Hongarije



PA Triot, jij verstaat Hongaars. Wat heeft hij werkelijk gezegd? Alles in mij zegt dat dit propaganda is.

Mike
 


PA Triot, jij verstaat Hongaars. Wat heeft hij werkelijk gezegd? Alles in mij zegt dat dit propaganda is.

Mike

Met de vertaalapp kan ik het er niet uit halen dus ik denk dat je helemaal gelijk heb.
Bij veel filmpjes laten ze zijn woorden ook niet horen maar alleen het commentaar van een ander op wat hij zou zeggen.
 
Niet echt... wat een taal.... maar ik zal even zoeken want dacht al links van die toespraak te hebben gezien.
Of moest ik deze nog lezen van Dorothé Godsgeschenk (FvD op TG)

Mogelijk deze:

Vijf punten uit de toespraak van premier Orbán die ze heel, heel hard proberen te negeren
26 jul, 2022 (Zoltán Kovács)

Premier Orbán heeft dit weekend een toespraak gehouden. In zijn karakteristieke stijl, hij trok geen punches, en de mainstream media elite hyperventileren over een paar harde zinnen over immigratie en assimilatie. Dat is allemaal om u af te leiden van deze vijf ongemakkelijke punten waarover u van hen niet mag praten.

Ja, de zinnen waarin kritiek wordt geleverd op multiculturalisme en wordt gesproken over de culturele identiteit van volkeren die "in ons eigen vaderland wonen" waren hard. Daarover hieronder meer. Maar in zijn toespraak in Tusványos ging premier Orbán onverbloemd in op vijf punten die zij eigenlijk liever onder het tapijt vegen. Hier zijn ze:

1. We hebben een nieuwe oorlogsstrategie nodig, een die niet gericht is op het winnen van deze oorlog, maar op het sluiten van een fatsoenlijk vredesaanbod.

Volgens premier Orbán is de westerse strategie ten aanzien van de oorlog in Oekraïne gebaseerd op vier pijlers. Hoewel deze strategie er op papier goed uitzag, lijken alle vier de pijlers nu te kraken: Oekraïne zal de oorlog niet kunnen winnen, zelfs niet met wapens en training van de NAVO; Moskou beeft niet onder de energiesancties, die Europa meer pijn doen dan Rusland; en, het belangrijkste, de wereld heeft aantoonbaar niet achter ons gestaan.

Om een einde te maken aan de oorlog, zo stelde de premier voor, moet het Westen afstappen van het beleid dat erop gericht is het gewapende conflict te winnen, en in plaats daarvan moeten we "tussen Rusland en Oekraïne gaan staan" en een "goed vredesaanbod" doen.

2. Sancties werken niet, Europa heeft een nieuw energiebeleid nodig

Hoewel Rusland kwantitatief minder energie verkoopt, zijn de inkomsten uit olie en aardgas spectaculair gestegen en is de winst van Gazprom verdubbeld. Ook de Amerikaanse energiereuzen ExxonMobil, Chevron en ConocoPhillips lijken te profiteren van de energiecrisis. Ondertussen is het energietekort van de Europese Unie verdrievoudigd en vertoont het nu een tekort van 189 miljard euro.

Westerse regeringen en Brusselse bureaucraten negeren deze harde feiten echter gemakshalve en blijven pleiten voor een falend sanctiebeleid. In de visie van premier Orbán moet Europa zich terugtrekken uit aardgas en het grootste deel van zijn energiebehoefte verschuiven naar elektriciteit, omdat de last van elektriciteit (kernenergie en zonne-energie) veel kleiner is vergeleken met andere energiebronnen.

3. Europa moet geen mondiale rol nastreven zolang het niet in staat is in zijn eigen achtertuin orde op zaken te stellen

In zijn Tusványos-toespraak sprak premier Orbán zich uit tegen het streven van de EU-elite naar een gemeenschappelijk Europees buitenlands beleid op basis van stemming bij gewone meerderheid. Terwijl Brussel in het nieuwe systeem de belofte ziet van een sterker, effectiever EU-beleid, is de echte reden waarom Europa worstelt om een sterke wereldspeler te worden, dat het niet in staat is om zijn eigen huis, zijn "eigen achtertuin" op orde te houden. Volgens premier Orbán moet de EU zich bijvoorbeeld richten op de uitbreiding van de Balkan, omdat er nu een "groot zwart gat" is tussen Griekenland en Hongarije. Evenzo zou de Europese Unie zich moeten richten op het verdedigen van haar eigen grenzen, en degenen die dat doen, zoals Matteo Salvini, moeten steunen, in plaats van te proberen hen te straffen en zelfs op te sluiten.

4. De pijlers van de westerse beschaving kraken

De pijlers van de westerse beschaving, die ooit onwankelbaar werden geacht, zijn nu aan het kraken: Vroeger dachten we dat pandemieën waren uitgestorven, maar toen kwam COVID; we dachten dat er nooit meer oorlog kon zijn in Europa, maar nu is er een oorlog in de buurt van Hongarije. We geloofden ook dat de Koude Oorlog voorbij was, en dat de door blokken gedomineerde wereld nooit meer kon terugkeren. Veel tekenen wijzen vandaag in de tegenovergestelde richting.

Het machtsevenwicht in de wereld verschuift als gevolg van de asymmetrische verdeling van energiedragers en energiebronnen, waarvan de meeste buiten de westerse beschaving vallen.

5. Een wereldwijde economische crisis dreigt, en een verschuiving van politieke machten binnen de EU

Zoals premier Orbán nu al maanden zegt, is Europa in de greep van een recessie. Terwijl Hongarije alle kans heeft om een lokale uitzondering te worden in een wereldwijde recessie, en zijn economie zelfs in tijden van crisis te laten groeien, zal de rest van Europa te maken krijgen met een ernstige economische neergang.

En deze economische crisis zal de convergentie van de opgaande economieën van Midden-Europa naar de landen van West-Europa versnellen. Rond 2030, zo voorspelt premier Orbán, zal er een nieuwe machtsdynamiek binnen de EU ontstaan, omdat wij Midden-Europeanen tegen die tijd nettobetalers zullen zijn.

Tot slot, wat betreft de kritiek van de premier op open-grenzen-immigratie en de dwaasheid van multiculturalisme, waren zijn opmerkingen tamelijk openhartig, maar de reactie was overdreven. De premier heeft niets gezegd wat hij al niet eerder heeft gezegd.

Dit is wat hij in zijn toespraak zei. Lees het zelf maar:

"Internationalistisch links maakt gebruik van een schijnbeweging, een ideologische list: de bewering - hun bewering - dat Europa van nature wordt bevolkt door volkeren van gemengd ras. Dit is een historisch en semantisch foefje, omdat het twee verschillende dingen door elkaar haalt. Er is een wereld waarin Europese volkeren vermengd zijn met volkeren van buiten Europa. Dat is een wereld van gemengde rassen. En er is onze wereld, waar mensen van binnen Europa zich met elkaar vermengen, zich verplaatsen, werken en zich elders vestigen. In het Karpatenbekken bijvoorbeeld zijn wij geen gemengde rassen: wij zijn gewoon een mengeling van volkeren die in ons eigen Europese thuisland leven. En als de sterren gunstig staan en de wind meewaait, smelten deze volkeren samen tot een soort Hungaars-Pannonisch sausje en creëren zo hun eigen nieuwe Europese cultuur. Daarom hebben we altijd gestreden: we zijn bereid om ons met elkaar te vermengen, maar we willen geen volk van gemengd ras worden. Daarom vochten we bij Nándorfehérvár/Belgrado, daarom stopten we de Turken bij Wenen, en - als ik me niet vergis - daarom stopten de Fransen in nog oudere tijden de Arabieren bij Poitiers."

Maar premier Orbán, en vele anderen met hem, vragen zich af of immigratie en assimilatie wel werken. De premier is al jaren uitgesproken over dit onderwerp. We zijn erin geslaagd om niet één, niet twee, maar 63 toespraken en interviews van de afgelopen zeven jaar te vinden waarin de premier de problemen van het vermengen van radicaal verschillende volkeren en culturen aankaartte.

Ik zal u een paar voorbeelden geven:

"In de naties die zichzelf tot immigratielanden hebben gemaakt, zie ik geen bewijs van de kracht, het vermogen of de kennis die hen in staat zou stellen terug te keren naar het niet-immigratielandschap. Maar als zij daartoe niet in staat zijn, zullen zij landen worden met gemengde bevolkingen, met een christelijk element en een niet-christelijk element dat een sterke religieuze identiteit heeft. En als ik de wetten van de biologie en de wiskunde goed inschat, zal de verhouding tussen deze twee elementen voortdurend verschuiven van het christendom naar de niet-christelijke religieuze gemeenschappen." (16 september 2017)

"De toekomst hangt af van jongeren die begrijpen dat als we een Hongaars Hongarije en een Europees Europa willen - en dat is precies wat we willen - dan moeten we ook een christelijk Hongarije en een christelijk Europa willen, in plaats van wat ons nu bedreigt: een Europa met een gemengde bevolking en geen gevoel van identiteit." (2 oktober 2017)

"Wat de reden ook is, West-Europa is een immigrantenzone en een wereld van gemengde bevolkingen geworden; en, in tegenstelling tot Centraal-Europa, gaat het in de richting van een volledig nieuwe ontwikkelingstoekomst. Dit is slecht nieuws voor ons. Dit betekent dat de islamitische beschaving - die haar missie altijd heeft gezien als de bekering van Europa tot wat zij het ware geloof noemt - niet alleen vanuit het zuiden, maar ook vanuit het westen op de deur van Midden-Europa zal kloppen." (18 februari 2018)

"Ze willen geen Tsjechen, Polen, Hongaren of Duitsers zien: ze willen een nieuw ras van Europeanen zien dat het resultaat is van hun proces om mensen uit verre delen van de wereld, van verschillende beschavingen, te importeren en met ons te vermengen. Zij geloven dat dit zal resulteren in een nobeler, groter Europa dan ons Europa van Tsjechen, Hongaren, Polen - of, inderdaad, Duitsers." (14 december 2018)

"Wij willen ons niet moeten vermengen met mensen uit vreemde culturen, zodat wij ons uiteindelijk - net als in uw landen - moeten aanpassen aan de nieuwkomers in plaats van dat zij zich aan ons aanpassen. Want dat is nu al de situatie in het Westen. Wij willen die weg niet inslaan. We wensen jullie veel succes, maar we willen die weg niet op." (24 juli 2020)

Het is geen toeval dat de premier dit betoog al sinds 2015 regelmatig houdt, een jaar waarin verschillende terroristische aanslagen plaatsvonden en enkele van de ergste dagen van de migratiecrisis, toen meer dan een miljoen illegale migranten Europa binnenkwamen.

Degenen die verkeerd interpreteren wat premier Orbán zei in zijn toespraak op zaterdag, begrijpen duidelijk niet het verschil tussen de vermenging van verschillende etnische groepen die allemaal afkomstig zijn uit de joods-christelijke culturele sfeer en de vermenging van volkeren uit verschillende beschavingen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
 
(abouthungary.hu)
Published by

Cabinet Office of the Prime Minister
Commissioned by the Government of Hungary.
 
Zo doe je iets voor je bevolking:

Particulieren in Hongarije zullen voor hun gas- en elektriciteitsverbruik minder moeten betalen dan de werkelijke marktprijzen, ook al ligt dat verbruik boven het gemiddelde niveau waaronder een prijsplafond geldt, aldus Szilárd Németh.

Tijdens een toespraak op de zomeruniversiteit Băile Tușnad (Tusnádfürdő) in Centraal-Roemenië zei Szilárd Németh, de regeringscommissaris die verantwoordelijk is voor de prijsplafonds van de nutsbedrijven, dat particulieren in Hongarije voor hun gas- en elektriciteitsverbruik minder zullen moeten betalen dan de werkelijke marktprijzen, zelfs als die prijzen hoger liggen dan het gemiddelde niveau waaronder een prijsplafond wordt toegepast.

Volgens MTI zei Németh dat het prijsplafond zal gelden voor maximaal 1 729 kubieke meter gas per jaar (144m3/maand) en voor 2 523 kilowattuur elektriciteit per jaar (210 kWh/maand) die een huishouden verbruikt. Huishoudens zullen 102 forint (0,25 euro) betalen voor een kubieke meter gas voor hun verbruik onder de limiet, en 747 forint voor elke kubieke meter boven de limiet, terwijl de marktprijs 1.020 forint bedraagt, aldus Németh. Een kilowattuur elektriciteit zal 36 forint (toegevoegd: ongeveer € 0,09 volgens mij € 0,11 inclusief belasting) kosten onder de limiet en 70,1 (toegevoegd: € 0,17,5) forint erboven, terwijl de marktprijs 268,9 forint bedraagt, zei hij. Apart gemeten waterverwarmers die 's nachts werken, zullen 23,1 forint per kilowattuur onder de limiet en 62,9 forint boven de limiet moeten betalen, zei Németh.
 
Met Nederlandse kentekenplaat word je hier wel gediscrimineerd bij de tankstations. Helaas: 1,21 per liter diesel is wel leuk. Helaas werkt parlement met hun lokale afgevaardigden net zu bud als in nederland... geen reactie op verzoeken ... als medebelastingbetaler ... waarom niet? Ik ben geen benzinetoerist... beetje ver rijden .... 🧐
 
orbanspeech2.jpg
Toespraak van premier Viktor Orbán (31e Bálványos Vrije Zomeruniversiteit en Studentenkamp)
25 jul. 2022

Goedemorgen, dames en heren.

Ik ben erg blij u te zien. Zsolt Németh heeft me gevraagd hier vanochtend te komen met de waarschuwing dat ik precies half zo lang moet spreken als ik wil. In het Hongaars is het woord "half" een goed woord. De paus werd eens gevraagd hoeveel mensen er in het Vaticaan werken; zijn antwoord was: "De helft!" Welnu, ik zal proberen duidelijk en beknopt te zijn in wat ik te zeggen heb. Het zal niet gemakkelijk zijn dit helemaal aan te horen, want ik heb veel te zeggen, en ik zie dat het heet zal worden; maar een gezond lam kan leven met zijn vacht wol. En per slot van rekening was de laatste keer dat we elkaar ontmoetten in 2019, dus drie jaar geleden. Het is goed om weer vrij te zijn, om met vrienden op een terras te kunnen zitten en een fröccs [spritzer] te drinken. We hebben alle reden om een Fidesz fröccs te drinken: tweederde tot eenderde. Hieruit blijkt ook dat sommige dingen eeuwig zijn.

De wereld is sterk veranderd sinds de laatste keer dat we elkaar ontmoetten. In 2019 maakten we deel uit van een zeer optimistisch en hoopvol kamp, maar het decennium dat nu voor ons ligt, wordt duidelijk een decennium van gevaren, van onzekerheid en oorlogen - zoals goed wordt geïllustreerd door de scènes hier. [Wees net zo beleefd als de politie van Boedapest was met de junkies op de bruggen [tijdens een recent protest]. We zijn dus een tijdperk van gevaren binnengetreden, en de pijlers van de westerse beschaving, die ooit onwankelbaar werden geacht, zijn aan het kraken. Ik zal drie van dergelijke bevingen noemen die deze barsten veroorzaken. Vroeger dachten wij dat wij leefden onder het beschermende bladerdak van de wetenschap, maar toen werden wij getroffen door een zekere COVID. We dachten dat er nooit meer oorlog kon zijn in Europa, maar nu is er oorlog in een land dat grenst aan Hongarije. En we dachten dat de Koude Oorlog nooit meer kon terugkeren, maar nu zijn veel wereldleiders bezig ons leven te reorganiseren in een wereld van machtsblokken.

Aangezien dit ontwikkelingen zijn die ik in 2019 helemaal niet heb genoemd, leert dit ons bescheiden te zijn, want er zijn strikte grenzen aan onze voorspellende vermogens. In 2019 sprak ik niet over een pandemie, noch over een Europese oorlog, een nieuwe tweederde overwinning [voor Fidesz-KDNP], noch de terugkeer van links in Duitsland. Noch heb ik gezegd dat we Engeland hier zouden verslaan, en dan daar met 4-0. Dus als u naar de toekomst kijkt, is het belangrijkste advies bescheidenheid en nederigheid: u kunt de Heer van de Geschiedenis niet verdringen. Het is in deze geest dat ik u vraag te overwegen wat ik nu ga zeggen. Ik zal van ver weg beginnen alvorens hier in Szeklerland aan te komen.

Beste vrienden,

Wanneer men naar de wereld kijkt, valt het het meest op dat de gegevens suggereren dat het een steeds betere plaats wordt; en toch voelen we dat het tegendeel waar is. De levensverwachting heeft de zeventig jaar bereikt, in Europa is dat tachtig jaar. In de afgelopen dertig jaar is de kindersterfte met een derde gedaald. In 1950 bedroeg de ondervoeding in de wereld 50 procent, nu is dat nog maar 15 procent. In 1950 was het aandeel van de wereldbevolking dat in armoede leefde 70%, in 2020 is dat nog maar 15%. In de hele wereld is de alfabetiseringsgraad gestegen tot 90 procent. In 1950 was de gemiddelde werkweek 52 uur lang, maar dit is gedaald tot 40 uur per week vandaag, terwijl de vrije tijd is toegenomen van 30 uur tot 40 uur. Ik zou de lijst nog lang kunnen maken. En toch is het algemene gevoel dat de wereld gestaag achteruitgaat.
Het nieuws, de toon van het nieuws, wordt steeds donkerder. En er is een soort doemdenkerij over de toekomst die steeds sterker wordt. De vraag is deze: Is het mogelijk dat miljoenen mensen gewoon verkeerd begrijpen wat er met hen gebeurt? Mijn antwoord op dit verschijnsel is dat deze winter van onze ontevredenheid een fundamenteel westerse levenshouding is, die voortkomt uit het feit dat de westerse beschaving haar macht, haar prestatievermogen, haar autoriteit, haar vermogen tot handelen aan het verliezen is. Dit is een argument waarmee de západniks - dat wil zeggen, de geboren Westerlingen - de neiging hebben de spot te drijven: zij zeggen dat het saai is, dat Spengler schreef dat het Westen in verval was, maar dat het er nog steeds is, en dat wij, wanneer wij maar kunnen, onze kinderen naar universiteiten in het Westen sturen, en niet naar het Oosten. "Dus er is geen groot probleem hier." Maar de realiteit is dat honderd jaar geleden, toen er gesproken werd over de neergang van het Westen, men doelde op geestelijke en demografische neergang. Wat we vandaag echter zien, is het verval van de macht en de materiële middelen van de westerse wereld. Ik moet hierover enkele woorden zeggen om ons in staat te stellen de situatie waarin wij ons bevinden juist te begrijpen.

Het is belangrijk dat wij begrijpen dat andere beschavingen - de Chinese, de Indische, laten we zeggen de orthodoxe wereld, en zelfs de islam - ook een moderniseringsproces hebben doorgemaakt. En we zien dat rivaliserende beschavingen de westerse technologie hebben overgenomen en zich het westerse financiële systeem eigen hebben gemaakt, maar ze hebben de westerse waarden niet overgenomen - en ze zijn absoluut niet van plan ze over te nemen. Toch wil het Westen zijn eigen waarden verspreiden, hetgeen door de rest van de wereld als vernederend wordt ervaren. Dit is iets wat wij begrijpen, want soms voelen wij ons ook zo. Ik herinner me een episode in het leven van onze minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó, ergens rond 2014, onder een vorige Amerikaanse regering. Een bezoekende Amerikaanse regeringsfunctionaris schoof hem terloops een vel papier voor de neus en zei simpelweg dat de Hongaarse grondwet op de punten die erin stonden moest worden gewijzigd, waarna de vriendschap zou worden hersteld.
Wij begrijpen dus deze weerstand van de rest van de wereld tegen de verspreiding van waarden door het Westen, tegen zijn export van democratie. In feite vermoed ik dat de rest van de wereld zich heeft gerealiseerd dat zij moet moderniseren juist omdat dit de enige manier is om weerstand te bieden aan de export van westerse waarden die haar vreemd zijn. Het meest pijnlijke aan dit verlies van grondgebied, dit verlies van macht en materieel grondgebied, is dat wij in het Westen de controle over de energiedragers zijn kwijtgeraakt. In 1900 [gecorrigeerd van "1990"] controleerden de Verenigde Staten en Europa 90 procent van alle olie-, aardgas- en steenkoolvoorraden. Tegen 1950 was dit cijfer gedaald tot 75%, en vandaag is de situatie als volgt: de VS en Europa controleren samen 35%, waarbij de VS 25% controleren, terwijl wij 10% controleren; de Russen controleren 20%; en het Midden-Oosten controleert 30%. En de situatie is hetzelfde met grondstoffen. In het begin van de 20e eeuw hadden de VS, de Britten en de Duitsers een aanzienlijk deel van de grondstoffen in handen die nodig waren voor de moderne industrie.

Na de Tweede Wereldoorlog kwamen de Sovjets in het geweer, en vandaag de dag zijn deze grondstoffen in handen van Australië, Brazilië en China - 50 procent van de totale Afrikaanse export van grondstoffen gaat naar China. Maar als we naar de toekomst kijken, zien we dat het er ook niet erg goed uitziet. In 1980 domineerden de VS en de Sovjet-Unie het aanbod van de meeste zeldzame aardmetalen die de basis vormen voor industrieën die op moderne technologie zijn gebaseerd. Vandaag produceren de Chinezen vijf keer meer dan de VS en zestig keer meer dan de Russen. Dit betekent dat het Westen de strijd om de grondstoffen aan het verliezen is. Als wij de toestand van de wereld willen begrijpen, als wij de toestand van de westerling in de wereld willen begrijpen, moeten wij uitgaan van het feit dat een groot deel van de energiedragers en energiebronnen van de wereld buiten de westerse beschaving liggen. Dit zijn de harde feiten.

1/11 (even naar volgende invoer (schermgrootte?))
 
Laatst bewerkt:
2/11

Terloops zal ik enkele woorden wijden aan de Europese waarden. Hier is bijvoorbeeld het laatste voorstel van de Europese Commissie, waarin staat dat iedereen zijn aardgasverbruik met 15 procent moet verminderen. Ik zie niet in hoe dit zal worden gehandhaafd - hoewel, naar ik heb begrepen, het verleden ons Duitse know-how op dat gebied laat zien. Bovendien, als dit niet het gewenste effect heeft en iemand niet genoeg gas heeft, zal het gas worden afgenomen van degenen die het wel hebben. Wat de Europese Commissie dus doet, is de Duitsers niet vragen de sluiting ongedaan te maken van hun laatste twee of drie nog werkende kerncentrales, die hen in staat stellen goedkope energie te produceren: zij laat hen die centrales sluiten. En als zij zonder energie komen te zitten, zullen zij op de een of andere manier gas afnemen van ons die het wel hebben, omdat wij het hebben opgeslagen. Wij Hongaren noemen dit een "Einstand" [gedwongen confiscatie door een sterkere partij], iets wat we hebben geleerd van "The Paul Street Boys" [de roman A Pál utcai fiúk]. Dit is waar we ons op kunnen voorbereiden.

Samenvattend, dames en heren,

Wat ik wil zeggen is dat de negatieve gevoelens van het Westen over de wereld te wijten zijn aan het feit dat de cruciale energie en grondstoffen die nodig zijn voor economische ontwikkeling niet langer in handen zijn van het Westen. Wat het wel bezit is militaire macht en kapitaal. De vraag is wat het daarmee in de huidige omstandigheden kan bereiken.

Staat u mij toe in het verlengde hiervan iets te zeggen over ons Hongaren. Welke vragen moeten Hongarije en de Hongaarse natie vandaag beantwoorden, hoe en in welke volgorde? Deze vragen zijn als de lagen van een dobostorta [Hongaarse biscuit in lagen], op elkaar gestapeld: de belangrijkste onderop, de lichtere en smakelijkere hapjes erbovenop. Dit is de volgorde die ik nu zal aanhouden.

De eerste en belangrijkste uitdaging, beste vrienden, blijft de bevolking, of demografie. Het is een feit dat er nog steeds veel meer begrafenissen zijn dan dopen. Of we het nu leuk vinden of niet, de volkeren van de wereld kunnen in twee groepen worden verdeeld: zij die biologisch in staat zijn hun aantal op peil te houden en zij die dat niet zijn, de groep waartoe wij behoren. Onze situatie is verbeterd, maar er is geen ommekeer gekomen. Dit is het alfa en omega van alles: als er geen ommekeer komt, zullen wij vroeg of laat uit Hongarije verdreven worden, en zullen wij uit het Karpatenbekken verdreven worden.

De tweede uitdaging is migratie, wat je bevolkingsvervanging of inundatie zou kunnen noemen. Er is een uitstekend boek uit 1973 over dit onderwerp, dat in het Frans is geschreven en onlangs in Hongarije is gepubliceerd. Het heet "Het kamp van de heiligen" [Le Camp des Saints], en ik beveel het iedereen aan die de geestelijke ontwikkelingen wil begrijpen die ten grondslag liggen aan het onvermogen van het Westen om zichzelf te verdedigen. Migratie heeft Europa in tweeën gesplitst - of ik zou kunnen zeggen dat het het Westen in tweeën heeft gesplitst. De ene helft is een wereld waarin Europese en niet-Europese volkeren samenleven. Deze landen zijn niet langer naties: zij zijn niets meer dan een conglomeraat van volkeren. Ik zou ook kunnen zeggen dat het niet langer de westerse wereld is, maar de post-westerse wereld. En rond 2050 zullen de wetten van de wiskunde leiden tot de definitieve demografische verschuiving: steden in dit deel van het continent - of dat deel - zullen het aandeel inwoners van niet-Europese origine zien stijgen tot meer dan 50 procent van het totaal. En hier zijn we dan in Midden-Europa - in de andere helft van Europa, of van het Westen. Als het niet enigszins verwarrend zou zijn, zou ik kunnen zeggen dat het Westen - laten we zeggen het Westen in zijn geestelijke betekenis - naar Midden-Europa is verhuisd: het Westen is hier, en wat daar overblijft is slechts het post-Westen.

Er is een strijd aan de gang tussen de twee helften van Europa. Wij hebben de post-westerlingen een aanbod gedaan dat gebaseerd was op verdraagzaamheid of op het elkaar met rust laten en ieder voor zich te laten beslissen met wie hij wil samenleven; maar zij wijzen dit aanbod af en blijven strijden tegen Midden-Europa, met als doel ons te maken zoals zij. Het morele commentaar dat zij hierop geven - het is tenslotte zo'n mooie ochtend - laat ik hier buiten beschouwing. Er wordt nu minder over migratie gesproken, maar geloof me, er is niets veranderd: Brussel, versterkt met aan Soros gelieerde troepen, wil ons gewoon migranten opdringen. Ze hebben ons ook voor de rechter gedaagd over het Hongaarse grensverdedigingssysteem, en ze hebben een vonnis tegen ons geveld. Om een aantal redenen kan daar nu niet veel over worden gezegd, maar we zijn schuldig verklaard. Als de vluchtelingencrisis in Oekraïne er niet was geweest, waren ze begonnen dit vonnis tegen ons ten uitvoer te leggen, en hoe die situatie uitpakt zal met veel spanning gepaard gaan. Maar nu de oorlog is uitgebroken en wij mensen uit Oekraïne ontvangen, is deze kwestie terzijde geschoven - zij hebben haar niet van de agenda gehaald, maar gewoon terzijde geschoven. Het is belangrijk dat we hen begrijpen. Het is belangrijk dat we begrijpen dat deze goede mensen daar in het Westen, in het post-Westen, het niet kunnen verdragen om elke morgen wakker te worden en te ontdekken dat hun dagen - en zelfs hun hele leven - vergiftigd zijn door de gedachte dat alles verloren is. Wij willen hen daar dus niet dag en nacht mee confronteren. Het enige wat wij vragen is dat zij niet proberen ons een lot op te leggen dat wij niet zien als het lot van een natie, maar als haar nemesis. Dat is alles wat wij vragen, en niet meer.

wordt vervolgt >>> p3
 
Laatst bewerkt:
3/11

In een dergelijke multi-etnische context is er sprake van een ideologische schijnbeweging die het waard is om besproken en onder de loep genomen te worden. Internationalistisch links maakt gebruik van een schijnbeweging, een ideologische list: de bewering - hun bewering - dat Europa van nature wordt bevolkt door volkeren van gemengd ras. Dit is een historisch en semantisch foefje, omdat het twee verschillende dingen door elkaar haalt. Er is een wereld waarin Europese volkeren vermengd zijn met volkeren van buiten Europa. Dat is een wereld van gemengde rassen. En er is onze wereld, waar mensen van binnen Europa zich met elkaar vermengen, zich verplaatsen, werken en zich elders vestigen. In het Karpatenbekken bijvoorbeeld zijn wij geen gemengde rassen: wij zijn gewoon een mengeling van volkeren die in ons eigen Europese thuisland leven. En als de sterren gunstig staan en de wind meewaait, smelten deze volkeren samen tot een soort Hungaars-Pannonisch sausje en creëren zo hun eigen nieuwe Europese cultuur. Dit is de reden waarom we altijd hebben gestreden: we zijn bereid ons met elkaar te vermengen, maar we willen geen volk van gemengd ras worden. Daarom hebben wij gevochten bij Nándorfehérvár/Belgrado, daarom hebben wij de Turken tegengehouden bij Wenen, en - als ik mij niet vergis - daarom hebben de Fransen in nog oudere tijden de Arabieren tegengehouden bij Poitiers. Vandaag de dag is de situatie zo dat de islamitische beschaving, die zich voortdurend in de richting van Europa beweegt, heeft ingezien - juist vanwege de tradities van Belgrado/Nándorfehérvár - dat de route door Hongarije ongeschikt is om haar volk naar Europa te sturen. Daarom wordt Poitiers overgedaan; nu ligt de oorsprong van de invasie niet in het Oosten, maar in het Zuiden, van waaruit zij het Westen bezetten en overspoelen. Voor ons is dit misschien nog niet zo'n belangrijke taak, maar dat zal het wel worden voor onze kinderen, die zich niet alleen tegen het Zuiden, maar ook tegen het Westen zullen moeten verdedigen. Er zal een tijd komen dat wij op de een of andere manier de christenen moeten aanvaarden die van daar naar ons toe komen en hen in ons leven moeten integreren. Dit is al eerder gebeurd; en degenen die wij niet willen binnenlaten, zullen aan onze westelijke grenzen moeten worden tegengehouden - Schengen of geen Schengen. Maar dit is niet de taak van het moment, en ook niet een taak voor ons leven. Onze taak is enkel onze kinderen voor te bereiden om dit te kunnen doen. Zoals [Parlementsvoorzitter] László Kövér in een interview heeft gezegd, moeten we ervoor zorgen dat goede tijden geen zwakke mannen creëren, en dat die zwakke mannen geen moeilijke tijden over ons volk brengen.

Dames en heren,

Demografie, migratie, en de volgende laag is gender - en wat wij de kinderbeschermingswet noemen. Er wordt nu minder over gesproken omdat andere zaken de voorpagina's van de kranten in beslag nemen, maar laten we niet vergeten dat we ook in deze kwestie voor de rechter zijn gedaagd - en we wachten op het vonnis. Het enige resultaat dat we hier hebben bereikt is gedeeltelijk - of misschien wel geheel - te danken aan minister Judit Varga. We zijn erin geslaagd ons grote debat over de hele genderkwestie te scheiden van het debat over EU-geld, en de twee gaan nu op afzonderlijke sporen verder. Ook hier is ons standpunt eenvoudig. Wij vragen een ander aanbod van tolerantie: wij willen hun niet vertellen hoe zij moeten leven; wij vragen hun alleen te aanvaarden dat in ons land een vader een man is en een moeder een vrouw, en dat zij onze kinderen met rust laten. En we vragen hen ervoor te zorgen dat het leger van George Soros dit ook aanvaardt. Het is belangrijk dat de mensen in het Westen begrijpen dat dit in Hongarije en in dit deel van de wereld geen ideologische kwestie is, maar eenvoudigweg de belangrijkste kwestie in het leven. In deze hoek van de wereld zal er nooit een meerderheid zijn voor de westerse waanzin - mijn verontschuldigingen aan iedereen - die daar wordt uitgevochten. De Hongaren - of de zonen van sommige andere volkeren - kunnen dit eenvoudigweg niet bevatten. Er zijn al die genderdingen: transnationaal en transgender; maar het verst dat we daarmee kunnen gaan is te zeggen "Transsylvanië" - hoewel dat in het Hongaars "Erdély" heet. Verder dan dat kunnen we niet gaan. Dus ik vraag u zich niet te laten misleiden, zich niet te laten bedriegen: er is een oorlog, een energiecrisis, een economische crisis en inflatie in oorlogstijd, en dit alles trekt een scherm voor onze ogen, een scherm tussen ons en de kwestie van gender en migratie. Maar in feite is het over deze kwesties dat de toekomst zal worden beslist. Dit is de grote historische strijd die wij voeren: demografie, migratie en gender. En dat is precies wat er op het spel staat in de strijd tussen links en rechts. Ik zal de naam van een bevriend land niet noemen, maar er gewoon naar verwijzen. Er is een land waar links heeft gewonnen, en waar een van de eerste maatregelen is geweest om het grenshek te ontmantelen; en de tweede maatregel is geweest om elke "genderregel" te erkennen - niet alleen het huwelijk tussen paren van hetzelfde geslacht, maar ook het recht van dergelijke paren om kinderen te adopteren. Laten we ons niet laten misleiden door de huidige conflicten: dit zijn de kwesties die over onze toekomst zullen beslissen.

wordt vervolgt >>> p4
 
Laatst bewerkt:
Holy crap.... komt geen einde aan :)
=================================
4/11

Hoe kunnen we onszelf beschermen? Ten eerste, door vastberaden te zijn. Dan door bondgenoten te zoeken. Dit is wat de V4 zijn belang heeft gegeven. Wat de Visegrád-Vier onlangs zijn grote belang heeft gegeven, is dat we over deze kwesties met één stem hebben kunnen spreken. Het is inderdaad geen toeval dat de post-westerlingen hun best hebben gedaan om de Visegrád Vier te ontmantelen. Bovendien heeft de oorlog de Pools-Hongaarse samenwerking, die de as van de V4-samenwerking vormde, door elkaar geschud. Wat de oorlog betreft, hebben de Polen en de Hongaren dezelfde strategische belangen: zij willen niet dat de Russen dichterbij komen, zij willen dat de soevereiniteit van Oekraïne behouden blijft, en zij willen dat Oekraïne een democratie wordt. Wij willen allebei precies hetzelfde, en toch bemoeilijkt deze oorlog de betrekkingen met onze vrienden. De reden hiervoor is dat de belangen waarover ik het heb gehad, wat de hoofdzaken betreft, duidelijk op één lijn liggen, maar het probleem ligt in de zaken van het hart. Het probleem in de Hongaars-Poolse betrekkingen is er een van het hart. Wij Hongaren zien deze oorlog als een oorlog tussen twee Slavische volkeren, en als een oorlog waar we buiten willen blijven. Maar de Polen zien het als een oorlog waarin zij ook betrokken zijn: het is hun oorlog, en zij vechten hem bijna uit. En aangezien dit een zaak van het hart is, kunnen we het hierover niet met elkaar eens worden, maar moeten we ons verstand gebruiken om alles te redden uit de Pools-Hongaarse vriendschap en strategische alliantie voor de na-oorlogse periode. Natuurlijk hebben we onze Slowaakse en Tsjechische vrienden nog, maar er zijn regeringswisselingen geweest in die landen, waar ze momenteel de voorkeur geven aan de post-westerse wereld, en ze willen geen conflicten aangaan met Brussel - waar ze goede cijfers van krijgen. Naar mijn mening is dit hetzelfde als hun paarden vastbinden in een brandende stal. Veel succes daarmee!

Hierna komt de vierde vraag, die van de oorlog. Elke oorlog kan vanuit vele invalshoeken worden bekeken, maar het primaire aspect van elke oorlog is het feit dat moeders om hun kinderen zullen rouwen en kinderen hun ouders zullen verliezen. Deze overweging moet prevaleren boven alle andere - zelfs in de sfeer van de politiek. Voor de Hongaarse regering betekent dit dat het onze eerste plicht is ervoor te zorgen dat Hongaarse ouders en Hongaarse kinderen zich niet in een dergelijke situatie bevinden. Hier kan ik opmerken dat er landen zijn die ons bekritiseren omdat zij vinden dat wij ons niet voldoende inzetten voor de Oekraïners. Maar die landen zijn ver weg en geven hooguit steun in de vorm van geld of wapens; ondertussen zijn wij Hongaren, afgezien van de Oekraïners, de enigen die in die oorlog omkomen. Volgens onze gegevens zijn er tot nu toe zesentachtig Hongaren omgekomen in die oorlog. Dit is een heel ander perspectief. Wij Hongaren zijn de enigen geweest die bloed hebben vergoten in die oorlog, terwijl degenen die ons bekritiseren er geen hebben vergoten. Daarom heeft Hongarije als buurland het recht om te zeggen dat vrede de enige oplossing is die mensenlevens zal redden, en het enige tegengif voor inflatie en een economische crisis in oorlogstijd.

Hoe zullen we in de toekomst over deze oorlog denken? Wij blijven bij ons standpunt dat dit niet onze oorlog is. Hongarije is lid van de NAVO en ons uitgangspunt is dat de NAVO veel sterker is dan Rusland, en dat Rusland dus nooit de NAVO zal aanvallen. De verklaring dat Rusland niet zal stoppen bij Oekraïne is een zwak - maar begrijpelijk - propaganda praatje dat door Oekraïne wordt gebruikt. Ik begrijp het wel, want hun doel is om ons erbij te betrekken, om zoveel mogelijk landen aan hun kant in deze oorlog te betrekken; maar het mist elke basis in de werkelijkheid. Tegelijkertijd is onze situatie, aangezien wij lid zijn van de NAVO en buiten deze oorlog willen blijven, een delicate geworden. De NAVO en de Europese Unie hebben namelijk besloten dat zij weliswaar geen oorlogvoerende partij zullen worden, maar wel wapens zullen leveren en zware economische sancties zullen opleggen; en of men het nu leuk vindt of niet, dit betekent dat zij de facto - niet de jure, maar de facto - partij zijn in dit conflict. Nu bevinden wij ons in de gevaarlijke positie dat wij de Oekraïners op de een of andere manier moeten helpen en tegelijkertijd de facto partij in het conflict moeten zijn, terwijl wij er tegelijkertijd voor moeten zorgen dat de autoriteiten in Moskou dit niet zien als een situatie waarin wij - de NAVO en de Europese Unie - formele oorlogvoerende partijen zijn geworden. Dit is de positie waarop de Europese Unie en de NAVO elke dag balanceren, terwijl zij enorme risico's nemen.

wordt vervolgt >>> p5
 
Laatst bewerkt:
5/11

Aangezien men veel over de oorlog kan lezen, zou ik, als ik uw aandacht nog heb, kort willen ingaan op de vraag hoe deze oorlog is ontstaan en wat de redenen ervoor waren. Natuurlijk weet iedereen dat Rusland Oekraïne heeft aangevallen. Dat is wat er is gebeurd. Laten we nu eens kijken naar de reden daarvoor. Laten we ook het probleem onder ogen zien dat wanneer je iets eenmaal begrijpt, je nog maar een stap verwijderd bent van de aanvaarding ervan. Maar het is heel belangrijk om een moreel onderscheid te maken tussen iets begrijpen en iets aanvaarden. Concreet betekent dit dat het belangrijk is te begrijpen waarom de Russen hebben gedaan wat zij hebben gedaan; maar hieruit volgt niet dat als je begrijpt wat zij hebben gedaan, je ook aanvaardt wat zij hebben gedaan. De Russen hebben een zeer duidelijke veiligheidseis gesteld, en hebben die zelfs op een in de diplomatie zeldzame wijze op schrift gesteld en aan de Amerikanen en de NAVO gezonden. Zij hebben hun eis op schrift gesteld dat Oekraïne nooit lid mag worden van de NAVO, dat Oekraïne dit verklaart, dat de NAVO zelf Rusland hiervan verzekert, en dat wij ons ertoe verbinden nooit wapens op het grondgebied van Oekraïne te plaatsen die Russisch grondgebied zouden kunnen raken. Het Westen heeft dit aanbod verworpen en heeft geweigerd erover te onderhandelen. Zij hebben gezegd dat de NAVO een "opendeurbeleid" voert: de deur staat open, iedereen kan een aanvraag indienen en wij zullen beslissen of wij hen al dan niet willen opnemen. Het gevolg van deze weigering is dat de Russen nu gewapenderhand de veiligheidseisen proberen te bereiken die zij eerder via onderhandelingen hadden willen bereiken. Ik moet zeggen dat deze oorlog nooit zou zijn uitgebroken als we wat meer geluk hadden gehad en op dit cruciale moment de president van de Verenigde Staten Donald Trump hadden geheten, en als we er daarvoor in waren geslaagd Angela Merkel over te halen haar ambt niet neer te leggen: als Donald Trump de president van de VS was geweest en Angela Merkel de bondskanselier van Duitsland. Maar we hadden geen geluk, en dus zitten we nu in deze oorlog.

De westerse strategie in deze oorlog is gebaseerd op vier pijlers. Op papier is het een verstandige strategie, die misschien zelfs met cijfers kan worden onderbouwd. De eerste was dat Oekraïne een oorlog tegen Rusland niet op eigen kracht kan winnen, maar wel met training van de Angelsaksen en met NAVO-wapens. Dat was de eerste bewering. De tweede strategische bewering was dat sancties Rusland zouden verzwakken en het leiderschap in Moskou zouden destabiliseren. Het derde strategische element was dat - hoewel zij ook ons zouden treffen - wij in staat zouden zijn de economische gevolgen van de sancties op te vangen, zodat zij meer en wij minder zouden worden gekwetst. En de vierde strategische overweging was dat de wereld achter ons zou staan, omdat wij in ons recht stonden. Het resultaat van deze uitstekende strategie is echter dat wij nu in een auto met vier lekke banden zitten. Het is absoluut duidelijk dat de oorlog op deze manier niet gewonnen kan worden. De Oekraïners zullen nooit een oorlog tegen Rusland winnen met Amerikaanse training en wapens. Dat komt eenvoudigweg omdat het Russische leger een asymmetrische superioriteit heeft. Het tweede feit dat we onder ogen moeten zien is dat de sancties Moskou niet destabiliseren. Het derde feit is dat Europa in de problemen zit: economische problemen, maar ook politieke problemen, waarbij regeringen als dominostenen omvallen. Alleen al sinds het uitbreken van de oorlog zijn de Britse, de Italiaanse, de Bulgaarse en de Estse regering gevallen. En de herfst ligt nog voor ons. De grote prijsstijging kwam in juni, toen de energieprijzen verdubbelden. De gevolgen daarvan voor het leven van de mensen, die ontevredenheid veroorzaken, beginnen nog maar net door te dringen, en we hebben al vier regeringen verloren. En tenslotte, de wereld is niet alleen niet met ons, ze is aantoonbaar niet met ons. Historisch gezien hebben de Amerikanen het vermogen gehad om datgene wat zij als een kwaadaardig imperium beschouwen eruit te pikken en de wereld op te roepen om aan de goede kant van de geschiedenis te gaan staan - een uitdrukking die ons een beetje stoort, aangezien dit is wat de communisten altijd zeiden. Het vermogen dat de Amerikanen vroeger hadden om iedereen aan de goede kant van de wereld en van de geschiedenis te krijgen, en dat de wereld hen dan gehoorzaamde, is iets dat nu verdwenen is. Het grootste deel van de wereld staat aantoonbaar niet aan die kant: de Chinezen niet, de Indiërs niet, de Brazilianen niet, Zuid-Afrika niet, de Arabische wereld niet, Afrika niet. Een groot deel van de wereld weigert eenvoudigweg aan deze oorlog deel te nemen, niet omdat zij vinden dat het Westen aan de verkeerde kant staat, maar omdat er voor hen meer in de wereld is dan deze oorlog, en zij hebben hun eigen problemen waarmee zij worstelen en die zij willen oplossen. Het is heel goed mogelijk dat deze oorlog de oorlog zal zijn die aantoonbaar een einde maakt aan die vorm van Westers overwicht die erin geslaagd is om met verschillende middelen een wereldwijde eenheid te creëren tegen bepaalde actoren met betrekking tot een bepaalde gekozen kwestie. Dat tijdperk loopt ten einde en, zoals men in de bombastische taal van de politiek zegt, een multipolaire wereldorde staat nu voor de deur.

>>> 6
 
Laatst bewerkt:
6/11

En als we het over oorlog hebben, kan ik in gepaste stijl één belangrijke vraag stellen: Chto delat? [Russisch voor "Wat moet er gebeuren?"] Er is het probleem dat het Hongaarse leger, vergeleken met dat van de anderen, niet erg groot lijkt te zijn. Er is het probleem dat, vergeleken met het BBP van, laten we zeggen, de grote Europese landen en de VS, het BBP van Hongarije ook bescheiden lijkt. Wij mogen dus een duidelijk beeld hebben van de situatie, wij mogen uitstekende inzichten hebben met betrekking tot de oorlog, wij mogen een duidelijke visie hebben, wij mogen een strategisch voorstel hebben; maar u weet dat wanneer het op de oorlog aankomt, dit alles er zeer weinig toe doet, omdat de oorlog een voorspel is. Het is het woord van de sterkste dat de doorslag zal geven. Hongarije moet niet de illusie koesteren dat wij met onze uitstekende adviezen de gebeurtenissen in de oorlog en de strategie van het Westen zullen kunnen beïnvloeden. Desalniettemin beschouw ik het als een erezaak en een moreel beginsel dat wij in elk debat moeten proberen ons standpunt naar voren te brengen en het Westen ervan proberen te overtuigen een nieuwe strategie te ontwikkelen ter vervanging van loze overwinningsberichten. Als je auto vier lekke banden heeft, moet je de wielen vervangen - alle vier. Er is een nieuwe strategie nodig; en het zwaartepunt daarvan - het doel in het vizier - moet niet liggen op het winnen van de oorlog, maar op het onderhandelen over vrede en het doen van een goed vredesaanbod. Figuurlijk gesproken moet ik zeggen dat het nu niet de taak van de Europese Unie is om aan de zijde van de Russen of de Oekraïners te staan, maar om tussen Rusland en Oekraïne in te staan. Dit moet de essentie zijn van een nieuwe strategie.

Wat zal er gebeuren ? De Russen spreken een oude taal. Als we naar hen luisteren, is het alsof we de klanken van het verleden horen: het systeem van gebaren, de categorieën, de woorden. Als ik naar de heer Lavrov luister, is het net alsof we dertig of veertig jaar geleden hoorden. Maar dat betekent niet dat wat zij zeggen geen steek houdt: het houdt wel degelijk steek, en het is de moeite waard om het serieus te nemen. Twee dagen geleden zei een Russische functionaris bijvoorbeeld dat zij in Oekraïne zullen doorgaan totdat de frontlinie zo ver gevorderd is dat van daaruit de wapens die de Oekraïners bezitten het Russische grondgebied niet meer kunnen raken. Met andere woorden, hoe meer moderne wapens de NAVO-landen aan de Oekraïners leveren, hoe verder de Russen de frontlinie zullen oprukken. Dit komt omdat zij een militaire natie zijn die alleen maar denkt in termen van veiligheid en er alleen maar op uit is ervoor te zorgen dat zij niet wordt aangevallen vanaf Oekraïens grondgebied. Dus wat we op dit moment doen is de oorlog verlengen, of we dat nu willen of niet. Dit betekent dat er geen Russisch-Oekraïense vredesbesprekingen zullen komen. Dat is een idee waar we aan moeten wennen. Wie dergelijke besprekingen verwacht, wacht tevergeefs. Aangezien Rusland veiligheidsgaranties wil, kan de oorlog alleen worden beëindigd met Russisch-Amerikaanse onderhandelingen. Er zal geen vrede zijn zolang er geen Russisch-Amerikaanse besprekingen zijn. Ik zou dit kunnen tegenspreken door te zeggen: "Maar kijk eens naar ons Europeanen hier". Maar helaas, mijn vrienden, moet ik zeggen dat wij Europeanen onze kans om de gebeurtenissen te beïnvloeden hebben verkwanseld. Wij hebben die verkwanseld na 2014, toen wij de Amerikanen buiten het eerste Minsk-akkoord hebben gelaten dat tijdens het Krimconflict tot stand was gekomen, en in plaats daarvan een Minsk-akkoord met een Frans-Duitse garantie hebben geformuleerd. Dat had moeten worden uitgevoerd, maar helaas waren wij Europeanen - of de Duitsers en de Fransen die ons vertegenwoordigden - niet in staat om het af te dwingen. Daarom willen de Russen nu niet met ons onderhandelen, maar met degenen die Oekraïne kunnen dwingen te doen wat het heeft afgesproken. De situatie is dus als na de Tweede Wereldoorlog: Europa bevindt zich opnieuw in een situatie waarin het niets te zeggen heeft over zijn belangrijkste veiligheidskwestie, die opnieuw zal worden beslist door de Amerikanen en de Russen.

>>> 7
 
Laatst bewerkt:
7/11

Demografie, migratie, gender, oorlog. De vijfde reeks uitdagingen waarmee wij worden geconfronteerd, heeft betrekking op energie en economie. Dit is een complex vraagstuk. Het beste is terug te keren naar af, zoals men doet nadat een danspas is misgegaan, en opnieuw te beginnen in een poging de situatie te begrijpen. Men moet de eenvoudigste vragen stellen. Hier is de eenvoudigste vraag deze: Wie heeft er baat bij deze oorlog? Het antwoord is dat de partij die profiteert degene is die zijn eigen energiebronnen heeft. De Russen doen het goed. Wij hebben ons misrekend door te denken dat als wij geen energie van de Russen kopen, zij minder inkomsten zullen hebben. Dat is een vergissing, want de opbrengst wordt niet alleen bepaald door de verkochte hoeveelheid, maar ook door de prijs per eenheid. En de huidige situatie is dat de Russen minder energie verkopen, maar veel meer inkomsten hebben. De Russen doen het dus goed. De invoer van de Europese Unie uit Rusland is met 23 procent gedaald, maar in dezelfde periode zijn de inkomsten van Gazprom verdubbeld. De Chinezen hebben het goed gedaan. Wat energie betreft waren de Chinezen vroeger overgeleverd aan de Arabieren, die al hun energie uit dat deel van de wereld haalden. Maar nu we niet meer van de Russen kopen, hebben we de Russische energie effectief naar China verlegd, en China heeft zo zijn energieafhankelijkheid weggenomen. En, natuurlijk, profiteren grote Amerikaanse bedrijven. Ik heb deze lijst samengesteld: in 2022 is de winst van Exxon verdubbeld, die van Chevron verviervoudigd, en die van ConocoPhillips verzesvoudigd. We weten wie het economisch goed doet. Wie doet het slecht? De Europese Unie doet het slecht, want haar energietekort - het verschil tussen haar export en import, of de waarde daarvan - is verdrievoudigd, en zij heeft nu een tekort van 189 miljard euro.

Welke gevolgen heeft dit voor ons? De belangrijkste kwestie, of reeks van kwesties, is wat wij de verlagingen van de energierekeningen van de huishoudens noemen. Wat is de toekomst van deze verlagingen in Hongarije? Gisteren heb ik geluisterd naar het hoofd van de RMDSZ [Democratische Alliantie van Hongaren in Roemenië], en ik heb geleerd hoe dit hier in Roemenië wordt gedaan - hoe ze proberen mensen te helpen om te overleven met zulke energieprijzen. In Hongarije doen we het anders. In Hongarije hebben we aan het begin van de jaren 2010 een systeem ingevoerd, wat volgens mij een enorme politieke prestatie is en een zeer belangrijke prestatie op het gebied van sociaal beleid. In 2010 was al duidelijk dat de energieprijs zoals berekend op marktbasis zeer hoog was in vergelijking met het inkomen van gezinnen, en dat daarom een groot deel van hun verdiende inkomen opging aan essentiële kosten, aan nutsheffingen. Daarom voerden wij een systeem in waarbij wij iedereen aardgas, elektriciteit en stadsverwarming garandeerden tegen een vaste prijs, ongeacht wat de energiekosten op de markt waren. De marktprijs was hoger dan de vaste prijs, en het verschil werd door de regering betaald uit de centrale begroting. Dit was het Hongaarse systeem, en het heeft tien jaar goed gewerkt. Het probleem is nu dat de oorlog dit systeem heeft ontwricht, want nu hebben we te maken met energieprijzen in oorlogstijd. De taak is om de verlaging van de energieprijzen op de een of andere manier te verdedigen. Ik zie nu dat wij daarin zullen slagen, in die zin dat iedereen de vroegere prijs zal blijven betalen tot het gemiddelde verbruiksniveau. Dit is niet het geval in Roemenië. In Hongarije zal iedereen de eerdere verlaagde prijs blijven betalen tot het gemiddelde verbruiksniveau, maar als ze meer verbruiken dan dat zullen ze een marktprijs moeten betalen - de hoogte daarvan hebben we zojuist openbaar gemaakt. Als we erin slagen dit te behouden en dus te beschermen, zullen we dit ook kunnen opvoeren als een enorme politieke prestatie en een sociaal beleidssucces. Om u een idee te geven van de omvang hiervan, kan ik u schetsen wat er is veranderd. Als ik naar het jaar 2021 kijk, kan ik zeggen dat het bedrag dat de Hongaarse staat heeft uitbetaald - omdat de tarieven voor nutsvoorzieningen voor huishoudens lager waren vastgesteld dan de marktprijs - in totaal 296 miljard forint bedroeg. In 2022, als de huidige vaste prijzen tot het einde van het jaar worden gehandhaafd, zouden we geen 296 miljard forint uitbetalen, maar 2 051 miljard forint. Dat zou zeven keer zoveel zijn als het vorige bedrag, iets wat de Hongaarse economie eenvoudigweg niet zou kunnen dragen. Dit moet worden opgelost. Daarom hebben wij besloten de prijs te beschermen tot het gemiddelde consumptieniveau, maar daarboven zal een marktprijs gelden. Dit is ook de reden waarom wij alle soorten niet-energie-investeringen hebben herschikt. Met investeringen waarmee nog niet is begonnen, zal niet worden begonnen, terwijl investeringen waarmee als overheidsinvesteringen is begonnen, zullen worden voltooid, omdat niets onvoltooid kan blijven. Hier, over de grens, zullen wij alles voltooien. Hier en thuis zullen wij geld garanderen voor wat moet worden voortgezet, maar wij kunnen geen nieuwe investeringen lanceren, omdat ik noch hier noch thuis op enigerlei wijze de voltooiing kan garanderen van alles wat wij nu lanceren. Dat zou onverantwoord zijn. We moeten dus wachten.

>>> 8
 
Laatst bewerkt:
8/11

En tot slot is er nog één taak: we moeten van het aardgas af. Elektriciteit vormt een veel kleinere last voor Hongarije, omdat we een kerncentrale en zonne-energie hebben. Als we het verbruik van gas kunnen verschuiven naar andere bronnen, zoals elektriciteit of biomassa - de moderne term voor hout - dan zal de last die ons drukt, worden verminderd. Dit is een haalbare en haalbare taak met de huidige begrotingsplannen.

Op economisch gebied is recessie het volgende probleem waarmee wij worden geconfronteerd. Dit is een elegante manier om aan te geven dat de economie volgend jaar minder zal presteren dan het jaar voordien. Heel Europa is in de greep van een recessie. In Hongarije wordt dit nog verergerd door het feit dat, aangezien wij de forint gebruiken, wanneer de wisselkoers dollar-euro verandert, dat wil zeggen wanneer de dollar sterker wordt, dit automatisch leidt tot een onmiddellijke verzwakking van de forint. En wanneer we ons in een periode bevinden waarin de dollar voortdurend sterker wordt ten opzichte van de euro, of althans het hoge niveau dat hij bereikt heeft, handhaaft, leidt dit automatisch tot een verzwakking van de forint. Voorts is het de vraag of de economie het volgend jaar slechter zal doen dan dit jaar. En in de goedgekeurde begroting is de prognose dat dit niet het geval zal zijn, maar dat we zullen groeien. Het probleem is dat er intussen overal in Europa - of in ieder geval in de meeste Europese landen - zeker een teruggang zal zijn, en dat zal politieke instabiliteit veroorzaken. De oude Grieken zeiden dat de wereld in twee toestanden bestaat: de ene keer is de wereld in een geordende toestand die kosmos wordt genoemd, en de andere keer is zij in een toestand van wanorde, of chaos. En dat laatste is de richting waarin de Europese economie zich nu beweegt. Het dilemma waar wij Hongaren voor staan - en we moeten de sleutel vinden om het op te lossen - is het volgende: Is het mogelijk om in een wereldwijde recessie een lokale uitzondering te maken? En ons doel voor de komende twee jaar is om van Hongarije een lokale uitzondering te maken in een wereldwijde crisis. Een ambitieus doel!

Dit betekent ook dat we de vier jaar die voor ons liggen als één geheel zouden willen zien, ook al hebben we net verkiezingen gewonnen, maar dat is niet mogelijk; de vier jaar die voor ons liggen bestaan namelijk uit twee periodes van elk twee jaar. De eerste twee jaren zijn tussen 2022 en 2024. In 2024 zijn er presidentsverkiezingen in Amerika, en ik denk dat dan het eerste serieuze vooruitzicht op vrede zal aanbreken. En dan zijn er nog de twee jaren van 2024 tot 2026. We hebben een plan nodig voor de eerste twee jaar en een ander plan voor de tweede twee jaar. Kan voor Hongarije een lokale uitzondering worden gemaakt? Dat kan, en hier is de sleutelterm "wegblijven". Economisch gezien zal Hongarije dus alleen succesvol kunnen blijven als we uit de oorlog blijven, als we uit de migratie blijven, als we uit de gendergekte blijven, als we uit de mondiale belasting blijven - ik zal daar wegens tijdgebrek niet uitgebreid op ingaan, maar men wil ons die opleggen - en als we uit de algemene recessie in Europa blijven.

Het goede nieuws is dat we dit in 2010 hebben gedaan. Het is goed nieuws dat we het ook in 2020 hebben gedaan, tijdens de COVID-pandemie. We zijn uit elke crisis sterker gekomen dan we erin gingen. Wat er in 2020 is gebeurd, is dat we in de bocht zijn ingehaald: tijdens de crisis hebben we Griekenland en Portugal ingehaald in termen van economische output per hoofd van de bevolking. Het probleem is dat we tijdens het inhalen in de bocht in een mooie regenbui terecht zijn gekomen, en nu moeten we op de een of andere manier onze auto op de baan houden.

>>> 9
 
Laatst bewerkt:
9/11 ✈️ (nee niet die)

Ik denk dat het, om te slagen, belangrijk is dat wij met alle hoofdrolspelers nieuwe akkoorden kunnen sluiten die aangepast zijn aan de nieuwe situatie - niet alleen in politiek opzicht, maar ook in economisch opzicht. Er moet een nieuwe overeenkomst worden gesloten met de Europese Unie. Deze financiële onderhandelingen zijn aan de gang, en wij zullen tot een akkoord komen. Nu gaan we samen naar de afgrond, we houden elkaars handen vast, maar we zullen stoppen, ons tot elkaar wenden, elkaar omhelzen en tot een akkoord komen. Er moet een nieuwe overeenkomst met de Russen worden gesloten. Hongarije moet een nieuwe overeenkomst met de Russen sluiten; Hongarije moet een nieuwe overeenkomst met de Chinezen sluiten; en dan moeten we ook nog een nieuwe overeenkomst met de Verenigde Staten sluiten - misschien is dat gemakkelijker met de Republikeinen dan met de huidige Democraten. En als we daarin slagen, als we met iedereen een overeenkomst kunnen sluiten zoals onze nationale belangen vereisen, dan kunnen we in 2024 weer op het oude spoor van groei en ontwikkeling komen.

Tot slot moet ik zeggen dat we, terwijl we jongleren met data, niet mogen vergeten dat we eigenlijk naar 2030 toewerken. Ik heb het over veel dingen gehad, en op dit moment doet het Hongaarse bestuur me denken aan Chinese circusartiesten die twintig borden tegelijk ronddraaien en er daarbij voor zorgen dat er geen af valt. Dat is in wezen de taak die we moeten aanpakken, maar we mogen niet uit het oog verliezen dat - naast het ronddraaien van de borden - de belangrijkste horizon en tijdslimiet voor ons denken rond 2030 ligt. Volgens onze analyses is dat het moment waarop de problemen van de westerse wereld zich zullen opstapelen en de spanningen zich zullen vermenigvuldigen. Er zal een zeer ernstige crisis komen in de Verenigde Staten. Ik heb zojuist een Franse auteur aanbevolen, en ik zou ook iedereen een boek willen aanraden van de Amerikaanse analist George Friedman, eveneens in het Hongaars gepubliceerd, getiteld "The Storm before the Calm". Daarin schetst hij de verschillende uitdagingen die de VS te wachten staan, en die rond 2030 hun hoogtepunt zullen bereiken. Maar op de een of andere manier zullen we binnen dit tijdsbestek ook alle problemen van de eurozone zien opduiken: het Zuiden en het Noorden die verschillende ontwikkelingspaden volgen, waarbij het Zuiden schulden heeft en het Noorden die moet financieren. Dit zal een spanning veroorzaken die na verloop van tijd onhoudbaar zal zijn, tenzij het Zuiden zich hervormt naar het voorbeeld van het Noorden. Maar ze zijn niet erg geneigd tot een plotselinge cultuuromslag, en daarom ligt de staatsschuld in het Zuiden in de orde van 120, 150 of 180 procent. En dan, rond 2030, zal er een nieuwe machtsdynamiek binnen de EU ontstaan, omdat tegen die tijd de Midden-Europeanen, wij Midden-Europeanen - die worden behandeld op een manier waarover ik hier niet hoef uit te weiden - nettobetalers zullen zijn. Dus het moment zal komen dat - vanwege onze snellere ontwikkeling, een ontwikkeling die sneller is dan die van hen - Hongarije per saldo geen geld meer zal ontvangen van de EU, maar er geld aan zal betalen. Het zal meer inbrengen dan het krijgt. De Tsjechen verkeren al bijna in die positie. Als de Polen zich ontwikkelen op de manier die we nu al zien, zullen zij rond 2030 ook zo ver zijn, en wij zullen ergens rond die tijd ook zo ver zijn. Dit betekent dat er een nieuwe machtsdynamiek zal ontstaan: wie betaalt, bepaalt. Dit zal ook onze betrekkingen veranderen, en een nieuwe situatie voor ons creëren binnen de Europese Unie. Met andere woorden, beste vrienden, rond het jaar 2030 zullen wij in topvorm moeten zijn. Dan zullen we al onze kracht nodig hebben: diplomatieke, economische, militaire en intellectuele kracht.

>>> 10
 
Laatst bewerkt:
10/11

En tot slot zal ik, op advies van Zsolt, nu alleen de factoren opsommen die Hongarije zullen helpen om van ons een lokale uitzondering te maken in een wereldwijde recessie.

De eerste is dat we nog steeds onze grensverdediging hebben.

De tweede is dat we een op familie gebaseerde samenleving hebben, wat een factor is die veel energie en motivatie garandeert.

Op dit moment zijn we bezig met belangrijke ontwikkelingen in ons leger en onze militaire industriële sector.

Wij diversifiëren onze energiebronnen. Overigens, wat de EU wil is geen diversificatie. Diversificatie betekent dat je niet kwetsbaar bent omdat je je energie van verschillende plaatsen kunt betrekken. Wat zij doen is sancties opleggen die tot doel hebben te voorkomen dat zij energie van een bepaalde plaats krijgen. Dat is een heel ander verhaal. We willen niet stoppen met het betrekken van energie uit Rusland, we willen gewoon stoppen met het uitsluitend uit Rusland te betrekken.

Onze vijfde kans is om te profiteren van de technologische verschuiving. Als we snel genoeg zijn, kunnen we altijd winnen wanneer zich technologische veranderingen voordoen. Hier hebben we het voorbeeld van elektrische auto's. In Hongarije investeren we enorm in batterijen, en binnen de kortste keren zullen we de op twee na grootste batterijproducent ter wereld zijn - de op twee na grootste batterijproducent in absolute termen, niet in percentages - en de op vier na grootste exporteur ter wereld. Er zijn dus niches die we kunnen aanboren.

Buitenlandse kapitaalinstroom: dit is onze zesde grote kans. Er komt kapitaal binnen uit zowel het oosten als het westen. In 2019 - of misschien 2020 - bracht Zuid-Korea al de meeste investeringen binnen, gevolgd door China het jaar daarop, en Korea dit jaar opnieuw. Ondertussen gaan de Duitse investeringen door: gisteren werd de bouw van een nieuwe Mercedes-fabriek aangekondigd, wat een investering van een miljard euro zal zijn. Wij zijn een doorvoerland, en wij willen een doorvoereconomie blijven. Op dit punt moet ik opmerken dat als de wereld in blokken uiteenvalt en opnieuw in Oost en West wordt opgesplitst, wij geen ontmoetingsplaats of doorgangsland zullen zijn. Als er machtsblokken ontstaan, zullen wij geen ontmoetingspunt zijn, geen toegangspoort, geen contactpunt waar de voordelen van zowel het Oosten als het Westen worden gecombineerd, maar zullen wij aan de rand van iets staan, in de periferie. En dan zal Hongarije geen welvarend Hongarije zijn, maar een stoffig voorpost-garnizoen van het soort waarover we lezen in het werk van [de komische romanschrijver] Jenő Rejtő. Daarom moeten we ons verzetten tegen de vorming van dergelijke blokken. Dat is de enige manier waarop een doorvoerland en een doorvoereconomie rendabel kunnen zijn.

Onze volgende, achtste kans is gebaseerd op politieke stabiliteit: we hebben een tweederde meerderheid. Een regering met een tweederde meerderheid kan niet worden omvergeworpen, en er zijn geen coalitiegeschillen, omdat wij niet in een coalitie zitten. Misschien heeft u hier minder aandacht aan besteed, maar in feite hebben we de afgelopen jaren aan de nationale kant ook een generatiewisseling meegemaakt. Laten we het feit buiten beschouwing laten dat nu in het Westen mensen van mijn leeftijd aan hun politieke carrière beginnen. In Hongarije is dat anders, en ik begeef mij naar de uitgang. Wij moeten ervoor zorgen dat de generatie na ons een leiderschap krijgt met dezelfde nationale en emotionele betrokkenheid die wij aan Hongarije hebben gegeven. Daarom hebben we in stilte een generatiewisseling doorgevoerd, waarvan het symbool is dat een 44-jarige moeder van drie kinderen onze president van de Republiek is, in tegenstelling tot of naast een premier zoals ik, die binnenkort in de zestig zal zijn. En als je naar de regering kijkt, zie je ministers van in de veertig - soms begin veertig - die Hongarije twintig of dertig jaar lang zullen kunnen leiden. Natuurlijk is generatiewisseling nooit gemakkelijk, want er is een verschil tussen nieuwkomers die de sporen uitwissen en zij die de kar trekken. Degenen die de sporen uitzetten moeten de kans krijgen om in een circustent op te treden, terwijl degenen die de kar trekken bij de politieke besluitvorming moeten worden betrokken.

>>> 11
 
Laatst bewerkt:
11/11

😅😅😅😅😅😅😅

De negende sleutel tot een succesvolle strategie van plaatselijk exceptionalisme is onze intellectuele en geestelijke grondslag. Hongarije heeft nog steeds zijn nationale opvatting, zijn sfeer van nationaal gevoel, zijn cultuur, en een taal die in staat is een complete Hongaarse wereld te beschrijven.

En ten slotte, de tiende factor die ons een kans op succes biedt, is wat ik ambitie noem. Hongarije heeft ambitie. Hongarije heeft gemeenschappelijke ambities, en zelfs nationale ambities. Het heeft nationale ambities, en zelfs Europese ambities. Daarom moeten we, om onze nationale ambities te behouden, solidariteit tonen in de moeilijke periode die voor ons ligt. Het moederland moet één front vormen, en Transsylvanië en de andere gebieden in het Karpatenbekken die door Hongaren worden bewoond, moeten één front vormen. Deze ambitie, beste vrienden, is wat ons voortdrijft, wat ons drijft - het is onze brandstof. Het is de notie dat we altijd meer aan de wereld hebben gegeven dan we ervan hebben ontvangen, dat er meer van ons is afgenomen dan aan ons is gegeven, dat we rekeningen hebben ingediend die nog steeds onbetaald zijn, dat we beter, ijveriger en getalenteerder zijn dan de positie waarin we ons nu bevinden en de manier waarop we leven, en het feit dat de wereld ons iets schuldig is - en dat we die schuld willen en zullen inlossen. Dat is onze sterkste ambitie.

Dank u voor het luisteren. Hup Hongarije, hup Hongaren!
 
Laatst bewerkt:
Hij zegt m.i. niets dat niet waar is en wijst op de punten die de EC niet wil dat wij weten. Dat vinden de links-liberale nazibrillen van de EC en hun handlers niet leuk. Dus moet de propagandamachine voluit draaien.
Hongarije heeft zijn eigen problematiek en politici blijven politici, maar als ik Hongarije vergelijk met Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden ... een wereld van (positief) verschil. Geen utopie, wel prettige verschillen. Weer een fijn weekend op een festival in Pécs. Geen enkel incident meegemaakt, geen rare sfeer, veel mensen, veel (kleine) kinderen die plezier maken en hebben.

Het is (weer) kwestie van 'inversie'. Het beschuldigen van anderen met wat ze zelf zijn/doen. De echte Nazi's (EC, groot deel EP, WEF, UN, etc) willen een gemengd lichtbruin laag-IQ ras.... hun makkelijk te beinvloeden slaven. Dus moeten de sluisdeuren open... en de zoekmachines helpen mee. Kan geen Wikipedia verhaal van haar vinden. Vooral artikelen van 26/27-07-2022 die oude info overspoelen.

Als ik ga zoeken dan hebben de eerste paar mainstream kanalen al weer "toevallig" dezelfde nieuwskop en nagenoeg allemaal komen ze op hetzelfde tijdstip met hun portie hersenspoeling voor de schapen. De 'nazi speech....' met bijna alle woorden die vriend Thierry en de zijnen ook allemaal al eens hebben mogen horen. Een vertaling van 1 hongaarse media = idem. Wereldwijd wederom dezelfde tekst en propaganda?

NOS = Nazi Omroep Stichting
UN = United Nazi's
NATO = Nazi Atlantic Treaty Organisation
WEF = World Economic Fascists
WHO = World Hadamar* Organisation

*De huidige sterilisatie onder de gevaccineerden doet niet onder voor het Nazi T-4 programma!?
 
Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.171
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan