede eigenschappen van kefir tegen?

 
Quote:
Ik zou graag mijn melkkefir zoeter maken voor kinderen. Aangezien honing een natuurlijke antibiotica is en melkkefir probiotische eigenschappen bevat, werkt de honing dan de goede eigenschappen van kefir tegen?


Dat is geen probleem.

 
Heb laatst de kefir gemaakt van zuur geworden rauwe melk.Ik dacht dat het geen kwaad kan omdat dit ook met fermentatie te maken heeft.De kefir die ik proefde had een bedorven smaak dus geen frisse zure smaak.Mijn vraag is kan dit kwaad ,komen er wel goede bacteriën tot stand tijdens het fermentatie proces ?
 
de ultieme test voor rauwe melk zou zijn:
zet een beetje melk een dag of 5 op je aanrecht en kijk wat het wordt,
is het verzuurd krijg je dikmelk (soort karnemelk)
of is het bedorven en dan is de bron niet ok.
 
heb een antwoord gevonden:



Je kunt ook een rauwe melk-test doen om te kijken of het melk van goede kwaliteit is.
Dat gaat als volgt:
Schud wat rauwe melk in een glas, laat dat 5 dagen (op kamertemperatuur) op het aanrecht staan.
De melk veranderd dan in zure dikke melk wat je gewoon kunt eten.
Het lijkt een beetje op yoghurt.
De melk mag dus niet gaan rotten.
Veel melk van tegenwoordig, zeker als er geïnjecteerd wordt (mest), wordt niet zuur, maar gaat rotten. Dit gebeurt ook als veel krachtvoer en mais wordt gevoerd. De vraag is wat er in onze darmen gebeurt als je zulke melk drinkt.
Volgens mij krijgt het anaerobe (zuurstofarme) bodemleven in de bodem een vervolg in de darmen van mensen. Bovendien bevat deze melk hoogst waarschijnlijk veel giftige fenolen , zoals lijkengif. Mensen zouden eerst de proef op de som moeten nemen en melk van een boer bij kamertemperatuur wegzetten en kijken of deze zuur wordt. Dit moet je dan wel doen van melk van koeien waarbij er geen extreem weer is geweest zoals erg heet weer of heel erg koud, want dan kan de koe door het stress moment andere melk produceren. Als mensen dit doen komen ze vanzelf bij boeren die nog goede melk produceren.

 
Dit schrijf ik net in een ander topic en plaats ik ook even hier:

Over poedercultuur kefir en de originele korrel kefir wil ik al langer beginnen.
De originele kefir is krachtiger. Het fermentatie proces vollediger en je hebt het zelf in de hand door het iets langer te laten staan.

Als poedercultuur kefir niet goed valt, zou ik zelf kefir gaan maken van kefir korrels.
Kant en klare kefir is waarschijnlijk poedercultuur kefir, anders was ie een stuk zuurder geweest. En lastiger om in grote hoeveelheden gecontroleerd te produceren.

NB: Ik heb zelf veel voordelen gehad van poedercultuur kefir, maar voor een groep en mogelijk ook voor mezelf zou korrel kefir nog beter zijn.
Dan doel ik op mensen die o.a. niet tegen rauwe melk kunnen.
 
Ik heb tot nu toe alleen nog maar kefir vd boerderij, vermoedelijk dus poederkefir, gedronken. Het smaakt niet echt heel zuur inderdaad. Ook heb ik nu kefir van het merk Rauwpower (minder sterke smaak).

Waar bestel ik die korrels dan?
 
Google "kefir korrels" en je krijgt verschillende verkopers, anders marktplaats en ook via dit forum zijn er vaak korrels te verkrijgen van anderen.

ps. Poeder kefir is goeie kefir en lekkerder.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.926
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan