Hoe maak je zelf zonnebrandcrème?

autumn

New member
Ik zoek een eenvoudig recept om zelf zonnebrandcrème te maken. Ik lees dat dun insmeren met extra virgin rode palmolie helpt. Misschien dat extra vierge olijfolie ook wel beschermt. Afgelopen weekend in Luxemburg heb ik me met olijfolie ingesmeerd. Ik weet niet of het heeft geholpen, zou best kunnen. Ik ben wel een beetje verbrand, maar ik heb ook best veel zon gehad. Anderzijds lees ik ook dat olie juist alleen warmte aantrekt en maakt dat je snel bruin wordt en je zeker niet beschermd tegen UV-stralen. Dat geloof ik minder.

-Weet iemand een recept voor zonnebrandcrème?

-Heeft iemand ervaring met een zelfgemaakt mengsel?

-Hadden natuurvolkeren ook bepaalde middeltjes om zich tegen zonlicht te beschermen, misschien dierlijk vet of zo?

Op onderstaande links staat wel wat info:

http://www.avoratio.nl/Research/Ziekte/Zonnebaden/

http://vietskin.com/nl/body-care/natural-sunscreen/

http://www.noble-house.tk/blog/nl/tag/zonnecreme/

 
Geen idee en (gelukkig) ook niet nodig, om twee redenen:

- Ik draag bijna nooit kleding waarin ik kan verbranden (korte mouwen, korte broek/rok)

- Ik verbrand niet snel. Ben in mijn hele leven maar één keer verbrand en dat was toen ik op mijn eerste dag zon voor dat jaar rond de evenaar de hele middag in de zon ben gaan zitten zónder zonnebrand (en wel in korte mouwen).

Maar... ik zal mijn oma (komt uit de tropen) of zij zich vroeger ergens mee insmeerde....

 
@Dennis

Ik heb toevallig (wat is toeval) in het boek van WP gelezen over kokosolie bij eilandbewoners:
Quote:
Op diverse eilanden waren wettelijke bepalingen ingevoerd die het bedekken van het lichaam verplicht stelden. Door dit voorschrift is het primitieve gebruik om het lichaam te bedekken met kokosolie, die de ultraviolette straling opnam ter voorkoming van letsel toegebracht door de tropische zon zo goed als verdwenen. Deze olielaag bood ook bescherming tegen de veelvuldige, kortdurende stortregens. Bovendien beschouwden de inheemsen de invloed van de zonnestralen op de kokosolie als een belangrijke voedingsbron voor hun huid. (Behalve dat de Melanesiërs zonder enige vorm van wetenschap op de hoogte waren van het feit dat kokosolie bescherming biedt tegen UV-straling, waarmee ze voorkwamen dat hun huid verbrandde door de zon, wisten ze ook instinctief dat de vette kokosolie een uitstekende vochtinbrengende werking heeft voor de huid). De kleren van deze mensen vormden dan ook een ernstige bedreiging voor hun gemak en hun gezondheid.


 
Heel simpel recept, maar ik gebruik het al een aantal jaren en het werkt prima:

Mix ongeveer 80% kokosolie met 20% rode palmolie. Mijn vriendin heeft een witte huid en verbrand behoorlijk snel. Als ze deze mix gebruikt merkt ze een groot verschil. Je kunt het niet vergelijken met een factor 50 ofzo, maar het werkt zeker wel.

Nog mooier is het als je een ozonapparaat hebt. Dan kun je dit mengsel nog eens lekker volpompen met zuurstof. Krijg je een hele lekkere frisse creme van.

80-20 is misschien niet eens de goede verhouding. Ik denk dat ik zelfs nog minder rode palmolie gebruik. Gewoon even testen, anders smeer je jezelf helemaal oranje. Leuk voor het EK straks :D

 
Wij hebben vorig jaar op een tuinfair een flesje natuurlijk zonneolie gekocht, dat bevat het volgende:
Quote:
jojobaolie

rode palmolie

sesamolie

sheabutter

bergamot essentiële olie



Ik weet niet de verhoudingen die gebruikt zijn.

De mevrouw die het had gemaakt en daar verkocht dacht dat het ca. factor 15 heeft.

We hebben vorige zomer gebruikt in Oostenrijk het werkte voldoende.

We smeerden ons van te voren in met kokosolie en als dat ingetrokken was met het bovenstaande mengsel, dan had je er ook niet zoveel van nodig.

Afgelopen maart op de wintersport was de bescherming niet voldoende.

Toen hadden we ons gezicht behoorlijk verbrand.

 
En wat kom ik, al vertalende, tegen in David Wolfe's boek Superfoods?

Quote:
Mensen met een gevoelige huid kunnen zelf een zonnebrandcrème maken door spirulina (naar behoefte) toe te voegen aan een mengsel van de helft rauwe, biologische kokosolie en de helft rauwe biologische cacaoboter. Het mengsel zal echter een blauwgroene crème worden die al of niet als ‘sexy’ zal worden beschouwd op het strand.


Mike

 
Ik verbrandde ook super snel en werd niet bruin. Nu heb ik alle zonnebrandspullen weggedaan en ik begin te verkleuren en ben nog niet verbrand. Wel smeer ik me 's morgens nu vaak in met kokosolie.

 
Heb het even aan mijn oma gevraagd. Haar antwoord was dat de mensen in de tropen ertegen konden en niet verbrandden, maar dat ze zich verder wel altijd insmeerden met kokosolie (ook zelf te maken van kokosnoten!).

 
Nu stelde ik een tijdje geleden in dit topic nooit te verbranden hier in Nederland... Helaas blijkt niets minder waar. Gisteren een paar uurtjes in de zon gezeten en behoorlijk verbrand. Toch maar eens wat meer aan de vitamine A&D gaan doen en vooral toch maar even een beetje insmeren met iets (kokos/palmolie, denk ik zo).

 
Quote:
...een paar uurtjes in de zon gezeten...


Dat kan ook niet ongestraft als je huid nog niet voldoende is gewend aan de zon. De eerste paar dagen beginnen met een kwartier, maximaal een half uur. Daarna opbouwen met 5 a 10 minuten erbij.

Het kan jaren duren voordat je huid er tegen kan om uren vol in de zon te verblijven zonder te verbranden.

 
Ik denk dat ik daarbij wat uitleg moet geven. Ik heb een allochtone, gekleurde ouder. Een deel van dat pigment had ik kennelijk meegekregen, want ik kon zo in de zon gaan zitten zonder te verbranden. Ongeacht of ik gewend was. Dat heb ik 21 jaar lang zo kunnen doen, vaak zonder me in te smeren. Eén keer ben ik verbrand, toen ik op Curaçao zonder me in te smeren 5 uur lang in de felle zon ben gaan zitten, in februari, dus toen ik nog helemaal geen zon had gehad. Verder ben ik bijna nooit verbrand (behalve toen ik zwaar ondergewicht had, weet ook niet precies waarom toen wel). Dit jaar besloot ik het ook weer te doen zoals ik het eigenlijk altijd gedaan heb... En dat ging mis. Dus dat verbaast me.

 
Kwam deze zonnebrandcreme nog tegen : http://tinyurl.com/cdr54tn

 
Desiree rover heeft een deskundige -Elizabeth Plourde- uit de vs geinterviewd -uitzending dd 22 april 2012 argusoogradio- het afgelopen jaar over zonnebrandcremes. De gangbare crèmes tegen de zon beschermen volgens de geinterviewde dokter tegen uv-stralen die je juist nodig hebt voor vit d en sulfaat. Het beschermt volgens haar niet tegen infraroodstraling. Ze zegt dat huidverbranding een beschermingsmechanisme is van het lichaam om aan te geven dat het lichaam niet genoeg antioxydanten in het lijf heeft om de straling te bolwerken. Dat beschermingsmechanisme wordt dan juist van mensen afgepakt want het is niet zo dat negatieve stralingseffecten er niet zijn als je ze niet meer voelt door de zonnebrandcremes. Dus dat verklaart wat mij betreft waarom ik minder makkelijk tegen de zon kan sinds ik ziek ben. Dat is geen allergie maar te weinig voorradige antioxydanten om negatieve stralingseffecten van de zon die er kennelijk ook zijn op te vangen. Dit is weer een andere reden dan extra detoxproblemen opvangen. Dus van binnenuit is het zeker ook belangrijk om jezelf te wapenen tegen de zon. De gangbare zonnebrandcremes zijn zwaar giftig: ze zijn volgens de geinterviewde arts hormoonverstorend, veroorzaken autisme en obesitas. Ook zijn de componenten verantwoordelijk voor het verdwijnen van koraalriffen in de wereld die zienderogen in aantal en omvang afnemen. Ongeveer 97 procent van de mensen heeft de chemische componenten van zonnebrandcremes in zich ook als er nooit zonnebrandcremes gebruikt zijn. Dus het zit al in de roulatie en in vissen. Desiree rover kwam zelf met arganolie uit Marokko als bescherming tegen de zon.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.672
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan