Helicobacter pylori en alternatief voor AB

Sampjes

New member
Hoi forumleden,

Ik kreeg vanochtend een telefoontje van mijn reguliere huisarts dat er een AB kuurtje klaarligt ivm positieve test op helicobacter. Tja niet zo blij mee uiteraard want ik heb al enorm zwakke darmen en chronisch schimmel overal.
Ik kon nou niet zo gauw vinden wat een alternatief zou zijn voor een Antiobiotica kuur? Ik kwam kokosolie tegen maar dat werkt klaarblijkelijk niet want kokosolie van amaprana eet ik dagelijks van! Dan zou nu ik toch niet belast moeten zijn met deze maagbacterie? Gemberthee drink ik ook vaak genoeg.

Ik weet het even niet, jullie?

colloidaal zilver, knoflook misschien,Keltisch zeezout, citroen (werkt bij mij goed)
je voeding is al op orde neem ik aan, je bent hier al een tijdje.
Heb je last/pijn in je maag (maagzweer), want daar zit die helico p. toch?

Bedankt voor jullie reacties.

@marijan, klopt zit in de maag.voel een druk op mijn maag met name na het eten, veel boeren ook en dan juist als mijn maag leeg is. Opkomend maagzuur had ik wel voorheen maar sinds ik betaine hcl gebruik nauwelijks nog last van.

@mark, ik heb een tijd terug( 2014 denk ik) al eens een kuur gehad met jeneverbes tinctuur (juniperus) dat was toen voor wat anders via een orthomolecair therapeute. Denk dat die bacterie er al lang zit want ik liep in 2013 al met deze maagklachten.

deze is alternatief te behandelen met MBR ( microbioom repair) die je geopend moet innemen met aloe vera juice.
Tevens is ondersteuning nodig dmv nigella sativa en melaleuca capsules.
Om de slagingskans te vergroten kan je Samento van Nutramedix erbij nemen.

Al met al een lastige bacterie. Dit omdat dit een van de weinige bacterien is die in een zuur milieu kan overleven.

Vaak wordt er regulier een dubbele antibiotica kuur ingezet plus een maagzuurremmer
En dan is het slagingspercentage nog steeds niet erg hoog.
En dan heb je de pech dat de AB alle ( ook de goede) darmflora wegveegt en je er slechter aan toe bent dat ervóór.

Dochter 6 heeft ook positieve test op H Pylori en kinderarts heeft recept voor maagzuurremmers en 2 antibioticakuren al klaar.. na veel googlen etc blijkt toch wel dat het helaas alleen met antibiotica weg te krijgen is. Onderdrukken kan wel natuurlijk maar liefst heb ik het weg natuurlijk. Wij gaan ook maar even testen i.i.g. en dan beslissen.

Volgens mij zit die bacterie ook vaak in de maag zonder klachten.
Meestal is er wel meer aan de hand dan dan sec die infectie als die opspeelt.
Bij klachten door Helicobacter pylori spelen vaak meerdere factoren tegelijk mee.
De bacterie alleen geeft niet altijd problemen; waarom de één klachten krijgt en de ander niet, hangt vaak af van een combinatie van dingen zoals:
  • maagzuurproductie (te veel of juist verstoord)
  • stress en spanning (kan klachten duidelijk versterken)
  • roken
  • veel alcohol
  • regelmatig gebruik van pijnstillers zoals Ibuprofen, naproxen of diclofenac
  • gevoelig maag-darmsysteem
  • voeding die de maag irriteert (heel vet, pittig, veel koffie bij sommige mensen)
  • slaaptekort of onregelmatig eten
  • andere maagproblemen zoals reflux of een maagzweer
Klachten die vaak samen voorkomen:
  • brandend of knagend gevoel boven in de buik
  • misselijkheid
  • snel vol zitten
  • boeren of opgeblazen gevoel
  • zuurbranden
  • pijn op lege maag of juist na eten
Soms zijn er ook indirecte effecten, zoals:
  • ijzertekort/bloedarmoede
  • vitamine B12-tekort
  • gewichtsverlies door minder eten
Veel van deze klachten kunnen trouwens óók voorkomen zonder H. pylori.
Daarom kijken artsen meestal naar het hele plaatje en niet alleen naar een positieve test.

Indigestie of maag-darmklachten door voedselovergevoeligheden of allergieën kan lijken op klachten van Helicobacter pylori, en soms bestaan ze naast elkaar.

Er is wel verschil tussen:
  • voedselallergie → immuunreactie (soms ernstig)
  • voedselintolerantie/gevoeligheid → geen echte allergie, maar wel klachten
Dingen die vaak verward worden met H. pylori-klachten:
  • lactose-intolerantie
  • glutenproblemen zoals Celiac disease
  • prikkelbare darm
  • gevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen (ui, knoflook, vet eten, koffie, alcohol)
  • histaminegevoeligheid
  • reflux
Voedselgerelateerde klachten geven vaak:
  • opgeblazen gevoel
  • gasvorming
  • misselijkheid
  • buikpijn
  • diarree of wisselende ontlasting
  • vermoeidheid na eten
Bij echte voedselallergieën zie je vaker ook:
  • jeuk
  • huiduitslag
  • zwelling
  • benauwdheid
Artsen proberen meestal patronen te herkennen:
  • klachten op lege maag → vaker maagzuur/zweer/H. pylori
  • klachten kort na specifieke voeding → vaker intolerantie of gevoeligheid
  • wisselende darmklachten → vaker darmgerelateerd
Een voedingsdagboek helpt soms verrassend goed om verbanden te zien.

Laatst bewerkt:
Grok:

Natuurlijke middelen tegen Helicobacter pylori (maagbacterie)
Belangrijke waarschuwing vooraf:

Helicobacter pylori is een hardnekkige bacterie die maagklachten, gastritis, zweren en in zeldzame gevallen maagkanker kan veroorzaken.
De standaardbehandeling is een antibioticakuur (vaak triple of quadruple therapy) gecombineerd met een maagzuurremmer (PPI). Natuurlijke middelen zijn meestal ondersteunend en niet altijd voldoende om de bacterie volledig te elimineren, vooral niet bij een sterke infectie of resistente stammen.
Laat je altijd testen (bijv. via ureumademtest of ontlastingstest) en overleg met een huisarts of maag-darm-leverarts voordat je iets probeert.
Zelfbehandeling kan de bacterie maskeren of resistentie bevorderen.

Meest onderzochte natuurlijke ondersteuning.
Hier zijn de middelen met de sterkste wetenschappelijke aanwijzingen (vooral als aanvulling op reguliere therapie of bij milde gevallen):Natuurlijk middel
Hoe het helpt
Bewijskracht / opmerkingen

Broccoli sprouts (kiemen) / Sulforaphane
Remt groei van H. pylori en vermindert ontsteking
Goede humane studies; 70 g verse kiemen per dag kan kolonisatie verminderen
Mastic gum (mastiekhars uit Chios)
Antibacterieel effect, kan H. pylori remmen
Meerdere studies, soms gebruikt als monotherapie of toevoeging

Probiotica (Lactobacillus, Bifidobacterium, Saccharomyces boulardii)
Verbetert eradikatie-ratio en vermindert bijwerkingen van antibiotica
Sterk bewijs als ondersteuning bij kuur

Honing (vooral Manuka-honing)
Antibacteriële eigenschappen
Helpt bij remming, vooral in combinatie met thee

Groene thee (catechinen)
Remt bacteriegroei
Regelmatig drinken hangt samen met lagere infectiekans

Olijfolie (extra vierge)
Fenolen remmen H. pylori
Goed als dagelijks gebruik in voeding

Knoflook (allicine)
Antibacterieel
Matig bewijs, vooral vers of extract

Cranberry (sap/extract)
Belet hechting van de bacterie
Positief in sommige reviews, vooral als ondersteuning

Gember, kurkuma, tijm
Ontstekingsremmend en licht antibacterieel
Traditioneel gebruikt, minder sterk klinisch bewijs

Andere vaak genoemde opties: zwarte komijnzaadolie (nigella sativa), zoethoutwortel (DGL-licorice), aloe vera en NAC (N-acetylcysteïne) voor biofilm-doorbraak.

Praktische tips:
Broccoli sprouts: Eet dagelijks 70 g verse kiemen (niet alleen broccoli zelf, maar de kiemen). Sulforaphane ontstaat pas als je ze fijnkauwt of snijdt.

Mastic gum: Vaak 350 mg 3× per dag, kauwbaar of in capsules.
Probiotica: Begin idealiter vóór en ga door ná een antibioticakuur om bijwerkingen (zoals diarree) te verminderen.

Voeding: Beperk suiker, bewerkte voeding, alcohol en pittig eten. Eet meer plantaardig, met olijfolie, honing en groene thee. Vermijd langdurig NSAID’s (zoals ibuprofen) die de maag extra belasten.

Wat werkt het best in de praktijk?
Als monotherapie (zonder antibiotica): Mastic gum, broccoli sprouts en probiotica lijken de meeste kans te maken, maar succes is wisselend en niet gegarandeerd.

Als ondersteuning bij kuur: Probiotica + mastic gum + sulforaphane-rijke voeding geven vaak de beste resultaten en verminderen bijwerkingen.

Wanneer direct naar de dokter?
Bij ernstige klachten (zwarte ontlasting, bloed braken, hevige pijn, onverklaarbaar gewichtsverlies) of als je al een positieve test hebt. Na een kuur is een controle-test (minstens 4 weken later, zonder PPI) belangrijk om te checken of de bacterie echt weg is.

Grok over ivermectine tegen helicobacter:

Nee, ivermectine werkt niet tegen Helicobacter pylori. Ivermectine is een antiparasitair middel (tegen wormen, mijten, etc.), geen antibioticum dat effectief is tegen deze bacterie. Er zijn geen betrouwbare klinische studies of in-vitro-onderzoeken die aantonen dat ivermectine H. pylori remt of doodt.
Waarom komt de link soms voor?Sommige auteurs die ivermectine-combinaties onderzochten voor COVID-19 hadden eerder ervaring met combinatietherapieën bij H. pylori (meestal met echte antibiotica). Dat wordt soms verwarrend vermeld, maar ivermectine zelf was daar geen onderdeel van de H. pylori-behandeling.

pmc.ncbi.nlm.nih.gov

Ivermectine heeft in laboratoriumonderzoek lichte antimicrobiële effecten tegen sommige andere bacteriën (zoals Mycobacterium, Chlamydia of Staphylococcus), maar dat geldt niet voor H. pylori.

mdpi.com

Conclusie
Geen bewijs voor werkzaamheid tegen Helicobacter pylori.
Standaardbehandeling blijft een combinatie van antibiotica (bijv. amoxicilline + clarithromycine of metronidazol) + maagzuurremmer (PPI), eventueel met bismut.
Zelfmedicatie met ivermectine helpt niet en kan bijwerkingen geven (misselijkheid, duizeligheid, leverbelasting bij hogere doses).

Als je een positieve test hebt, raadpleeg dan je huisarts voor de juiste kuur en een controle-test achteraf. De natuurlijke ondersteuning die ik eerder noemde (mastic gum, broccoli-kiemen, probiotica, Manuka-honing etc.) zijn veel relevanter als aanvulling.

Wat zou jij aanraden voor 6 jarige kwa duur?
Ik heb nog ivermectine in huis.

Overigens staat hier wel icm abtibioticum.

Dag Muis, ik was benieuwd hoe het nu gaat?
Ik zag net dat iemand zinkcarnosine aanraadde: ook in relatie tot autoimmuunschildklierproblemen maar ik zag dat het wordt aangeraden bij h-pylori o.a.

Wat zou jij aanraden voor 6 jarige kwa duur?
Ik heb nog ivermectine in huis.

Overigens staat hier wel icm abtibioticum.
Sorry, je bericht gemist. Als ik op zoek ga via Google op doseringen IVM voor kinderen lees ik.dat het gewichtsafhankelijk is en dat een arts dit moet bepalen. Verder kom ik niet. Zijn er nog andere forumleden die hier meer over kunnen vinden?

Voor wat betreft de ab, Zelenko combineert HCQ/IVM behalve met zink ook met ab. Ik zou dus niet al te bang zijn voor ab, maar deze combineren met een zinkionofoor (bijv. IVM) met zink en een antibioticum.

Mike

Ja en als je AB zou nemen (zou ik ook weer niet te bang voor zijn) dan altijd na die tijd een probioticakuur nemen: bijv. dit: helemaal afmaken; elke dag op nuchtere maag eentje nemen dan.

1779466899784.png

Forum statistieken

Onderwerpen
4.688
Leden
8.704
Nieuwste lid
Freedomfighter2
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan