Heeft de naam koolhydraten iets te maken met koolgroenten?

Ufo

New member
Of, waar komt de naam koolhydraten vandaan?

Als ik het woord koolhydraten hoor moet ik altijd denken aan bloemkool, boerenkool, zuurkool, steenkool en dergelijke, hoewel die laatste waarschijnlijk wat zwaar op de maag zal liggen...

 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat

Quote:
In de scheikunde is een koolhydraat (ook wel suiker of sacharide genoemd) een bepaald type verbinding van koolstof-, waterstof- en zuurstofatomen waarbij de waterstof- en zuurstofatomen in een verhouding 2:1 voorkomen.


MIke

 
Hier zat ik pas nog over na te denken. Verzadigd vet is goed voor de hydratatie van het lichaam doordat het veel waterstof bevat. Maar dit zou dus betekenen dat de kool-HYDRATEN net zo goed helpen met hydratatie.

De verhouding van 2:1 is precies hetzelfde als bij water.

 
Koolhydraten zijn suikers in water. Suikerwater dus. Daarom zijn ze ook zo makkelijk verteerbaar waardoor ze vrijwel direct in de bloedstroom terechtkomen. De natuur heeft koolhydraten ontworpen als bron voor korte-termijnenergie. Kijk je wel eens naar die survival-programma's op Discovery, Dual Survival en Man Woman Wild? Je ziet daar voortdurend dat de voorkeur qua voedsel altijd uitgaat naar jagen op vet- en eiwitrijk dierlijk voedsel en niet het verzamelen van koolhydraatrijk plantaardig voedsel. Dat laatste doet men alleen als het eerste niet lukt, want korte-termijnenergie is beter dan geen energie en stilstand in een overlevingssituatie kan je dood betekenen. Beter dus hydraterende vetten dan suikerwater!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan