Honing ongezond volgens het boek One Minute Cure?!?!

Dit betreft vooral de commerciele Nederlandse biermerken, zoals Heineken, Bavaria, Dommelsch e.a. Ik drink ook wel eens beugelflessen Grolsch of Hertog-Jan. Grolsch wordt als een van de weinge buitenlandse biermerken in Duitsland toegelaten, dus dat wil heel wat zeggen. In het oosten van het land, waar men fervent Grolsch-drinker is, drinkt men naast Grolsch vrijwel uitsluitend Hertog-Jan of Duits pils. Dat wil ook wat zeggen, want in het oosten weet men war bier is, als je het mij vraagt. Ook Limburgse bieren (Brand, Lindeboom, Gulpener, Alfa, Christoffel) zijn prima. Het Brabantse Budels produceert een uitstekend biologisch witbier, Witte Parel, en in het bokbierseizoen een heerlijke, zachte bok.

Mike

 
Heeft dat niet ook te maken met het reinheitsgebot? Het water gaat het dan om. Ik vond eerder inderdaad grolsch, vooral van de tap, eens stuk lekkerder dan heineken/amstel of zo.

Toen werd het bier nog in Groenlo gebrouwen, ik vraag mij wel af hoe het nu zit, na allerlei overnames.

 
Gulpener heeft een lekker biologisch biertje, bovendien pasteuriseren zij hun bieren ook niet. Was altijd fan van Grolsch (als ik bier drink, ja ik kom uit het oosten), maar na het proeven van dit bio biertje dat overigens ook nog eens niet gepasteuriseerd is vind ik de andere bieren laf smaken. Misschien geld hier wel: de wens is de vader van de gedachten...

Het is te verkrijgen bij de Jumbo. Hoewel, ik zie dat er het een en ander veranderd is: http://www.opdetoekomst.nl (misschien vandaar dat ik het afgelopen week al niet meer zag liggen bij de Jumbo)

 
Henrik, wel interessant maar nu Mike het over gruitbieren heeft gehad vind ik het interessant een goede zuivere biologische ongepasteuriseerde gruit bier te vinden.

Als ze al bestaan en anders maar een keer de iets minder zuivere variant(en) proeven.

 
@Mike, je noemde ook Hertog-Jan bier, maar dat bevat mais.

Lijkt me derhalve geen aanrader...

 
Gerst weet ik niet Mike, maar naar aanleiding van de opsomming van bieren, hierboven, keek ik in de supermarkt naar de ingrediënten op de bierflesjes, en viel het me op dat Hertog Jan mais bevat. Heb het gauw teruggelegd want als ik jou goed begrepen heb, is er al genoeg mais in de wereld en hoeven ze het niet ook nog eens in bier te gaan stoppen...

 
Wat goed van je! Ik was hier niet van op de hoogte. Om kosten te besparen vervangen veel commerciele bierbrouwerijen gerst door mais. Dat Hertog-Jan zich nu ook hieraan schuldig maakt is een zeer kwalijke zaak en het verandert mijn kijk op dit bier meteen!

Mike

 
Is het niet beter om ongepasteuriseerde biologische bier te drinken maar dan houd je niets meer over. En biologisch ongepasteuriseerd en dan ook nog op de ingrediënten letten is lastig geef ik toe.

www.deleckere.nl Dit moet heel goed en zuiver en ongepasteuriseerd bio bier zijn.

Heb de ingrediënten nog niet ge-checked maar toch vraag ik me af als je goede kwaliteit bieren hebt uit Duitsland en België en zeg maar de zuivere bieren in Nederland en ook al zouden deze dan niet biologisch zijn in hoeverre het brouw fermentatie proces bepaalde onzuiverheden lichtelijk kan neutraliseren.

Stel we hebben het hier over een goede niet biologische biertje uit één van de bovengenoemde landen:-Wat voor een water gebruikt men , gezuiverd en dus dood watermaatschappij Limburg water of uit de grond dus een bron-zijn de ingrediënten op uitgeputte mineraalarm grond verbouwd-zijn er pesticiden gebruikt-zijn de ingrediënten gepasteuriseerd-zitten er hormonen of genetische manipulatie in het spel en ga zo maar door en dan heb je nog vaak dat men voor de schuimkraag een additiev gebruikt voor methaangas en nog veel meer verborgen additieven net als bij sigaretten het geval is.

Mike, hoe zuiver zijn de bieren die jij hierboven noemde of wegen de voordelen tegen de nadelen af?

 
Hoe zit het dan met de huisbrouwerijen? Die werken niet commercieel, maar vaak met oude recepten.

 
@Dirtsa,

Het feit dat huisbrouwerijen niet commercieel werken, en het feit dat dat men met oude recepten werkt, wil nog allemaal niet zeggen dat het ook gezond is...

Het is net als met bronwater. Dat klinkt misschien gezond, maar het feit dat het water uit een bron komt zegt nog helemaal niets...

Het kan een toxische bron zijn...

Een oud recept kan ook slecht zijn...

Dus:

Welke bron?

Welk recept?

Werkt een huisbrouwerij nooit commercieel?

De eigenaar daarvan wil toch ook graag de kosten terugverdienen, neem ik aan?

 
Ik vroeg het alleen maar hoor, niet dat ik het weet. Maar vorig jaar op een verjaardag van mijn broer stonden er 2 jongens uit Belgie, zeer enthousiaste knapen, die zelf brouwden, alle ingredienten bij zich hadden en vertelden hoe er gebrouwd werd, en dit ook lieten zien en proeven.

Ik heb hie niet over doorgevraagd, omdat ik al jarenlang geen alcohol meer drink, maar ik vroeg het mij gewoon af.

 
Haluk,

Allereerst wil ik hier melden dat ik niet de indruk wil wekken dat ik te pas en te onpas aan het bier zit. Ik drink het vaker niet dan wel en altijd met mate. Dat gezegd hebbende wil ik tevens kwijt dat De Leckere zijn naam m.i. geen eer aandoet. Het mag dan biologisch bier zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze goed bier kunnen brouwen. Ze zitten eigenlijk tussen goed en slecht in, als je het mij vraagt, en produceren dus middelmatige bieren. Ik heb er niet zoveel mee, ik mis karakter. Waar ik dus voor ga is 'bier met ballen', of dit nu biologisch is of niet. De smaakbeleving en het karakter tellen voor mij zwaarder. Ik eet en drink verder zo belachelijk gezond dat ik vind dat ik mezelf deze 'zonde' om de zoveel tijd kan permitteren.

Mike

 
Die indruk had ik ook niet en ik ben ook meer een genieter dan een alcohol drinker die heel sporadisch een kwaliteitsproduct probeert te drinken maar dan moet het wel lekker zijn uiteraard.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.012
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan