Kaas, plantaardig stremsel of uit de maag van een kalf??

simone

New member
Ik weet niet of anderen hier ook op gelet hebben maar tegenwoordig zijn zo goed als alle kazen met plantaardig stremsel gemaakt ook de biologische en dat valt me eerlijk gezegd tegen.

Vraag me af of dat ook bij Remeker is.

Een kaas moet naar mijn mening volvet zijn, Keltisch zeezout in zitten en echt ongepasteuriseerd zijn en geen ongezond korstje hebben.

Snap zowiezo niet waarom er een korst omheen zit.Vroeger kochten wij toen we altijd door Bulgarije reden kashkavar kaas en wat was dat oh zo lekker. Volle vette kaas en geen onzin en ook geen korst. De Turkse kazen hadden en hebben nog steeds allemaal geen korst.

Blijkt veel rotzooi in de korst te zitten maar zouden er nog kazen zijn die als stremsel iets uit een kalfsmaag in zig hebben zo ja welke kazen dan?

 
Remeker heeft zelf een methode ontwikkeld voor de korst van de kaas. Ze maken deze uit uit ghee, als ik het me goed herinner. Een heel nieuw concept waar ze ook prijzen mee hebben gewonnen.

 
Klopt ja, hij gebruikt ook Keltisch zeezout, ook om de akkers te bevloeien maar zou hij ook dierlijk stremsel of plantaardig stremsel gebruiken?

 
Haluk,

Bij wet mag een kaas geen 'boerenkaas' worden genoemd als er geen gebruik is gemaakt van dierlijk stremsel. Ik ken een kaasmaker die beboet is door haar kaas 'boerenkaas' te noemen, terwijl ze gebruik maakte van microculturen (vegetarisch) i.p.v. kalfsmaag (dierlijk). Mijn vriendin reageert slecht op vegetarisch stremsel, maar kan dierlijk stremsel weg prima verdragen. Remeker maakt gebruik van dierlijk stremsel.

Mike

 
@Mike

Interessant... ik koop tegenwoordig rauwemelkse kaas bij de markt. 6 euro per kilo. Dit is dan wel geen biologische kaas maar wel erg lekker. De biologische kaas koste wel 12 euro per kilo en vond ik toevallig ook minder lekker. Zij noemen het ook Boerenkaas... in ieder geval echt de beste kaas die er is, zo lekker echt niet normaal.

 
Caveman, misschien kan je eens onderzoeken waar die kaas precies vandaan komt en hoe die boer met zijn dieren omgaat. Lang alle niet-biologische bedrijven zijn gelijk aan de massale bio-industrie vol hormonen, bestrijdingsmiddelen, gentech voer en dierenleed...

Zo lang ik dat niet duidelijk gekregen zou hebben, denk ik niet dat ik er rust in zou kunnen vinden.

 
In Oudendijk bij de gebr. Verdegaal koop je ook heerlijke rauwmelkse kaas en rauwe melk en roomboter: op dit moment van gepasteuriseerde melk maar wij hebben vorige week 48 pond rauwmelkse roomboter met keltisch zeezout opgehaald.

Hebben ze speciaal voor ons gemaakt van de eerste grasboter. We gaan kijken of ze het altijd zo willen maken.

Ze staan in ieder geval wel open voor het een en ander. Ze krijgen ook allemaal nieuwe klanten n.a.v. de kennismiddagen met Mike hier in Noord-Holland.

De kiloprijs voor de kaas is van € 6,50 tot € 9,00. Afhankelijk van de leeftijd van de kaas, jong tot oud.

De melk kost € 0,60 los en in een fles € 0,90 (statiegeld). Gewoon zelf schone potten/flessen meenemen.

 
Poekie,

Bij ons in de buurt zitten er helaas niet zo veel van deze boeren. De meesten zitten volgens mij in het Noorden en veel in Friesland en de polders.

de rauwmelkse kaas en boter, zijn deze biologisch dan?

Op internet lees je dat zij geen particuliere verkoop doen.

Hebben zij ook een site? De kaas en boter is wel interessant.

Jullie hebben flink ingekocht zo 48 pond boter.Cool.

 
Ze zijn niet officieel biologisch.

Maar de koeien zijn het hele jaar grasgevoerd, zodra ze naar buiten kunnen staan ze buiten.

Er wordt geen pesticide gebruikt, ze worden niet bijgevoerd.

En als er al antibiotica gebruikt wordt word de koe apart gezet.

Maar zoals ze zelf aangeven: als de koeien niet goed verzorgd worden (lees verkeerd voer, medicijnen) vind je dat terug in het eindproduct, de melk, roomboter en kaas.

Ze zijn o.a. niet biologisch omdat er heel veel regeltjes zijn en ze zijn verplicht om een bepaald voer te gebruiken als bijvoeren.

Ze doen wel zeker particuliere verkoop, ze hebben zelfs een boerderijwinkel onder hun huis. Daar is ook de ruimte waar ze de kaas en roomboter maken.

Ze hebben geen site. Misschien ga ik die nog wel eens voor ze maken.

Ja, we hebben flink ingekocht maar we hebben nog maar 10 pond over.

We zouden nog veel meer kwijt kunnen dus we gaan binnenkort maar weer eens horen.

 
Poekie,

Ik heb die meneer net gebeld, moet wel zeggen een heel vriendelijke man.

Is de kaas echt rauwmelks en hopelijk gebruiken ze geen kunstmest en standaard Keltisch zeezout bij de kaas.

Weet jij dat toevallig anders zou ik wel kaas willen bestellen maar dan moeten zij het per post opsturen.

Moet hem nog een e-mail sturen.

 
Quote:
Ze zijn o.a. niet biologisch omdat er heel veel regeltjes zijn en ze zijn verplicht om een bepaald voer te gebruiken als bijvoeren.


Schandalig...

 
Haluk

De kaas is echt rauwmelks en erg lekker.

Of ze kunstmest gebruiken, vraag het effe in de mail. Ben ook benieuwd, dat hebben wij eigenlijk niet gevraagd.

We hadden gewoon een heel goed gevoel bij de broers en de producten die ze maken.

Er zit geen keltisch zeezout in de kaas. Gaan we van de week even vragen of ze dat willen gaan gebruiken.

Je mag het ook even voorleggen bij ze. Ben benieuwd wat ze antwoorden.

 
Wou hier nog op terugkomen.

Zijn er buiten Remeker nog andere echte rauwmelkse biologische kaasmakers die natuurlijk volvette kazen met dierlijk stremsel gebruiken?

Volgens mij niet. Mischien maar zelf een keer met kaas maken beginnen.

Ben qua dat echt een kaaskop zoals men dat met een mooi woord noemt, ben dol op kaas en vooral die goede oude Bulgaarse kashkhawar, weet niet eens hoe je het schrijft en Griekse feta, Italiaanse en Zwitserse kazen en natuurlijk niet te vergeten de boeren Turkse kazen.

Bijvoorbeeld tulum wat in een soort doedelzak van dierenhuid wordt gemaakt of de volvette kasar uit Kars.Oh er zijn zoveel soorten kaas of de Friese kruidnagel kaas maar tegenwoordig zijn de zuivere kazen echt schaars.

Degenen die Keltisch zeezout gebruiken zijn er zowiezo naar mijn mening niet zo veel van, maar eentje.

Wat zijn jullie favoriete biologische kazen dan????

 
PAS OP MET PLANTAARDIG STREMSEL!!

De tekst onder deze link gaat echt over de kaastechnologie. Tot mijn verbazing las ik dat vegetarisch stremsel gemaakt wordt van genetische gemanipuleerde gistcellen, lees:

Quote:
Met behulp van deze genetisch gemodificeerde gistcellen maakt Gist nu al een tiental jaren zeer zuiver stremsel enzym dat identiek is aan het authentieke kalverchymosine. Uitvoerig testen heeft bewezen dat dit product van de moderne biotechnologie veilig gebruikt kan worden zonder gevaar voor de gezondheid en dat het minstens zo goed werkt als het lebferment.


Ook op deze site lees ik een soortgelijk verhaal:

Quote:
Rennine wordt verkregen bij de slacht van kalveren in slachthuizen. In Nederland wordt op deze manier genoeg rennine verkregen voor de kaasproductie, er is namelijk maar erg weinig nodig. Dit is echter niet overal het geval, en er is dan ook een chymosine in de handel, die verkregen wordt uit een gemodificeerd micro-organisme. Dit chymosine werkt net zo goed als het traditionele enzym, maar zorgt wel voor een iets bitterder smaak.

In het erfelijk materiaal van micro-organismen wordt het gen aangebracht dat codeert voor het enzym chymosine. Dit micro-organisme maakt nu ook chymosine dat precies hetzelfde is als het chymosine uit de maag van pas geslachte kalveren. Ook zijn er micro-organismen die enzymen maken met dezelfde werking als chymosine (Mucor Miehei). Met behulp van deze micro-organismen worden microbiële stremsels gemaakt.

Genetisch gemodificeerde chymosine is een uitkomst voor vegetariërs, die geen kaas gemaakt met kalver-chymosine willen gebruiken. In Nederland wordt echter vrijwel alle kaas nog op de traditionele manier gemaakt. In de VS wordt meer bacterieel chymosine gebruikt.


Ik weet niet of al het vegetarisch stremsel uitsluitend via genetische modificatie tot stand is gekomen, maar voorlopig houd ik aan:

geen vegetarisch stemsel in mijn eten!



Een goede website over boerenkaas met adres van winkels en boerderijen over het hele land:

http://www.boerenkaas.nl/nl/1603-Boerenkaas.html

 
Gisteren op de markt hoorde ik van de kaasverkoper dat kaas die vegetarisch gestremd is eerder bitter wordt wanneer die verder door rijpt. Zo kan je misschien bij oude kaas raden hoe die gestremd is.

 
Ik heb mijn vraag aan SKAL gemaild. SKAL heeft mijn vraag doorgestuurd naar Bionext en zij hebben deze beantwoord met:

Quote:
Het gebruik van genetische gemodificeerde organismen (GGO’s) is niet toegestaan in biologische producten. Als u gangbare ingrediënten gebruikt, moet u bewijzen dat deze zijn geproduceerd zonder het gebruik van GGO’s. U moet een GGO-vrij verklaring bij uw leverancier aanvragen en deze in uw administratie bewaren. Een GGO-vrij verklaring mag maximaal één jaar oud zijn.

Dit betekent dat vegetarische biologische kaas altijd gemaakt moet worden zonder genetisch gemanipuleerde gistcellen. Biologische vegetarische kazen worden bereid met microbieel, niet genetisch gemodificeerd stremsel.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.779
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan