hoe gaat het met GAPS?

Rapunzel

New member
Hilda, hoe gaat het met GAPS? In welke fase zit je nu? Ik ben de mijne even kwijt omdat ik een beetje smokkelende ben met een stukje komkommer, een tomaatje, een beetje olijfolie. Oei, oei! :lol: Maar verder houd ik me nog perfect aan de regeltjes. Geen granen. Ook geen linzen trouwens. Ik had ze in de week gezet maar door het topic biomeridian schoot me weer te binnen dat peulvruchten niet zouden mogen en heb ik ze weer weggegooid. Vanavond heb ik andijvie op met in lamsreuzel gebakken kippenlevertjes. Ik lust dat!

 
Rapunzel, in het topic over biomeridian laat je je ambivalent - maar overwegend negatief - uit over de methode en de uitkomsten ervan. Op grond daarvan begrijp ik niet goed waarom je de linzen hebt weggegooid. Vooral niet omdat we het uitgebreid gehad hebben over het doen van je eigen bevindingen en het volgen van je eigen gevoel in dingen..??? Waarom probeer je 't niet uit, beginnend met een thee- of dessertlepel? En ga kijken wat er gebeurt.

Wat betreft mijn GAPS: een heel enkele keer smokkelen, zoals jij noemt, hoort er een beetje bij en is voor mij geen reden te denken dat ik/jij van de wagen ben(t) gevallen en al helemaal niet als het zou gaan om een stukje komkommer en een beetje olijfolie. Ik zit zo langzamerhand in fase 4 à 5 maar sla duidelijk dingen over omdat ik er (nu nog) geen enkele behoefte aan heb de pannenkoekjes uit 3. en het notenmeelbrood in 4. te gaan uitproberen. Wat dat betreft onwikkel ik een duidelijke voorkeur voor nattige en vloeibare gerechten. Bovendien zie ik niet waarom ik éérst pindakaas moet kunnen eten voordat ik gekookte appel 'mag' gaan proberen. De fases gaan een beetje door elkaar heen lopen en ik heb de neiging op gevoel dingen toe te voegen. Ondertussen gebruik ik ook weer specerijen want de curry's ging ik teveel missen. Zoete dingen zijn definitief verleden tijd en mijn volgende projectje wordt rauwe geitenmelk. Ik ben daar zo ongelofelijk nieuwsgierig naar dat ik het niet kan/wil laten. GAPS of geen GAPS. Ik voel me dan ook erg goed. Wat betreft energie zit ik heel duidelijk in de lift en is mijn lijf erg blij met wat ik aan het doen ben. Ik heb zelfs het gevoel dat ik voorzichtig zou kunnen gaan sporten (maar dat doe ik niet!) en dat gevoel heb ik zeker vijf jaar niet gehad. Hier en daar heb ik duidelijk nog issues maar ik vertrouw erop dat dat na verloop van tijd en met de juiste benadering helemaal goed gaat komen.

Hilda

 
Hilda,

Dank je voor deze post! Al tijden probeer ik bij Rapunzel duidelijk te maken dat ze niet zo streng en dogmatisch met welk protocol dan ook moet omgaan. Gerrit, die nota bene de Nederlandse GAPS-site heeft opgericht, vermengt ook voortdurend elementen uit de verchillende fases van GAPS en wertt heel sterk op zijn intuitie. Terwijl Rapunzel juist eeuwig in hetzelfde cirkeldenken vastzit. Je moet eens weten hoeveel quinoa, rijst en nu dan linzen in de week zijn gezet om vervolgens weg te worden gegooid omdat dan de twijfel weer toeslaat! Gewoon uitproberen inderdaad, kijken wat het voor je doet. De truc is om met voedingsprotocllen speels en creatief om te gaan en er GEEN stressbron van te maken!

Mike

 
Eten is vooral erg lekker en je zou er op moeten kunnen vertrouwen dat iets wat in potentie goed voor je is, in elk geval niet schadelijk is. Rapunzel, ik heb vier jaar geleden weet ik hoeveel prikjes op mijn rug gehad om allergieën te testen. Daar kwam ondere (vele) andere allergie voor wortel en vis uit. Van beide heb ik nooit bewezen klachten ondervonden en heb vervolgens het advies dit niet meer te eten aan mijn laars gelapt. Daarentegen geloofde de allergoloog niet in mijn zelfgevonden voedingsallergieën omdat ik niet op de juiste manier de eliminatie/provocatietest zou hebben toegepast. Het spijt me voor hem maar ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen..

Als een gezond voedingsmiddel klachten veroorzaakt dan ligt daar je ziek zijn (het bekende zuurstoftekort, verzuring en toxiciteit) aan ten grondslag, niet andersom. In dat kader ben ik net zo into Bee Wilder als into GAPS: ze noemt haar website 'Healing naturally by Bee' en zo benadert ze het ook: heel je lichaam, heel je immuunsysteem (en ik voeg daaraan toe: heel je geest) op een natuurlijke wijze en de problemen zullen verdwijnen. De aanname dat je met één enkele misstap weer volledig terug bij af zou zijn (ik heb 'm gehoord.. op het gapsforum) deel ik, op grond van mijn ervaringen met smokkelwaar, niet. Maar dat is persoonlijk.

Ik heb gemerkt dat mijn candidaprobleem beter reageert op Bee's versie van het dieet dan op GAPS. Er zijn overeenkomsten tussen de twee maar ook belangrijke verschillen en juist in die verschillen vind ik het voor mij zo belangrijke resultaat. Ik probeer een beetje te spelen met de mogelijkheden en zoek dat op waar ik me prettig bij voel, niet wat me dogmatisch iets voorschrijft. Spelenderwijs! Dat betekent dat ik af en toe van de schommel val, maar ik heb nog nooit een kind gezien dat er niet binnen een minuut (met de tranen nog op de wangen) lachend weer op zit! Tegelijkertijd bezit ik de prettige (maar soms ook irritante) eigenschap dat ik me door niemand iets laat gezeggen. Het is mijn eigen ervaring die telt. Ervaringen en kennis van anderen neem ik altijd serieus maar ik doe er iets mee als mij dat uitkomt. Aan de eigengereide kant, ik weet het, het vertraagt soms ook een beetje, maar ik ben nog nooit niet goed uitgekomen.

Hilda

 
Wat is bij Bee anders dan bij GAPS,vehalve misschien bepaalde supplementen?

Vertrouwen op jezelf...en dan nog eens alles zien te balanceren,dat is nog steeds iets waarmee ik vecht naar aanleiding van mn verleden...en al het gespuis wat in me zit,met daarbij alle nodige organische ontregelingen.

 
Hilda,

Ik kan het alleen maar 100% met je eens zijn! Ook ik ben eigen-wijs. Ik volg mijn eigen wijsheid. Jij verontschuldigt je daar nog voor. Wist je dat de Indianen de neiging van blanken om volledig te vertrouwen op 'experts' en 'deskundigen' zagen als een teken van krankzinnigheid? En gelijk hadden ze! Bedenk dat experts de Titanic bouwden en amateurs de Ark!

Mike

 
Dus DAT bedoelen jullie met speels omgaan met GAPS! Eindelijk vat ik em! :D

Om het te vieren heb ik meteen een flinke scheut olijfolie over mijn avocado heen gegooid!

Hilda, ik heb mijn linzen weggegooid niet alleen vanwege het biomeridian (dat aan de ene kant wonderbaarlijke dingen had maar aan de andere kant....) maar ook vanwege een uitgebreide test die ik ergens in 2010 gedaan heb. Mike weet er alles van. Linzen verstopten mij toen, vandaar. Maar wie weet.... is er ondertussen inderdaad het een en ander veranderd.

Wat ik fout doe is dat ik mezelf WEL laat leiden/lijden door de constipatie, terwijl NCM heel duidelijk zegt dat je dat NIET moet doen en verder moet gaan. Maar afgezien van mijn haarproblemen is constipatie het enige aanknopingspunt dat ik heb! Daarom vind ik het zo moeilijk allemaal! Hoe kan ik nu naar mijn lichaam luisteren als het niks zegt? Om een voorbeeld te geven momenteel ben ik 's-morgens aan een roerei en ik merk dat dit de stoelgang weer iets moeilijker maakt dan soep. Logisch natuurlijk. En als ik dan ook nog eens linzen in de mix gooi dan weet ik het allemaal niet meer. Gaan de eieren nou niet of de linzen? Daar zit ik dus mee! Nou is dit wel een heel makkelijk voorbeeld want de roereieren gaan mogelijk niet zo vanwege te weinig maagzuur. Hoofdprobleem nummer 1.

Maar wat ga jij fantastisch Hilda! Dat je aan sporten begint te denken zeg, super! Maar hoe gaat het nu met jouw stoelgang? Zit daar al verbetering in? Kun je mij ook misschien nog wat ideetjes aan de hand doen van jouw natte en vloeibare gerechten? Ik ben daar niet zo'n held in! (Behalve dan met soe-oep, wat ook zéér nat is .... :) Ik heb afgelopen vrijdag aan de bio markt-slager gevraagd welk vlees je nou precies kunt koken/stoven en ik kom niet verder dan sucadelappen/braadlappen en stoofvlees. Allemaal hetzelfde in mijn ogen. Ik weet dat jij er speels een speklapje in verwerkt, een gehaktbal wellicht, een garnaaltje, misschien nog meer.... En hoe gaat dat dan met die groente? Ik snak werkelijk naar wat slimme receptjes!

 
Ik zal jullie nog een voorbeeld geven. In 2009/2010 snakte ik naar de zuivel producten. Ik at volle Yomio, Söbbeke en (mijn favoriet) volle Weerribben kwark. Hele pondspakken kon ik daarvan op en met gemak! Ik deed er dan nog een flinke scheut olijfolie doorheen en nog wat pompoenpitten voor een krokante bite. Heerlijk! En alles ging goed, nergens pijn, geen klachten en ik kon nog goed naar de wc ook. Maar ik had wel een dunne darmslijmvlies van 15% van het minimum. Uit bloedonderzoek bleek dat ik niet tegen zuivel kan en zuivel staat er ook wel bekend om bij zware darmproblemen. Hoe kan ik nou op mijn lichaam vertrouwen na zo'n ervaring?

 
Ik begin helemaal niet aan sport te denken, geen denken aan! Ik ben op dat punt meer dan aartslui. Het voelt aan alsof ik het zou kunnen. Dat is volslagen anders! :lol:

Stoelgang: huilen met de pet op. Hoe dat ooit goed gaat komen weet ik niet. Ondertussen krijg ik wel alle kleuren die anderen hier ook beschrijven maar dan met wat hulp. De (blindedarm)buikpijn die ik laatst beschreef leverde veel geel/witte schilferige drab op bijvoorbeeld, daarna was de pijn poefff.. weg.. Ik heb een ideale dosering gevonden met magnesiumsulfaat en dat geeft een vijf op de schaal van Bristol, gemiddeld twee maal per dag. Daarnaast doe ik twee maal per week een koffieklysma. Ik ben letterlijk dichtgesmeerd met oude troep. Zo is mijn leven ook op dit moment: ik sta op een major punt van verandering en dat toelaten gaat met horten en stoten. Wanneer het oude voorbij is is het nieuwe nog niet altijd in zicht, dat geeft niemandsland en dat is eng.

Mike zette me vorige week meedogenloos op mijn plek wat betreft de candida in mijn gezicht. Hij had gelijk en ik stond jankend en vloekend voor de spiegel mezelf overgevend aan dat het er dan allemaal maar uit moest op de manier die mijn lijf ervoor kiest. Huid kapot of niet.. Briesend maar 100% meegaand heb ik dat stukje controle losgelaten en je gelooft het of niet: twee dagen later keerde het tij en gisteren kreeg ik een compliment van een vriendin over dat mijn huid er zo prachtig uitzag!

De stoofpotjes: je kunt alle vlees stoven als je dat wilt. Leef je uit. Zoek recepten van stoofpotten en maak ze GAPS-proof door dingen weg te laten en toe te voegen. Ik heb geen recepten, ik doe altijd maar wat. Goede smaakmakers zijn altijd verse (tuin)kruiden en knoflook en de groenten doe ik er het laatste half uur bij. Losse groenten eet ik bijna niet meer. Kijk ook op de engelstalige blogs, daar staan meer recepten dan ik in mijn repertoir heb.

Hilda

 
Nadeel vind ik dat meeste stoofpotjes altijd met tomaten&paprika worden gemaakt.

Verse kruiden die moet je toch pas helemaal op t eind erin doen toch?....tenminste had ooit eens gehoord dat gedroogde kruiden vanaf t begin erin moeten om smaak af te geven en verse kruiden juist vlak voor t eind?....en dat t bij de groenten ook varieert aan diens hardheid&smaak,welk moment je ze moet toevoegen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan