Kefir

Heeft er iemand kefirkorrels in de aanbieding in de buurt van Vlaams-Brabant / Limburg (BE) ? Ik kan ze ook online bestellen, maar lijkt me niet ideaal als ze twee dagen onderweg zijn van inpakken tot levering of kan dat geen kwaad?

 
Ik heb zat, je mag ze komen halen, maar opsturen overleven ze meestal ook wel. Als je op m'n naam klikt vindt je mijn mailadres.

 
Heeft iemand misschien nog een "overschot" aan kefirkorrels, welke ik zou kunnen gebruiken? Ik wil proberen kefir van rijstmelk te maken, daar ik (nog) niet tegen de melk versie kan.

 
Dank je wel Edwin :D Ik had het idee dat rijstmelk nog wel kon omdat gewone rijst ook wel binnen het dieet past, maar het blijft natuurlijk inderdaad zwaar bewerkt voedsel. Ik wilde zo graag de bacteriën dat ik dit aspect over het hoofd zag.

Mijn plan valt in duigen, ik overweeg nu toch 'gewone' rauwe koemelk kefir te halen. Ik had van de verkoper in de reformwinkel al vernomen dat ik beter de wat oudere kefir zou kunnen gebruiken omdat de lactose dan echt verteerd is door de bacteriën. Ik haal maar eens een nieuwe voorraad en laat deze goed oud worden.

Mijn vraag om kefirkorrels is bij deze weer afgesloten.

 
Hoi Tanja,

Ik heb eerder waterkefir gemaakt maar kreeg hier ontzettende last van in verband met het alcohol gehalte. Mijn lichaam of mijn lever accepteert geen enkele vorm van alcohol :?

 
In melkkefir zit ook een kleine hoeveelheid alcohol, net als in kombucha en alle gefermenteerde producten wat dat betreft.

 
Yup, ik was al bang voor dat antwoord :?

Ik ga nog maar eens voorzichtig wat proberen. Uiteindelijk wil ik toch de goede bacteriën binnen krijgen!

 
Heksje, ik kreeg ook last van de waterkefir, ik weet dit ook aan de alcohol maar ik weet nu dat er toch nog te veel suiker in zit daardoor werd ik er moe van. Maar ik kan wel tegen wijn dus dat zal bij jouw dan wel anders liggen. Ik heb zelf nu ook kombucha, ik wil je wel een scoby opsturen of je mag hem ook komen halen dan kan je ook eerst wat proeven zodat je dan kan je kijken hoe het valt.

 
Bij het drinken van de waterkefir kreeg mijn partner een reactie alsof hij bier had gedronken, namelijk op allergie lijkende reactie waarbij zijn hoofd en nek dik en rood worden. Ik heb al snel het gevoel dat ik teut ben. Daarom laat ik de waterkefir maar even aan mij voorbij gaan.

Volgens mij kan ik ook niet tegen wijn, al moet ik zeggen dat ik dit al járen niet meer gehad heb.

Ja! Kombucha is er natuurlijk ook nog. Ik heb me er nog niet in verdiept hoe ik dat zou moeten maken.

Ik weet dat er flessen te koop zijn, maar daarin wordt groene thee gebruikt. Hartstikke lekker en leuk, maar daar slaan de bijnieren op het moment nog net even wat teveel van op hol. Kan het ook met andere thee? Ik zal er zo eens wat meer over op zoeken.

Qua ophalen weet ik niet of we een beetje bij elkaar in de buurt wonen. Ik woon zelf bijna aan het eind van de wereld :wink: namelijk in de kop van Noord Holland, vlakbij Schagen.

In ieder geval erg bedankt voor het aanbod! Ik houd het opsturen van de scoby even in gedachten. Het zou volgens mij wel een hele goede oplossing zijn. Fijn!! :D

 
Het moe gevoel dat ik bij waterkefir kreeg krijg ik ook bij alcohol (alleen dan veel minder) Maar het was wel hetzelfde soort. Ik woon in Gelderland, ik dacht dat jij misschien ook aardig in de buurt woont omdat je eventueel een keer naar colonquixote wilt gaan. Poekie/Lia woont ook in Noord-Holland ze is nu nog op vakantie maar misschien kan je daar dan een scoby ophalen en zij stuurt ze ook op. Je kan allerlei soorten thee aan de kombucha geven het moet wel echte thee zijn geen kruiden thee. De cafeïne in de thee wordt gebruikt door de scoby en zit er uiteindelijk niet meer in. Volgens the healthy homeeconomist (op youtube of haar website) kunnen mensen die normaal niet tegen kunnen hier wel tegen. Die van de winkel weet ik niet, die laten ze om kostenbesparende redenen en omdat veel mensen de smaak anders niet lekker vinden (het smaakt anders/ sterker omdat het gefermenteerd is daar moet je even aanwennen) wordt het vaak aan gelengd of laten ze het minder lang staan.

 
Inderdaad zou ik bij colonquixote langs gaan. Ik moet er ver voor rijden maar dat vind ik niet erg als ik het idee heb dat de therapeut weet waar hij het over heeft en door diverse mensen wordt aanbevolen.

Wat is het fijn te lezen dat de cafeïne in de thee verdwijnt. Dan is het verder geen probleem en kan het alleen maar een gezonde drank worden met groene thee.

Ik zal er binnenkort eens over opzoeken en ik kom erop terug. Mocht Lia lang weg blijven dan hoop ik dat jij me alsnog een scoby wil sturen.

 
Hoi goudroes,

Wat geweldig lief van je! Ik heb je website bezocht en zie dat we relatief dicht bij elkaar wonen. Zal ik via je site contact met je opnemen om wat af te spreken over de scoby?

 
Hallo, wie heeft er Kefir over en woont in 't Gooi? Je doet mij er een heel groot plezier mee. Ik had kefir maar deze was zo goed als dood. Durfde het niet meer te drinken.

 
Vorig jaar heb ik kefirkorrels gekocht op www.kefirshop.nl

De eerste weken groeiden de korrels goed, daarna niet meer.

Vorige maand heb ik via Marktplaats nieuwe kefir gekocht. Bij degene waarvan ik het gekocht heb groeit het heel snel, in halfvolle melk van Albert Heijn.

Bij mij groeide het de eerste twee weken ook, maar daarna stopte ook deze korrels met groeien. Ik heb biologisch-dynamische rauwe melk.

Wat kan de oorzaak ervan zijn dat de korrels niet groeien?

 
Ze zitten dan tegen hun maximum aan voor die hoeveelheid melk. Als je ze meer melk geeft zullen ze ook weer groeien.

Bij mij bleven ze eerst ook altijd door groeien tot dat het te veel was en de kefir te dik er van werd, maar dat doen ze tegenwoordig niet meer. Misschien komt dat omdat ik er tegenwoordig ook slagroom bij doe en dat mee laat fermenteren. Maar ze werken nog steeds goed.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.923
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan