jodium en jodide

Kabeljauw en zeevruchten hebben een hoge hoeveelheid jodium gehalte. Bouillon getrokken van de koppen en graten paar keer per dag drinken naast jodium rijk voedsel zou toch moeten volstaan denk ik. CBD-druppels zijn een vloeibare vorm van cannabidiol (CBD)-extract, meestal sublinguaal ingenomen voor snelle opname. Ze worden vaak gebruikt om ontspanning te bevorderen, pijn te verlichten en het algehele welzijn te ondersteunen zonder psychoactieve effecten te veroorzaken.
Was het je bedoeling mijn bericht te citeren? CBD heeft in elk geval niks met dit jodium topic te maken. Je kunt via zoek functie het geschikte topic daarvoor vinden. En het zou fijn zijn als je een onderbouwing erbij kunt plaatsen waaruit je opmerking blijkt en voor welke aandoeningen.

Voor wat betreft jodium, er zijn wetenschappelijke artikelen dat fucoxanthine anti kanker effecten heeft. Dit is te vinden in o.a knotswier.

Voor dierlijk jodium op een goedkope manier. Vraag bij de visboer naar kabeljauw koppen en graten. Bij sommige visboeren gratis en voor degene met schildklier problemen wellicht dat er wat schildklier hormoon vrij komt met het trekken van de bouillon. Ik had toch de indruk dat ze me nog een knipoog gaven voordat ze de pan ingingen 😋1000006254.jpg

1000006253.jpg

Meende ooit ergens gelezen te hebben dat je jodium nooit samen met vitamine C mag innemen. Heb Grok even gevraagd en dit is het antwoord:

Hoi! Ja, ik weet waarom je Lugol's jodium (dat elementair jodium (I₂) en kaliumjodide bevat) beter niet tegelijkertijd met vitamine C (ascorbinezuur) inneemt.De reden is een chemische redoxreactie: vitamine C is een sterk reductiemiddel en reduceert het elementaire jodium (I₂) tot jodide-ionen (I⁻). Daarbij oxideert vitamine C zelf tot dehydroascorbinezuur. De reactie is:C₆H₈O₆ (vitamine C) + I₂ → C₆H₆O₆ (dehydroascorbinezuur) + 2HI (joodwaterstofzuur)Dit gebeurt snel: als je ze mengt, verdwijnt de bruine kleur van het jodium meteen en neutraliseren ze elkaar deels.Waarom is dit een probleem bij innemen?Lugol's bevat zowel elementair jodium (I₂) als jodide (I⁻). Verschillende weefsels in je lichaam hebben voorkeur voor één van deze vormen (bijv. schildklier gebruikt vooral jodide, maar borstklier en andere organen profiteren van I₂).
Door de reactie zet vitamine C het I₂ om in extra jodide, waardoor je de voordelen van het elementaire jodium verliest.
Veel bronnen (zoals in de jodium-supplementgemeenschap en sommige artsen) raden daarom aan om ze gescheiden in te nemen, vaak met minstens 1-2 uur ertussen.

Dit is geen gevaarlijke interactie (geen toxische stoffen), maar het vermindert gewoon de effectiviteit van het jodiumsupplement. Vitamine C blijft wel werken (dehydroascorbinezuur is nog steeds actief als vitamine C).Tip: Neem Lugol's bijvoorbeeld 's ochtends of 's avonds, en vitamine C op een ander moment. En begin altijd laag met jodium en bouw op, liefst onder begeleiding als je het voor therapeutische redenen gebruikt.Als je meer details wilt over doseringen of iets anders, laat het weten!
Nu snap ik ook meteen waarom het me soms overkomt dat het water waar ik jodium aan heb toegevoegd opeens weer helder wordt na roeren. Dan zat er blijkbaar nog een restje vitamine C in mijn glas. Weer wat geleerd! 😇

Forum statistieken

Onderwerpen
4.662
Leden
8.695
Nieuwste lid
FAGAgueda5
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan