Hunkering naar vet

Mogelijke verdachten:

- Eieren (er zijn er hier meerdere die niet goed tegen ei kunnen)

- Noten (fytinezuur)

- De gestoofde groenten (ook i.vm. evt. antinutrienten, afhankelijk van welke groenten je eet)

- Rauwe melk (niet iedereen kan goed tegen rauwe melk)

De enige manier om erachter te komen welk voedingsmiddel of wellicht welke combinatie van voedingsmiddelen dit veroorzaken is door ze 1 voor 1 tijdelijk uit je middagmaaltijd te schrappen.

Mike

 
Mike hoe kan het dat mensen niet tegen zulke gezonde voedingsmiddelen kunnen?

 
De 'boosdoeners' zijn vaak eiwitten en vetten. Hoewel dit het voedsel is dat we nodig hebben voor een stabiele bloedsuiker- en hormoonspiegel en waarvoor we evolutionair en anatomisch gemaakt zijn, blijkt als juist die bloedsuiker- en hormoonspiegel verstoord zijn dat de vertering van eiwitten en vetten allesbehalve goed verloopt. Hiervoor is een veelvoud aan redenen te geven:

- Het lichaam is een leven lang gewend om suikers te verbranden en de omschakeling naar vetten en eiwitten is te plotseling.

- Deze suikerverbranding heeft je elke dag een klein beetje meer gesloopt, waardoor je bloedsuikerspiegel ontregeld is en daarmee ook je hormoonspiegel. Tevens kun je last hebben van een lekkende darm, verstoorde darmflora, en een verzwakte lever- en/of nierwerking. Ook de alvleesklier en de milt kunnen hieronder lijden. Kortom: alles loopt in de soep.

- Er is te weinig maagzuur en/of te weinig spijsverteringenzymen en/of te weinig galzouten. Eigenlijk is dit een voortbouwing op het vorige punt.

- De bijnieren kunnen onder- of overactief zijn en daarmee de schildklier ook. Als de bijnieren onderactief zijn wordt de schildklier overactief, als de bijnieren overactief zijn wordt de schildklier onderactief. Als de schildklier onderactief is worden de bijnieren overactief, als de schildklier overactief is worden de bijnieren onderactief. Het is moeilijk om te zeggen waar het nu voor het eerst fout gaat (kip of ei, bijnieren of schildklier) maar dat het met stress te maken heeft, maar ook erfelijke factoren, is 1 ding wat zeker is.

- Als het gaat om stress moeten we energetische, emotionele en/of spirituele uitdagingen ook niet uitvlakken. Het lichamelijke kan een uiting zijn van wat er zich in onze geest afspeelt. Veel mensen zitten in hun hoofd en dus stroomt de energie verkeerd, van boven naar beneden, waardoor de 'bodem' (spijsverteringsorganen) wordt onderdrukt.

Heel vaak is het een combinatie van bovengenoemde factoren. Ik heb het vaker gezegd: ieder van ons heeft essentieel hetzelfde nodig, maar de een is verder van het pad geraakt dan de ander, dus de weg terug naar de oerbron is voor ieder van ons verschillend. Daarom zie je de een heel snel opknappen op dit soort voeding en de ander eerder verergeren. Maar goed, daar hebben we een forum voor, zodat we mensen kunnen helpen langzaam maar zeker de weg weer terug te vinden!

Mike

 
Femke, je kunt ook ipv eieren bakken, een rauw eigeel door de melk kloppen, met eventueel beetje honing/kaneel. Volgens mij verteer je dan de melk gemakkelijker en het is lekker, en je krijgt eigeel binnen.

Ikzelf kan slecht tegen eiwit, dus ik eet alleen maar eigeel.

Ik verdraag de melk beter 's ochtends dan na de middag. Tijdens de middaggroente drink ik glas appelsmoothie.

 
Mike,

Je antwoord op de vraag van Debsy raakt me van a tot z!

Ik was en ben misschien nog steeds wel, behoorlijk vervreemd van mezelf en de bron.

Ik realiseer me dat ik nog maar net 1 stapje op de weg terug heb gezet en nog een hele weg te gaan heb.

Ik heb erg onderschat hoe erg ik er eigenlijk aan toe ben.

Bijnier uitputting, schilklierprobleem, bloedsuikerprobleem...pff het word me allemaal ff te veel.

 
Femke, doe het echt stapje voor stapje, en neem de tijd. Gun jezelf de tijd. Ik ben begonnen met keltisch zeezout en H202. Mike die schreef toen op een ander forum: zelfs als je helemaal niets aan je voeding veranderd, dan ben je al goed bezig.

Dat gaf mij rust, om eerst even goed in te lezen en voor mijzelf een plan te maken en dus echt stapje voor stapje te beginnen.

Dat was een jaar geleden en pas sinds een paar weken eet ik alleen groentes/vet/rauwe melk/vlees/vis.

 
Ach Dirtsa, je moet het er bijna in slaan bij mij...jaja ik wil te snel!

Dankjewel voor het meedenken en me steeds weer wijzen op...

@ Mike, Ik ga eerst de noten weglaten en nog wat meer koolhydraten toevoegen.

Ook even ietsiepietsie minder roomboter en slagroom.

Ik ga vandaag maar eens linzensoepmaken of erwtensoep nog beter misschien, het is er tenslotte weer voor.

 
Het zou zo jammer zijn als je afhaakt, omdat je veel te snel wilt. met het idee: dit werkt dus niet voor mij, ik ga maar weer "normaal" eten.

het heeft jaren geduurd voor je ziek werd, en het duurt ook weer jaren om gezond te worden.

Het is een metafoor die vaker gebruikt wordt, maar ik zie mijzelf echt als een ui, en binnen in de kern zit het probleem aan het centrale zsenuwstelsel. daaromheen allerlei laagjes van klachten.

Je lichaam zal beginnen met de buitenste laag(klacht) en als dit opgeruimd is de volgende laag, enz,enz.

Ik heb vaker gelezen/gehooord dat het centrale zenuwstelsel het moeiijkst is om aan te pakken. daarvoor moeten dus eerst alle andere klachten verdwijnen. 1 voor 1.

 
Weetje Dirtsa, Ik snap echt niet hoe het bij Terry Wahls zo snel kon gaan.

Ik begin haar verhaal met de dag onwaarschijnlijker te vinden.

Dat zit me ook in de kop; bij haar ging het zo snel :? Zo snel wilde ik ook.

Ik wil weer aan het werk...geld verdienen zodat we weer eens met de kids op vakantie kunnen enz....

Er moet wederom een knop om in mijn koppie :oops:

Ja een ui...ik ben zo'n hele dike met heeeel veel laagjes.

 
Kijk vooral naar jezelf, je kunt wel veel van haar ervaringen leren. Pik er de goede dingen uit en pas dat toe op jezelf. Zij had na 3 maanden de eerste verbeteringen, ik ben net 4 weken of zo bezig. Althans met de groente, ik zie wel wat dit brengt. Haar advies van 3 x per dag de groente heeft mij wel geholpen om helemaal zonder granen te kunnen.

Maar ik had daarvoor al langzamerhand de granen verminderd, sterk verminderd. En de nachtschades eet zij wel, die eet ik niet meer. Zij adviseert, bij stap 3 of zo, geen melkprodukten, ik drink wel rauwe melk.

Als je het protocol leest en volgt, dan geeft zij ook steeds weer nieuwe adviezen, extra neurostimulatie(of zoiets, met de spieren), extra supplementen...dus ik denk dat zij ook wel merkt dat dit dieet voor haar heeft geholpen, wat nog niet wil zeggen dat dat dus ook zo is voor alle ms patienten.

Ik denk dat zamboni echt niet liegt, dat het dotteren heeft geholpen bij zijn vrouw en meerdere ms ers. Maar je merkt al dat dat niet zo is voor alle ms ers.

Dr anne maas heeft zichzelf min of meer van ms genezen dmv eliminatiedieet, dus verteld zij wat je nog wel mag eten en wat niet. Maar, dit heeft haar geholpen. Je merkt dat dit absoluut niet geld voor iedereen hoor.

Waar wij naar toe moeten, is het leren kennen van ons eigen lichaam, en daar mee bezig gaan.

Je kan toch moeilijk in een hoekje gaan zitten afwachten tot je steeds maar verder achteruit gaat?

En Femke, verder is het zo enorm herkenbaar wat je zegt. Ik wil ook gewoon weer werken, het huishouden doen, mijn dochter helpen met de verhuzing, haar zoontje oppassen, gewoon...moeder zijn. Ik wil weer camperen, ipv in zo'n stom hotel, wel rolstoeltoegankelijk..maar verder niets aan.

Ik wil ook met de jongens het bos in, of op vakantie naar noorwegen om een vlot te bouwen en dan de rivier af te dalen.

Maar mjn prioriteit is nu: gezonder worden, en het allemaal een beetje snappen, en niet meer helemaal onder in die put te geraken. Want het eruit klimmen kost veel te veel energie. Die heb ik nodig om te herstellen.

 
Hoi Dirtsa,

Dankjewel! Je snapt het gewoon helemaal! En je schrijft het prachtig op.

Toevallig zei ik vanavond nog tegen man en kids dat ik zo graag naar Noorwegen wil..

Quote:
En Femke, verder is het zo enorm herkenbaar wat je zegt. Ik wil ook gewoon weer werken, het huishouden doen, mijn dochter helpen met de verhuzing, haar zoontje oppassen, gewoon...moeder zijn. Ik wil weer camperen, ipv in zo'n stom hotel, wel rolstoeltoegankelijk..maar verder niets aan.

Ik wil ook met de jongens het bos in, of op vakantie naar noorwegen om een vlot te bouwen en dan de rivier af te dalen.


Ja precies, dat allemaal!

Quote:
Maar mjn prioriteit is nu: gezonder worden, en het allemaal een beetje snappen, en niet meer helemaal onder in die put te geraken. Want het eruit klimmen kost veel te veel energie. Die heb ik nodig om te herstellen


Mijn prioriteit is nu op dit moment, niet verder achteruit gaan en daarna gaan voor herstel. En inderdaad het gaan snappen! Weer grip krijgen op mijn lijf en mijn leven.

Ik heb volgende week een afspraak bij de revalidatiearts en ik zie er enorm tegenop.

Ik ben zo bang dat ze me op een zwaar trainingsprogramma zetten...met de serie hulpverleners erbij. Psych, ergo, dietiste...zie je het voor je?!

Maar ik moet het uwv laten zien dat ik meewerk aan een herstel op reguliere basis.

Het uwv heeft al mijn "alternatieve" behandelingen bestempeld als dom en slecht voor mijn gezondheid.

Als verpleegkundige had ik beter moeten weten, werd me letterlijk gezegd.

Tja dat was de spijker op z'n kop, ik had genoeg ellende gezien tgv prednison en interferon en chemo. Maar zo bedoelden ze het niet natuurlijk :twisted:

Nouja ik schijn mijn eigen herstel in de weg te staan volgens mijn neuroloog en het uwv.

Het is al met al een grote frustratie.

Ik vecht niet alleen maar tegen die rotziekte maar ook tegen artsen en het uwv en ik ben er zo moe van....

 
Ik heb op het moment nog meer behoefte aan vet dan normaal.

Ik denk omdat het zo koud is!

Hebben jullie dat ook?

Ik heb het trouwens helemaal niet meer zo koud, en dat voor iemand die normaal een enorme koukleum is...

 
Lievergezond,

Dat is een goed teken! Vet verwarmt, vandaar dat je je minder koud voelt en vandaar dat je er met koud weer meer naar snakt.

Mike

 
Hoi Mike, ik heb het idee dat ik mijn behoefte aan koolhydraten niet goed onderkende en dat ik daarom meer zin in vet kreeg (bij mij vertaalde zich dat in zin in vette kwark en slagroom). Ik was het gaan verwaarlozen die koolhydratenbehoefte en afgelopen nacht moest ik mijn bed uit voor een boterham.

Maar dat ik het niet meer zo koud heb is absoluut een enorm belangrijk wapenfeit voor me.

 
Ik las hier ergens dat je wel misselijk wordt als je teveel vet eet. Over wat voor hoeveelheden hebben we het dan? Ik eet echt ontzettend veel op het moment, het is niet eens honger maar ik MOET eten. Echt vreselijk dat gevoel, qua gewicht is het ook echt niet goed. Ik eet op een gemiddelde dag:

s ochtends altijd een smoothie met 400-500 rauwmelkse kefir, handje zuur fruit, paar handen bladgroente (tegenwoordig geen spinazie meer!) tl rauwe honing, specerijen, waaronder kaneel, gember, kardamom etc. tl sole. Soms nog brandnetel of paardenbloemblad of wat wortelsap. Ik maak het 12-24 u van tevoren al klaar zodat het wat kan fermenteren.

Soms tussendoor wat gestoomde groente.

s middags

-smoothie, maar dan zonder fruit, met bijv cacao.

- uitgelekte yoghurt met geweekte en gefermenteerde amandelen, specerijen etc.

- boekweit/ gierst/ quinoa oid kefir brood met veeeeeel roomboter/ kokosolie.

Avond: 24 uurs yoghurt met extra room/ bijv curry van groentes en kokosmelk/ vis/ vlees met groentes/ kruiden. En dus extra's:

Ik kan de hele dag wel blijven eten. Vandaag heb ik denk ik wel 100-150 gram roomboter op, 100 gram amandelpasta, 200 gram kokosolie, naast de yoghurt, de kefirsmoothie, 'brood' en nog een glas simpele kefir met kokosroom. En dat vindt ik best veel voor een vrouw van 1.58..

Ik weet niet hoe het komt. Ik eet niet elke dag brood en ook op die dagen heb ik trek, trek, trek. Het is dat ik vooral die vetten in huis heb, maar een reep 85% chocolade zou er ook zo ingaan, daarna nog een tweede, enz. Het maakt niet uit wat ik neem, meer eiwitten, yoghurt, ei(ben ik voorzichtig weer aan het proberen) noem maar op, ik blijf eten. Ik eet al jaren op en af suikervrij, met suiker heb ik ook dat ongeremde, 400 gr chocolade op een dag, naast gewoon eten, geen probleem. Maar nu heb ik dat dus ook met voedzaam eten:( Het laatste jaar heb ik met een onderbreking van een paar weken suikervrij gegeten, dus afkicken lijkt me niet echt aan de orde.

Waar zou dit aan kunnen liggen en wat kan ik er aan doen? Ik heb altijd wel veel vetter gegeten dan de gemiddelde Nl'er, natuurlijk niet in de mate waarin ik dat nu doe, maar toch wel ruim.

 
Zie hier een schrijven van Mike over de schildklier en de bijnieren.

Je schildklier (en bijnieren) regelen o.a. je spijsvertering.

Dus ik denk dat jij een probleem hebt met één van beide of waarschijnlijk wel allebei.

 
Goed dit topic even te zien. Zat vanmiddag net te denken hoe het bij mij in elkaar steekt na mijn leverreiniging (eer)gisteren.

Gisteren had ik behoorlijke trek, terwijl ik normaal nooit honger heb. Dus heb ik flink doorgegeten. Dat wil zeggen: ik heb drie keer warm gegeten + 1,5 kiwi + grapefruitsap met olijfolie. "Warm eten" over de hele dag was totaal 50 gram rijst en de rest alleen maar groente, vlees, ei en ghee.

Vandaag had ik dus totaal geen honger. Pas om 16.30 uur heb ik gegeten (zonder noemenswaardige last van mijn suikerspiegel!), maar toen was het ook meteen een goede maaltijd (met zo'n 75-100 gram ghee).

Wat me opvalt, is dat mijn honger dus totaal niet stabiel is (gisteren heel veel, vandaag pas weer laat), maar dat mijn suikerspiegel dat (voor mijn doen) wel is. Ik heb, behalve gistermiddag heel eventjes, nog helemaal geen dip gehad. Heb ook totaal geen trek in brood of sowieso suikerrijke dingen. Heb daarentegen juist wel trek in vet én kan het ook eten zonder veel last van mijn spijsvertering te hebben. Al zou dit effect maar tijdelijk zijn, zo'n leverreiniging heeft dan toch veel teweeg gebracht. En ik weet nu wel zeker dat ik nog heel wat verder met mijn lever aan de slag ga.

 
Ok Poekie, dankjewel. Had het wel globaal gelezen, ga het nog even grondig doornemen en wat meer info zoeken hier. Had nooit het idee dat dat bij mij heel slecht zou zijn, maar misschien toch wel. Hormonaal zit het ook niet zo geweldig, menstruatie komt momenteel ook maar zo'n beetje om de drie maanden. Heb een jaar of 8 een mirena spiraal gehad waarbij ik geen menstruatie meer had. Ivm hormonen anderhalf jaar geleden laten verwijderen. Daarna een keer of 4 een regelmatige menstruatie gehad en daarna is het dus behoorlijk afwijkend geworden.

Is er een topic waar veel info bij elkaar staat over bijnieren en schildklier naast het door Poekie genoemde? Of staat de info een beetje verspreid over andere topics?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.499
Leden
8.634
Nieuwste lid
Marleen Vanderauwera
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan