Hondenvoer

simone

New member
Wij hebben thuis een paar jaar geleden twee grote honden en twee katten gehad.

Nu had ik het laatst met iemand over dat waarom de mensen zich toch zoveel qua voer wijs laten maken en dat een hond bij elkaar geperste gepasteuriseerde onnatuurlijke koolhydraten voer krijgt.

Men laat zich wijs maken dat wat de honden vroeger kregen niet zo goed was en dat dit beter is(voor voedsel industrie).

Vindt men het gek dat honden, katten etc. steeds meer kwalen als kanker,diabeet enz. krijgen en dat ze heel dik worden en dan krijgt de hond de schuld ja beweegt te weinig.

Onzin, een hond hoort dit troep niet te eten.

Een hond hoort net als zijn aanverwante famillie de wolf veel vlees te eten en geen andere onzin.

Het voer wat ze nu eten is niet goed voor hun organen en bezorgt alleen maar constant stress voor het lichaam.

Een kat precies hetzelfde. Een kat is een roofdier maar helaas jaagt ie nu nog alleen maar op koolhydraten met alle gevolgen van dien.

Hoe denken jullie erover?

 
Ja, daar ben ik het mee eens. Honden en katten horen vlees te eten. Niet heel lang geleden zag ik dat ze zelfs complete pastamaaltijden voor katten verwerken in een of ander prutje. Ik heb echt even heel verbaasd staan kijken.

Toch heb ik nog wel twijfel, vooral w.b. mijn eigen kat. Ik ga er namelijk vanuit dat a.) katten (en alle willekeurige dieren) op basis van hun intuïtie weten wat goed voor hen is en dat ook uitkiezen als voeding; en b.) katten (en wederom alle willekeurige dieren), mits zij voldoen aan a., zelf verzadiging voelen en dan stoppen met eten. Een dier zal op die manier nooit te dik worden en zich ook niet ziek eten.

Mijn eigen kat heb ik nooit echt laten kiezen (behalve tussen rauw vlees en rauw ei: dat laatste hoeft ze niet meer), dus of ze aan voorwaarde a. voldoet, weet ik niet.

Mijn kat eet echter wel altijd meteen alles op wat ze krijgt en doet vrijwel altijd alsof ze uitgehongerd is. Nu ik haar een halfjaar heb, wordt het schrokken minder. Sowieso heb ik het nog niet aangedurfd om gewoon onbeperkt eten voor haar neer te zetten, omdat ik eigenlijk wel zeker weet dat ze doorschrokt tot ze ziek wordt. Daarnaast heb ik haar ook weer op rantsoen gezet, want ik vond haar echt te dik (of te stevig?) worden. Aan voorwaarde b. voldoet ze dus nog niet. Dat klopt voor mij niet.

Verder ben ik het helemaal met je eens, Haluk. Ik zie nu mijn eigen kat (andere, die bij mijn ouders woont) heel erg achteruit gaan. Ik zou haar het liefst eigen voer geven, maar mijn ouders geven het haar niet. Volgens mij moet ik haar daarmee weer wat gezonder kunnen krijgen, maar ik mag haar niet meenemen, helaas.

 
De huisdieren van tegenwoordig krijgen ook geen keuze meer en zijn zo afhankelijk(gemaakt) dat ze ook (bijna) geen eigen keuzes meer kunnen maken. Ze zouden ook niet in het wild kunnen overleven ook al was er die mogelijkheid hier.Een kat mischien wel.

Toen onze katten nog in leven waren hadden wij een grand-café en op de bovenste etage hadden we muizen. Wij de katten uitgezet, de muizen liepen voor hun neus. Denk je dat ze ook maar enige moeite deden? Ze deden totaal niets. Wat waren wij teleurgesteld. Zou je niet zeggen van een kat.

Wij hebben ze te veel mens gemaakt besefte ik.

Hoeveel ik ook van huisdieren hou, nu denk ik er weer anders over.

Een dier moet in de natuur zijn en niet voor ons plezier bij ons.Laat niemand mij verkeerd begrijpen, val niemand aan.

Ik snap dat sommige kinderen of volwassenen een huisdier nodig hebben of mensen met een handicap maar neem bijvoorbeeld vissen.Die zijn echt niet blij als ze constant fabrieksvoer en bewerkte fabriekszout en nep natuur in hun aquarium krijgen.

Je krijgt dan als tegenargument ja maar hier leven ze langer en omdat ze geen natuurlijke vijanden meer hebben veel meer kans om te overleven. Ze hebben het toch goed?

Weer uit eigen belang praten we het goed.

Vissen die in kleine kommetjes zitten, vogels opgesloten in kooien en follieres, chincillas ook en als we ze zat zijn gewoon doorverkopen of naar het asiel en als we ze niet kunnen opvoeden worden ze ingeslapen.De mens krijgt nooit de schuld. Het is altijd de huisdier die de schuld krijgt en dus de dupe is.

Toen onze huisdieren nog in leven waren was er één ding wat altijd door mijn hoofd ging:wat als we weg zijn en er breekt brand uit. De dieren kunnen niet vluchten en wat te denken van mensen die hun huisdier in een bench doen als ze wegzijn omdat ie anders alles kapot maakt. Die kunnen helemaal niets als er brand uitbreekt.

Dierentuinen precies hetzelfde, big business maar dan zegt iemand weer ja ze zijn wel goed voor ze omdat ze worden opgevangen maar van de andere kant was het niet nodig geweest ze op te vangen als wij de natuur niet zo uit balans hadden gebracht.

Oh ja we hadden het over voer, weer afgedwaald.

Merk dat bijvoorbeeld honden die veel onbewerkt vlees krijgen wel gezonder blijven. Kijk maar op sommige afgelegen boerderijen in het buitenland.

 
Pinklady,

De volkeren die Price onderzocht wisten instinctief ook wat wel of niet goed voor ze was, maar toch bezweken ze voor het bewerkte, moderne 'voedsel'. Dieren zijn hierop geen uitzondering. Als je het eenmaal probeert ben je voor je het weet verslaafd.

Mike

 
Net als met roken, je zou toch ook denken dat mensen intuitief en verstandelijk weten hier nooit aan te moeten beginnen, toch rookt er volgens mij alleen al in nederland 30%.

Erik las laatst wat er allemaal oa in hondenvoer gestopt wordt, de kankergezwellen etc uit de vleesindustrie, alles wat niet gebruikt mag worden voor de supermarkten.

Hij wilde dit, terecht, absoluut niet voor onze hond, dus maakt hij iedere dag zelf voedsel voor hem. Wel nog met rijst, maar veel vlees, en henk is gek op rauwe melk en kefir, hij likt iedere dag de bak uit waarin ik de kefir uit laat lekke, sinds die tijd heeft hij meer en mooier/zachter haar, en nauwelijks nog diaree.

 
Het is meestal de bewerking wat schadelijk is en vaker niet het product zoals de natuur het bedoelt heeft. Kijk maar naar zout, vlees, orgaanvlees, melk, eieren en zo ook voor tabak. Als al die additieven er niet in zaten dan is af en toe roken wel gezond.

 
Ik ben nog steeds van mening dat niet roken gezonder is dan af en toe roken, ook al is het een onbewerkt produkt. Vraag je eens af waarom je wilt roken of waarom je denkt of vindt dat dit af en toe zelfs gezond is? Dus gezonder dan nooit roken.

Ik ben erg benieuwd waarom jij vindt dat roken af en toe zelfs gezond is.

 
Een bepaalde spirituele voordeel. Het ontspant.

Amazonde indianen gebruiken ook tabakssap voor healing.

Roken heeft een gunstig effect op enkele specifieke ouderdomsziekten zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson en voor het uitstel van deze ziekten.

Er zijn bewijzen gevonden dat Indianen het al meer dan 3000 jaar roken en als je genoeg vitamine c hebt is het geen probleem.

Heb hier toevallig een link gevonden:http://www.squidoo.com/truth-about-smoking-tobacco

 
Nog een keer een vraag over katten/hondenvoer.

Onze kat van 4 maanden krijgt tot nu toe altijd carnibest of Barf (rauw (orgaan)vlees dus).

Verder staat er altijd een bakje melkkefir klaar waar hij flink wat van drinkt.

Water drinkt hij niet zoveel, maar hier doen we ook af en toe wat sole in.

Een paar keer per week krijgt hij ook een half theelepeltje levertraan door het voer.

Hij ziet er erg goed uit, groeit ongeloofelijk hard, ziet er groot en sterk uit (dus niet dik) en heeft een hele mooie zachte vacht. Hij doet het dus perfect op een natuurlijk dieet zonder granen en andere troep.

Toch wil ik de kat liever biologisch vlees geven en kwam uit bij deze website: http://www.doggywebshop.com/contents/nl/d104_DARF.html

Nu mijn vraag:

Het vlees op deze website ziet er goed uit. Voor honden en katten zie ik niet zoveel verschil in de samenstelling van het vlees. Wel is het kattenvoer omgerekend per kilo een stuk duurder.

Ik heb ze een mail gestuurd en kreeg het volgende antwoord:
Quote:
Ik verkoop ook speciaal voor de kat. Darf eko 2,5 kg per doos voor 11,88 per doos.

Er is wel verschil in samenstelling, daar een kat vaak meer op spiervlees leeft en een hond meer op orgaanvlees. Dus als er langdurig hondenvlees aan een kat wordt gevoerd, kan dat misschien toch tekorten opleveren.


Een kat leeft meer op spiervlees?? Het lijkt me dat hier niks van klopt toch? Zal ik dus maar gewoon voor het goedkopere "hondenvoer" gaan?

 
dat vroeg ik me nu ook al af? Vanavond ga ik waarschijnlijk even naar Petra van www.versvoer.nl om vlees te halen voor hond en kat en zal ik eens aan haar vragen waarom het prijsverschil is en hoe dat nou zit met honden en katten.

Ik dacht een keer gelezen te hebben dat katten meer carnitine nodig hebben. Ik laat het weten hier

 
roofdieren (leeuwen en zo) duiken toch ook eerst de buik in op zoek naar organen als ze een prooi hebben gevangen?

Lia

 
Quote:
roofdieren (leeuwen en zo) duiken toch ook eerst de buik in op zoek naar organen als ze een prooi hebben gevangen?


Ja, dat dacht ik ook. Vandaar lijkt het me ook dat hoe meer orgaanvlees een kat eet, hoe beter.

@ Marijan,

Ben benieuwd wat voor antwoord je krijgt van Petra.

 
Quote:
Vandaar lijkt het me ook dat hoe meer orgaanvlees een kat eet, hoe beter.


Ik denk niet dat alleen orgaan vlees goed is, maar dat snap jij ook wel. Maar over de verhoudingen weet ik niks en ik kan je hier verder ook niet mee helpen.

Ik wou wel nog iets over honden eten posten. De hond van mijn ouders en andere honden ook die ik heb gezien, vinden een verse paardenvijg heel erg lekker. Het paard moet wel in de wei hebben gestaan anders laat hij ze liggen. Mijn ouders die trekken hem altijd weg met de riem omdat ze het vies vinden wat het eigenlijk ook is. Maar ik denk wel dat het gezond is voor een hond. Mike zegt dat katten gras eten voor de mineralen en niet omdat ze moeten spugen, ze moeten meestal ook niet spugen nadat ze gras hebben gegeten. Een paardevijg is gefermenteerd gras, dus laat je hond in het vervolg lekker van zijn zuurkool genieten. Dit geeft ook wel aan dat honden wel iets aan koolhydraten nodig hebben ook als maag inhoud van prooien.

Quote:
Wij de katten uitgezet, de muizen liepen voor hun neus



Misschien hadden ze geen honger. Ik heb de katten vroeger met van alles thuis zijn komen. Ook die hond die niks boet als er wild voor hem langs loopt vangt wel muizen, ratten en vissen al is het wel minder dan de katten vroeger deden maar hij kan de tuin ook niet uit. Maar soms krijg je inderdaad het idee dat ze het niet meer kunnen.

 
Daar komt de hond in de pot vinden ook vandaan. Alleen normaal Nederlands eten lijkt me niet zo goed voor ze en niet alleen omdat het te zout zou zijn (had ik een paar jaar geleden gehoord).

 
Gisteravond even aan Petra gevraagd hoe dat nou zit met honden- en kattenvoer.

Zij zegt dat katten inderdaad meer spiervlees eten/nodig hebben en bv niet de botten. Die schijnen ze toch moeilijker te kunnen verteren als een hond.

Uit eigen ervaring denk ik wel kleine beestjes, want konijnen, muizen en (lichtbruine)ratten gaan hier bij onze katten regelmatig naar binnen.

Of ze dan goed verteren en zo weet ik niet. Wat ik wel weet is dat onze zwarte kat(vrouwtje) mooie glimmende vacht heeft en onze rode kater is wat doffer en de laatste tijd hangt 1 oortje aan de punt iets naar beneden. Ook zie ik vooral bij de rode kater wormen. Nu geef ik colloidaal zilver van Sensi en lijkt het oortje weer iets beter te staan. Verder zien ze er fantastisch doorvoed (niet vet) uit en zijn ze heel erg lief :) en aanhankelijk,huiselijk. Ik voer ze bij met vlees van Darf en elke dag kefir/melk en een schaaltje brokjes van Ecostyle.

Ik wil nu dit gaan proberen voor de honden en katten : http://www.amiqure.nl/Webwinkel-Product-16864472/Verm-X-Wormkruiden-kat-120gr.html en http://www.amiqure.nl/Webwinkel-Product-11641177/Verm-X-Wormkruiden-hond-325gr.html

Kent iemand dit?

 
Ik wou wel nog iets over honden eten posten. De hond van mijn ouders en andere honden ook die ik heb gezien, vinden een verse paardenvijg heel erg lekker. Het paard moet wel in de wei hebben gestaan anders laat hij ze liggen. Mijn ouders die trekken hem altijd weg met de riem omdat ze het vies vinden wat het eigenlijk ook is. Maar ik denk wel dat het gezond is voor een hond.

Uit de nieuwsbrief van Anneke Bleeker:

Zoals recent een verhaal dat aan ons werd verteld. Hier in de omgeving heeft iemand een hond die laatst ongelooflijk ziek werd. Zo ziek, dat men het ergste vreesde. Wat de eigenaar had geconstateerd was het volgende: al wandelend in het bos had zijn hond de

uitwerpselen van paarden opgegeten. Tja, honden zijn niet bepaald de meest nette wezens op deze planeet en ook deze hond had blijkbaar last van dit euvel. Eerlijk gezegd zijn

wij blij dat ondanks dat onze hond ook zijn eigenaardigheden heeft, hij dit gelukkig niet doet. Wij hebben het dus niet persoonlijk meegemaakt maar de eigenaar van de zieke hond kon ook de eigenaar van het bewuste paard traceren en wat bleek? Dat edele dier was kort daarvoor gevaccineerd!

 
Ik hoop dat de hond van mijn ouders gezonde niet net gevacineerde paarden in de buurt heeft. Hij eet er dus nooit veel van maar hij is er als wel 14 jaar mee geworden (kleine honden worden ouder). Wat ik bedoel aan te geven is dat het gezond kan zijn ook al vinden jij en ik het vies. Hij weet heus wel dat een grasgevoerde niet gevacineerde vijg goed voor hem is. Dat hij grasgevoerd is kan je zien maar ik denk niet dat een hond het proeft als het paard net een vacinatie heeft gehad. Ik denk dat een hond zo extra mineralen en verteringsenzymen binnen kan krijgen. Wat die van mijn ouders wel nodig heeft want hij kan behoorlijk veel scheten laten als hij een ei heeft gegeten.

 
Ik denk ook dat het gezond is hoor, het is alleen jammer dat het dier, dat niet kan ruiken of proeven. Mocht een hond ziek worden na zo'n schranspartij dan kan dat dus door een gevaccineerde vijg komen. Ik heb het trouwens ook een paard zien doen. Het was een temperamentvol paard en we stonden hem te bewonderen. Toen hij geen aandacht meer kreeg, hapte hij in de vijgen en proeste dat met volle kracht in het rond, m'n zus kreeg de volle laag. Het paard kreeg weer wat het wilde, de volle aandacht!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan