Hoe kan muziek het best therapeutisch werken?

wimeer

New member
Ik overweeg om muziektherapeut te worden omdat ik 1) andere mensen graag wil helpen en 2) ik heel erg muzikaal ben aangelegd.

Voor mezelf ben ik aan het onderzoeken of ambient of new age muziek mij enigszins tot rust kan brengen - zoals rustige, klassieke muziek dat wel kan - en of ik dat niet zelf zou maken. Ik wil ertoe komen dat ik met muziek mij ten dele zelf kan helen.
En als het voor mij zou werken, kan dat ook voor anderen.

Ik heb bv gemerkt dat bij bepaalde muziek die ik heb gemaakt ik enorm emotioneel kan worden, ook al omdat ik er uren en uren van mijn ziel in heb gestoken, zeg maar.

Ik wil jullie vragen in welke mate of op welke manier klanken (klankschalen enz) en new age muziek jullie tot rust (kunnen) brengen, maw. of jullie mij kunnen aangeven hoe jullie graag muziek of klanken zouden willen ervaren.
Als jullie referentiemuziek hebben (link naar youtube), graag! (bv Venja, een belgische muzikant en oud-collega van mij)

Voor mezelf sprekend: ik heb het niet zo op schelle klanken zoals klankschalen.
Ook moet new age muziek zo weinig mogelijk percussie of drums bevatten, want dat maakt me snel onrustig.

Denk er eens rustig over na, en laat het mij hier weten.
Dank jullie wel alvast!
 
Bij bepaalde muziek bv kan ik een krop in de keel krijgen en dan huilen.
Dat helpt voor mij al om fysiek wat los te laten, zie je.
 
Op meditatie muziek ed kan ik helemaal niet ontspannen.Heb een hele grote database aan top 40 muziek van de jaren 70 tot aan nu ,hieruit haal ik mijn lievelings-muziek dit kan van alles zijn.Voor mij geeft deze muziek dus ontspanning of rust.
 
hoi Wimeer, muziek of bepaalde geluiden kan / kunnen mij eraan herinneren dat ik leef en mijn lichaam gaat er vanzelf op reageren als de muziek ook nog dansbaar is, toch vrij belangrijk dacht ik zo:)
Dan vind ik muziek wel leuk.
Maar als je in een bepaalde stemming bent is ritme misschien minder aansprekend.
Ik was eens naar een kerkdienst van zwaar gereformeerden (iemand die uit die gemeenschap kwam, wilde eens laten zien aan mij en de partner hoe zo'n dienst verloopt) en daar was geen ritme in die muziek, dat ken zo van huis uit niet.
Kennelijk is ritme des duivels!
Ik heb wel eens op een klankkast gelegen en dan ging iemand eronder zitten en die ging dan "helende klanken" produceren (op snaren dacht ik).
Ik vond het aangenaam, wel veel te kort:)
Beter ben ik er niet van geworden...
Ook heb ik wel een keertje gehad dat iemand klankschalen op me zette en diegene maakte vervolgens muziek met die klankschalen: ook leuk.
Muziek als therapeutisch instrument: dat is wel een krachtig instrument denk ik, maar je moet wel weten hoe je het inzet, bij jezelf of anderen.
Gewoon leuk muziek maken of ernaar luisteren of van geluiden genieten: kan ook helend zijn.
Een naaste van mij is muzikant en die zegt dat muziek / het gehoor het zintuig is dat het "meest" diepgaand is.
Ik wilde dat een beetje tegenspreken met dat beeld ook best diep gaat, maar goed: als je in de buik zit is er nog geen beeld (dacht ik), maar wel geluid al.
Wat mensen geneest of hoe: dat verschilt per mens.
Ik vind dit wel een mooie clip: http://tinyurl.com/ow7rgep (vast weer de zoveelste illuminatenmuzikant): maar ja dat is zeker ook vanwege het beeld:)
 
Ik kan goed ontspannen met Bach, bepaalde muziek lijkt wel de natuurlijke orde terug te brengen in het brein.
Sinds een jaar heb ik een elektronisch drumstel in huis, ik oefen daar per dag enkele uren op en dat werkt ook heel ontspannend, soms ben ik zelfs even helemaal weg. opgegaan in het spel. Ik denk dat heel veel soorten muziek wel kunnen werken, het gaat er maar om wat bij je past.
 
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? De Egyptenaren hadden speciale akoestische ruimtes die gebruikt werden voor heling. In Tibet gebruiken ze al heel lang klankschalen voor hetzelfde doel. Verdiep je in eeuwenoude kennis over helende klankfrequenties, dit sluit mooi aan bij ons concept van eeuwenoude kennis over voeding en gezondheid!

Mike
 
OK, een beetje rare snuiter die ze letterlijk zag vliegen, maar de ontwerper van dit klankhuis in de woestijn van Californie zat wel op een interessant spoor:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Integratron

Mike
 
@Mike

Dat wil ik best, die helende klankfrequenties kennen.
Maar ik wil dus graag weten of er buiten klankschalen ook andere manieren zijn waarmee deze frequenties kunnen worden opgewekt en dus ingezet om te helen.
Ikzelf bv vind het "schelle" van bellen, klankschalen, klokken enz helemaal niet aangenaam. Zoals Gerard ook aangeeft, je moet kijken wat bij je past of aansluit. Wat voor de een werkt, werkt niet zozeer voor de ander.
Dus het is toch een boeiend item om dieper in te graven!

Dat Integratron in de woestijn bij LA is ook paar een akoestische ruimte. Hij mediteerde er maar verder beroepte hij zich ook EMF straling om de celenergie te boosten. Maar wat is daarvan allemaal waar?

Ik stel me ook de vraag hierbij of bioresonantie toepassingen effectief zijn. Als klanken cellen kunnen laten resoneren is dit een vorm van bioresonantie.
En ik denk dat vooral de harmonischen ve klank daarbij een rol spelen. Die versterken de inwerking van de basistoon.

Tot nu toe sta ik erg kritisch tegenover bioresonantie.
Ik ben nog niet overtuigd dat dit goed onderbouwd is ook (veel therapeuten hebben zo een apparaat maar ik vraag me af of ze het goed kn gebruiken dan wel de resultaten naar behoren weten te interpreteren).
Maar ik geloof wel in het werkingsprincipe.
Per slot van rekening is het hele lichaam een geheel van energiebanen en minuscule energiecentrales (mitochondriën id cellen).

Verdere reacties?
 


Eigenlijk een zijtak; ik vind dit organisch gevormde huis van Eddy Vedder echt gaaf :).
 
ik denk dat elke muziek die een emotie oproept helend kan zijn en of dat nu een klankschaal is of André Hazes.
ik denk ook dat je het wiel niet opnieuw moet uitvinden, maar kijk liever naar wat andere mensen op dit gebied nu doen en dan geef jij er jouw eigen draai aan.
Hearth Charka van "Kunish" is heel mooi, zeker als je dat met 'chai tsi' combineert. Wist je dat in sommige landen ook muziek voor planten wordt gemaakt en dat die dan dagelijks een radio uurtje hebben?
Ik heb op een GVA avond eens een cd gekocht en die man had ook stilte opgenomen bij een graancirkel. Diverse mensen hebben dat uit de cd gehaald, terwijl het er niet opstaat. Heel bijzonder.
 
Als ik wil ontspannen dan moet het stil zijn. Gewoon in stilte je dingen doen kan een prima meditatie zijn volgens mij. En als je me weg wil jagen (bijv uit de reformwinkel) dan zet maar zon new age tingeltangelcd op, ik hou dat echt niet vol. Geen enkele achtergrondmuziek trouwens.
 
ik luisterde pas naar muziek van Mozart, the best of Mozart - slow down 432 freq., ook voor relaxing.

Als je dit met een hoofdtelefoon of "oortjes" luistert komt het wel heel zuiver binnen en krijg ik er kippenvel van.
Maar ook van bepaalde nieuwere, moderne muziek merk ik dat.
Ook voor mijn dochter zoek ik mooie muziek, maar zelfs van house muziek genoot ze thuis weleens van haar broers, dan liep ze ook te springen van plezier door het huis.
Dus denk dat het erom gaat dat het je raakt en het een mooie emotie opwekt, geen agressie dan, denk ik.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.761
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan