• Beste forumleden, we maken nu gebruik van nieuw forum software. Je oude wachtwoord werkt hier niet meer. Klik op aanmelden en dan op de link "wachtwoord vergeten". Je kunt dan je wachtwoord opnieuw instellen.

is roerbakken ook goed van groenten of alleen koken

G

Guest

Guest
ik las ergens dat je groenten moet koken omdat je het anders niet goed kan verteren.

Maar je kookt dan toch ook alle vitaminen kapot, of moet je die dan weer met een pil binnenkrijgen? :?:

En hoe zit dat met roerbakken?

Ik stoomde de groenten meestal had ik een beter gevoel bij als koken...

 

Ufo

New member
Ik wissel het koken en stomen af. Heeft allebei zo zijn voordelen.

Wat roerbakken betreft; De belangrijkste vraag is, welke olie gebruik je voor het roerbakken??

Roerbakken kan heel gezond zijn, indien je dat doet met behulp van biologische, niet ontgeurde kokosolie, biologische extra vierge olijfolie, biologische, niet ontgeurde palmolie, of biologische roomboter.

Nog een beetje Keltisch zeezout er over heen, en je eet supergezond.

Je kunt voornoemde oliën en boter ook mixen. Bijvoorbeeld bakken in kokosolie en er ook wat olijfolie en een klontje roomboter aan toevoegen.

 
G

Guest

Guest
ik gebruik de niet ontgeurde kokosolie, biologische roomboter doe ik op brood, zout gebruik ik niet zoveel , gebruik t meestal alleen als sole

 
G

Guest

Guest
kent iemand rijstolie, schijnt een zeer hoog verhittingspunt te hebben.

Ik bak in ghee,maar dat vind vriendlief niet zo lekker, ik eet het zo op.......heerlijk :)

 

...........

New member
Quote:
Rijstolie bevat verschillende soorten vet(zuur), waarvan 47% enkelvoudig onverzadigd, 33% meervoudig onverzadigd en 20% verzadigd.


Rijstolie bevat dus redelijk wat oliezuur, wat ook veel in olijfolie zit. Helaas bevat het ook nog 33% meervoudig onverzadigde vetten, waardoor het niet zo'n hele goede keus is om in te bakken. Het is ook maar 20% verzadigd, waardoor het dus GEEN zeer hoog verhittingspunt heeft.

Verder wordt het ook nog eens gemaakt van de zilvervliezen van de rijstkorrel waardoor je ook nog eens fytinezuren aan het eten bent.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijstolie

Niet zo'n hele goede keuze dus. Houdt het maar lekker bij je ghee. Veel gezonder en ook veel lekkerder dan al die plantaardige vetten :wink:

 

Webmaster

New member
Quote:
k las ergens dat je groenten moet koken omdat je het anders niet goed kan verteren.

Maar je kookt dan toch ook alle vitaminen kapot, of moet je die dan weer met een pil binnenkrijgen?


Tenzij je vier magen hebt als een koe kun je de cellulose, de plantenvezel waarin alle voedingsstoffen van planten zitten opgesloten, niet verteren. Cellulose is op 2 manieren te breken: fermentatie of verhitting. Bij fermentatie gaat er niets verloren (een koe fermenteert in haar 4 magen), bij verhitting wel. Het verlies valt echter mee: geen verlies van mineralen en ong. 25% verlies van vitamines. Je krijgt er echter wel verteerbaarheid voor terug. De basis van je mineralen en vitamines moet niet plantaardig zijn, maar dierlijk. Geef me een willekeurige voedingsstof die je in planten meent te vinden en ik geef je vele tientallen, honderden, zelfs duizenden keer de waarde ervan in dierlijke producten van de juiste kwaliteit. Dit is de werkelijke supervoeding!

Mike

 
G

Guest

Guest
Mike, bedankt voor je info.

Zit er dan bv ook vit c in vlees?

maar mag je het dan ook beetgaat koken de groenten, of net zoals die oude mensen als koken bijna snotterig?

 
G

Guest

Guest
Mike, ff een vraagje, eet jij nooit geen tomaten meer?

Ik zat te denken dat je in een intervieuw vertelde dat je tomaten in je tuin had en dat mensen zeiden dat ze zo lekker waren evenals je komkommers.

En dat tomaten in de winkel maar 4 mineralen bevatten en als je ze met keltisch zeezout water gaf wel 54 mineralen opnamen.

 

Webmaster

New member
Ik heb zelf geen tomaten in mijn tuin en nooit gehad. Het klopt dat er een groot verschil is tussen commercieel geteelde tomaten en op zeemineralen geteelde tomaten qua mineraalinhoud. Het probleem met tomaten is dat ze nachtschades zijn en dat nachtschades neurotoxines bevatten die rechtstreeks ingrijpen op je centrale zenuwstelsel.

Je bent nieuw hier en ik merk dat je nog geen ommeslag in je denken hebt gemaakt richting dierlijke voeding. Je zit nog vol met dingen die je gelezen hebt over bijv. lycopeen in tomaten en andere positieve plantaardige voedingsstoffen. Maar zelden wordt in die berichten meegenomen dat planten chemische afweerstoffen hebben die bijzonder toxisch voor de mens kunnen uitpakken, zoals neurotoxines (nachtschades), schildklieronderdrukkers (kruisbloemigen), oxaalzuur (spinazie, chocola, rabarber) en fytinezuur (granen, noten, zaden, pitten , peulvruchten, bonen).

Om die reden moeten planten inderdaad ook goed doorgekookt worden, dus inderdaad snotterig, zoals vroeger. Zoals eerder gezegd, er is letterlijk geen voedingsstof in planten die niet vele malen wordt overtroffen door de consumptie van dierlijke voeding van de allerbeste kwaliteit. Logisch, want plantenetende dieren concentreren plantaardige voedingsstoffen. Hier lees/hoor je nooit iets over. Lees dit maar eens:

https://www.fatsforum.nl/topic/vergelijking-brood-met-dierlijk-voedsel-lever

Orgaanvlees zit boordevol vit. C in de beste variant die er bestaat, nl. de vetoplosbare. Daar kan letterlijk geen plant tegenop!

Mike

 
G

Guest

Guest
hoi, ja ben inderdaad nieuw hier.'vergeleken met vroeger heb ik al een omslag gemaakt.

ik heb tomaten op mijn balkon staan groot gebracht met keltisch zeezout inderdaad.

inderdaad nog niet echt op de dierentoer.

ook omdat ik een dierenvriend ben ,en als ik het eet eet ik het biologisch en moet een beetje zuinig zijn om rond te komen....

 

Webmaster

New member
Feit is dat dierlijke voeding plantaardge voeding met twee vingers in de neus verslaat. Zo heeft de natuur het ook bedoeld: naarmate je hogerop in de voedselketen komt, neemt de voedingswaarde toe.

Mike

 
G

Guest

Guest
Mike, en met roerbakken hoe zit dat dan?

Maar kan ik door anders te eten ook afkomen van mijn klachten zoals hooikoorts, allergie etc?

en dan dat h202 ik ,las ergens dat je dan gaat snotteren ,en het slijm in je holtens ook oplost of zoiets?

ik heb inderdaad wel altijd het gevoel dat ik daar slijm heb , ook vaal verkouden en s nachts zit mijn neus altijd dicht bijna.

 

autumn

New member
Stomen of koken?

Mijn lijkt stomen beter. Wat je aan vitamines verliest zijn vooral de wateroplosbare vitamines (B,C) omdat die denatureren of oplossen in water. Ik denk dat je met koken meer oplost dan met stomen.

Roerbakken

Kan je ook doen met steeds een bodempje water in wok. Dan bak je ze eerst wat aan in olie/vet en ga je over op stoven in water, kokosroom, creme fraiche of zoiets. Dan worden ze toch goed gaar.

Rijstolie

Heeft wel een hoog verhittingspunt, maar een beter woord is rookpunt. Wanneer een olie rookt of walmt verbrandt die en wordt die heel schadelijk. Rijstolie kan wat dat betreft veel hitte verdragen, maar de vetzuursamenstelling is ongunstig om rijstolie verantwoord heet te gebruiken. Ook al gaat die pas op een hoge temperatuur roken, er ontstaan wel schadelijke stoffen omdat onverzadigde vetzuren onvoldoende hittestabiel zijn en dus gaan reageren wanneer ze verhit worden. Daarbij zal rijstolie in de regel geraffineerde olie betreffen, dus ontdaan van de meeste gezonde stoffen en beschadigd door het raffinageproces.

Wat vetten betreft kan je het zo zien: hoe verzadigder een vet, hoe meer hitte-stabiel het is. Dus:

1 verzadigd vet

2 enkelvoudig onverzadigd vet

3 dubbelvoudig onverzadigd vet

4 driedubbelvoudig onverzadigd vet

enz.

Dubbelvoudig tot zesdubbelvoudig onverzadigde vetzuren worden samengebracht onder de noemer: meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze zijn oxidatiegevoelig en dienen daarom beter koud gebruikt te worden.

Ik kook meestal met meerdere soorten olie en vet. Ik begin in de wok meestal met kokosolie (92% verzadigd vet) om even heet mee aan te bakken, dan temper ik de temperatuur wat en komt er ghee in de pan en/of reuzel of talg. En wat meer aan het einde de plantaardige olie. Extra vierge olijfolie giet ik vaak ook pas over mijn eten wanneer het al op mijn bord ligt.

 
G

Guest

Guest
maar met stomen gaat de celstructuur van een plant toch niet kapot?

 

autumn

New member
Volgens mij wel. Het gaat erom dat de groente zacht wordt en als je lang genoeg stoomt wordt groente net zo zacht als met koken. Je ziet dan ook dat de felle kleur verzwakt.

 

Webmaster

New member
De groente moet niet alleen zacht worden, maar ook lichter worden van kleur. Langdurig koken is dus beter.

Mike

 

autumn

New member
En niet te vergeten... het kookvocht kan je opdrinken of gebruiken om een saus mee te binden of aan een soep toevoegen. Een soep of stoofschotel maken vind ik eigenlijk nog de beste manier om groente te koken.

 
G

Guest

Guest
Ik gebruik voor het koken van groente de hooikistmethode. Groente in de pan, water eroverheen, aan de kook brengen, van het vuur af in een deken wikkelen en dan net zo lang laten staan als normaal, 20 minuten. Is dat genoeg om cellulose kapot te krijgen? Ik heb het gevoel van niet als ik dit zo lees.

 

Webmaster

New member
Je kunt het zien: als de groente lichter wordt van kleur en zeer zacht aanvoelt, is de cellulose gebroken.

Mike

 

simone

New member
Dennis,

Je kunt toch niet beter het vocht waarin je kookt opdrinken vanwege de goitrogenen, fytinezuur, oxaalzuur etc.?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.144
Berichten
310.393
Leden
7.553
Nieuwste lid
Piki
Word vaste donateur van dit forum
Bovenaan