Kan iemand mijn bloedwaarden uitlezen?

Simmentaler

New member
Hallo allemaal,

Heb nu eindelijk de uitslagen van mijn bloedonderzoek binnen. Opvallend vind ik dat mijn B12 gehalte erg hoog lijkt (normaalwaarde is 140/660, ik heb 690), en de TSH is verhoogd. Volgens de doktersassistente geen probleem, omdat de T4 wel goed is... Mij lijkt het wel een probleem: als ik op internet zoek kom ik uit op een vertraagde schildklierfunctie. Weet iemand meer over deze waarden te vertellen? Alvast bedankt!

Magnesium: 0.81 (0,7/1)

TSH: 4,3 ( >0,25/4)

T4: 3,8

Follikelstimulerend hormoon: 4,1

Oestradiol: 191

Progesteron: 1,1

Testosteron: 0,8 (0,6/2,8)

Dehydroepiandosteronsulfaat: 4,3 (1/9,7)

Ferritine: 31 (5/70)

Vit. B6: 90 (50/180)

Vit. B12: 690 ( >140/660)

Foliumzuur: 27 (10,1/-)

 
Misschien wel handig om de referentiewaardes er achter te zetten.....

Maar TSH is idd wat te hoog. Moet officieel onder de 4 zijn, maar mijn huisarts gaf aan dat sommige mensen nog lager moeten zitten om zich goed te voelen.

Mensen die schildklierhormonen slikken horen rind de 2 te zitten. Geen idee of dit ook wat zegt voor mensen die geen hormonen slikken.

ferritine is ook niet mega hoog toch ?

 
TSH is inderdaad te hoog, dat samen met jouw klachten zou aanleiding moeten zijn voor verder onderzoek zoals T3 gehalte.

Ik zou dat zeker gaan doen als ik jou was.

 
Ik heb de ref.waarden die op het formulier staan er bij gezet, bedankt v/d tip.

Nee de ferritine is niet heel hoog inderdaad. Geen idee wat dat precies zegt, weet er zo weinig van. Die TSH zou dus betekenen dat ik een tragere schildklierwerking heb, maar geen idee of ik daar dan echt medicatie voor nodig heb.

 
vervelende is dat b.v. thyrax je schildklier niet geneest. verschillende mensen hier op het forum gebruiken jodium voor de schildklier. Maar daarvan staat niet helemaal vast dat het veilig is. en bij sommige schildklieraandoeningen is jodium toevoegen juist niet gewenst.

 
@Pike: de huisarts wilde dat in eerste instantie niet laten prikken (zucht), want eerst moesten we maar eens zien hoe het met de TSH zat. Nu zegt de assistente dus dat het niet uitmaakt dat de TSH verhoogd is. Ik voorzie alweer "gedoe". Verder bloedonderzoek is dus nodig in deze?

 
@zonne: nee ga geen thyrax nemen, daar blijf ik bij weg. Ik vind het lastig hoe nu verder. Blijkbaar beter eerst nog meer onderzoek laten doen.

 
Gebruik jij al lugols San?

Verder onderzoek lijkt mij nodig ja. Het kan heel goed zijn dat je T4 niet goed overgaat naar T3 het actieve hormoon. T4 is het "opslaghormoon' maar verder niet actief.

Vooral omdat je je nog steeds zo moe voelt e.d. lijkt het mij erg nuttig om daar uitsluitsel over te hebben.

Wat zei de "dokter" verder? "het" is dus psychisch? :roll: :twisted:

Quote:
2.Under-conversion of T4 to T3

T4 is the inactive form of thyroid hormone. It must be converted to T3 before the body can use it. More than 90% of thyroid hormone produced is T4.

This common pattern is caused by inflammation and elevated cortisol levels. T4 to T3 conversion happens in cell membranes. Inflammatory cytokines damage cell membranes and impair the body’s ability to convert T4 to T3. High cortisol also suppresses the conversion of T4 to T3.

With this pattern you’ll have hypothyroid symptoms, but your TSH and T4 will be normal. If you have your T3 tested, which it rarely is in conventional settings, it will be low.


http://chriskresser.com/5-thyroid-patterns-that-wont-show-up-on-standard-lab-tests

 
Nee nog niet. Vond het toch een spannend idee omdat ik er ook wat negatieve dingen over las. Welke dosering adviseer jij voor mij?

Ik voel me de laatste tijd dood en doodmoe, vreselijk. En toch intern opgejaagd. Wat moet ik dan doen als die T4 niet goed overgaat naar T3?

Nou de HA zei eerlijk dat hij weinig verstand had van de hormonen, maar van de schildklier wel, dus: alleen TSH en T4 prikken, andere vond hij vooralsnog niet nodig. Hij was het wel met me eens dat het belangrijk was om uit te zoeken of er iets is, aangezien hij me op m'n slechtst heeft gezien tijdje na de bevalling.

 
Cortisol en de hersenen; opgejaagd gevoel, depressie en Alzheimer

De stemmingswisselingen die samen gaan met periodes van verhoogde stress

brengen ook de volgende verschijnselen met zich mee:

http://www.natuurdietisten.nl/files/Help,%20mijn%20cortisol%20slaat%20op%20hol....%201.pdf

Miss dat hier wat nuttigs in staat?

voor zover ik weet.. alle oppeppende middelen laten staan.. thee, koffie, chocolade, alcohol..

verder is het artikel meer interessant over wat cortisol doet.. Haar voedings- advies is twijfelachtig!

 
Dit klinkt logisch. Te hoge cortisol onderdrukt de schildklier. Je stress-levels zijn te hoog. Dit hoeft niet alleen geestelijke overbelasting te zijn, kan ook lishamelijke overbelasting zijn.

Mike

 
@Icky: Oh jee, Alzheimer... Bedankt voor de link! Ga me daar ook eens in verdiepen. Ik kan ook niet tegen koffie etc. Heb alleen een zwak voor chocolade helaas...

@Mike: het is lastig te bepalen wat het nu is. Maar als het cortisol naar beneden gaat zou de schildklierwaarde ook beter worden? Of moet ik toch een supplement v.d schildklier gaan gebruiken?

 
Quote:
Nee nog niet. Vond het toch een spannend idee omdat ik er ook wat negatieve dingen over las. Welke dosering adviseer jij voor mij?



Ik vroeg dat trouwens omdat hoge dosis lugols een verhoogde TSH kunnen veroorzaken maar dit verhoogde TSH heeft in dat geval niet te maken met een verminderde schildklierfunctie.

Ik zou er voorlopig nog maar even mee wachten totdat je wat meer weet. Alhoewel 1 of 2 druppels per week wel moet kunnen.

Het beste zou zijn om je T3 en anti TPO te laten testen (als je toch bezig bent).Het liefst via bloed en 24 uurs urine.

Reguliere schildkliermedicatie heeft iig geen zin omdat dat T4 is en dat heb je genoeg.

Je zou iemand moeten vinden zoals Ron Veldhuis die deze testen wel wil doen en eventueel ook nog armour tyroid wil en kan voorschrijven al denkm ik dat dat in jou geval niet nodig zal zijn.

Voor het verbeteren van de conversie van T4 naar T3 wordt vaak o.a. jodium en L-tyrosine aangeraden.

 
Ik ben toch wel geschrokken van deze uitslag, maar goed, niet op de zaken vooruit lopen.

Ik denk inderdaad dat de HA geen 24-uurs urine onderzoek wil en kan doen. Rond Veldhuis is een optie. Misschien moet ik hem eens bellen voor overleg hoe nu verder (al zal ik het voedingsgedeelte maar snel vergeten). Maar jij denkt dat armour tyroid niet nodig is? Waar baseer je dat op? sorry voor alle vragen, baal echt dat die schildklier niet goed is. Nou ja, aan de andere kant ook "fijn" dat ik een verklaring heb voor mijn klachten. Weet jij trouwens nog iets over het ferritine gehalte?

Thanks voor je adviezen :-)

 
Dat de armour niet nodig zal zijn is eigenlijk meer een gevoel. Wilde ik er net bij zetten.

Mijn T3 was bv ook onder de maat maar nog niet zo erg dat Ron er armour voor zou willen geven. Maar ik had er wel degelijk erg veel last van.

Ferritine heb ik geen ervaring mee, zou het niet weten.

 
Bij wie je dat bloedonderzoek laten doen en waren daaraan kosten verbonden? En met welke redenen heb je onderzoek laten doen naar je bloedwaarden?

 
@kaasmeisje: bij de huisarts. Omdat ik steeds doodmoe ben ondanks goed slapen. Dit gaat v/h eigen risico af. Ben wel 2 keer langs geweest, de eerste keer werd het me geweigerd door de vrouwelijke HA.

 
Quote:
En jij bent toen begonnen met de jodium en L-tyrosine? Dat was voldoende?



Nee ik heb dit later gelezen en ik ken mensen die dit nemen voor een betere conversie T4 naar T3.

Uit mijn bloedtest bleek dat mijn T4 en T3 oke waren maar de urine test gaf aan dat deze beide onder de maat waren.

Maar Ron wilde eerst de candida aanpakken en darmen in het algemeen. Dus een goede probiotica, kokosolie en daarnaast magnesium en glutathione intraveneus (!) voor de weerstand.

Daarnaast nog wat dingen om de citroenzuurcyclus te bevorderen en APT productie te verhogen.

En ik ben zelf begonnen, of serieuzer mee aan de slag gegaan, met WAP eten zonder granen of vezels. En jodium ja dat wel.

Dit heeft geholpen. Ik weet zeker dat die T3 nu weer oke is maar dit heb ik niet meer gemeten.

Slechte darmwerking kan ook een oorzaak zijn van te weinig T3.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan