is roerbakken ook goed van groenten of alleen koken

Ik heb 'beetgaar' altijd al een rotwoord gevonden.

Quote:
Je kunt toch niet beter het vocht waarin je kookt opdrinken vanwege de goitrogenen, fytinezuur, oxaalzuur etc.?



Hier heb ik nooit aan gedacht, ik drink ook graag kookvocht. Zou het kunnen dat oxaalzuur en goitrogenen onwerkzaam worden door het koken ipv dat ze in het kookvocht terecht komen?

Hilda

 
Je hoeft niet bang te zijn voor het kookvocht. Dit wordt traditioneel gebruikt, er wordt niets verspild!

Mike

 
We hebben dit eens eerder besproken op het forum, maar ik heb niet precies meer onthouden hoe het zat. Koken vernietigd dus de goitrogenen en het oxaalzuur. Fytinezuur wordt door het koken niet onschadelijk gemaakt, staat me bij. En ik dacht dat weekwater van fytinezuur-houdende zaden beter weggegooid kan worden, toch?

 
Koken vernietigt antinutrienten niet in zijn geheel. Het meest effectief voor dat doeleind is fermentatie. Dit is echter een langdurig proces. Ter illustratie: de ultimew Japanse miso, hatcho miso, moet minimaal 18 maanden hebben gefermenteerd. Hetzelfde geldt Belgische lambic-bieren. In meerdere culturen zie je dus die 18 maanden-grens. Dat is een minimum van anderhalf jaar! Daarom is koken de snelste en meest effectieve manier. De toxische belasting wordt dan verminderd, zodat deze (hopelijk) hanteerbaar is voor het lichaam. Dit geldt overigens niet voor neurotoxines in nachtschades en voor fytinezuur!

Mike

 
Dan hoef ik dus het kookvocht van goitrogenen en oxaalzuur niet weg te schudden alleen bij nachtschades en fytinezuur.Got it.Aangezien wij geen nachtschades eten en fytinezuur in afbouwfase.

Trouwens, Perzen fermenteren groentes en laten het soms heb ik gehoord wel tien tot twaalf jaar fermenteren.

Ik heb wel eens olijven en knoflook uit een glazen pot gegeten wat drie jaar over datum was maar ik wist dat dat geen kwaad kon en dat was lekker zeg. De knoflook smolt gewoon in mijn mond.

 
Heb jaren geleden van iemand gehoord dat melk de cafeïne in thee neutraliseert.

Ik drink al mijn thee altijd met roomboter, een beetje rauwe melk, rauwe donkere honing en een paar korreltjes zout.

 
Haluk,

Dat hebben wij laatst geprobeerd, thee met roomboter, maar kon er niet erg aan wennen, helaas.

Lia

 
Lia, als je roomboter lekker vindt, misschien kan je dan beter beginnen met gesmolten roomboter en een beetje thee erbij. En daarna met wat meer thee. En dan opbouwen totdat je het drankje van Haluk hebt... :mrgreen:

 
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb meteen een vraag over palmolie. Bij de toko ligt ongeraffineerde palmolie van 'ktc-edibles', het is semi-vloeibaar en een stuk goedkoper dan de biologische palmolie die gewoon keihard is totdat je hem in de pan doet. Is het ongeveer hetzelfde, is het dramatisch anders?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.925
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan