Is natriumascorbaat een veilige vitamine C?

autumn

New member
Ik was pas bij een lezing van Desiree Rover en zij raadde natriumascorbaat aan als een veilig en goedkope vorm van vitamine C. Ik ben er erg sceptisch over om mezelf op dagelijkse basis een chemische stof uit China toe te dienen, om het zo maar eens te stellen. Momenteel gebruik ik acerolakerspoeder als voornaamste bron van vitamine C. Toch vraag ik me wel af of natriumascorbaat veilig is...

In deze topic is er al wat over geschreven. Bastiaan was van plan om er een boekje over te gaan lezen. Heb je dat al gedaan Bastiaan? Hoe denken anderen hierover?

 
Daar gaat dit stukje over en helemaal onder stel ik deze vraag ook.

Naar wat ik heb begrepen gaat het werk van Linus Pauling over ascorbinezuur en concludeerde o.a. dat bindweefsel er 20x sterker van werd.

 
Ik heb het boekje wel gekocht maar ben nog niet veel verder dan de 1e 10 pagina's ofzo. Wel ben ik overgestapt op ascorbinezuur omdat dat net zo gemakkelijk verkrijgbaar is.

 
Desiree had het ook over dat in poeders ook geregeld aspartaam of andere zoetstof wordt toegevoegd en daarnaast ook een anti klontermiddel ik weet niet hoe dat weer rijmt.

zie link naar artikel: Vitamine C Redder in de nood blz 13/14

zie ook hier op het forum topic

 
Welke vitamine C word er naast de acerolakers en de vetoplosbare C

nogmeer geslikt, en waar kopen jullie deze?

 
Hier ook we interessant stuk plus discussie:

http://zaplog.nl/zaplog/article/wat_we_van_vitamine_c_vooral_moeten_onthouden

wij gebruiken ascorbinezuur en acerolabespoeder

 
@Poekie,

Helemaal mee eens. Ik heb me pas door die hele vitamine c discussie laten verleiden om weer eens ascorbinezuur te proberen. Zoals ik net ook al in het topic over probiotica zei, ik ben echt helemaal klaar met al die veel te dure pilletjes, poedertjes en tabletjes.

Ik ga echt alleen nog maar voor echte voeding. Dingen als acerolapoeder of rozenbottenpoeder reken ik hier ook onder.

Oja, wist je al dat je kombucha ook vitamine c produceert? 8)

 
Thomas E. Levy M.D. raadt natriumascorbaat aan.

http://www.tomlevymd.com/health_ebytes/issue_9.html

Quote:
My Current Recommendations

For the reasons mentioned above, I never recommend the regular ingestion of vitamin C as calcium ascorbate. The remaining mineral ascorbates are acceptable forms of vitamin C supplementation, but one can risk overdosing the cations if multi-gram doses of these forms of vitamin C are taken, with the exceptions of the sodium and magnesium ascorbates.

For regular daily supplementation, sodium ascorbate is an economical, well-tolerated form of vitamin C. While many wish to avoid the "C-flush" effect, it appears to be a very good way to keep the gut relatively detoxified and clean. For those wishing to have a near-complete absorption of their vitamin C dose, the liposome-encapsulated form of vitamin C is optimal.

For acute infectious and toxic states, I still recommend getting intravenous sodium ascorbate, usually at doses of 50 grams or more over several hours for most individuals. However, I would also recommend adding the liposome-encapsulated form of vitamin C orally at the same time. If the intravenous sodium ascorbate is not available, I recommend taking sodium ascorbate to bowel tolerance, and then taking the liposome-encapsulated form of vitamin C, several grams hourly, guided by symptoms and clinical response to determine subsequent dosing.

 
Hier nog wat aanvullende informatie.

Quote:
Is een megadosering vitamine C aan te bevelen?

Omdat mensen kennelijk ooit Vitamine C konden produceren is de vraag gerezen of we misschien niet veel te weinig Vitamine C consumeren? Namelijk een dosis die net voldoende is om scheurbuik te voorkomen, maar niet voldoende om verkoudheid en dergelijke effectief te bestrijden?

De argumenten die daarvoor gebruikt worden zijn:

Omgerekend naar menselijk gewicht consumeren gorilla’s een equivalent van 2,3 gram per dag.

Vergeleken met de productie van andere belangrijke stoffen in allerlei soorten blijft de consumptie van Vitamine C bij de mens zwaar achter.

Consumptie van extreem hoge dosissen lijdt zelfs niet tot negatieve bijwerkingen.

Hoge dosissen hebben positieve effecten op een aantal ziektebeelden.

Tegenargumenten zijn:

Een teveel aan vitamine C wordt weer afgevoerd. Mij zijn geen gegevens bekend over de verhoudingen van dosering en afvoer.

Het lichaam went aan een megadosis en stelt zich in op het extra afvoeren ervan. Wanneer plotseling gestopt wordt, ontstaat juist een ernstig en langerdurend tekort, omdat ook het weinige dat er is afgevoerd wordt.

als niet tegelijkertijd ook een megadosis vitamine E geconsumeerd wordt, gaat vitamine C als een oxidant werken i.p.v. als een anti-oxidant.

Een studie liet zien dat verkoudheid en griep met 85% afnam, als studenten elke dag 3x 1 gram Vitamine C kregen en bij melding van ziekte 6 uur elk uur 1 gram en herhaling daarvan tot drie dagen erna.

Andere studies tonen dat er geen verschil is in afname tussen het drinken van sinaasappelsap (met 80 mg Vitamine C) en een megadosis.


 
Als de quote knop gebruikt wordt dan doe je dat voordat je een tekst plaatst en aan het eind van de tekst nog een keertje.

Dus:

"quote" knop - tekst plaatsen/tikken/plakken - "quote" knop Dan pas wordt de tekst apart neergezet, ietsjes naar rechts.
Quote:
tekst plaatsen/tikken/plakken



Lia

 
OK bedank! Ik kan het nu al niet meer wijzigen. Ik dacht dat de knop quote een stukje tekst was dat aangaf dat er een citaat volgde.

 
Ik heb het zojuist gefixt. Ik moet dit zeer regelmatig doen. Hier een spoedcursus quote-knop leren gebruiken:

Het makkelijkst is een blok maken van de desbetreffende tekst en vervolgens op de quote-knop klikken.

Ook kun je eerst op de quote-knop klikken, vervolgens de desbetreffende tekst plaatsen en daarna opnieuw op de quote-knop klikken. Vergeet vooral dat laatste niet!


Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan