Ik ben aangekomen.

Noor

New member
En daar ben ik niet zo blij mee.

Ik ben altijd slank geweest. Maar sinds ik gestopt ben met borstvoeding twee jaar geleden van mijn laatste kind. Kom ik alleen in gewicht aan. In totaal heb ik 5 jaar borstvoeding gegeven aan drie kinderen en heb ik alles kunnen eten wat ik wou. Ik eet nu veel minder maar wel veel vetter. Ergens las ik de zin, van vet word je niet vet. Nou dat geld dus voor mij zeker niet. Ik denk dat ik de roomboter en de vol yoghurt produkten maar weer een tijdje laat staan. :(

 
Ik weet niet wat je er nog meer bij eet maar als het teveel koolhydraten zijn dan zou ik daar wat van laten staan...

Ik heb het andersom dus of het echt aan de vetten ligt. Sinds ik kinderen heb en bortvoeding heb gegeven lijk ik maar niet aan te willen komen. Al zei mijn moeder gisteren dat mijn gezicht wel weer wat voller leek (gelukkig) en ik ben echt al jaren vol aan het vet.

 
Ik heb het gevoel dat ik veel minder eet. Soms eet is vanaf het ontbijt tot 4 uur helemaal niets. Komt omdat ik dan geen eetlust heb. Dus moet goed in de gaten gaan houden wat ik na die tijd eet. Ik denk dat ik dan toch regelmatiger moet gaan eten. Al heb ik er geen behoefte aan. Door een hele dag niets eten gaat je stofwisseling ook trager worden.

Fijn dat jij daar geen last van heb. Dus moet het eerder zoeken in het regelmatige eten.

 
Eetlust is bij mij ook een probleem, alleen dan omdat ik juist wat wil aankomen. (sorry)

Met de gegevens van http://www.voedingswaardetabel.nl is het niet veel werkt om met excel van een gemiddelde dag uit te rekenen hoeveel je binnen krijgt aan vet, eiwit en koolhydraten.

Als je eenmaal een tabel hebt gemaakt is die makkelijk aan te passen om te zien wat er verandert als je van iets minder of meer gaat nemen.

Vooral handig als je de verhoudingen wilt weten.

Er zijn ook websites die je hiervoor kan gebruiken, maar ik heb het liever zelf in de hand.

Wat mij vooral tegen viel is dat ik nog best veel koolhydraten eet, ook niet zo gek als er al 1,5 liter kefir/melk in gaat, dat is al 70 gram.

Als meer mensen interesse hebben, kan ik mijn excel-tabel wel wat netter/mooier maken zodat we allemaal met dezelfde gegevens werken als we dingen vergelijken.

 
ik denk dat ik het ook in mijn koolhydraten moet gaan zoeken. Misschien is dat ook wel mijn probleem. Ik had niet gedacht dat in melk koolhydraten zaten. Moet nog veel over voeding leren. Maar stap voor stap kom ik er wel.

Ben nu overgens voor de derde dag aan het vasten. Ik heb water met sole gedronken en ben bezig met een bakje magere kwart. Ik voel me daar op dit moment het veiligt bij. Ik ga zo ook even een slokje olijfolie drinken voor de goede vetten.

 
Jp: Ik heb zeker interesse in jouw excel-tabel. Ik heb het idee dat ik rond de 100 gr. koolhydraten per dag zit en voldoende vet gebruik maar ik kom alleen maar aan. (Sinds ik in januari met WAPF begonnen ben al 8 kg). Maar dat is steeds maar een schattig, dus misschien zit ik er wel helemaal naast. Dan is het handig om een dergelijke tool te hebben.

Groetjes, Marian

 
Jp,

Ik heb ook zeker interesse in je excel tabel maar volgens mij moet je de koolhydraten in melk en zeker niet in gefermenteerde producten als kefir, yoghurt etc. meetellen.

Wij kopen als gezin zo'n tussen de 28 á 30 liter en soms meer melk per week en dan heb ik de roomboter en de rest nog niet meegeteld.

Dan zou ik dus ook vet over mijn koolhydraten heen moeten zitten maar mischien zit ik er wel langs hoor.

Was ook weer het boek feiten over vetten aan het lezen van Mary j. Enig en ik dacht dat je zoveel verzadigde vetten kon eten als je wilt maar zij zegt dat je daar ook matig mee moet zijn en ook dat het ook klimaat afhankelijk is wat ik me enigszins wel kan voorstellen want een eskimo zal meer vet gebruiken als iemand in Afrika maar dan zie je weer de Masaï ontzettend veel vet op een dag naar binnen werken en geen groente, fruit of wat dan ook eten en Nomaden die in de woestijn in Arabische landen leven drinken ook veel rauwe vette kamelen melk.

Wat moet ik nu geloven. Ik val alleen maar af, maakt niet uit hoeveel vet ik eet.

Marj J. Enig zegt ook dat als je meer vet eet dan je kunt verbruiken dus als je niet zo veel energie verbruikt het wordt opgeslagen of heb ik daar iets verkeerd begrepen?

 
@Noor,
Quote:
Soms eet is vanaf het ontbijt tot 4 uur helemaal niets.



Dat lijkt me niet goed hoor, zo lang niet eten, dag in dag uit.

Wij hebben ook een tijdje 's ochtends niet gegeten. We aten dan pas als we 'honger' kregen. Dat was dan tegen de middag.

Maar daar gingen we niet goed op. Toen zijn we weer 's ochtends, een half uur na de sole/waterstof/appelazijn inname weer een smoothie gaan doen. En daar waren we ook zo weer aan gewend. En dit bevalt ons prima.

Je kunt 's ochtends met een yoghurtsmoothie beginnen. Maak je eerst een beetje klaar en dan kijk je wat je op kunt. Of je doet een beker kefir of rauwe melk. Gewoon het een en ander uitproberen.

Lia

 
@ Noor

Quote:
Ergens las ik de zin, van vet word je niet vet.


'Vet maakt niet vet' geldt niet zo maar voor iedereen in deze staat van zijn. Er zijn er meerdere op het forum die ondanks het WAPF-dieet aankomen van de vetten in het eten. (zie deze topic) Anderen willen aankomen maar krijgen er geen gewicht bij. In deze topic hebben we er al over gediscussieerd en heb ik gesteld dat je in een duurzame en volledige vetverbranding (ketose) zou moeten zitten om niet meer aan te komen van vetten.

Maar sowieso lijkt me een goed idee om eens naar je totale inname koolhydraten te kijken en op de eerste plaats vooral de snelle suikers te elimineren en op de tweede plaats de andere koolhydraten op een lager punt te brengen en daarmee te experimenteren.

@ Haydarpasa

Quote:
...en ook dat het ook klimaat afhankelijk is wat ik me enigszins wel kan voorstellen want een eskimo zal meer vet gebruiken als iemand in Afrika maar dan zie je weer de Masaï ontzettend veel vet op een dag naar binnen werken...


De natuurvolkeren die in de koude gebieden wonen eten het meeste vet en de volkeren die in de tropische gebieden wonen het minste. De gematigde streken zitten er tussen in. Volgens mij zit het gemiddeld genomen zo in elkaar. Dan nog zullen de tropische volkeren niet zuinig zijn met vet, maar als ik naar de Masaï kijk, dan vraag ik me af: hoe kunnen zij zo ontzettend veel vet eten dan? Ze houden runderen, geiten en schapen die best wel wat lichaamsbeweging krijgen. Dit zijn hele andere dieren dan vetgemeste varkens. Ze drinken veel volle melk (vermengd met de urine van runderen) en als er onvoldoende melk is ook bloed wat weinig vet bevat. Verder eten ze voornamelijk vlees en wellicht zullen ze alles van het dier eten. Maar hoeveel vet zit er nu werkelijk in een dier? Dat is de grote vraag, want verder komen ze niet aan vet. Ze eten nog een beetje groente, fruit en honing en tegenwoordig overigens ook mais, aldus Wikipedia.

 
Quote:
Door een hele dag niets eten gaat je stofwisseling ook trager worden.


Hoe kom je daar nu bij? Wie heeft je dit wijsgemaakt? Je moet simpelweg voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen op een dag. Als je dit met 1 enkele zeer voedzame maaltijd bewerkstelligt, dan ben je gewoon klaar voor de dag. Of 2 maaltijden. Of 3. Ligt eraan hoeveel voedingswaarde deze maaltijd of maaltijden bevat(ten).

De snelheid van de spijsvertering heeft werkelijk niets te maken met het aantal eetmomenten, het heeft te maken met de gezondheid van de schildklier. Jij hebt een bijnierprobleem en daarmee automatisch een schildklierprobleem. Door een hoge cortisolaanmaak is je schildklierwerking onderdrukt. Het wordt tijd dat je onder ogen ziet dat je hormonaal uit balans bent. Ik bewonder je optimisme, maar je hebt de neiging om de dingen te rooskleurig te zien. Zo verklaarde je je bijnieruitputting in een recente post als 'genezen'. Om de dooie donder niet! Voor jou begint het helingsproces nu pas.

Magere zuivel zal je niet gaan helpen. Doordat het vet verwijderd is nemen de suikers in verhouding toe. Ik denk dat het inderdaad heel verstandig is om eens naar je koolhydraatinname te gaan kijken. Tijd voor een 'reality check', want je ziet de dingen teveel door een roze bril!

Mike

 
Hi Noor,

Ik ben juist afgevallen afgelopen maand, door véél vet te eten, flink veel roomboter, rauwmelkse kaas en volle yoghurt. Door de verminderde inname van koolhydraten en gezondere voedingsstijl raak ik n paar kilo kwijt (niet echt nodig bij mij). en het allerfijnste is dat mn hypoglycemie wat rustiger is: ik heb minder energievallen en cravings.

 
Mijn gewicht is heel stabiel. Ik ben wel een (heel wat) kilo's te zwaar maar blijf ophetzelfde gewicht.

Er gaat hier heel wat vet "doorheen". Zo'n 6 pakjes roomboter per week, 1/3 pot reuzel of niervet, 1 liter olijfolie en 1,6 liter kokosvet in de 1 a 2 maanden.

Dan nog de nodige liters melk/yoghurt/kefir( 20 liter voor ons gezin van 5 per week) Elke dag eet ik nog wel iets van koolhydraten, 1 of 2 amarantcrackers, of rijst, en/of honing, appel.

1a2 glaasjes rode wijn per week of minder.

Ik heb nu bedacht, mede door een reaktie die ik hier las over onvoldoende vet te kunnen verteren, om toch de vetinname iets te gaan verminderen en kijken of dan mijn gewicht naar beneden kan gaan.

 
oh ja, en die vele vetten is al zeker 1,5 jaar hier of langer zelfs.

 
ik zit net te bedenken dat het echt te veel vet is misschien. Ik lass mijn post nog even terug en ben nog wat vergeten.

Elke week een kilo kaas en elke dag (orgaan)vlees en/of vette vis en bottenbouillons met het bijbehorende vet!

 
Het is alleen als je het niet of onvoldoende kunt verteren. Dat heeft dus o.a. te maken met de staat van je schildklier, maar ook zeer zeker van je lever en alvleesklier.

Mike

 
Dag Noor,

Zelf ook borstvoedingsmama van onze 2 kleine schatten geweest. Bij de eerste ging alles vlekkeloos en was ik binnen enkele weken weer op gewicht. Bij de 2e kreeg ik na de bevalling een hormonale injectie met alle gevolgen vandien en werd ik inderdaad ook geleidelijk aan zwaarder, moe en lusteloos. In combinatie met 3 tropenjaren op familiaal vlak en zakelijk gebied werd het me dit jaar allemaal teveel.

Zoals Mike al zegt zit je met een ontregelde schildklier en dan kom je inderdaad aan. Dit is geen pretje en het goede nieuws is dat het verholpen kan worden.

Geen enkele persoon is hetzelfde. Zelf heb ik medicijnenallergie, tarweglutenallergie en caseïne intolerantie waardoor de werking van mijn dikke en dunne darm totaal ontregeld was en ik de cruciale vitamines uit de voeding te weinig opnam. Oorzaak heb ik pas dit jaar mede onder invloed van combinatie van veel lezen op en buiten het forum en veel uitproberen kunnen achterhalen.

In mijn geval werkte het afbouwen van koolhydraten in combinatie met voedingssupplement chlorella - inname van de sole en inname van jodiumrijke voeding. Bij een schildklierprobleem is inname van jodium echt een must. Poekie heeft een adresje voor de Lugol's (= jodiumdruppels). Zelf heb ik hiervoor niet gekozen en staan er hier veel gekookte eieren, zeevis en zeevruchten op het menu. Ook staat er hier levertraan en acerolapoeder op het menu.

Mijn schildklier werkt gelukkig weer goed nadat de bijnieren op orde waren. De donkere kringen onder mijn ogen zijn nu ook weg en ik ga weer blozend en tevreden door het leven.

Moest je nog advies wensen, laat het me dan weten.

 
@Vivianne,
Quote:
Mijn schildklier werkt gelukkig weer goed nadat de bijnieren op orde waren. De donkere kringen onder mijn ogen zijn nu ook weg en ik ga weer blozend en tevreden door het leven.



Goed om te horen.

Lia

 
Quote:
In mijn geval werkte het afbouwen van koolhydraten in combinatie met voedingssupplement chlorella - inname van de sole en inname van jodiumrijke voeding. Bij een schildklierprobleem is inname van jodium echt een must. Poekie heeft een adresje voor de Lugol's (= jodiumdruppels). Zelf heb ik hiervoor niet gekozen en staan er hier veel gekookte eieren, zeevis en zeevruchten op het menu. Ook staat er hier levertraan en acerolapoeder op het menu.



Vivianne, nog bedankt voor je post hiervoor, ik wist dat iemand hierover geschreven had maar was het weer even vergeten.

Ik ben 2 weken geleden wel begonnen met Lugol's (2 dr.per dag). Probeer een keer of 3 in de week vis te eten. (Heb net Sprotjes op uit de natuurwinkel-zalig gewoon), eieren nog verhogen dus, starten met chlorella (ontgifting?) en acerola voor vit. C. neem ik aan.

 
Dag Marijan,

De chlorella werkt inderdaad voor ontgifting van het darmenstelsel en acerola is inderdaad een vitamine C aanvulling.

Zelf had ik na 2 maanden chlorella zoveel energie dat ik moest gaan afbouwen en ik heb deze na de minimumdosering volledig laten vallen. Wel eet ik af en toe witlof dat ook een zuiverende werking heeft.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan