Hoeveel vlees eten jullie eigenlijk?

Wat ook heel mooi was in de 'kamelen' film: Ze filmden de rust en harmonie in het gezin.

Als het kleine meisje huilde werd het liefdevol getroost en later in slaap gezongen.

Daarna zag je dan het tegengestelde beeld van het kamelen jong dat alleen gelaten was.

Ik vond ook dat het gezin een grote rust uitstraalde.

 
Gisteren zijn wij bij een biologische slager geweest in Purmerend: slagerij Koeman, what's in a name.

Hier zijn site.

We waren op zoek naar biologische orgaanvlees, beestenbotten, mergpijpjes.

Het is een waar biologische vlees walhalla en een bijzonder vriendelijke man, ook zijn personeel is vriendelijk.

Zal hij zijn eigen producten eten waardoor hij zo toegankelijk is, hij nam in ieder geval de tijd om ons wegwijs te maken in zijn producten.

Onze biologische-dynamische boerin verkoopt ook orgaan vlees maar dat is natuurlijk afhankelijk van wanneer er weer een koe/kalf wordt geslacht. En we willen meer lever gaan eten want onze eigen lever kan wel wat gebruiken.

We hebben bij slager Koeman runderlever, kalfslever, mergpijpjes, beestenbotten, ossenstaart en leverworst meegenomen.

Verder hadden ze allerlei soorten orgaanvlees van rund, varken en kip. Ook tong, ossenstaart lag in de vriesvitrine.

De leverworst maken ze zelf zonder toevoegingen, wel met kruidenzout dus daarin kan ik misschien nog wat gaan sturen met de tijd.

Kan in ieder geval een vraag stellen of hij Keltisch zeezout kent en hem daar informatie over geven.

Morgen gaan we verse groente halen en dan weer 3 grote pannen beestenbottenbouillon trekken, soep maken en dan invriezen.

We eten momenteel vrijwel dagelijks soep.

Dus woon je in de buurt van Purmerend, winkelcentrum Overwhere, Leeuwerikplein: Het is een aanrader om eens te gaan kijken/shoppen bij deze Slager Koeman.

 
Goed werk Poekie! Daar hou ik ook wel van, grondig inkopen doen.

Ja soep is geweldig. Ik ben er ook steeds meer een gewoonte van aan het maken om tussen de middag soep te eten als ik thuis ben. In feite kan je soep natuurlijk ook meenemen in een thermosfles. Toch zoek ik eigenlijk nog een metalen thermosbak in de vorm van een soepkom. De deksel open draaien en meteen met de lepel erin. Ik ben ze alleen nog nergens tegen gekomen.

Kreeg je de botten gratis mee bij de slager? Hoe maak jij jouw bouillon eigenlijk? Een grote pan met water en botten opzetten en dan enige uren koken? Ook nog azijn of iets toevoegen?

 
Het beste kun je de botten eerst minstens een half uur in water laten staan met 2 eetlepels appelazijn. Daarna voeg ik toe: 2 ruime eetlepels keltisch zout en vers gemalen zwearte peper, 1 hele ui/1 wortel aan stukjes en half bosje selderij. koken, afschuimen en minsens 43 a 5 uur laten trekken.

Gisteren nog gemaakt, werkelijk heerlijke bouillon geworden.

 
Quote:
Het beste kun je de botten eerst minstens een half uur in water laten staan met 2 eetlepels appelazijn.


En dit water wordt daarna een onderdeel van de soep, maak ik op uit de woorden: "Daarna voeg ik toe".

 
Wij maken a la Dirtsa maar wij schuimen niet. Wij doen er naast de hele ui/wortel ook nog een in stukken gesneden prei in.

Als de bouillon goed getrokken is halen we het vlees/schenkel eruit, halen al het vlees eraf, de merg uit de botten.

We doen dat allemaal in de blender samen met de groente die we erin mee hebben laten trekken en blenden maar.

Dat doen we weer terug in de soep. Dan allemaal fijngesneden groentes erbij, heel veel kleine soepballetjes en als ze er zijn shiitakes en een blikje kokosmelk per pan. We vriezen het in in bakjes waaruit we 2x op een dag (met zijn tweetjes) kunnen eten.

Alleen het bot gaat weg. We hebben er een keer een half uur op gekauwd maar daar is gewoon niet doorheen te komen. :mrgreen:

De appelazijn gaan we ook toepassen in het begin, goeie tip Dirsta. Had het wel al eerder gelezen maar weer vergeten.

 
Poekie, volgens mij is het afschuimen wel belangrijk. Ik meen te herinneren dat dit te maken heeft met afval/gifstoffen die je hiermee verwijderd.

net zoiets als het weekwater van de noten/granen die je weg moet gooien.

En inderdaad dennis, het wate met appelazijn en de botten gebruik je voor de soep. 2 eetlepels zout is voor 4 liter water. Ik voeg voor het koken ook nog vlees toe. gewoon aan stukjes gesneden stoofvlees met veel vet.

 
In welke pan maken jullie de bouillon eigenlijk ? Op de Weston Price site en in het boek Nourishing Traditions heeft men het over een stockpot. Het liefst koop ik ook een grote gietijzeren soeppan, maar tot dusver kom ik alleen grote RVS soeppannen tegen. Dan maar RVS zonder nickel ? Bij de blokker is momenteel een soeppan in de aanbieding gemaakt van emaille, 8 liter. http://bit.ly/xetZYR

 
Ik zou zo'n zware pan niet kunnen tillen, dus wij hebben gewone soeppannen. ook overigens zo'n emaille, die gebruik om erwtensoep te maken, is wat ruimer.

 
Volgens mij (en ook mijn oude moeder) ontstaat het schuim door resten van bloed in het vlees en wordt het dus voornamelijk gevormd door eiwitten. Je kunt het er af halen als je een mooie heldere bouillon wilt. Doe je dat niet dan blijft de soep wat troebel. Zelf haal ik het er nooit af, ik roer het er gewoon door.

 
Volgens mij (en ook mijn oude moeder) ontstaat het schuim door resten van bloed in het vlees en wordt het dus voornamelijk gevormd door eiwitten. Je kunt het er af halen als je een mooie heldere bouillon wilt. Doe je dat niet dan blijft de soep wat troebel. Zelf haal ik het er nooit af, ik roer het er gewoon door.

 
Mijn oma zei ook altijd..."het beste van de soep halen jullie eraf"...als wij

m afschuimde..................

Voor de helderheid is het i.d.d. mooier....maar als het "het beste" van de soep is..???

Dia.

 
Quote:
Dat zijn lectines en dat zijn antinutrienten.



Houdt dat in dat ze de opname van mineralen remmen?

 
Volgens mij zijn lectines een bepaalde soort plantaardig eiwit. Deze komen met name voor in peulvruchten maar ook in granen en zijn inderdaad antinutrienten.

Dat lectines zouden gaan schuimen wanneer je vlees kookt klinkt mij vreemd in de oren want daar zitten ze niet in. (of misschien wat restanten uit de voeding van het dier?).

En dan nog : stel dat je datzelfde vlees niet gekookt maar gebakken zou hebben. Dan haal je die stoffen er toch ook niet uit?

 
Hier staat interessante informatie over wat lectines zijn en wat ze kunnen doen in je darmen (vanaf de derde alinea).

Gluten zijn een subgroep van lectines.

 
Ik begrijp hieruit dat het schuim dan komt van lectines uit de groente die we meekoken in de bouillon: prei, wortel en ui.

Maar dan vind ik het vreemd dat dat schuim er niet opkomt nadat we als de bouillon gereed is allemaal gesneden groenten er in doen en mee gaarkoken. Daar zouden dan toch ook lectines van vrij moeten komen en resulteren in schuim op de soep?

 
Op de 'Healthy Home Economist' haar blog (die lid is van de WAPF) staat bij haar recept voor fish stock: "As the water first begins to boil, skim off any foam that rises to the surface. It is important to remove this foam as this is impurities and off flavors. "



Soep met vissengraten- en koppen in heb ik nog nooit gemaakt en ze zegt als je een vissenkop geheel gebruikt, zit daar nog de schildklier in, dus das ook een goeie en goedkope manier om je schildklier gezond te houden. Ze zegt ook dat het schuim eraf halen, de smaak van de soep beduidend verbetert.

Hier een filmpje hoe je het maakt. En hier hoe je kalkoensoep maakt.

Ik heb jammergenoeg opgemerkt dat wanneer ik een volledige vis koop, het binnenste van de kop eruit is gehaald en het oog ook weg is, kwestie van de klant niet af te schrikken zeker? Hoewel dit nu juist gezond is.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.779
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan