Hoeveel vlees eten jullie eigenlijk?

Wat is zo'n soepkip toch een heerlijk vet beest! Ik ben een bouillon aan het trekken en er drijft zo veel vet op de soep dat het een aaneengesloten gele laag vormt. Ik zou haast een rietje pakken en het er vanaf slurpen... :)

 
Ruim 4 uur verder: de kippensoep is klaar. Heerlijk voor in de vroege lente! Ik hen kip van 1230 gram gebruikt en slechts 85 gram daarvan is botten en hard kraakbeen. De rest is vlees, vet en vel. Dat zweeft allemaal lekker in de soep. :)

Recept kippensoep

1 soepkip (1230 gr) halveren

3 liter water

1 vrij grote winterpeen

1 middelgrote venkelknol

4 stengels bleekselderij

1 kleine prei

2 middelgrote uien

5 dikke tenen knoflook

5 grote laurierblaadjes

2 gram foeliestukjes (1 el)

1 tl peperbolletjes (gevijzeld)

2 blokjes kippenbouillon

15 gram keltisch zeezout

150 gram champignons

Kip met water opzetten en aan de kook brengen

Afschuimen totdat er geen schuim meer komt

Daarna pas de overige ingrediënten erin doen

Laat de deksel zo veel mogelijk op de pan om de aroma in de soep te houden

Na 3 uur zachtjes koken begint het vlees van de botten los te laten

Haal de kip eruit en laat hem een beetje afkoelen

Pluk al het vel en vlees eraf en knip het fijn

Doe dit vlees weer terug in de soep

 
Quote:
DenniS

Lid

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de Bijibel en de mensen die de Bijbel misbruiken voor hun eigen doeleinden. De vroegste delen uit de Bijbel zijn al een aantal duizend jaren geleden ontstaan, toen er in de verste verste nog geen Vaticaan te bekennen was.

Maar denk je dan dat je tegenwoordig nog een bijbel te lezen kunt krijgen die grotendeels overeenkomt met de vroegste delen van duizend jaar geleden? Naar mijn idee heeft het instituut christendom deze bijbel juist subtiel vervormd tot een machtsmiddel. En inderdaad zijn er mensen die daar nog een flinke schep bovenop gedaan hebben door de bijbel zo te interpreteren dat ze hun corrupte, manipulatieve daden konden goedpraten en dat ze een volk eeuwenlang wisten te onderdrukken met het zogenaamde woord van god. Ik geloof best dat er in de bijbel goede richtlijnen staan, maar ik zou zeer zeker ook op mijn hoede zijn bij het lezen ervan. Er zijn slimme koppen mee bezig geweest om waarheden te verdraaien en te verhullen...


Je moet ook niet kijken wat andere mensen ermee doen, je moet erin zien wat Jézus voor ons gedaan heeft ! Het hele Oude Testament is een spiegel van het Nieuwe Testament, maar het gaat om Jezus ! voor meer info : www.petersteffens.nl

Het gaat om liefde, dat is het belangrijkste in ons leven....en Jezus was/is liefde.

Maar dit is een beetje ontopic....

Ik blijf het bij groente houden als hoofd-voedsel , vlees en granen als bij- voedsel, voor de rest ben ik het met jullie eens, suiker is troep en zout is noodzakelijk.

(heel kort door de bocht :) )

 
Zo lang je jezelf in ieder geval maar voldoende vetoplosbare vitamines gunt dmv dierlijke vetten (melk, kaas, roomboter, vlees, vis) en zo lang je maar voldoende mineralen binnen krijgt door biologisch voeding...

 
Ik heb afgelopen weekend een bouillon getrokken van 5 dikke kabeljauwkoppen. Het is me niet echt in de smaak gevallen zoals ik dat gewend ben van een zelfgemaakte bouillon. Ik heb er maar een misosoep van gemaakt met miso hatcho, wakamé zeewier en gedroogde garnaaltjes die ik nog had liggen. Toch nog best smakelijk geworden. Op merkelijk is dat er geen vet komt bovendrijven. Zou het werkelijk geen vet bevatten of zou het vet geëmulgeerd zijn door andere stoffen?

 
DenniS, graatjes en koppen van platte vissen (schol, tarbot, griet, etc.) of dorada's krijg je lekkere visbouillon.

 
@ Dennis, 5 kabeljauw koppen! Dat zijn er veel! Ik maak vissenbouillon met 1 grote kabeljauw kop. Met deze bouillon gaat het niet zozeer om de vetten, maar meer om de mineralen. De bouillon is ook erg goed voor de schildklier bijvoorbeeld. De bouillon die ik van 1 kop krijg is heerlijk! Misschien waren 5 koppen gewoon teveel.

 
Hahaha, ja ik ben niet zo van het subtiele in die dingen. Ik ben geneigd om de pan vol te laden met botten als ik bouillon ga maken... :)

 
Ik heb zo'n emaille soeppan van 8 liter geloof ik. 4 koppen passen net op de bodem. Is wel erg handig hoor zo'n formaat. Het is nog niet overdreven groot, maar je kunt er wel prima bouillons in trekken. Gewoon voor een tientje te koop bij de Blokker.

 
Topic wordt denk ik over het hoofd gezien... nu ben ik nog een paar site's tegengekomen om vlees te bestellen.

www.odinwinkel.nl

www.okvlees.nl

Zijn allemaal biologisch maar waar kan je nou het beste bestellen?

 
Hangt af van wat je wilt. Als je in je voorkeur geen onderscheid maakt tussen 'gewoon' biologisch en grasgevoerd vlees is alles goed. Als je per sé alleen grasgevoerd vlees wil eten dan ga je op zoek naar wie dat verkoopt. Beide sites in je eerdere berichtje zijn dan goed. Van je laatste berichtje weet ik het niet, ff uitzoeken! Je kunt ze vast mailen met je vraag.

 
Ja, want het besef bij boeren dat grazers zoveel mogelijk op de wei horen te staan en geen snijmais, kuilgras of krachtvoer gevoerd krijgen is ook bij biologische boeren niet vanzelfsprekend. Als dit wel het geval is, kan het zijn dat er onvoldoende nagedacht wordt over de samenstelling van grassoorten, klaversoorten en kruiden en over het beheer van de wei en de bodem. Bij Pure Graze wordt hier een doordacht protocol op gezet:

http://www.puregrazefoods.nl/voordelen.html

Mike

 
Ik ben altijd zeer skeptisch over dit soort verhalen. Wie vertelt mij dat dit waar is? We nemen met z'n allen maar aan dat zij daadwerkelijk 70 is en niet, ik zeg maar wat, 30. Verder wordt er gigantisch gesteggeld door veganisten en raw foodists. Vaak eten ze stiekem wel degelijk dierlijke producten, maar ze willen dit niet aan elkaar toegeven, laat staan aan zichzelf. Paul Bragg (mooie naam, want 'brag' betekent: opscheppen) at hamburgers en loog bovendien over zijn leeftijd:

http://www.ahealedplanet.net/bragg.htm

Zie verder andere vreemde gedragingen van veganisten en raw foodists die ze hoogst onbetrouwbaar maken:

http://www.beyondveg.com/billings-t/special/raw-vegan-gurus.shtml

Mike

 
Erg interessant. Ik geloof werkelijk dat dit mogelijk is, maar niet voor iedereen. Ik denk dat het afhangt van je persoonlijke DNA-coderingen.

 
Er bestaan geen persoonlijke DNA-coderingen. Ik weet dat de KS iets anders beweert, maar er is een verschil tussen iets beweren en iets hard maken.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.167
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan