Hoeveel vlees eten jullie eigenlijk?

@ Mike

Misschien kan je het zo tastbaar/concreet maken dat je zelfs kunt benoemen waar iedere vegetariër en waar iedere veganist sowieso aan gezondheidsklachten mee te maken gaat krijgen en binnen welke termijn.

Ook zou ik het mooi vinden als er ook ruimte open blijft voor opmerkingen en vragen. We leven immers in een tijd dat ook het heilige woord ter discussie gesteld mag worden, toch? :wink:

 
In principe kunnen we toch op elk gesloten topic reageren?

Je maakt gewoon een nieuwe topic aan met daarin jouw vragen n.a.v. Mike zijn alleen schrijven topic. :D

Of de regering moet ook hier weer een regeltje voor opstellen. :mrgreen:

Ik begrijp Mike helemaal dat hij een topic sluit om het zo zuiver mogelijk te houden zodat het goed te lezen is voor iedereen.

Het is eigenlijk alleen een informatie topic.

 
Poekie heeft gelijk. Die gesloten, alleen-lezen topics zijn op verzoek van Dirtsa gestart om een aantal van mijn tegendraadse theorieen helder en duidelijk te hebben. Zoals je kunt zien is er ook een aparte topic gestart in reactie op wat ik te zeggen heb over de menselijke blauwdruk. Geen probleem hoor, ik hou wel van een lekker potje sparren! Ik kan nou al niet wachten om de discussie aan te gaan over vegetarisme, als ex-vegetarier weet ik uit persoonlijke ervaring dat het niet werkt.

Mike

 
Quote:
Geen probleem hoor, ik hou wel van een lekker potje sparren!


Fijn dat je het sportief opvat. Voor de zekerheid wil ik nog even zeggen dat ik geen seconde twijfel aan jouw ervaringen en jouw waarnemingen bij jezelf. Ik twijfel ook niet aan de onderzoeken van Price. Wel vraag ik me af of deze waarheid volledig genoeg is. Zoals ik wel eens heb vermeld heb ik veel vega's in mijn kring en praat ik nogal eens over voeding met hen. Ik ben zelf nooit volledig gevallen voor het vegetarisme en heb ook altijd het gevoel gehad dat ik vlees nodig heb. Vegetarisme voelt voor mij een beetje als vervreemding van de natuur. Maar toch ontmoet ik mensen die vanaf hun vroege kindertijd plotseling niks meer van vlees moesten hebben, ondanks dat er in hun gezin gewoon dagelijks vlees werd gegeten. Ik zie ook mensen die zonder vlees gezond lijken te leven, kinderen groot brengen en vegetarisch opvoeden. En ze lijken echt goed te functioneren en zien er gezond uit. Natuurlijk kun je dit echt niet van alle vega's zeggen, maar ook niet van alle vleeseters. Andere aspecten leggen natuurlijk ook heel wat gewicht in de schaal. Maar toch zet dit me nog wel aan het denken.

Mijn vraag is, als je genen niet leidend maar volgend zijn, als je lichaam zich binnen een tijd van maanden geheel vernieuwd, waarom zou een lichaam dan niet kunnen evolueren richting vegetarisme? Of is dit nu een voorbeeld van dingen uit zijn verband trekken?

 
Quote:
Maar toch ontmoet ik mensen die vanaf hun vroege kindertijd plotseling niks meer van vlees moesten hebben, ondanks dat er in hun gezin gewoon dagelijks vlees werd gegeten.


Ik kan hier twee verklaringen voor vinden:

- Als kind vertoonden ze een zuivere reactie op onzuiver vlees (bioindustrie) en kozen ervoor liever geen vlees te eten dan dat vlees.

- Ze maken jou en zichzelf dit alleen maar wijs en de waarheid is heel anders. Ik zie veel zelfbedrog onder vegetariers en veganisten. Je moet wel creatief met de waarheid omspringen om het plaatje kloppend te krijgen en dit gebeurt dan ook veelvuldig.

Quote:
Ik zie ook mensen die zonder vlees gezond lijken te leven, kinderen groot brengen en vegetarisch opvoeden. En ze lijken echt goed te functioneren en zien er gezond uit.


Op een (hoofdzakelijk) plantaardig voedingspatroon krijg je te weinig essentiele aminozuren binnen en ontwikkel je dus een eiwittekort. Dit vertaalt zich in een kleiner, dunner en smaller lichaam, algehele zwakheid en minder fysieke, mentale en emotionele vitaliteit. Zoals je misschien wel weet, bestaat ALLE leven uit eiwitten. Alle leven ontstaat uit een enzymatisch proces en enzymen zijn eiwitten, gevormd uit aminozuren. Eiwitten zijn ook de basis van alle cellen. Het is dus niet handig om een eiwittekort te hebben door een overdaad aan plantaardige voeding.

Vegetariers en veganisten benadrukken graag dat plantaardige producten wel degelijk 'complete eiwitten' bevatten, maar deze voeding haalt het niet bij de hoeveelheden van alle negen essentiele aminozuren in dierlijke producten. Je kunt proberen bepaalde combinaties van plantaardige producten te maken om wel aan alle essentiele aminozuren te komen, maar dan moet je daar vervolgens heel veel van eten, veel meer dan je op kan.

Toch zul je misschien niet direct iets aan deze mensen merken, om het simpele feit dat het leven ongelooflijk veerkrachtig is. Het is toch een regelrecht wonder dat zoveel mensen wandelende gif- en vuilnisbelten zijn en toch elke dag weer opstaan en gaan werken?

Quote:
Mijn vraag is, als je genen niet leidend maar volgend zijn, als je lichaam zich binnen een tijd van maanden geheel vernieuwd, waarom zou een lichaam dan niet kunnen evolueren richting vegetarisme? Of is dit nu een voorbeeld van dingen uit zijn verband trekken?


Ja, dit is appels met peren vergelijken. Evolutie gebeurt zeer langzaam. We lopen nog steeds met het spijsverteringsstelsel van een holenmens rond en die was nu eenmaal geen vegetarier. Het is ook onmogelijk om naar vegetarisme te evolueren, want die sterven binnen 5 opeenvolgende generaties uit door voedingstekorten! Sorry, zo zijn de feiten nu eenmaal. De genen zijn alleen volgend in positieve zin als we ze geven wat ze nodig hebben: complete eiwitten uit dierlijke voeding.

Mike

 
Om mijn tegenstrijdige ideeën er maar weer eens tegenaan te gooien:p

Ik denk dat je als vegetarier best gezond kunt leven en volwaardig....als je een lacto-ovo-pescetarian bent. m.a.w. als vlees t enigste is wat je niet eet,denk ik dat je nog genoeg andere bronnen hebt om bv de vetoplosbare vitamines uit te halen.

Niet dat ik er op dit moment over denk om vegetarier te worden,want heb altijd al van vlees&gevogelte gehouden.

Maar gewoon een random thought...

 
Ik was een lacto-ovo-pescetarian (melk, ei, vis). Ik dacht dat ik alles binnen kreeg. Totdat ik vlees ging eten en besefte wat ik allemaal nog tekort kwam! Er zitten stoffen in vlees (carnitine, creatine, etc.) die in andere dierlijke voedingsmiddelen niet vookomen.

Mike

 
Tussen twee haakjes.... Vanmiddag bij Oprah zat er een wat ouder super model. Ze vertelde dat ze toen ze vroeger zgn. te dik was door het modellenbureau op vis en water is gezet. Ze mocht vis als ontbijt,lunch en diner. Alle soorten. En water. Ze zei dat na een paar weken het model tevoorschijn kwam. Ik heb al van veel diëten gehoord maar deze kende ik nog niet! :)

 
:D

Heel toevallig vertelde ze dat ze lange tijd vegetariër is geweest, ook veganist en macrobioot. Uiteindelijk is ze uitgekomen op vegetarisch+vis. 57 Jaar en een erg knappe en jeugdig uitziende vrouw! Prachtig haar ook.

 
Bedankt voor je reactie Mike. Heel verhelderend, voelt zin voor zin erg kloppend!

Ik zou nog wel meer willen weten over die 5 generaties. Zijn dat de bevinden van W. Price?

Ik hoor nogal eens mensen bewijzen aanvoeren van stammen in India die vegetarisch leven.

 
Dat idee van die 5 generaties komt niet van Price. Ik heb al eerder beschreven dat Francis Pottenger met zijn kattenexperiment aantoonde dat gedegenereerde katten na 3 generaties uitstierven. Ik weet niet maar ik dit vandaan heb (ik lees zoveel!), maar bij mensen is dat 5 generaties. Als je bedenkt dat een generatie 20 jaar is en je neemt 1950 als uitgangspunt, dan zitten we dus nu in generatie 4. Dit betekent dat het 5 voor 12 is! Snap je nu ook waarom ik zo fel uit de hoek kan komen? Er is geen tijd meer om nog langer te lopen soebatten over allerlei zienswijzes die niet geworteld zijn in de traditie, historie en anatomie van de mens, er moet NU iets gebeuren! We moeten terug naar de oude wijsheden. Overigens niet alleen op het gebied van voeding, maar bijv. ook het gebied van filosofie, wetenschap, klankheling, etc.

Mike

 
Zou die 17% soortbarrière van Wolfe niet als een vangnet werken en als een uitkomst voor de toekomst?

En zo niet, misschien is het wel helemaal niet de bedoeling dat we met z'n allen op aarde blijven. Wie weet dat?

Ik sluit me graag aan bij het belang van het verspreiden van de juiste informatie. Wat dat betreft zijn we collega's. Maar laten we vooral blijven vertrouwen op de goede afloop! Als de nood het hoogst is, is de redding nabij...

Klinkt goed toch?! :)

 
Quote:
Het lijkt me voor deze site ook wel een goed idee om een kernachtige samenvatting te publiceren met daarin het anatomisch, historisch en archeologische bewijs opgesomd van het concept: de homo carnivorus


Dennis,

U vraagt, wij schrijven:

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=429

Kun je deze tekst weer doorsturen naar je plantenetende maatjes, voordat het te laat is en ze nog verder wegkwijnen. Er is storm voorspeld, laat het ze lezen voordat ze wegwaaien! :mrgreen:

Mike

 
Quote:
maar bijv. ook het gebied van filosofie, wetenschap, klankheling, etc.


Wat bedoel je met klankheling? Heb je daar een link van of een verwijzing naar een boek, ik las vandaag iets over water zuiveren met geluid en het heeft mijn interesse.

 
Er is een oude traditie van klankheling in Tibet en in andere delen van Azie. Een hele mooie film die je zeer zeker moet gaan zien is The Story of the Weeping Camel (2003) van de Mongoolse filmmaakster Byambasuren Davaa. Hierin is te zien hoe een kameel d.m.v. klankheling wordt bevrijd van het trauma van een moeilijke bevalling. Deze kameel moet er zelfs van huilen, dus laat niemand mij ooit meer vertellen dat dieren niet kunnen huilen. Onze kat is zo gelukkig dat ik zeker weet dat ik haar af en toe zie glimlachen.

Mike

 
Quote:
Onze kat is zo gelukkig dat ik zeker weet dat ik haar af en toe zie glimlachen.


Ook ik heb onze kat (god rest her soul) ook heel vaak 'betrapt' op een gelukzalige glimlach.

Voor ons een teken dat ze het naar haar zin had.

 
Quote:
Jullie MOETEN echt die film gaan zien over die kameel, een absolute aanrader!



U beveelt wij kijken. :wink:

Mike, het is inderdaad een aanrader.

Wat wonderbaarlijk wat klankheling kan doen.

Eerst het snaarinstrument tegen haar lichaam zodat de resonantie al wat doet.

En dan de zang er bij.

En ja, ze huilde.

Maar zag je dat het jong eerder in de film ook huilde, dat het alleen gelaten werd.

Vond trouwens wel dat er al veel westerse invloeden waren.

In Egmond (30km bij ons vandaan) kan men een avond meemaken met klankschalen.

ca. een maandje geleden zijn we bij een concert geweest van Simone Awhina.

Zij begon haar concert met een klankschaal.

Wat was dat mooi. Zo'n resonantie en trillingen. Heerlijk om naar te luisteren.

We zijn van plan om een keer zo'n klankschalen avond bij haar te volgen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan